Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter magsjukan har vi nu misstänkta vattkoppor också..chattade på 1177 direkt och hon trodde det..Hur vet man det? Hon kliar inget?

De "värsta" på bilden, sen mindre utspridda på hela kroppen. Även hårbotten, öronen.
Screenshot_20240130_093205_My Files.jpg
 
Efter magsjukan har vi nu misstänkta vattkoppor också..chattade på 1177 direkt och hon trodde det..Hur vet man det? Hon kliar inget?

De "värsta" på bilden, sen mindre utspridda på hela kroppen. Även hårbotten, öronen.
Visa bifogad fil 137917
Tycker också det ser ut som vattkoppor men är inget proffs. Båda mina barn haft och det har sett ut sådär.

Mina har haft ganska lindrigt men ett gäng såna utslag över kroppen. De har varit ganska små när de fått det (stora var drygt 1 och lilla var.. 8 mån tror jag) och då upplever inte jag att de kliat alls på utslagen.
 
Tycker också det ser ut som vattkoppor men är inget proffs. Båda mina barn haft och det har sett ut sådär.

Mina har haft ganska lindrigt men ett gäng såna utslag över kroppen. De har varit ganska små när de fått det (stora var drygt 1 och lilla var.. 8 mån tror jag) och då upplever inte jag att de kliat alls på utslagen.
Tack! Känns ju som att det är det..kan inte hitta nåt annat som skulle se ut så heller riktigt..
 
Jaa såg det också.. men pratade just med förskolan och fick bekräftat att de har vattkoppor där, så då är det väl så antar jag? 😬 hoppas min ena dos vaccin räcket nu. 😱
Har du inte haft det själv? Iom så lång inkubationstid på vattkoppor kan du ju hinna ta en dos vaccin till vid behov nu direkt. Inte alls expert själv men har en kompis som jobbat med vaccinationer som sa det.
 
Har spelat Super Mario 3 på Nintendo 8-bitars ihop med en av sönerna under en lång period. Typ enda spelet jag spelade som liten och som jag än idag minns mycket av så sonen har berättat i skolan att hans mamma är spelproffs på Super Mario 3. Älskade barn :love:

(Nej jag är inget spelproffs, men jag minns banorna lite för väl :o)
 
Har du inte haft det själv? Iom så lång inkubationstid på vattkoppor kan du ju hinna ta en dos vaccin till vid behov nu direkt. Inte alls expert själv men har en kompis som jobbat med vaccinationer som sa det.
Nä, har inte haft det. Även kollat blodprov och hade inga antikroppar. Min sambo tyckte också jag borde kolla upp det, ska inte ta dos 2 förrän i augusti egentligen men kanske värt att kolla upp?
 
Vi är nu inne på tredje veckan av bebisens förkylning. Han blir 11 veckor imorgon så det är en rätt stor del av livet hittills som han varit förkyld. Humöret är gott ändå, men han hostar och snörvlar så på nätterna, han väcker oss båda och då är att få amma en stund allt som hjälper. Den här natten är riktigt skräp, nu väcker han mig varje timme. Jag som äntligen hade fått en bebis som hade börjat förstå tjusningen med att sova på nätterna :meh:

(Jag har koll på koksalt, snorsugar och liknande)
 
När vi vaccinerade sonen sa de gärna ett år mellan sprutorna för att få så bra effekt som möjligt. I din länk står det enbart minst 4 veckorna
När vi vaccinerade sonen sa de gärna ett år mellan sprutorna för att få så bra effekt som möjligt. I din länk står det enbart minst 4
Men PoC borde kunna vaccinera sig nu och ha fullgott skydd, vilket var min poäng 🙂 När vi vaccinerade senast sa de ingenting om att det 1 år, men känns inte alltid som att det är uttömmande information man får på en drop-in vaccinationsklinik heller…
 
Tycker också det ser ut som vattkoppor!
Varför i augusti? Det ska väl bara gå fyra veckor (men optimalt 6-8 veckor) mellan sprutorna? 🙂

https://www.folkhalsomyndigheten.se...er/vacciner-som-anvands-i-sverige/vattkoppor/
Det har visat sig att skyddet blir bättre med längre intervall..Har läst samma som du på nätet, men jag har varit på infektionskliniken på US så litar på dem 😅

+ @VLMF Pratade med dem nu på morgonen, och de sa att jag kan ta dos 2 nu (eller imorrn hade de tid) om jag vill men tveksamt om det hjälper nu när jag redan exponerats (dag 3 idag med utslag och säkert smittsamt åtminstone 1 dag före det). För ovaccinerade sägs det inom 72 h men de trodde som sagt det varken skulle göra från eller till nu. Men 80% får skydd av en dos och övriga får mildare symtom så bara hålla tummarna nu! Får jag prickar slipper jag ju dos 2 iaf..kostade typ 600, får försöka se det positivt isåfall. 😬🤪
 
Det har visat sig att skyddet blir bättre med längre intervall..Har läst samma som du på nätet, men jag har varit på infektionskliniken på US så litar på dem 😅

+ @VLMF Pratade med dem nu på morgonen, och de sa att jag kan ta dos 2 nu (eller imorrn hade de tid) om jag vill men tveksamt om det hjälper nu när jag redan exponerats (dag 3 idag med utslag och säkert smittsamt åtminstone 1 dag före det). För ovaccinerade sägs det inom 72 h men de trodde som sagt det varken skulle göra från eller till nu. Men 80% får skydd av en dos och övriga får mildare symtom så bara hålla tummarna nu! Får jag prickar slipper jag ju dos 2 iaf..kostade typ 600, får försöka se det positivt isåfall. 😬🤪
Håller tummarna att du slipper och bra att du kollade upp det 👍
 
Vår 9-månaders har bestämt sig för att det är dags att börja resa sig. Han kröp inte ens två veckor innan han bestämde sig för att det inte dög och började dra sig upp mot alla möbler strax innan jul. Helt utan någon form av stabilitet i kroppen alls så vi har fångat trillande bebis i en månad. Nu har han blivit stark och sedan igår reser han sig upp från golvet och står några sekunder innan han dimper ner på rumpan igen. Unge, jag vet att du vill göra som din storasyskon men det är inte bråttom! Hon bemästrade sina stadium innan hon tog nästa steg och har därför sällan gett sina föräldrar hjärtinfarkt. Sonen.. kommer bli ett barn med många bulor 😅😮‍💨
 
Vår 9-månaders har bestämt sig för att det är dags att börja resa sig. Han kröp inte ens två veckor innan han bestämde sig för att det inte dög och började dra sig upp mot alla möbler strax innan jul. Helt utan någon form av stabilitet i kroppen alls så vi har fångat trillande bebis i en månad. Nu har han blivit stark och sedan igår reser han sig upp från golvet och står några sekunder innan han dimper ner på rumpan igen. Unge, jag vet att du vill göra som din storasyskon men det är inte bråttom! Hon bemästrade sina stadium innan hon tog nästa steg och har därför sällan gett sina föräldrar hjärtinfarkt. Sonen.. kommer bli ett barn med många bulor 😅😮‍💨
Här har lillasyster också kollat storebror (och gör fortfarande) och har gett oss många fler gråa hår än han i samma ålder :laugh: .
 
Vi har så dåliga nätter just nu, gud vad det frestar på, jag har liksom vant mig vid att de sover hela nätter nu. Både H och S har haft hosta nattetid i typ fyra veckor nu, de har varit hemma från förskolan till och från men är pigga på dagen, nätterna håller dock på att ta kål på oss. Ovanpå det håller jag på att måla om barnens rum så de sover i gästrummet och vi springer fram och tillbaka halva nätterna för att puffa kuddar och sätta dem upp och flytta till och från vår säng osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
639
· Visningar
37 402
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 514
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 214
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp