Vad gör vi? Del CCVI

Pållan var ju pigg att rida igår och idag var hon inte "sämre" framför rockarden 😂. Husse tyckte först att pållan var lite trött i steget, haha det tog han tillbaka när hon började bralla väl mycket 🤣. Det hela började när vi tog liten galopp uppför skogsbacken där hon bockat förr 🙃. Det blev ett högt bocksprång och två gånger till på skogsvägen som ju var tillräckligt mjuk för att äntligen galoppera lite 😁. Menä den rundan kändes ju inte tillräckligt sååå drog åt slaggjorden som varit lite lösare då hon inte bockat på ett bra tag men nu blev det lite väl mycket popcorn 😆. Drog åt slaggjorden och tog en sväng till bortåt och vände tillbaka med en liten galopp utan bock och bus 😊.
Piggelin pålla som vilat väl mycket denna vecka behövde springa lite och även där grusvägen var isig låg vagnen fint utan att glida i skritten 😊 härlig vagnstur tillsammans med älsklingen 😍.

Hemma från god middag med föräldrarna :d Tror pappa blev glad över sin present, han fick två förvaringslådor med lock och ett erbjudande till hjälp att städa/röja/sortera i deras garage och förråd. Var tydlig med att han fick säga nej om han inte ville med, så får se hur det blir :)

Sen spelade vi När då då? Och jag vann båda vändorna 🥳 Brukar vara mamma som vinner, så det var kul överraskning!

Igår jobbade jag från öppning till stängning. Likadant idag. Idag pluggade jag dessutom hela lunchrasten. Nu har jag suttit hela kvällen och pluggat och undrat hur i hela världen jag ska orka och hinna klart till imorgon kväll. Sambon satte sig för att titta på det jag gjort och se om han kunde hjälpa mig.

Well. Det första han noterade var att det faktiskt står att det är deadline NÄSTA VECKA på söndag. Jag har en hel vecka till på mig att plugga! Och nästa vecka jobbar jag nästan ingenting, dessutom har sambon semester och kan agera lärare nästan när som om det behövs.

Ja jösses... Nu ska jag INTE plugga mer ikväll. Istället ska jag dricka varm oboy och försöka koppla av.

Skållat, skalat och malt mandeln. Tog inte så lång tid som jag trodde. Lagt in smöret i (avstängd) ugn för att mjukna lite och skydda det från en viss brun pälsig dam. Tyvärr har jag tappat bort en silkonform, så det tar lite tid med bara en, som tar 15 musslor, eftersom jag måste vänta mellan varje gång så den kan svalna lite.

Orkar jag inte baka färdigt så är det bara att baka färdigt i morgon så länge degen ligger i kylen.

Jäklar! Mina ägg är för gamla, de luktar inte men gulan flyter ut i vitan när jag knäcker dem. Tack och lov misstänkte jag det så knäckte dem i en skål och inte i degen.

Fick sällskap av sambon till stallet idag; förutom körning och skötsel hjälptes vi åt att julpynta pållans box 😍. Denna gång lite nytt; hade samlat på mig ett helt gäng grangrenar från mammas skog för att sätta i gallret runt, det lär nog bara vara fint och orört innan fröken fjorda upptäcker det hela 😅. Det silvriga glittret har ju hängt med bra lääänge nu så det sjunger visst på sista versen 😅 men julfint blev det 🥰. Sen åkte vi och handlade lite lördagsmiddag (planerade om lite) och avslutade kvällen I soffan med lite julostchips; härligt mysig lördag 😍.

Jag skulle kunna vara förälder till mitt yngsta syskon utan att det skulle vara konstigt (hade passerat 20 när hen föddes)

Min mormor och äldsta moster fick barn samtidigt; 42 och 19. Nu i år är min moster (den mormor fick vid 42) mormor åt sin dotters dotter (skulle precis fylla 20 när hon födde i våras), hon själv fick barn igen när hon var 43, nästan 44😄.

Min mormor och äldsta moster fick barn samtidigt; 42 och 19. Nu i år är min moster (den mormor fick vid 42) mormor åt sin dotters dotter (skulle precis fylla 20 när hon födde i våras), hon själv fick barn igen när hon var 43, nästan 44😄.
Min farbror och kusin fick också barn samtidigt, så min kusin nr 2 är lika gammal som mitt kusinbarn vilken han är farbror till. Så rörigt ^^

Jag vet inte varför det är viktigt, men om det står 2 dl mandlar och man ska mala dem spelar det väl ingen roll hur mycket det väger eller hur många dl själva mandelmjölet sm blir är, tänker jag. Det är ju mandlarna som ska mätas i dl?
Det brukar ju stå vikten på paketen. Tom mjölnaren i föddlsebyn skriver omvandlingstabell.

Det brukar ju stå vikten på paketen. Tom mjölnaren i föddlsebyn skriver omvandlingstabell.
Vikten på mandlarna? Ja men de ska ju mätas i dl i recept så då spelar ju vikten ingen roll på varken mandlar eller själva mjölet som blir. 2 dl hela mandlar som ska malas är ju vad som står?

Vikten på mandlarna? Ja men de ska ju mätas i dl i recept så då spelar ju vikten ingen roll på varken mandlar eller själva mjölet som blir. 2 dl hela mandlar som ska malas är ju vad som står?
Ja det är ju det jag menar. Det brukar ju stå iaf på mandelmjöl jag köper vad motsvarande mängd hela mandlar ät.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi har chillat på soffan till "Top Gun - Maverick".
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
60 042
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
58 255
  • Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
57 424
Senast: Krålus
·
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
290
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka