Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag frågade henne om det och hon verkade helt obrydd. Maken påpekade att hon har ju hela sitt liv sett mig gå runt med glasögon så det är inget konstigt för henne och att det är jättepositivt att hon har en förebild som har glasögon. Det har han ju rätt i :)
Ja, han har ju helt rätt! Fint uttryckt också ❤️.
 
Första ensam-måndagen som faktiskt gått snabbt och varit riktigt trevlig! Sista för i år också för den delen. Lillen tvärdeckade i vagnen på hundens kvällspromenad. Frågan är om han inte sover för natten nu? Kanske hinner med en snabb välling i bytet mellan vagn och säng. Jag har hunnit snacka i telefon med sambon och myst lite ned hunden. Blir spännande att se när vi ska upp imorgon. Mönstret verkar just nu vara 04, 04, 05.30. Så var tredje dag är det "sovmorgon".
 
Försökte fota barnen framför granen idag

IMG_2765.jpeg
 
Nattat barn, vi läste ett långt kapitel i en Emilbok så lilla E somnade under tiden, det hör inte till vanligheterna.
Stora E klagade över ont i magen innan så jag ligger och funderar på om det är magsjuka eller om han åt för fort vid middagen.

Imorgon är det första gången någonsin vi föräldrar får vara med på luciamys, sång, fika och pyssel på förskolan, därtill store Es sista jul på förskolan så jag vill så himla ogärna missa det... Och så vill jag såklart absolut inte ha magsjuka barn 💔
 
Nattat barn, vi läste ett långt kapitel i en Emilbok så lilla E somnade under tiden, det hör inte till vanligheterna.
Stora E klagade över ont i magen innan så jag ligger och funderar på om det är magsjuka eller om han åt för fort vid middagen.

Imorgon är det första gången någonsin vi föräldrar får vara med på luciamys, sång, fika och pyssel på förskolan, därtill store Es sista jul på förskolan så jag vill så himla ogärna missa det... Och så vill jag såklart absolut inte ha magsjuka barn 💔
Åh, det är vår sista lucia också för grabben och han är hemma i feber :(
Håller tummarna för er!
 
Åh, det är vår sista lucia också för grabben och han är hemma i feber :(
Håller tummarna för er!
Tack! Sitter på helspänn i vardagsrummet och mutear TVn med jämna mellanrum när jag tror mig höra något uppifrån sovrummet 😬 Jag HATAR verkligen magsjuka, Det är nog det enda jag riktigt fasat inför efter separationen, att behöva hantera det helt själv om barnen blir sjuka... :crazy:
 
Tack! Sitter på helspänn i vardagsrummet och mutear TVn med jämna mellanrum när jag tror mig höra något uppifrån sovrummet 😬 Jag HATAR verkligen magsjuka, Det är nog det enda jag riktigt fasat inför efter separationen, att behöva hantera det helt själv om barnen blir sjuka... :crazy:
Känner med dig. Det är min fasa med, magsjuka. Och det blev inte bättre när Aftonbladet tidigare ikväll hade "vinterkräksjukan är här" som första rubrik :p.
Håller tummarna ni klarar er från det!
 
Vi får inte vara med på lucia på förskolan, men 5-åringarna ska lussa för de yngre barnen :) Dottern är supertaggad på att vara pepparkaka imorgon, lillebrorsan får vara tomtenisse om han vill.
Här ska barnen inte gå luciatåg men de får vara utklädda och så ska vi sjunga julsånger ihop, fika och pyssla.

Lillasysters avdelning har tränat på en dansuppvisning hela terminen som ska visas upp också. De gjorde samma i våras, då var det fskläraren och ett barn som faktiskt dansade, resten gömde sig 😂 lilla E är dock supertaggad så det vore så mysigt att få se ❤️
Stora ska vara tomte, lilla skulle vara pepparkaka men exet har köpt en dräkt som inte kom fram i tid :cool: så vill hon och de är friska får hon väl ha storebrors urvuxna tomtekläder.
 
Här ska barnen inte gå luciatåg men de får vara utklädda och så ska vi sjunga julsånger ihop, fika och pyssla.

Lillasysters avdelning har tränat på en dansuppvisning hela terminen som ska visas upp också. De gjorde samma i våras, då var det fskläraren och ett barn som faktiskt dansade, resten gömde sig 😂 lilla E är dock supertaggad så det vore så mysigt att få se ❤️
Stora ska vara tomte, lilla skulle vara pepparkaka men exet har köpt en dräkt som inte kom fram i tid :cool: så vill hon och de är friska får hon väl ha storebrors urvuxna tomtekläder.
Låter jättemysigt 🥰
 
Lillasysters avdelning har tränat på en dansuppvisning hela terminen som ska visas upp också. De gjorde samma i våras, då var det fskläraren och ett barn som faktiskt dansade, resten gömde sig 😂
När jag jobbade som långtidsvikarie på en förskola för många år sedan så började vi träna på luciasångerna lååångt innan Lucia, alltså typ i slutet av sommaren. Under själva luciatåget sen så sjöng i princip inget av barnen - men sen fick vi höra alla lucialåtarna i flera månader efteråt :laugh: :heart Kollektiv scenskräck 😁
 
Hos mig går det åt andra hållet, grabben har kräkts flera gånger i natt och på morgonen :(
Jag är höggravid så håller mig undan så mycket jag kan. Mannen inte på direkt strålande humör (han var ju den första att bli sjuk) men får rodda ändå.

Nej men fy vad jobbigt med kräksjuka som höggravid, håll dig långt borta! Hoppas sonen kryar på sig snabbt!
 
Jag lyckades idag manövrera oss igenom morgonen utan en enda konflikt, var så nöjd med mig själv och sen när vi kom till förskolan visade det sig att jag lagt ut Hs pepparkaksmössa hemma, han har haft den i två dagar så jag tänkte inte alls på att den var viktig idag också. Då blev det katastrof såklart ❤️.
 
Hos oss hostas det för fullt men alla är pigga. 13aringen har hostat i flera veckor men nu börjar det bli bättre, da hostar vi andra istället. Det är verkligen bara hosta, inget snor, ingen feber.

Annars blir jag (och typ alla andra föräldrar och lärare) tokiga pa rektorn pa var Volkschule (klass 1-4). Hon har alltid varit konstig men nu iar har det blivit ännu värre. Ett exempel: Här i Österrike sköts religonsundervisningen av personal fran kyrkan, barnen har undervisning uppdelat efter religon (även katoliker och protestanter delas) . Mina barn är inte döpa, vilket innebär att dom är utan relionstillhörighet och fram till iar har alla icke katolska barn/föräldrar själva fatt hur mkt barnen far delta i den katolska undervisningen (som sker pa skoltid, annan religonsundervisning sker efter skoltid). Iar valde dottern att inte vara med i undervisningen men i övriga religösa saker (kyrkobesök, advenstfirande osv). Nu fick vi veta att dottern inte hade fatt vara med pa advenstfiradet förra veckan. De barn som är ickekatolska blev intryckta i ett litet rum, 30 barn i ett klassrum för 16 barn. Där fick dom rita och lyssna pa dom andra barnen som sjöng och firade advent, hälften av barnen fick sitta pa golvet.

Min granne, vars barn är protestantisk och inte heller fick vara med, har nu startat ett litet krig med rektorn. Varken vi eller barnen far ngn information. Inte lärarna heller tydligen. Rektorn tjatar om att barnen är det viktigaste för henne, men hon verkar ha missat hur det känns för barnen att bli uteslutna pa det sättet. När det pratas om hur viktig integrationen är sa börjas det redan i 6ars alder i skolan att delas.

Innan jag flyttade hit visste jag inte att det gjordes sa stor skillnad pa katoliker och protestanter, kristna som kristna trodde jag.

(sen tycker jag att det är bra att det erbjuds alternativ för tex muslimska barn som inte vill delta i religösa firanden)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
634
· Visningar
37 241
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 514
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 213
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp