Vad gör vi CXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just det har jag inte provat, men jag började gilla havregröt till frukost ganska nyligen efter att Buke-oraklet (@VLMF ?) tipsade i en tråd om steel cut-varianten. Nu äter jag det regelbundet (alltså inte varje dag, men någon gång i veckan).

Men det är nog nästan motsatsen till slät iofs:)
Steel cut, som i äta med kniv och gaffel? Hårdare än pudding?
 
Steel cut, som i äta med kniv och gaffel? Hårdare än pudding?

Nää, istället för att valsa till gryn så klipps havren. Blir mer tuggmotstånd och för mig en helt annan angenäm känsla än ”vanlig” havregrynsgröt.


Steel Cut Oatmeal har blivit ett populärt frukostinslag på andra sidan Atlanten i Brooklyn. Där valsas inte havren till gryn utan havrekärnorna klipps istället och kallas Steel Cut Oats.


Klippta havrekärnor ger ett helt annat tuggmotstånd till gröten vilket ger en grövre och fylligare havregröt. Den kokas med fördel i mjölk för att få en härlig krämig konsistens.”
 
Nää, istället för att valsa till gryn så klipps havren. Blir mer tuggmotstånd och för mig en helt annan angenäm känsla än ”vanlig” havregrynsgröt.


Steel Cut Oatmeal har blivit ett populärt frukostinslag på andra sidan Atlanten i Brooklyn. Där valsas inte havren till gryn utan havrekärnorna klipps istället och kallas Steel Cut Oats.


Klippta havrekärnor ger ett helt annat tuggmotstånd till gröten vilket ger en grövre och fylligare havregröt. Den kokas med fördel i mjölk för att få en härlig krämig konsistens.”
Aha, då vet jag hur havren ser ut faktiskt.
För i början på -80-talet när jag jobbade som lärling hos en travtränare så fick han en havre-klipp till stallet. Den skiljde även ut dammet, så den havren gjorde att hästarna kunde tillgodogöra sig näringen bättre + att den var dammfri (till skillnad mot krossad havre). Det var ett företag som ville att vi skulle testa produkten, vi var ofta testare av "nya" produkter för tränaren var mycket open minded :up:
 
Som stål, det hörs ju på ordet! ;) Bara köpa löständer!
God damned, då måste jag ju ha dessa löständer
1598107192041.webp
 
Nää, istället för att valsa till gryn så klipps havren. Blir mer tuggmotstånd och för mig en helt annan angenäm känsla än ”vanlig” havregrynsgröt.


Steel Cut Oatmeal har blivit ett populärt frukostinslag på andra sidan Atlanten i Brooklyn. Där valsas inte havren till gryn utan havrekärnorna klipps istället och kallas Steel Cut Oats.


Klippta havrekärnor ger ett helt annat tuggmotstånd till gröten vilket ger en grövre och fylligare havregröt. Den kokas med fördel i mjölk för att få en härlig krämig konsistens.”
Var köper du den? Vilka märken säljer den?
 
Aha, då vet jag hur havren ser ut faktiskt.
För i början på -80-talet när jag jobbade som lärling hos en travtränare så fick han en havre-klipp till stallet. Den skiljde även ut dammet, så den havren gjorde att hästarna kunde tillgodogöra sig näringen bättre + att den var dammfri (till skillnad mot krossad havre). Det var ett företag som ville att vi skulle testa produkten, vi var ofta testare av "nya" produkter för tränaren var mycket open minded :up:
Ja jag hade en granne som hade en klipp. Så vi valde mellan kross och klipp, ibland blandade vi
 
Slät = bra!
Blir den inte rinnig?

När jag var liten så åt jag gärna mannagrynsgröt och mannagrynspudding. Men efter upptäkten av celiaki hos mig så funkar ju inte det :(
Inte rinnig :) . Man kan antingen mixa gröten när den har kokat eller mixa havregryn till havremjöl innan man använder dem. Har för mig att det då stod att man i stället för 1 dl havregryn skulle använda 0,75 dl mjöl. Det blir ju kompaktare.
 
Middagsförberedelser till Kent, Vapen & Ammunition på bra styrka. Räkfonden har precis satt sig till räksoppan, klar för upplägg strax med en pinch cognac bara. Kotlettrad (som började kallas fläskytterfilé för några år sedan med oklar bakgrund) med tomatsås, soltorkade tomater, fetaost och stora mängder av trädgårdens oregano och potatisklyftor. Och sen en vaniljpannacotta på det med lite snabbsyltade hallon.

Fullt av människor på gården, både ridkunder och sen såna där övervuxna hästar i boxarna som har tävling i helgen (fälttävlan på närliggande terrängbanan).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
560
· Visningar
55 929
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
103 337
Senast: pepp
·
Hemmet Jag postar en ny tråd då den andra låg på 100sidor och snart 2000 inlägg 😁
2
Svar
28
· Visningar
2 347
Senast: pepp
·
  • Omröstning Omröstning
Tjatter Läste i en annan tråd att de ska gå i konkurs och kom på att jag inte har en enda Tupperware-pryl! Hur många har ni?
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 907
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp