Vad gör vi CXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är lite konfunderad. En bekant/vän vill låna en väska av mig för en fest och ett bröllop. såklart vill jag gärna låna ut den. Men tänker mig själv i den situationen. Hade jag lånat en väska värd typ 20 000 av ngn för att gå på en fest? Även om JAG aldrig skulle slarva bort den eller behandla den liksom vårdslöst (och det vet jag att hon inte heller skulle göra). Men nån kan ju råka hälla sitt vinglas över den, man kanske blir väskryckt på vägen hem på natten?
Vettefan alltså om jag velat låna en så pass dyr väska av ngn pga ovanstående.
Vad tänker ni? Kommer inte neka henne att låna den, men bara förundrad av att man vågar liksom ... ?
Bra drulleförsäkring? :angel::D
 
TMI-varning

Men jäklar vad det blivit fart på magen nu efter typ 1,5 dags matschema! :o Ska till stallet nu men var tvungen att gå på toa och göra nummer två för andra gången BARA IDAG :eek: Mot för tidigare 1-2 ggr/veckan :crazy::cautious:

Visar att ditt matsmältningssystem har kommit igång, vilket är positivt :) Det är därför så många bantningskurer misslyckas. När man inte äter någonting så går metabolismen ner på sparlåga för att kompensera, vilket i sin tur gör att ju mindre man äter desto mindre förbränner kroppen. Det behövs därför mer och mer drastiska reduktioner i kalorier in för att gå ner i vikt.

Pratar du med dietister (som inte förespråkar någon särskild bantningsmetod) så pratar de om många mindre måltider för att hålla blodsockret stabilt - eg får skakningar, känner sig orkeslös osv eftersom kroppen inte får någon näring - och för att hålla igång metabolismen så den inte försämras. Det är bl.a därför det är så oerhört viktigt att ungdomar i puberteten eller ännu värre innan ska ens tänka på att banta. Det kan innebär en permanent försämring av deras metabolism med resulterande överviktsproblem permanent.

/mvh någon som har varit på besök hos alldeles för många diabetes dietister

PS. Och som tycker att det är idiotiskt när någon säger att man (jag) kan äta vadsomhelst om det är i begränsade mängder. 3 chips, 4 jordgubbar osv. Vem fasiken äter tre chips?!?!
 
Visar att ditt matsmältningssystem har kommit igång, vilket är positivt :) Det är därför så många bantningskurer misslyckas. När man inte äter någonting så går metabolismen ner på sparlåga för att kompensera, vilket i sin tur gör att ju mindre man äter desto mindre förbränner kroppen. Det behövs därför mer och mer drastiska reduktioner i kalorier in för att gå ner i vikt.

Pratar du med dietister (som inte förespråkar någon särskild bantningsmetod) så pratar de om många mindre måltider för att hålla blodsockret stabilt - eg får skakningar, känner sig orkeslös osv eftersom kroppen inte får någon näring - och för att hålla igång metabolismen så den inte försämras. Det är bl.a därför det är så oerhört viktigt att ungdomar i puberteten eller ännu värre innan ska ens tänka på att banta. Det kan innebär en permanent försämring av deras metabolism med resulterande överviktsproblem permanent.

/mvh någon som har varit på besök hos alldeles för många diabetes dietister

PS. Och som tycker att det är idiotiskt när någon säger att man (jag) kan äta vadsomhelst om det är i begränsade mängder. 3 chips, 4 jordgubbar osv. Vem fasiken äter tre chips?!?!

Jag har inte märkt av nån försämrad förbränning när jag ätit alldeles "för lite" kalorier, men det kanske till viss del är individuellt också?

Men förstår att mitt ständiga toaspringande beror på att magen har mer att jobba med osv så det är väl egentligen inte konstigt eller dåligt utan som du säger, positivt. Känns märkligt och ovant bara O_o
 
Jag har inte märkt av nån försämrad förbränning när jag ätit alldeles "för lite" kalorier, men det kanske till viss del är individuellt också?

Men förstår att mitt ständiga toaspringande beror på att magen har mer att jobba med osv så det är väl egentligen inte konstigt eller dåligt utan som du säger, positivt. Känns märkligt och ovant bara O_o

Visst är det individuellt, vissa har naturligt högre metabolism än andra - det är därför så mycket forskning om övervikt fokuserar på just hur effektivt folk förbränner kalorier för att hitta metoder att 'kickstarta' metabolism/förbränning. Men även om du inte märker det eftersom det är så små förändringar så krävs det att du äter mindre och mindre kalorier för att gå ner i vikt.

En gammal metod har ju varit att inte äta efter klockan sju på kvällen tex, enligt den gamla metoden, frukost som en kung, lunch som en borgare och middag som en fattiglapp, ung, även om det har visat sig inte ha någon större inverkan. Det är dessutom välkänt att metabolismen går ner med åldern, det är därför så många tonåringar kan äta i princip hur mycket som helst och inte gå upp i vikt öht.

PS. Sedan handlar det naturligtvis också om hur mycket du förbränner. Michael Phelps tex åt 12,000 kalorier om dagen när han tränade som hårdast. Om du träffar många ffa långdistanslöpare så är de ofta överviktiga eftersom de vant sig vid att konsumera kalorier som inte behövs efter avslutad karriär.
 
Hon är medveten om värdet. Vet att hon skulle ersätta. Dock finns inte denna modell/färg längre i sortimentet så går inte att ersätta den men en likvärdig
Det är väl en alldeles utmärkt ursäkt för at inte låna ut?

För jag tycker faktiskt inte att du ska låna hen väskan. Går det fel kanske vänskapen får sig en törn? Hens ev. skuldkänslor och din saknad över väskan?
 
Visst är det individuellt, vissa har naturligt högre metabolism än andra - det är därför så mycket forskning om övervikt fokuserar på just hur effektivt folk förbränner kalorier för att hitta metoder att 'kickstarta' metabolism/förbränning. Men även om du inte märker det eftersom det är så små förändringar så krävs det att du äter mindre och mindre kalorier för att gå ner i vikt.

En gammal metod har ju varit att inte äta efter klockan sju på kvällen tex, enligt den gamla metoden, frukost som en kung, lunch som en borgare och middag som en fattiglapp, ung, även om det har visat sig inte ha någon större inverkan. Det är dessutom välkänt att metabolismen går ner med åldern, det är därför så många tonåringar kan äta i princip hur mycket som helst och inte gå upp i vikt öht.

PS. Sedan handlar det naturligtvis också om hur mycket du förbränner. Michael Phelps tex åt 12,000 kalorier om dagen när han tränade som hårdast. Om du träffar många ffa långdistanslöpare så är de ofta överviktiga eftersom de vant sig vid att konsumera kalorier som inte behövs efter avslutad karriär.

Insåg att det såklart handlar om utgångsläge och vad man är van vid! Jag har inte haft någon övervikt enligt bmi, men har å andra sidan ganska länge legat såpass lågt på kaloriintaget (tresiffrigt) att det antagligen inte märks även om förbränningen skulle ha försämrats lite, eftersom det antagligen fortfarande är under "lägstanivån". Såklart det blir annorlunda om man är mer "på gränsen" till underskott kalorimässigt, så långt tänkte inte jag :cautious:
 
Nu börjar ångesten komma ikapp :crazy: Det har gått ganska bra hela dagen eftersom jag har haft fullt upp och bara suttit stilla just när jag ätit, men nu är jag snart klar med kvällsfixet i stallet och sen ska jag hem och äta kvällsfika/sent mellanmål/whatever och därefter är det typ stillasittande fram till läggdags = alldeles för mycket tid att tänka = blir JOBBIGT :down:
Så jag VILL strunta i kvällsmålet men jag vill också inte ge mig själv utrymme att börja så redan knappt två dagar in på schemat. Ska ju tävla på lördag, vill helst kunna rida då :cautious: Och jag märker faktiskt redan skillnad i ork och energi. Det var till exempel inte ens jobbigt att cykla till stallet idag, brukar vara svimfärdig när jag kommer fram. Så följa matschema har ju klart sina fördelar (även om det finns nackdelar också som den där ångesten och rädslan för att gå upp i vikt...)
 
Nu börjar ångesten komma ikapp :crazy: Det har gått ganska bra hela dagen eftersom jag har haft fullt upp och bara suttit stilla just när jag ätit, men nu är jag snart klar med kvällsfixet i stallet och sen ska jag hem och äta kvällsfika/sent mellanmål/whatever och därefter är det typ stillasittande fram till läggdags = alldeles för mycket tid att tänka = blir JOBBIGT :down:
Så jag VILL strunta i kvällsmålet men jag vill också inte ge mig själv utrymme att börja så redan knappt två dagar in på schemat. Ska ju tävla på lördag, vill helst kunna rida då :cautious: Och jag märker faktiskt redan skillnad i ork och energi. Det var till exempel inte ens jobbigt att cykla till stallet idag, brukar vara svimfärdig när jag kommer fram. Så följa matschema har ju klart sina fördelar (även om det finns nackdelar också som den där ångesten och rädslan för att gå upp i vikt...)
Vad kul med tävling! :) Du kommer definitivt tacka dig själv om du äter ordentligt innan. Skickar all pepp jag har till dig :heart
 
I kväll blev det vin och pizza efter att ha avslutat ett nästan exakt 28 år långt förhållande, nämligen det med Centrala Studiestödsnämnden. Fasen, det är ju mer än halva mitt liv som vi haft ihop det!

Känns tämligen ensidigt dock, även om det var ensidigt på andra hållet de första åren. Så förvisso skiljs vi som vänner, men saknaden kommer inte att vara ett problem. (I alla fall inte från min sida.) De där spexiga strax-efter-nyårshälsningarna "din skuld är...." "du ska betala....." kan jag gärna avstå, och ännu hellre kvartalsräkningarna som bara blev högre och högre.

Men: nu är det över, för gott! Tack för allt, CSN. Du bidrog till att förändra mitt liv på ett väldigt bra sätt, och det får kompensera att du kändes lite tjatig och krävande i många år. :up:

 
Nu börjar ångesten komma ikapp :crazy: Det har gått ganska bra hela dagen eftersom jag har haft fullt upp och bara suttit stilla just när jag ätit, men nu är jag snart klar med kvällsfixet i stallet och sen ska jag hem och äta kvällsfika/sent mellanmål/whatever och därefter är det typ stillasittande fram till läggdags = alldeles för mycket tid att tänka = blir JOBBIGT :down:
Så jag VILL strunta i kvällsmålet men jag vill också inte ge mig själv utrymme att börja så redan knappt två dagar in på schemat. Ska ju tävla på lördag, vill helst kunna rida då :cautious: Och jag märker faktiskt redan skillnad i ork och energi. Det var till exempel inte ens jobbigt att cykla till stallet idag, brukar vara svimfärdig när jag kommer fram. Så följa matschema har ju klart sina fördelar (även om det finns nackdelar också som den där ångesten och rädslan för att gå upp i vikt...)

Ångest är svårt, särskilt då när man har tid att tänka på kvällen - det finns anledning till varför så många självskador och ångestproblematik kommer just under natten, Nu ska jag inte leka besserwisser men varför inte fokusera på hur bra det gick med ponnyn och hur viktigt det är att du har energi att rida så du gör henne rättvisa och inte rider dåligt och misslyckas pga brist på energi. Planera tävlingsdagen in i minsta detalj ikväll istället för att tänka på annat.

Tvättat schabrak och ridbyxor? Putsat stövlarna. Sitt och surfa och dräggla över blingbling och annat och inse hur gränslös mycket man skulle kunna köpa om man bara hade pengar ;) öh, ta med dig hem sadel/träns och sitt och putsa framför tv om du kan. Dock kräver det att man inte är rädd att tappa ut något i soffan eller har känsliga golv/mattor (detta nämns av personlig erfarenhet).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
559
· Visningar
55 670
Senast: Bison
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 296
Senast: pepp
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
28
· Visningar
2 338
Senast: pepp
·
  • Omröstning Omröstning
Tjatter Läste i en annan tråd att de ska gå i konkurs och kom på att jag inte har en enda Tupperware-pryl! Hur många har ni?
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 898
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp