Vad gör vi? Del CCV

Svenska företag har ändå regelverk att förhålla sig till.

Det räcker med en snabb googling för att se att många av våra svenska företag använder sig av slavfabriker i länder som gör det möjligt. Bara för att det är köpt i Sverige så finns det ingen garanti att de som producerat varan har haft bra arbetsvillkor. Finns flertal dokumentärer och reportage om detta. Ett tips är att kika Fair Actions hemsida.

Om du ändå kör i vinterväder med sommardäck så håller jag med dig om att du haft dålig planering ;) Och också utsätter dig själv och dina medtrafikanter för onödig risk. Det är ju inte bara snö det handlar om utan också att sommardäckens gummi blir stelt i kyla.

Och sedan gissar jag att du ska hem igen från tågstationen, och då oavsett hur vädret och väglaget kommer att resonera "men jag ska ju bara åka hem, det går säkert bra". Dvs du resonerar precis likadant som alla som orsakat olyckor resonerat innan de åkt iväg. Ingen tänker ju att de kommer att orsaka en olycka innan de ger sig iväg, alla tänker att "det går nog bra, det är inte så långt, jag kör försiktigt och en massa andra rättfärdigande argument" för det brukar ju gå bra, tills den gång det inte gör det.
Ja, under ca 5 grader är sommardäck rejält sämre än rimligt nya vinterdäck, och det har vare sig med dubbar eller inte, snö eller is att göra - även om det såklart gör det än värre.

(Så har man dubbfria vinterdäck bör man sätta dem tidigt, så fort man kör i temperaturer som börjar krypa ned mot plus 5. Och se till att få av dem när vägbanorna hamnar på 15 plus framme i april nån gång.)

Det räcker med en snabb googling för att se att många av våra svenska företag använder sig av slavfabriker i länder som gör det möjligt. Bara för att det är köpt i Sverige så finns det ingen garanti att de som producerat varan har haft bra arbetsvillkor. Finns flertal dokumentärer och reportage om detta.
Många säkerhetsmärkningar (även i EU och Sverige) är dessutom helt eller delvis självcertifierande, så det handlar om att man litar på att företaget gjort de tester som rimligen krävs för märkningen.

Många säkerhetsmärkningar (även i EU och Sverige) är dessutom helt eller delvis självcertifierande, så det handlar om att man litar på att företaget gjort de tester som rimligen krävs för märkningen.

Precis, vi är privilegierade att kunna lita på att relevanta tester har genomförts för att få märkningen. Som kund är vi utlämnade till att lita på att informationen stämmer, sen har man ett eget ansvar att reagera om det är för billigt för att vara sant.

Det räcker med en snabb googling för att se att många av våra svenska företag använder sig av slavfabriker i länder som gör det möjligt. Bara för att det är köpt i Sverige så finns det ingen garanti att de som producerat varan har haft bra arbetsvillkor. Finns flertal dokumentärer och reportage om detta. Ett tips är att kika Fair Actions hemsida.
Jo jag väljer numera var jag handlar. Använder sånt jag köpt tidigare för jag vill inte slänga bort saker, men är mer selektiv numera.

De är snö här..

Bifogade filer

• 20241121_080746.webp
    20241121_080746.webp
    200,6 KB · Visningar: 60
Ingen snö här än i norra Småland :). Det har börjat fnyka lite och blåser så det är förmodligen svinkallt ute.
Jag kommer antagligen stanna inne idag för jag mår lite skumt. På min promenad igår kändes benen blytunga och jag flåsade i uppförsbackarna trots astmamedicin. Fick gå upp tidigt i morse och ta Bricanyl för det var så tungt att andas. Nu när jag drack kaffe började jag plötsligt må illa. Gissar att jag dragit på mig något virus :meh:

Barnet blir hemskickat från skolan. Eller ja alla blir det. Pappan erbjöd sig att hämta. Jag är mitt i ett seminarie.

Har skickat in till FK om att börja jobba 25%. Det blev godkänt med vändande post i princip. Tjoff tjoff. Nu hoppas jag att jag orkar det också 😅

Är glad att jag stannade hemma idag. Måste dock ut på räddningsaktion för min spade innan den inte går att få loss och riskerar att bli oanvändbar hela vintern:D även en stackars jordskopa är nog viktig att rädda under snön, trädgårdssaxen är jag tveksam att finna:o De sista blomkrukorna som jag skulle tömma är... ja vi får se senare i veckan om jag får offra mig och roa grannskapet i snöhögar:rofl:

Är någon som pratar i trapphuset utanför min dörr igen... Igår var det fullt drama då jag trodde en granne skulle polisanmäla något men det slutade med att 4 st poliser fick släpa bort en påverkad kvinna. Nu tror jag samma är här igen? Kvinnan såg bekant ut igår men jag tror inte hon bor här. Nu verkar hon pratat med någon från hyresbolaget som sa att "han löser det" och gick in i sin bil i SHORTS... Vad händer ens här????

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 240
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
76 728
Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
263
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
57 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka