Ikväll har jag varit på föräldramöte på skolan där 6åringen börjar i höst. Blandade känslor, skolan verkar bra, det är den som ligger i vår by och all personal som var med verkade väldigt bra. Men, det är så himla många barn! 3 grupper i förskoleklass med runt 27 barn per klass... Och så är 1-3 på det. Jämfört med de dryga 60 barn på förskolan nu. Vet såklart att det finns betydligt större barngrupper på andra ställen i landet men det är mycket mer än jag någonsin var med om själv som barn. Det blir förhoppningsvis bra, iaf väldigt spännande med skolstart
Jag tycker att stora barngrupper överlag är lite problematiskt. Jag gillar dotterns förskola, pedagogerna, gårdarna och allt de sysselsätter sig med på dagarna, och jag tyckte hon var redo när hon började 1,5 år gammal. Då var de enbart 7, men skulle bli 13 under terminen. Det blev tillslut ändå en full grupp på 15. Nu är de ett barn extra fram till sommaren när grupperna görs om lite. Sen är de ju sällan alla på plats samtidigt, men sist jag hämtade henne så kände jag bara.. herregud vad många barn på den här lilla ytan. Pedagogerna är som sagt super, men ofta är någon utav dem sjuk och det är en ny vikarie. Jag tycker att det är synd att man måste planera det så beklämmande tight. Det är som samhället i stort, maxa alla resurser man har till bristningsgränsen. Jag har respekt för våra skattepengar, men skulle vilja lova att det finns annat man kan skära ner på än vård och skola.