Vad gör vi? Del CCXI

Varit vaken några timmar. Hunnit packa två paket som ska skickas iväg, äta två frukostar, sova en liten stund och nu sitter jag med en kopp kaffe.

Tycker det är så trist när maken jobbar.

Dricker kaffe, det blev lite starkt. Glömde att jag köpte extra mörkrostat.
Ska strax ut med hundarna igen.
Behöver bort till en affär som tar säckar med pant, men har så ont så kan nog inte göra det idag.

Då gör du en orosanmälan till släktingens kommun och berättar för de att denne är sjuk i det och det och du orkar inte mer. Sen berättar du för släktingen att du inte orkar mer och att denne måste skaffa hjälp. Ge den lite nummer den kan ringa för att få hjälp.
Sen släpper du det. Ingen kommer tacka dig när du ligger på sjukhus.

Släkting ifråga har LPT tre gånger pga orosanmälan och har en psykisk diagnos. Både psykvården och äldrevården har sagt att om personen inte medverkar frivilligt är det inget de kan göra mer. Jo, jag får prata med släktingen. Men, det gör så ont när jag ser/hör hur dåligt hen mår. Och hur fruktansvärt isolerad hen är. Om det bara var diagnosen kunde jag gjort det, men inte nu med lungcancern.

Hen ska äntligen träffa läkare nästa tisdag, mitt hopp är att de gör bedömningen att de kommer påbörja behandling. Min fasa (som är mest trolig) är att eftersom släktingen inte gått upp mycket i vikt och är i dåligt fysiskt skick så kommer de att säga att de inte kan göra så mycket förrän hen just lyckas gå upp i vikt. Och i princip säga att kroppen kommer inte klara cellgifterna. Jag har gett upp att få hen att äta mer energirik mat och hen envisas med att äta mat som gör att hen inte går upp i vikt - en nyttig kost i sig men inte just nu. Ekologisk havregrynsgröt, ekologiska bär och grönsaker, ett ägg, en avokado och lite fiberrikt bröd.

Jag tänker/vill åka ner och hjälpa till att fixa med allt hen inte kan och klagar över. Men nu börjar släktingen säga att det blir ändå bara fel. Jag betalar för resa och övernattning (hotell) så jag har tid på mig och vi kan gå igenom allt. Känns extra jobbigt eftersom hen tjatar om sitt förbannade testamente hela tiden. Ält, ält, ält. Har erbjudit mig till slut att ta med ett färdigskrivet - men eftersom jag ingår så blir det extra känsligt.

För några år sen gick första Jurassic på tv, och jag trodde att barnet som älskar skräck och action skulle gilla den. Men nä, istället för att göra mig besviken så messar hon sin mormor och klagar på att jag tvingar henne att titta på en jätteläskig dinosauriefilm 😅❤️ det här är alltså barnet som idag slukar allt vad dystopi och skräck är, men dinosaurier var för mycket 😂
Vad gulligt ändå! :D
Det sägs att första filmen är rätt skrämmande och de andra är mer barnvänligt gjorda så på sätt och vis kan jag förstå hennes reaktion :D Min äldsta son skrämde sin lillasyster, som älskade Landet för länge sedan-filmerna, om att dinosaurier fanns och skulle komma och döda henne och alla andra så hon vaknade natt efter natt med mardrömmar en tid. Det var lite märkligt ändå för det var ju ungen som tittade på landet för länge sedan och hade dem som favoriter, och var ändå rädd för dinosaurier :D Kanske väcker de här djuren märkliga känslor hos oss :D

Jag bråkar vidare med munnen och grejar med den efter konstens alla regler. I går var den fruktansvärd, då var det nära att jag ställde in allt i hela världen typ och la mig ner på golvet och gav upp.
Nu äter jag lättfil och ska försöka mig på mjukt polarbröd med mjukost.
Katten har jag kört hem till mamma och hon var så oerhört duktig med att åka bil:love:
Det lönar sig verkligen att träna massor. :up:

Velar lite om jag ska gå till jobbet i morgon eller inte. Vi får se...
Ska dock avanmäla ridlektionen, till mitt stora förtret, men det går att rida igen och jag tror att det är det klokaste jag kan göra just nu. :(

17445432336574744043057973795026.webp
Lätt lunch

La mig sent i natt för var inte alls trött, och kunde sedan inte sova. Har slumrat lite, varit ute med hundarna tidigt i morse, skönt i solen faktiskt, och INGEN var ute så tidigt en söndar, det är bäst då! Så skönt!

Har haft huvudvärk sedan i fredags, blev värre och värre i går och i dag är den inte ett dugg bättre trots Alvedon och Diklofenak. Inte migrän utan bara huvudvärk. Gör ju ont ändå, men man ska vara glad för det lilla!

Väldigt irriterande dock då jag har haft många veckor nu (sedan jag började jobba hemma 4 dagar och på plats en dag per vecka, från vecka 9) som huvudvärksfri och med endast huvudvärk när jag har jobbat på plats och en gång pga lövblås här utanför i timmar. Jag för huvudvärksdagbok så huvudvärk (ej migrän inräknad) i januari: 9 gånger, februari: 9 gånger och mars: 5 gånger. April:1 gång+ då sedan i fredags. :( En plötsligt nedgång? Försämring i mitt mående?

Jag började med en ny epilepsimedicin, Topiramat, i torsdags, dock bara 25 mg. Vet inte om den har huvudvärk som biverkning, läser aldrig om biverkningar innan jag börjar en medicin, men jag tror det kan vara den som är boven, i så fall hoppas jag att det går över. Jag fick även ont i halsen i torsdags kväll och fredags och kände mig sjuk, frös och febrig, det gick över, men känner mig fortfarande matt liksom. Den har kanske influensaliknande symptom eller vad det kallas som biverkningar, i så fall hoppas jag att de går över också. Det brukar ju ofta göra det efter en tid.
Fick det när jag höjde epilepsimedicinen Zonegran, kändes liknande, försvann inte av sig själv den gången dock utan vi sänkte igen istället.

Nåväl, jag har höga tankar om Topiramat då den kan göra att jag går ner lite i vikt och den kan påverka migränen positivt, så jag hoppas att den fungerar och att biverkningarna går över. Har haft den tidigare och trivdes med den, men minns att det var jobbigt med in- och uttrappning. Det är det med alla epilepsimediciner för mig Komiskt att flera epilepsimediciner även är stämningsstabiliserande och används vid sådana sjukdomar, här har de motsatt effekt på det i alla fall. Minsta lilla förändring i doserna upp eller ner så påverkas jag negativt och vissa mediciner fungerar tydligen inte alls. Ergenyl, Lamotrigin och Vimpat gick bort helt pga biverkningar. Ergenyl gav mig utslag, yrsel och illamående och någon slags "fysisk" rädsla, Lamotrigin irritation och ilska, gallstenssmärtan från helvetet, frustration, nedstämdhet, upprördhet och en känsla av att inte kunna tänka och fungera, Vimpat fick magen att sluta fungera och göra ohemult ont, hjärnan kastade in handduken och blev trög och jag blev oerhört trött och slö. Men tja, finns ju ingen som är perfekt.... inte ens de två jag har nu (förutom Topiramat) är biverkningsfria för mig. Det är pest eller kolera.

Nåväl, ska ta något att äta och se om jag mår lite bättre, snart dags för värktabletter igen, tur de hjälper i alla fall! Och doggarna vill gå i skogen i dag igen sa de, jag lovade dem en annan skog i dag jämfört med var vi var i går. De har sina favoriter. Eller, SPIONEN har. ;)

Haft en underbar dag i stallet hos medryttarhästen. Vi var ett gäng som tog en lång och vacker tur i skogen. Så fantastiskt, finns inte mycket som slår det.

Nu är jag nyduschad och ska slöa i soffan med bok, musik och en räksallad. Vovven fick inte vara med på ridturen men hängde i stallet med några flickor hon charmat. Så hon är trött och nöjd hon med.

Skulle behöva städa lite men skjuter det framför mig.... Igen.

Kämpat hårt idag, för kort kissrunda med hundarna, sen vilat några timmar. Ny hundrunda så de fick röra lite mer på sig, lämnade sedan varulven hemma och fåntratt fick följa med i bilen när jag skulle byta däck. Hemskt slit att försöka ta mig upp och ner ur källarförrådet med däcken men det gick till slut. 🥵

För första gången på ca 20 år har jag nu vinterdäcken på däckhotell, kände att jag orkade inte släpa på dem ner i källarförrådet nu när jag fortfarande går med krycka och ortos. Svängde förbi tvättstugan men kan inte boka tvättid? Kan inte felanmäla heller utan får skicka ett mail. :cautious:

Nu har jag ätit lite, kvar är att byta sand i en låda, sätta upp gardinstänger och mörkläggningsgardiner, rasta hundarna ett par gånger till, duscha och vila.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
66 744
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: zassoo
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer. 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
62 307
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen! 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
59 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kloskada
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka