Vad gör vi? Del CLXXX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det kommer! Satte inte du upp växthuset nu i våras? Tänker att det kanske ger något senare skörd än andra som pressat tidigt med belysning inne osv för tidig utplantering eller tex sått i varmbänk i växthuset.

Jag behövde flytta ett år mitt i början på odlingssäsongen så mina tomater kom inte ut i växthuset/marken förrän just efter midsommar. Jag skördade färdig tomat både på friland och i växthuset i slutet av augusti/början september och framåt.

Jag minns det som att du inte var lika sen som det, men hav förtröstan. 🌱

Jo, det var på plats i slutet på maj om jag inte minns fel. Innan dess har jag haft allting inne, med belysning och tidig förodling.

Det blir ingenting av någonting. Det jag satte i pallkragarna (fem! pallkragar) grodde inte ens. Inte ens rädisorna. Ingenting.
 
IMG_5448.jpeg

Badar och är tydligen skitglad 😁
 
Jo, det var på plats i slutet på maj om jag inte minns fel. Innan dess har jag haft allting inne, med belysning och tidig förodling.

Det blir ingenting av någonting. Det jag satte i pallkragarna (fem! pallkragar) grodde inte ens. Inte ens rädisorna. Ingenting.
Jag köpte morotsfrön som inte heller kom upp. Inte ett endaste frö grodde. Sedan fick jag frön av mamma och nu har jag fullt med höga morotsblast...
 
Jag sitter på balkongen, dricker te och äter långsamt på lite bröd. Jag mår (hittills) mycket bättre idag, så jag hoppas att det fortsätter så och jag får behålla den här maten.

Vädret växlar mellan regn och solsken. Lite udda när det ser ut som på fotot nedan, men den andra halvan av himlen är stålgrå och man ser hur regnet öser ner utanför balkongen.

IMG_20230720_111412.jpg
 
Filosoferar i soffan
Väntar på att de smärtstillande ska verka så jag kan dammsuga.
Ryggen är inte med mig idag.
Ska dricka lite mer kaffe.
Sonen jobbar.
 
Jo, det var på plats i slutet på maj om jag inte minns fel. Innan dess har jag haft allting inne, med belysning och tidig förodling.

Det blir ingenting av någonting. Det jag satte i pallkragarna (fem! pallkragar) grodde inte ens. Inte ens rädisorna. Ingenting.
Då förstår jag att du längtar och är besviken. Har de mycket blommor nu så hoppas jag det bådar gott! I korean natural farming används FFJ (fermented fruit juice) för att stimulera fruktsättning. Har själv inte tillräckligt med erfarenhet för att säga att jag definitivt haft effekt av det, men kanske kul projekt ändå?
 
Då förstår jag att du längtar och är besviken. Har de mycket blommor nu så hoppas jag det bådar gott! I korean natural farming används FFJ (fermented fruit juice) för att stimulera fruktsättning. Har själv inte tillräckligt med erfarenhet för att säga att jag definitivt haft effekt av det, men kanske kul projekt ändå?
Det verkar vara typ som bokashi fast utan tillsats av mikroorganismer?
 
Det verkar vara typ som bokashi fast utan tillsats av mikroorganismer?
Typ, fast tvärt om om en ska vara petig; bokashi är en sorts NF med labbframställda mikroorganismer (en sorts bakterie i EM går inte att vildkultivera, men resten gör det).

Det bygger på att tillsätta odlade enzymer som stöttar plantans naturliga mognad (tex kisel på småplant för motståndskraft, rotstimulerande i tidigt skede, tillväxt, fruktsättning).
 
Senast ändrad:
Tänker att det är fermenterat både och. Lite olika teknik och sammansättning men samma tanke.
Jag odlar i bokashijord.
Ja! EM har väl också olika preparat som stöttar olika delar av växtens utveckling. Det är en högre grad finlir än att ”bara” använda jord med allround bra bakterier utan att tillsätta hormonstimulerande enzym i olika delar av växtens liv, tex denna som stimulerar fruktsättningen eller ett annan preparat för att stimulera rotning tidigare i processen. Om det görs med färdiga eller hemgjorda preparat är såklart mindre skillnad. Men FFJ gör inte samma sak som bokashijord.
 
Senast ändrad:
Ja! EM har väl också olika preparat som stöttar olika delar av växtens utveckling. Det är en högre grad finlir än att ”bara” använda jord med allround bra bakterier utan att tillsätta hormonstimulerande enzym i olika delar av växtens liv, tex denna som stimulerar fruktsättningen eller ett annan preparat för att stimulera rotning tidigare i processen. Om det görs med färdiga eller hemgjorda preparat är såklart mindre skillnad. Men FFJ gör inte samma sak som bokashijord.
Ok, jag har inte läst så mycket om det. Sidan du länkade funkade inte.
Det lilla jag kunde läsa på sidan var typ att det var fermenterad frukt.
 
😳 tänkte att det såg lite risky ut med vädret så istället för att dra iväg på långpromenad körde vi lekapportering på gärdet och det var nog tur för åskan brakade lös med en sån rejäl första smäll att Ville hoppa till. Han bryr sig normalt inte alls utan sover sig igenom åskväder och taggar igång för jakt med skott. 😁
 
Brrr, fryser. Det är kanske dags att plocka fram varma långärmade tröjor och koftor. Det trodde jag inte man skulle behöva i juli efter de varma somrarna man vant sig vid. Funderar på om tunna sommarkappan också måste bytas ut, men nej där går en gräns!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 716
Senast: tanten
·
Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
563
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 898
Senast: grodan21
·
Hemmet Hittade idag flera tvestjärtar i min bil :yuck: Troligen kommer de från att jag missat att en filt i hundburen var fuktig och där fick...
Svar
3
· Visningar
291
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp