Vad gör vi CXXXIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som det ser ut att åskvädret dragit fram kan det antingen passera rakt över, eller missa oss ganska precis.

Screenshot_20210705-143351_Blixtvakt.webp
 
Vilket får dig att känna dig mest avkopplad? Att göra dina "måsten" eller att läsa bok/vara i naturen/bada/fika? Man "ska" inte göra något speciellt (även om folk ofta låter som om det är så). Det man "ska" göra är det som man blir bäst återhämtad av, vare sig det är att få saker gjorda (dvs "måsten") i lugn och ro eller om det är läsa bok/vara i naturen/bada/fika. Hur lång semester har du? Kan du inte bestämma att du tar en viss period till att genomföra det du vill få gjort, och att sedan resten blir rena rama slappandet?
Inget av dem gör mig avslappnad :D Sätter jag mig och slappar, blir jag stressad över det som jag inte får gjort för att jag slappar. Gör jag det jag borde få gjort, blir jag stressad över att jag hellre hade slappat och återhämtat mig :angel:
Det här är en återkommande grej för mig. Blir nervös redan på våren för att semestern snart ska komma, och vad ska jag göra, bäst att inte slösa bort en enda dag, och hur många kommer att dra i mig åt olika håll den här gången?

Jag börjar inse att semester för mig ofta har varit att pussla ihop vad andra människor drar med mig på, stressa fram och tillbaka mellan människor :cautious: I år är det lite annorlunda, två veckor när ingen har semester samtidigt som mig. Alltså vet jag inte hur sjutton jag ska disponera tiden :nailbiting:

Men. Har typ bestämt att jag åker till sommarhuset tidigt nästa vecka eller kanske till och med i helgen. Där kan jag slappna av, den platsen fyller mig med lugn och glädje så fort jag sätter mig i båten på väg ut. Men nojar nu för att jag ska hinna hem i tid och hur det ska gå till och hur det ska gå med katten etc. Inser att jag fortfarande har lätt till stress så fort saker ska göras som inte faller in i det "normala" ekorrhjulet. Vill ha tillbaka den gamla jag.
 
Ligger även och funderar på gubbens hus. Pappas svärfar har en liten stuga någon grusväg bort här ifrån, och de samäger både hans hus och vårt. Nu börjar gubben bli gammal och jag har väl en tid funderat på vad de tänker göra med stugan. Jag och mannen har rotat oss så väl här ute på ön, men vår familj växer och det gör även min storebrors. Vi kommer inte få plats alla, och vi drömmer ju om något litet eget.. nu sa pappa idag att de måste ”ta tag i det där hur vi ska göra med stugan” denna sommar. Någon timme innan vi berättade att vi är med barn och pappa blev såklart väldigt glad. Kanske är det dags att fråga. Men det är ju så känsligt. Pengar, syskon, förskott på arv (?), förhoppningar, vad vi själva skulle vara villiga att ge och vad vi ens kan köpa loss det för med tanke på att vi behöver större boende hemma också. Ja, vi har lite att fundera på, men det låter ju inte som att det är helt fel läge att börja prata om det. Det skulle ju inte vara fel, en liten egen stuga, bara ett stenkast från pappa och snart morfar :heart
Ta hjälp av någon utomstående som kan värdera huset för att slippa sura miner i framtiden. Det enklaste är att köpa loss det istället för att krångla med förskott på arv osv. Det kan bli rätt hopplöst att försöka dela stuga med syskon, maken och hans syster hade en sommarstuga tillsammans och det var ständigt mindre konflikter om vem som skulle vara där när, vad som skulle göras, vad som skulle prioriteras osv. Så maken sålde sin halva till systerns man så de äger den tillsammans.
I framtiden kommer jag och syrran ärva mammas stuga, där lutar det också åt att jag tar stugan om någon av oss gör det, just för att slippa konflikter. Sen kommer syrran vara varmt välkommen att låna den under sommaren men det är en annan fråga. :)
 
Ta hjälp av någon utomstående som kan värdera huset för att slippa sura miner i framtiden. Det enklaste är att köpa loss det istället för att krångla med förskott på arv osv. Det kan bli rätt hopplöst att försöka dela stuga med syskon, maken och hans syster hade en sommarstuga tillsammans och det var ständigt mindre konflikter om vem som skulle vara där när, vad som skulle göras, vad som skulle prioriteras osv. Så maken sålde sin halva till systerns man så de äger den tillsammans.
I framtiden kommer jag och syrran ärva mammas stuga, där lutar det också åt att jag tar stugan om någon av oss gör det, just för att slippa konflikter. Sen kommer syrran vara varmt välkommen att låna den under sommaren men det är en annan fråga. :)

Det är vår förhoppning att kunna köpa den helt, och givetvis få den värderad. Problemet är bara att småstugorna här uppe sticker iväg till upp mot 2 milj just nu och med det lånet kommer vi inte kunna köpa en tillräckligt stor lägenhet hemma i stan. Så ska vi köpa stuga för marknadspris så är det dålig timing just nu, och dessutom kanske vi i ärlighetens namn hade valt en annan stuga då. Det vi kan göra är att köpa ut den delen som gubben äger och fortsätta samägandet med pappa. Han har ju ett mycket större och finare hus, och kommer inte ha intresse av att vara där. Men det blir ju lite känsligt med investeringar man gör på fastigheten mm. Köpa ut gubbens del och få resten som förskott på arv, eller köpa ut gubbens del och ha ett skuldebrev på resterande summa till pappa som kan betalas senare. Vilket skulle gå fint, men det är såklart trist att köpa nåt man redan har om några år. Visserligen kanske detta också påverkar lånemöjligheterna? Ja, inte optimala lösningar, men det är de vi har ungefär. Vårt primära boende hemma, där familj ska få plats och vardagen ska funka, måste tyvärr vara första prio.
 
Det är vår förhoppning att kunna köpa den helt, och givetvis få den värderad. Problemet är bara att småstugorna här uppe sticker iväg till upp mot 2 milj just nu och med det lånet kommer vi inte kunna köpa en tillräckligt stor lägenhet hemma i stan. Så ska vi köpa stuga för marknadspris så är det dålig timing just nu, och dessutom kanske vi i ärlighetens namn hade valt en annan stuga då. Det vi kan göra är att köpa ut den delen som gubben äger och fortsätta samägandet med pappa. Han har ju ett mycket större och finare hus, och kommer inte ha intresse av att vara där. Men det blir ju lite känsligt med investeringar man gör på fastigheten mm. Köpa ut gubbens del och få resten som förskott på arv, eller köpa ut gubbens del och ha ett skuldebrev på resterande summa till pappa som kan betalas senare. Vilket skulle gå fint, men det är såklart trist att köpa nåt man redan har om några år. Visserligen kanske detta också påverkar lånemöjligheterna? Ja, inte optimala lösningar, men det är de vi har ungefär. Vårt primära boende hemma, där familj ska få plats och vardagen ska funka, måste tyvärr vara första prio.
Ha flera olika värderingar och ta ett snitt. Makens stuga ligger i ett populärt område men har samtidigt låg standard, det skilde nästan 500 000 mellan värderingarna. Och ja ute på marknaden kan priset trissas upp högt men det behöver inte betyda att värderingen verkligen ligger så högt. :)
 
Har för första gången någonsin fått skavsår mellan benen, vid låren.
Har nu smörja in med liniment för tänkte att det skulle svalka lite men jösses vad det svider istället :eek:
varför får man slav där av alla ställen!!? Har aldrig fått tidigare :confused:
Låren kanske är större nu och skaver mot varandra därför när jag går. Men jag kan inte gå direkt bredbent. Det känns väldigt onaturligt det med. Och trist att inte kunna bära klänning eller kjol
Ha kortbyxor under.
 
Låter som hemma hos mig. Vägarbete utanför fönstret, större bilväg plus busstation. Samt folk som dräller runt, barn som skriker, fiskmåsar som skriker och skitvarmt i lägenheten pga stora fönster i söderläge och liten gammal lägenhet. Känns som att jobba i en bastu och mitt i vägarbete/zoo samtidigt 👍

Låter ändå som att jag har det lugnare än dig 😅
 
Pratade med en släkting i telefon, som jag har en rätt nära och bra relation till etc. De brukar umgås med ett gift äldre par där frugan har MS och nästan alltid när de umgås så pratas det på något vis skit om henne?? Hon går tydligen sämre igen nu, men samtidigt så hette det att "det var ju för att hon tränar för lite på att gå själv" på ett dömande vis. Det ska väl de skita i, alternativt har de förmodligen inte full insyn i vården. Hennes karl hade tydligen börjat tycka att det var lite jobbigt att hämta saker åt henne (Och ja, det kan jag förstå utifrån hans perspektiv! Han är ju också äldre nu osv, sedan inte toppen att bara ha en vårdande relation till en partner.) Och det radades upp hur det går till om hon ville ha ett glas vatten. Sa tillslut ifrån att det faktiskt inte är så jävla kul för mig som har MS att lyssna på det där... vi har haft den här diskussionen förut dessutom. Suck.
 
Bråkar med jobbet., Typ.

Våndas redabn av att jag måste tillbaks i augusti. Hej här tar vi hand om personal vi sätter in mer för att underlkätta för dig men när du kommer tillbaks så får du rodda allt själva första veckorna sen får jag lära upp ny personal.

jomen tjena,

Så jag kommer gå in halvtid,
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
558
· Visningar
54 991
Senast: Bison
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 208
Senast: pepp
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
28
· Visningar
2 303
Senast: pepp
·
  • Omröstning Omröstning
Tjatter Läste i en annan tråd att de ska gå i konkurs och kom på att jag inte har en enda Tupperware-pryl! Hur många har ni?
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 882
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp