Vad gör vi? Del CIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har skaffat tomatplantor till altanen, lite klätterväxter och spaljéer. Nu är allt omplanterat och monterat, ska bara grubbla på vilken sorts ytterkrukor jag vill ha. Och så har jag säkrat upp en sektion av altanplanket med vinkeljärn. Han som byggde det var inte världens mest kompetenta hemmafixare, nej 😂 Jag är djupt lättad över att han inte fick för sig att fixa badrum eller kök själv innan han sålde till mig!
 
Avkomman hittade också deet perfekta stället. Ligger vacker och i en bra by.
Men det visade sig att huset var amatörrenoverat. Badrummet inte ens i närheten av proffsgjort. Plus att halva huset var tillbyggt och ställt på plintar som börjat ge med sig.
En gång var det ett alldeles ljuvligt ställe. Nu inte direkt så nej.

Men fy så tråkigt! Skönt ändå att det var fel som syntes tydligt och inte kom fram efter köpet.
 
DC773984-7D8B-4AE8-9FAF-1F25ABAC534D.webp

Chillade lite i vår djungellika trädgård och rensade rabatt när sambo ringde. Tydligen kommer han hem imorgon natt. För imorgon är söndag. Jag var helt säker på att det var fredag idag. Jag var tvungen att kolla kalendern medan vi pratade.
Grattis mej för noll koll!
Kul överraskning iaf! 😂
 
Har ar det tidig morgon igen ... eller ja, tidig vet jag inte, klockan ar 8:30. :p Jag sorplar dock fortfarande pa forsta koppen kaffe och vantar pa att hundarna ska komma ut fran sovrummet.
I dag blir det upp till 28*C, arets forsta varma dag pa riktigt ... synd att det blaser bara. Natterna ar fortfarande riktigt kalla, runt 10*C, sa det blaser varje morgon.
Det ar dock skont med linne och shorts :)
 
Tittar på en dokumentär om general Romeo Dallaire - han var befälhavare for UNMIR, FN:s 'peacekeeping' styrka i Rwanda under folkmordet där över 800,000 tutsi och toleranta och humanistiska hutu bokstavligen blev mördade och i många fall ihjälhackade med machetes på bara några månader. Jag bodde i Kenya då och kommer ihåg historier man inte trodde var sanna eftersom det inte kunde vara sant av de få som lyckades fly. Under tiden var USA och delar av västvärlden fokuserade på Toyna Harding.

Senare hade jag vänner som arbetade för Röda Korset och UNHCR i Goma, i Kongo-Kinshasa där hutu, både civila och de som deltagit i folkmordet, framför allt de som tillhörde interahamwe som var ansvarig för både att organisera och utföra folkmordet flydde (över 1 miljon). De kom till Nairobi på R&R och många var helt traumatiserade, drack sig till en blackout och låg med allt som fanns tillgängligt. Många minnen och ont i magen.

Det många glömmer bort är alla hutu som också dödades eftersom de var gift med en tutsi, vägrade att delta i slakten och försökte skydda sina vänner och grannar. Nu skakar jag lite med alla minnen och dokumentären som visar en mikroskopisk antal döda. Det värsta är att det växer upp en generation hutu i Goma och andra liknande läger som hatar lika intensivt som Paul Kagame och de tutsi som växte upp i Uganda (och Tanzania och en del i Kenya) efter att deras föräldrar tvingades fly efter förra inbördeskriget. Så en dag kommer de att bli en ny invasion, ett nytt inbördeskrig och fara för ett nytt folkmord.

Om man orkar, så se den. Finns på Youtube under titeln Shake Hand With the Devil.
 
Nu har jag skickat in omtentan, 6 ord till godo på den ena frågan och 1 ord till godo på den andra frågan. :rofl: Så nu hoppas jag att den blir godkänd! Jag har även hunnit med att måla lite i sonens garderob, han började men tyckte visst att det var roligare att köra grävmaskin än måla. :meh: Det hade jag också valt om jag hade fått erbjudandet, nu var det maken som tyckte att sonen skulle få prova när vi ändå hade en grävare hemma. Så nu är det uppgrävt, nedlagt jordkabel och överlagt! Så nu får vi dels elen i backen istället för luftledningar och dels jordat! Det var det inte innan :crazy: Elektrikern visade en lampfot som var helt smält, lite ont i magen när man inse att hela huset hade kunnat brinna ner. Men nu är det snart säker el i huset! :up:
 
Det låter SÅ gott :d ! Jag har aldrig testat rökta räkor.....antar att jag borde?

Gudars ja :love: :d men inte de kremerade i affären, de är oftast alldeles för hårt rökta. Det går att röka i en klotgrill om man trixar lite.

Det finns ett antal Bukefalister som kan intyga att rökta räkor är helt ok :angel: :laugh:

Edit: Jag bestämde mig för rökta räkor eftersom jag har nybakt surdegsbröd, det blir fantastiskt tillsammans. Och för att jag har slitit i trädgården hela dagen och ansåg att jag förtjänade något gott...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
66 67 68
Svar
1 347
· Visningar
37 464
Mat Jag har läst en hel del om nyttan med riktig Kombucha. Igår drack jag en vansinnigt god sådan, i flaska, från Roots of Malmö, den hade...
Svar
10
· Visningar
566
Senast: Stinaelin
·
Svar
2 001
· Visningar
98 263
Senast: pepp
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 747
Senast: Zinfernia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp