Vad gör vi? Del CLV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas att det kommer igen och fortsätter på ett bra sätt utan fylla osv, tycker sådant är kul att bevara. Men ljudet är ju härligt!!! Hovar mot asfalt, finns det något härligare att höra?!
Det har en tradition av många, långa hundra år och kommer absolut att fortsätta, och förhoppningsvis bara bli bättre! De har redan fixat ritterna som var "bara för män" när jag red för femton år sedan, så det rör sig ju. :D Hästarna ser rätt nöjda ut också, det var någon enstaka som galloperade diagonalt över vägen, men det är okej så länge ryttaren sköter det okej tycker jag. :heart
 
Det har en tradition av många, långa hundra år och kommer absolut att fortsätta, och förhoppningsvis bara bli bättre! De har redan fixat ritterna som var "bara för män" när jag red för femton år sedan, så det rör sig ju. :D Hästarna ser rätt nöjda ut också, det var någon enstaka som galloperade diagonalt över vägen, men det är okej så länge ryttaren sköter det okej tycker jag. :heart
Kan du inte skicka hit den traditionen här? Vi behöver lite kul här med där jag bor! :D
 
Ja, måste vara maffigt att se i egen hög person faktiskt :)
Det är så roligt, och jag är SÅ impad av hästarna! Jag har egentligen bara upplevt det som ryttare genom jobb, och då var jag så fokuserad på hästen att jag inte insåg hur jäkla intensivt det kan bli under vissa perioder av ritten - när de korsar älven är till exempel helt vansinnigt. Det är hundratals människor bara någon meter ifrån hästarna, det är hejarop, korvstånd, hamburgergrillar, skrikande barn och skällande hundar.... alltså helt tokigt, och det här är helt vanliga sporthästar.

Jag minns att mitt stall fick kontraktet för "the main horses" i en av de större städerna ett år, och det ska vara pampiga hästar med stadigt temperament. Ryttarna valde (naturligtvis :idea:) Paddy - en långbent, jätteläcker FYRAÅRIG svart valack. Jag fick en månad på mig att vänja honom vid att gallopera med en stor flaggstång och tillhörande flagga fäst vid stigbygeln. Han var underbar, jag citerade Braveheart medan vi flög fram över ljunghedarna och allt gick bra på Dagen D! Men alltså.. 😅
 
Det är så roligt, och jag är SÅ impad av hästarna! Jag har egentligen bara upplevt det som ryttare genom jobb, och då var jag så fokuserad på hästen att jag inte insåg hur jäkla intensivt det kan bli under vissa perioder av ritten - när de korsar älven är till exempel helt vansinnigt. Det är hundratals människor bara någon meter ifrån hästarna, det är hejarop, korvstånd, hamburgergrillar, skrikande barn och skällande hundar.... alltså helt tokigt, och det här är helt vanliga sporthästar.

Jag minns att mitt stall fick kontraktet för "the main horses" i en av de större städerna ett år, och det ska vara pampiga hästar med stadigt temperament. Ryttarna valde (naturligtvis :idea:) Paddy - en långbent, jätteläcker FYRAÅRIG svart valack. Jag fick en månad på mig att vänja honom vid att gallopera med en stor flaggstång och tillhörande flagga fäst vid stigbygeln. Han var underbar, jag citerade Braveheart medan vi flög fram över ljunghedarna och allt gick bra på Dagen D! Men alltså.. 😅
Låter ju helt underbart, livsfarligt och väldigt väldigt roligt! :D Tror att hästar som får vänja sig vid en massa sådana tokigheter blir så säkra och bra att ha att göra med!
 
@Sel och @Enya Nar jag red med "the Posse", det vill saga Sheriffen's deputies i Florida red vi massor av parader och gjorde en hel massa i trafik och alla tankbara miljoer. Vi tranade ofta med sirener, brankarens hysteriska hesa signal, blinkande ljus, pressennigar, ga igenom vad som sag ut som en vagg ... ALLT som nagon kunde komma pa.

Posse hastarna var fantastiska, det var aldrig nagon som ens ryckte pa ett ora ... utom nar vi var 4 hastar pa var sida om brandbilen som transporterade tomten till staden's mitt dar julgranen skulle tandas. Vi red bredvid brandbilen som korde bade ljus, sirener, och tutan ... inga problem alls.

Nar vi kom fram var det fullt med folk, massor av barn och alla klappade och hurrade. Inga problem.
Sedan oppnade tomten dorren pa brandbilen och steg ut och vinkade ... och en av hastarna fick absolut fnatt. Hans ryttare fick stiga av och ta honom lite langre bort ... Min hast sag den forsta's hjarnslapp och startade ocksa, men jag kunde lugna ner honom med (en mycet tat) cirkel sa han sag hasten bakom som var helt cool och han lugnade sig med nagra "snorts" och lite stora ogon men vi kunde sta kvar.

Det var bara sa helt ovantat ... tomten var det som ingen ens hade tankt pa att man behovde trana for. :p
 
Just nu sitter jag nagonstans i norra Montana. Vi har (antligen!) tagit oss over klippiga bergen, har i Montana ar den hogsta toppen 4000 meter ... nagot lagre an den sodra delen (och framfor allt farre och lagre an Colorado!) vi vanligtvis kor over.
I dag gjorde vi av med dubbelt sa mycket bensin som i gar, nar vi bara korde over "The Cascades" som i och for sig ar lika hoga, men dar vagen gar efter floden sa man far kora en omvag antingen norrut (gissa varfor vi ar i Montana :p) eller soderut till Utah.
I alla handelser ar den varsta biten avklarad. Hundarna har sprungit och det ar dags att ata ... jag tror att det blir en snabb sallad.:D
 
Kliar som fan på röven (skinkan). Blev bränd av en lysmanet förra veckan på Sicilien och sedan igår har brännskadan börjat klia något enormt. Blir inte bättre av att troskanten ligger precis över 😫 Måste nog smörja med kortison när jag kommer till jobbet om mina kollegor inte vill se mig klia röven hela dagen 😅
 
Kliar som fan på röven (skinkan). Blev bränd av en lysmanet förra veckan på Sicilien och sedan igår har brännskadan börjat klia något enormt. Blir inte bättre av att troskanten ligger precis över 😫 Måste nog smörja med kortison när jag kommer till jobbet om mina kollegor inte vill se mig klia röven hela dagen 😅
Men Aj! 😅
 
Vad är det för tradition @Sel? Såg klippet men missade eventuell förklaring!
Jag fick faktiskt lov att googla för att kunna ge ett vettigt svar, och det är äldre än jag trodde till och med. Nu känner jag mig lite häftig som fått vara med och rida i nästan varenda ritt längsmed the borders - varje stad har sin egen, baserad på sin egen tradition.
"The Borders of the 1400s were characterised by lawlessness, violence and plundering of livestock or reiving.

During the 1500s, land was organised into marches headed by wardens who patrolled common lands and attempted to keep law and order, but by the 1800s most common ground had been sold and riding the marches ceased.
Originally held on the first Monday in May, ‘Beltane’ marks the Celtic festival which celebrates the coming of summer.
The word originates from the Celtic God ‘Bel’, meaning bright one and the Gaelic word ‘teine’ meaning fire.

The poet King James I applauded Peebles and the excitement of the Beltane Fair day in his poem ‘Peebles to the Play’ written in the 1430s, while at the market cross in 1621, James VI granted Peebles the right to a Beltane Fair.

Sports including wrestling and archery were key, but the main event was the horse racing which was first recorded in 1625 and ran from Horsburgh to the East Port.
When it moved to Whitehaugh it attracted noblemen and their money from far and wide.

When Sir James Hay sold the land in 1766, no tract of land large enough could replace the course and the famous race died.
The trophy, the silver Beltane Bell, disappeared.

Sixty years later, with the Diamond Jubilee of Queen Victoria in 1897, ‘the Riding of the Marches’ was reintroduced, and a huge procession filled the town, including 72 horses, the town band, Peebles Cycling Club and Fire Brigade plus a new engine.

There was also a celebratory breakfast, children’s games and a firework display in the newly gifted Victoria Park. The first Beltane Queen was crowned two years later in 1899.

Peebles Beltane Festival is now a week long and includes sports, fancy dress parade, the installation of the Cornet, Riding of the Marches, the crowning of the Beltane Queen, and the Beating of the Retreat."
 
Första lediga dagen. Firar med att ha morgonen i stallet. Två hästar som ska ut så ingen jätte insats direkt och skönt att hinna rida innan det blir allt för varmt. Det känns som att jag knappt varit i stallet den senaste månaden så jag har lite att ta igen. Tack och lov har jag världens bästa medryttare som haft honom en hel del.

Midsommar lär bli lugn, inget planerat och bor mellan Stockholm och Norrtälje så helst ger jag mig inte utmed bilen alls de här dagarna förutom på midsommar dagen, då brukar det vara tomt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 213
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 048
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 794
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 251
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp