Skulle in till stan, tänkte jag kan väl sminka mig lite (detta händer SÄLLAN), tittar mig i spegeln och tänker att borde kanske fixa håret också om jag nu gjort mig besväret att måla anletet. Borstar hår och försöker göra någon slags frisyr, går sådär, håret ser dessutom trist och grådassigt ut pga ständigt ökande frekvens av gråa strån (pga GAMMAL). Får av en händelse syn på burken med svart hårfärg i sprayform som införskaffades till barnets halloweenkostym men som aldrig kom till användning, tänker att det är synd att den ska behöva stå där och vara oöppnad, så varför inte bruka den till att spraya över de gråa stråna? Tar burken och går till handling innan jag riktigt hinner tänka efter, visar sig vara svårare att måtta med spraytuben än jag trodde, halva väggen bakom mig blir helt svart (fd vit kakelvägg). Hoppsan då, men kakel är ju lättstädat tänker jag.
Tre trasor och en halv rulle hushållspapper senare har jag inte riktigt samma uppfattning om kakel och dess städbarhet, svårt att säga om väggen verkligen har återställts till sin forna vithet eller om färgen nu bara är så utsmetad att man inte längre kan avgöra vad som är rent och vad som är smuts. Tyvärr visar sig sprayfärgens svärta inte vara lika intensiv på hår, knoppen ser fortfarande grådassig ut, nu bara i en något mörkare ton och med GLITTER på
(jag är verkligen
inte en glittrig människa). Känner mig lite lurad, trodde inte Satan och hans hantlangare var så skimrande av sig och hade därmed inte förväntat mig denna glänsande effekt på en produkt inköpt särskilt på halloweenavdelningen. Försöker borsta ur färgen lite i hopp om att bli något mindre skimrande med enda resultatet att min hårborste blir kolsvart. Tydligen gör den allt svart utom hår som den enligt instruktioner var avsedd för.
Ger upp och beger mig ut, har bara undlåtit att notera en liten detalj, det regnar, men eftersom färgen var så väggfast känner jag mig inte särdeles bekymrad över detta. Får dock bittert erfara att väggfast inte innebär hårfast när svarta rännilar sipprar nerför mitt anlete. Mitt enda hopp är att zebralooken är det nya heta (i min ungdom var ju ändå pandalooken populär, så vem vet vilket djur som är nästa trendesetter?), men eftersom jag har lika mycket koll på dagens sminktrender som gråsuggan du kan hitta under närmsta sten drar jag till med en vild gissning (baserat främst på de blickar jag möter) att zebralooken ännu inte tagit full fart här i stan.
Känner inte riktigt att jag är personen att gå i bräschen för en ny trend, så istället försöker jag febrilt gnugga bort och sminka över dessa svarta ränder som pryder mitt ansikte. Men, pga bristande tillgång på rengöringsmedel i kombination med undermåliga sminkkunskaper, blir resultatet inte helt vad jag hoppats på. Kan ändå säga att på plussidan så ser jag i alla fall inte längre ut som en tafflig immitation av ett randigt stäppdjur, men på minussidan ser jag istället ut som om jag nyss krupit upp ur en kolgruva. Misstänker starkt att kolmilarlooken inte heller är dagens hetaste sminktrend, men vid det här laget har jag helt gett upp alla ambitioner att leva upp till något som helst skönhetsideal och får helt enkelt ta mig igenom dagen via att i möjligaste mån undvika speglar samt le tappert mot alla bekymrade blickar jag möter.
Förstår bara inte varför JAG ska straffas så för min fåfänga när andra människor minsann kan sminka sig och fixa håret VARJE dag utan liknande förödmjukande påföljder, känner liksom att universum är i någon konspiration mot mig och att hela livet är ORÄTTVIST