Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äldsta dottern sitter och målar gipsfigurer som hon fick i julklapp men är helt förstörd eftersom det inte blir ”perfekt” på första försöket. Jag har så svårt att bemöta de känslorna hos henne för det spelar ingen roll om jag peppar, förklarar, berömmer eller bekräftar, allt blir fel.

Hon har så höga krav på sig själv och jag ser bara hur svårt hon kommer få det om hon ska bryta ihop varje gång det inte blir som hon tänkt sig 😩
Mitt ena barn är precis likadan, hen ser framför sig hur fint något ska bli och sen misslyckas hen så klart för målbilden är aldrig realistiskt…jag har hittills inte hittat någon strategi som funkar. Däremot tycker jag inte hen verkar ha samma problem, åtminstone inte i samma omfattning i skolan. Det är en tröst för mig, hoppas det kan vara lika för er :)
 
Mitt ena barn är precis likadan, hen ser framför sig hur fint något ska bli och sen misslyckas hen så klart för målbilden är aldrig realistiskt…jag har hittills inte hittat någon strategi som funkar. Däremot tycker jag inte hen verkar ha samma problem, åtminstone inte i samma omfattning i skolan. Det är en tröst för mig, hoppas det kan vara lika för er :)

Precis så! Men jag upplever nog lite samma som du, att det inte är samma i skolan, förhoppningsvis är min känsla rätt. Där pysslar de hur mycket som helst och hon kommer glatt hem och visar upp alla sina alster!
 
@Guldaskig mfl min stora är likadan, väldigt höga krav på sig själv hemma men mycket friare på förskolan. Tror han jämför sig mycket med mig när jag pysslar/ritar bredvid och vill gärna vara precis "lika bra" som jag, och det går liksom inte förklara med att jag övat i 6 gånger så lång tid som han levt... På förskolan är de jämnare och då blir det inte samma problem.

Lillasyster har inte reagerat så utan glatt ritat och pysslat på sin nivå men dagen före julafton gjorde jag "missen" att rita en enkel blomma varpå hon genast slutade med sitt ritande och krävde att jag skulle rita blommor över hela hennes papper istället 🙈 Svårt tycker jag att vara med dom och pyssla men inte förstöra deras egen kreativitet...
 
När man lämnar tvååringen obevakad en liten stund... O_o
PXL_20231227_082413692.jpg
 
Försöker få 12 åringen att ta en dusch, helt hopplöst att få honom att göra det. Säger man inte åt honom och till och med tjatar ibland, så gör han det inte. Önskar att han skulle ta lite mer egna intiativ till det
 
Ska locka ungarna från playmobil med ett par nya böcker de också fick i julklapp. Sen ska de förhoppningsvis sova.
 
Jag har firat julen sjuk!
Inne på 14 dagen med penicillin idag, var till sjukhuset igår på återbesök så idag ringde läkaren - penicillin ytterligare 5 dagar 😖

Så roligt blev barnens jullov 😬 vi skulle bygga snöborgar, tolka och massa annat kul men istället sköter pappan den mesta markservicen och jag ligger på soffan mycket mer än jag planerat för 🤷🏼‍♀️ i morgon ska vi iallafall iväg och leka med kompisar 😁
 
Barnen bäddade ner sig i dubbelsängen och bad att få titta på Bluey tillsammans. Det har de aldrig gjort innan (tittat i sängen) men jag känner bara att jaa, självklart när de myser så :love:

Så nu sitter jag här i köket och typ… existerar. Skönt! Idag är en riktig slappardag, lite skönt med dåligt väder till och med, hela familjen behövde det efter julhelgen.
 
Jag och min stora har haft egendag medan lillasyster var hos sin pappa ❤️
Bio med paw patrolfilmen (som även jag uppskattade 😁), lunch på stan och sen lite shopping av nya kläder. Så mysigt och lyxigt att bara hänga med ett barn när man annars har antingen ingen eller båda.
 
Jag har burit på bebis i över fyra timmar i sträck eftersom han vägrade låta sig läggas ner. Till slut var jag tvungen att lägga ifrån mig honom för att kunna laga middag, vilket jag då fick göra till tonerna av gallskrik. När maten var klar kom min partner ner med tvååringen, som då fick ett bryt och plötsligt storgrät av okänd anledning och vägrade lämna sin pappas famn. Två otröstliga barn som skrek ikapp, min partner som är sjuk med feber och jag som får sova typ tre timmar per natt just nu, vilken härlig kombination. :banghead: Kan lova att det inte var ett dugg roligt att ha barn just där och då, om någon kolumnist händelsevis undrar ;) Nåväl, vi fick äta med varsitt gråtande barn i knät och just nu sitter jag i soffan med sovande bebis i famnen och fvååring som tittar på tv och lutar sig mot mina ben. Passar på att ladda batterierna inför natten.
 
Nattar övertrött 4 åring som busat järnet med storasyskonen hela kvällen 😄 Äldsta är hemma idag också och då blir lillan alltid extra speedad för att hon blir så glad 😄 Så storasyster har lekt häst och gått fram och tillbaka på alla 4 med en lycklig lillasyster på ryggen, storebror hqr agerat klätterställning/flygplan och lillasyster tackade med att släppa världens fis rakt i hans ansikte 😆🙈 Sedan avslutade vi med att titta på cheerleading på tv och tänkte att det skulle få lillan att varva ner. Det gjorde det i te 😆 Det var superspännande och hon ville göra allt som de gjorde på tv:n, så hon studsade runt i vardagsrummet och tjatade på syrran att lära henne (hon är tränare).
 
Nattar övertrött 4 åring som busat järnet med storasyskonen hela kvällen 😄 Äldsta är hemma idag också och då blir lillan alltid extra speedad för att hon blir så glad 😄 Så storasyster har lekt häst och gått fram och tillbaka på alla 4 med en lycklig lillasyster på ryggen, storebror hqr agerat klätterställning/flygplan och lillasyster tackade med att släppa världens fis rakt i hans ansikte 😆🙈 Sedan avslutade vi med att titta på cheerleading på tv och tänkte att det skulle få lillan att varva ner. Det gjorde det i te 😆 Det var superspännande och hon ville göra allt som de gjorde på tv:n, så hon studsade runt i vardagsrummet och tjatade på syrran att lära henne (hon är tränare).
Nattar fortfarande liten som tog oväntat låbg tid att somna idag. Men tror att hon somnat nu. Ska försöka få de stora att inte ockupera tv:n hela kvällen, så kanske jag får chans att ha den också för en gångs skull.
 
I morse frågade jag H vad han ville göra idag och han sa genast att han ville ta bilen till spårvagnarna och sen äta på restaurang så det fick bli så! Vi vandrade runt i Göteborg i regnet (utan vagn! Har börjat utmana oss själva med att inte ta med den varje gång), åt på vapiano och fikade på kafé, och såg både spårvagnar, ambulans, polisbil och brandbil så dagen var mycket uppskattad. När det var dags att nattas sa S att han ”måste hoppa runt lite först”, gick ut från rummet och hoppade jämfota i en cirkel några varv innan han kom in och kröp upp i sängen för godnattsaga ❤️.
 
Blev smittad av barnen till slut och har haft skitjobbig hosta några dagar nu, revebenen värker så illa att jag har svårt att sova.
Frågade barnen jag samsover med om de kunde ligga i sina sängar en natt (som står jämte min) för att kunna ligga skönare. Sa att de får klättra upp till mig om de blir ledsna.

3-åringen: nej jag använder inte min säng längre, du kan sälja den på loppis.

4-åringen låtsassov några minuter, sen låtsades han snyfta och sa han var ledsen och bäddade ner sig hos mig.

1-0 till barnen 😆
 
Vi har pratat länge om att göra om i ena dotterns rum och idag började vi! Plocka ut alla saker för att kunna spackla och slipa. Nu målas det för fullt och barnen ska såklart hjälpa till 🙈 Lämnade över stafettpinnen till sambon nu, jag blev helt slut mentalt av detta tydligen 😂
 
Vi har pratat länge om att göra om i ena dotterns rum och idag började vi! Plocka ut alla saker för att kunna spackla och slipa. Nu målas det för fullt och barnen ska såklart hjälpa till 🙈 Lämnade över stafettpinnen till sambon nu, jag blev helt slut mentalt av detta tydligen 😂
Kul! Och hektiskt när barnen ska hjälpa till 🙈 Stora har alltid velat vara med, men det är först i våras som drygt 5år som det faktiskt hjälpte mer än stjälpte 😁 Lilla har hittills inte alls samma ambitioner.

Jag sa för övrigt idag till stora att jag längtar tills vi fixar två ordentliga sovrum till honom och lillasyster, och att han skulle få välja egna tapeter mm. Reaktionen var inte så uppåt som jag tänkte mig. "Jag gillar dom här tapeterna mamma!" (Gamla spruckna och slitna som förra ägaren satt upp) och insikten om att han då kanske inte får dela sängen med mig längre 🙈😎 (dvs sen separationen sover jag och barnen ihop, men får vi till sovrum tänker jag nog att de ska sova ihop i ett av dem... Skulle dock aldrig säga nej om de kommer över på natten såklart)
 
Min dotter har blivit supermammig på senaste tiden och jag NJUTER ❤️. Jag är så glad att jag är pigg nog att kunna vara uppe med henne mer och att hon vill vara så mycket med mig. Älskar att känna hennes lilla hand i min när hon pysslar med sitt Duplo eller sitter och ritar. Det är så fint att bara få vara nära henne så mycket ❤️.

Ända sen hon föddes har det så ofta känts som mitt hjärta ska explodera av kärlek. Så otroligt fint att ha en underbar liten unge alltså ❤️❤️❤️.
 
Vi har tydligen tagit bort vilan på dagen för våra barn, i samband med att vi tog napparna har läggningarna urartat helt till att de är superuppspelta och sjunger högt och hoppar i sängarna i över en timme innan de tillslut slocknar så nu kämpar vi på med trötta barn på eftermiddagen istället 😬. Får se om de kanske kommer behöva vilan på förskolan efter jullovet men hemma får det nog vara slutvilat om vi inte har väldigt aktiva dagar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
634
· Visningar
37 298
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 514
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 214
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp