Nyårstråden

1000017535.webp

Också en lyckad middag!

Chokladmoussetårtan gick åt hela, bara rätt mycket hallonsås över.
Förrätten som gästerna stod för var mycket god.

Hade i lite grädde och redning i min blåbärssås, tyckte den var lite skarp och vattnig innan. Men sen - succé!
Oxfilén - succé!
Fläskfilén var mest utfyllnad :angel: men gjorde sitt jobb bra.

Jag fick kämpa för att hålla mig vaken men trots att det smällde mer än det brukar här så klarade hundarna det bra. Valpens första nyår, men Lemmy är rädd. Han låg i soffan och såg på nån Marvel film som dundrade på rejält och tuggade ben så det blev bra! Ville inte rasta dom på natten ifall det skulle smälla mer så självklart vaknade valpis tidigt i morse. Årets första dag bjuder på -18,5 grader, brrr.

Maten blev bra, bubblorna var goda och dagen spenderades mestadels med stickningen i soffan. Så skönt att fira nyår i pyjamas :love:

Jag skulle göra efterrätt och ytterligare en gång har jag Buke att tacka.

Gjorde en blåbärsmoussetårta som jag fått tips om i baktråden. Jag gjorde färre bitar (ursprungsreceptet är 14) och hade ingen mellanform. Moussen sprack lite för jag rörde ihop i fel ordning och jag dekorerade med köpemaränger för att få mer textur. Men utom att inget funkade gick det bra och mycket flex per peng och ansträngning
20241231_192913.webp

Landade till slut på örtgratinerade havskräftor och en bra cava till förrätt (enligt plan).
Sedan helstekt hjortinnanlår, potatisrosor, rödvinssås och smörslungade grönsaker till huvudrätt. Rödvinssåsen blev så god! Det var också en bra idé (tack @athena_arabians) med grönsakerna. Lät vitlök och timjan gå mjukt på låg värme i oanständiga mängder smör, slängde sedan strax innan servering ner färsk broccoli, sockerärter, morot, paprika och rödlök skuret i ganska små bitar, saltade, och lät det bli varmt men inte mjukt. Gott rödvin till.

Till efterrätt blev det (också med inspiration från denna tråd) citrontiramisu. Bytte dock ut limoncellon mot apelsinsockerlag (överblivet från de syltade apelsinskalen jag brukar chokladdoppa som julgodis) blandat med citronsaft, och lade till passionsfrukt. Fräscht och gott!

Sammantaget bra nyårsmiddag. Nu diska och invänta tolvslaget.Visa bifogad fil 159964
Har provat äppeltiramisu innan, och nu blodapelsintiramisu, och måste säga att frukttiramisu nästan slår originalet i min bok. Blir väldigt gott! Kan tänka mig att citron blir gott också.

Jag hade hinnfria klyftor apelsin i botten, sen kex doppade i en blandning av apelsinjuice, sockerlag kokt med apelsinskal, citron, cointreau och marsalavin, sen äggkräm (ägg, marsalavin, de hackade sockerkokta apelsinskalen, socker). Ovanpå kanel och hackade pistagenötter.

Blev supergott och vackert med de röda apelsinerna, passar bra nu också när blodapelsinerna är i säsong.

Har provat äppeltiramisu innan, och nu blodapelsintiramisu, och måste säga att frukttiramisu nästan slår originalet i min bok. Blir väldigt gott! Kan tänka mig att citron blir gott också.

Jag hade hinnfria klyftor apelsin i botten, sen kex doppade i en blandning av apelsinjuice, sockerlag kokt med apelsinskal, citron, cointreau och marsalavin, sen äggkräm (ägg, marsalavin, de hackade sockerkokta apelsinskalen, socker). Ovanpå kanel och hackade pistagenötter.

Blev supergott och vackert med de röda apelsinerna, passar bra nu också när blodapelsinerna är i säsong.
Det lät också supergott!

Det var ett roligt och väldigt trevligt firande med ett gäng härliga människor 😍
Nykter i grupp blir jag mer autistisk än vanligt men jag har inget emot att mest lyssna och inte prata så mycket.

Maten var jättegod, alla uppskattade mina snittar 😄
Var någon slags potatisvåffla med Skagenröra till förrätt.
Helstekt fläskfilé med potatisgratäng och olika såser till huvudrätt och efterrätt var en buffé av goda grejer, smördegshjärtan, glass, grädde, maränger, nutella, chokladsås, olika bär och frukter. Sen såklart chips och ostbågar 😁

Jag var hemma vid 02, sov en timme i soffan, vid 03.30 hämtade jag två kollegor inne i stan och körde hem dem.
När jag ändå var nykter kunde jag vara snäll och ställa upp lite.

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året hade jag en fantastisk jul. Vi ställde in julfirandet och det var lugnt och skönt helt utan stress. I år är det tvärtom. Det...
Svar
18
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 122
Senast: Tilly_85
·
Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 717
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
808
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka