Vad gör vi? Del CLXXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äsch, är ju enkelt. Som redan förklarats så är det första århundradet/seklet från 0 till år 99, sen nästa sekelskifte är du inne i andra århundradet, 100 - 199, vid efterföljande sekelskifte är du sedan inne i tredje århundradet, 200 - 299.

Samma sak med timmar. Timme 1 är första timmen på dygnet, dvs 00 - 01. Det är inte samma sak som klockan 1 utan första timmen. Andra timmen på dygnet, dvs timme två, är mellan 01 - 02. Tredje timmen, timme 3, är mellan 02 - 03.

:)
Men du sa ju precis hur det funkar i första meningen :rofl: fast jag ska inte säga så mycket för jag VET ju vad skillnaden på halv tio och 10.30 är men hjärnan does not compute såatteh :D
Nä alltså min hjärna tycker fortfarande att 100-199 är första hundratalet.
0-99 är... noll till 99 år. Sen börjar hundratalen liksom. Hundratalet har inte börjat år 22, år 22 är år 22. Sen kan man börja räkna hundratal när år 100 slagit in. imo.

Det är därför det inte funkar för min hjärna, tror jag :D :cautious::p
 
Nä alltså min hjärna tycker fortfarande att 100-199 är första hundratalet.
0-99 är... noll till 99 år. Sen börjar hundratalen liksom. Hundratalet har inte börjat år 22, år 22 är år 22. Sen kan man börja räkna hundratal när år 100 slagit in. imo.

Det är därför det inte funkar för min hjärna, tror jag :D :cautious::p
Det är inte första hundratalet, det är första århundradet. Hundratalet är som du säger 100 osv till 199, men det första århundradet är 0 - 99, precis som första timmen är kl 00 - 00:59. Sen är klockan 1 och dygnets andra timme har börjat. 😜
 
Nä alltså min hjärna tycker fortfarande att 100-199 är första hundratalet.
0-99 är... noll till 99 år. Sen börjar hundratalen liksom. Hundratalet har inte börjat år 22, år 22 är år 22. Sen kan man börja räkna hundratal när år 100 slagit in. imo.

Det är därför det inte funkar för min hjärna, tror jag :D :cautious::p
Okej det där var logiskt och bra beskrivetom hur du tänker. Men de första hundra åren är ju fortfarande 100 år. Även om inte hundratalen börjat ännu så att säga :D Nu blev jag förvirrad :rofl:
 
FB_IMG_1683095604355.jpg


Bjuder därmed alla på jobbet på varsin nygjord rulltårtebakelse efter lunch :up:
 
Okej det där var logiskt och bra beskrivetom hur du tänker. Men de första hundra åren är ju fortfarande 100 år. Även om inte hundratalen börjat ännu så att säga :D Nu blev jag förvirrad :rofl:
Liksom man säger första födelsedagen när ett barn fyller ett.
Det är ju fel?

Blev lite häpen när en i personalen sa Grattis på födelelsedagen! i en sjukhusserie. Till ett nyfött barn.

Självklart! Det var barnets första födelsedag.
Ettårsdagen är just ettårsdagen. Inte första födelsedagen.

Ett barn lever ju sitt första år som just första året.
 
Barnet är i skolan och jag har bäddat om, satt igång tvättmaskinen, fixat kompensation från Telenor, skrivit packlista till både Stockholm och Cypern samt packat en del till Stockholm.
Måste verkligen utnyttja mina två lediga dagar för sen är det full fart en vecka i sträck!
 
Sitter och stålsätter mig inför ett viktigt telefonmöte. Förhoppningsvis blir inte Megara sur och börjar bita mig som hon har för vana att göra ibland. Och ja, jag kan stänga in henne, men då kan det låta väldigt mycket.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi har varit ute på sjön och fikat (en del fiskade också). Kisse fick vara hemma hos husse på sin upphöjda position ovanpå vitrinskåpet:
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
81 123
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 448
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
981
Senast: Nepenthe
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 843
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp