Vad förvånad jag blev...

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Esperanza_1980

..när jag läste tråden angående graviditet och alkohol. Nu är ju den dessvärre stängd. Men diskussionen är väldigt intressant och kanske får fortsätta här.

För mig (som har genomgått tre graviditeter) har det alltid varit en självklarhet att avstå från alkohol under graviditeten. Jag trodde nästan barnmorskan skojade med mig när hon sa att dom har speciella alkoholsamtal med blivande föräldrar. Men det är tydligen inte lika självklart för alla förstår jag nu.

När mina två första barn var små avstod jag även från alkohol under amningen eftersom det inte fanns studier som visade att det var ofarligt. Nu finns det studier och jag ser därför inget fel med att ta sig ett glas vin även om man ammar. När det gäller graviditet så vet man ju inte så väl hur fostret påverkas oavsett vilken mängd. Därför avråder man från att öht dricka alkohol. Inte konstigt alls.

Jag är inte alls extrem i mina åsikter om alkohol (som Lambo påstås vara), jag har allt kunnat ta mig rejäla fyllor. Dock i avsaknad av barnens sällskap eller med en inneboende i magen ;) Jag vill inte döma, men jag är väldigt nyfiken på hur tankegången går när man tycker det är okej att dricka under graviditeten.

Det är väl skillnad på att fortsätta leva trots risker och att ta sig ett glas vin trots risker? Jag fattar inte, om man vill unna sig nåt gott kan man väl välja nåt annat man gillar som man vet är mindre giftigt under den förhållandevis korta tid man är gravid??

Sv: Vad förvånad jag blev...

Jag har under mina två graviditeter njutit av mindre än ett glas vin. Har smakat ur någon annas glas på ölen/vinet, för att jag ville smaka/njuta av smaken.

Men jag ser ingen anledning till att förfasas om någon tar ett glas vin till helgens middag. Vad jag vet (har ingen forskning att länka till) så är inte alkoholskador mer frekventa i medelhavsländerna där det inte har en lika rigid syn på alkohol/graviditet.

Men en sak som det inte svarades på i den stängda tråden var frågan insjöfisk/influensavaccin.

Detta är ganska intressant då det avråds från att äta insjöfisk pga kvicksilver med vaccinet är tillrådigt att ta och två doser vaccin => lika stor dos kvicksiver som 6 portioner portioner insjöfisk.

Sen finns det ju det här med rökning under graviditeten. Där fick min mamma rådet (80-talet) att det var skadligare för barnet med stressen i samband med ofrivilligt rökstopp (mamma storrökare) än vad nikotinet var skadligt.

Och det är bevisat att stress i samband med graviditet inte är bra för barnet. Ska vi förbjuda alla blivande mammor att stressa?

Jag är av samma åsikt som du. Jag drack inte en droppe efter jag visste att jag var gravid. Ibland kunde jag bli sugen på ett glas vin till maten, men jag kunde inte med gott samvete dricka/äta något som EV skulle kunna skada mitt barn, det handlar om 9 månader av ens liv som man får avstå och det kändes inte speciellt jobbigt.

Under amningen (som tyvärr inte blev så lång för mig) hade jag kunnat dricka enstaka glas vin.

Däremor lägger jag mig inte i hur andra gör, så länge det inte handlar om stora mängder alkohol.

Jag har inte alls känt något sug efter alkohol under mina graviditeter. Den här graviditeten så hade min pappa sin 50 års fest helgen efter vi slarvat med skydd, jag beställde en cider till maten men kunde inte dricka det. De smaka skit (då misstänkte jag att jag var gravid)
Samma sak när jag ammade. Men sen så har jag kunna druckit och tyckt de var riktigt gott :)

Insjöfisk vs influensavaccinet är jag också nyfiken på.

Jag lägger mig inte i gravida som röker eller drickar alkohol. Vissa älskar ett glas vin som jag älskar chocklad och då förstår jag att man inte kan sluta. Och det är för mig stor skillnad att ta något bloss ibland eller smaka på lite vin. Visst kan den lilla mängden vara skadlig för fostret, men tänk om paprikan man handlar är full med toxoplasmos?

Läser man om mediciner som kan påverka fostret står det att man måste ta hänsyn till hur mamman mår. T.ex. äter jag medicin nu som kan påverka barnet. Men hade jag inte ätit dem hade barnet blivit värre påverkat p.ga. min stress och nedstämdhet.

Däremor lägger jag mig inte i hur andra gör, så länge det inte handlar om stora mängder alkohol.

Detta håller jag helt med om och tycker det är så det ska vara. För när vi börjar tala om stora mängder alkohol så är det missbruk vi pratar om, och det är skadligt för barnet, även om det givetvis föds oskadade barn till alkolister.

Alla har rätt till sin egen åsikt, men man ska inte pracka den på andra. Det som är rätt för en person är inte rätt för en annan.

Men jag ser ingen anledning till att förfasas om någon tar ett glas vin till helgens middag. Vad jag vet (har ingen forskning att länka till) så är inte alkoholskador mer frekventa i medelhavsländerna där det inte har en lika rigid syn på alkohol/graviditet.

Men varför göra det om man inte är relativt säker på att det är ofarligt? Är behovet av att dricka alkohol så stort att man inte kan avstå, eller varför tar man den risken?

Men en sak som det inte svarades på i den stängda tråden var frågan insjöfisk/influensavaccin.

Detta är ganska intressant då det avråds från att äta insjöfisk pga kvicksilver med vaccinet är tillrådigt att ta och två doser vaccin => lika stor dos kvicksiver som 6 portioner portioner insjöfisk.

Men vad är alternativet om man låter bli att ta sprutan respektive äta insjöfisk?

Sen finns det ju det här med rökning under graviditeten. Där fick min mamma rådet (80-talet) att det var skadligare för barnet med stressen i samband med ofrivilligt rökstopp (mamma storrökare) än vad nikotinet var skadligt.

Och det är bevisat att stress i samband med graviditet inte är bra för barnet. Ska vi förbjuda alla blivande mammor att stressa?

Det vore väl skönt om gravida slapp stressa :D Men där har man kanske inte alltid ett val. Man väljer inte att stressa för att det är kul precis.

Alla har rätt till sin egen åsikt, men man ska inte pracka den på andra. Det som är rätt för en person är inte rätt för en annan.

Men i detta fallet handlar det väl inte om att alkohol i mindre mängder är bra för vissa foster och inte för andra? Ursäkta ironin, men det viktiga i detta fallet är väl ändå fakta?

Men i detta fallet handlar det väl inte om att alkohol i mindre mängder är bra för vissa foster och inte för andra? Ursäkta ironin, men det viktiga i detta fallet är väl ändå fakta?

Det är skadligt att inandas bilavgaser, avråd gravida att vistas i stadsmiljö.

Frukten och grönsakerna kan vara smittade av salmonella, avråd gravida att äta detta.

Du kan få i dig bakterier som är skadliga för dig när du gör rent kattlådan (glömt bort vad de heter), avråd gravida att ha katt.

Var ska man dra gränsen för vad som är ok risker att utsätta sig för?

Alkohol i mindre mängder (storleksordningen en folköl i veckan) är förmodligen ofarligt för alla foster. Om nu det viktiga var fakta. Att man väljer att avstå även från detta beror ju mer på att man vill ha ett rent samvete och att man tror att en droppe alkohol genast skadar barnet, än att det egentligen är farligt. Dvs psykologiska orsaker snarare än fysiologiska.

En mer intressant sida av diskussionen i den andra tråden, som tyvärr försvann i den allmänna alkoholhysterin, var detta att råd till gravida och till nyblivna mammor av någon märklig anledning tillåts bygga på just åsikter och vad man tycker är lämpligt av moraliska skäl, istället för som i resten av sjukvårde på evidensbaserad kunskap. Det tycker jag är både märkligt och intressant.

Senast ändrad:

Jag lägger mig inte i gravida som röker eller drickar alkohol. Vissa älskar ett glas vin som jag älskar chocklad och då förstår jag att man inte kan sluta. Och det är för mig stor skillnad att ta något bloss ibland eller smaka på lite vin. Visst kan den lilla mängden vara skadlig för fostret, men tänk om paprikan man handlar är full med toxoplasmos?

Läser man om mediciner som kan påverka fostret står det att man måste ta hänsyn till hur mamman mår. T.ex. äter jag medicin nu som kan påverka barnet. Men hade jag inte ätit dem hade barnet blivit värre påverkat p.ga. min stress och nedstämdhet.

Det är väl ändå skillnad. Vad man VET är inte choklad eller paprikan "giftig" vilket alkoholen faktiskt är. Det vet man om när man tar det där njutningsfulla glaset med vin :grin:

Jag ser inte heller ner på såna som röker när de är gravida för jag vet hur svårt det är att sluta. Rökte sporadiskt med första barnet. Skillnaden är att det är ett beroende. Kan man kalla sig beroende av BARA ett glas vin? Har man inte problem om man är beroende av alkohol, vare sig det är ett eller måånga glas?

I ditt fall är det skillnad. Pest eller kolera, nåt måste väljas.

Det är skadligt att inandas bilavgaser, avråd gravida att vistas i stadsmiljö.

Frukten och grönsakerna kan vara smittade av salmonella, avråd gravida att äta detta.

Du kan få i dig bakterier som är skadliga för dig när du gör rent kattlådan (glömt bort vad de heter), avråd gravida att ha katt.

Var ska man dra gränsen för vad som är ok risker att utsätta sig för?

Jag förstår delvis hur du tänker och så är det i många fall. Vart ska gränsen dras?

Bilavgaser. Hur mkt är skadligt för fostret? Bor man i en storstad är det kanske väl krångligt att flytta för avgasernas skull p g a graviditet. Glaset med alkohol kan man lät välja bort (om man inte har problem vill säga)

Frukt och grönt. KAN vara smittade. Alkohol ÄR giftigt.

Kattlådan får sambon rengöra. Du KAN få i dig bakterier. I alkoholen ÄR det alltid gift.

Personligen så har jag valt att avstå från alkohol, har hittills druckit en alkoholfri öl som smakade apa. Dock hoppas jag kunna hitta en som smakar ok, gör jag inte det så överväger jag att dricka en lättöl om jag skulle känna att jag var sugen.

Livsmedelsverket tillhandahåller riktlinjer och rekomendationer - inga förbud eller pekpinnar. Vi gör alla våra val, och får stå för dom. Jag tänker absolut inte döma den som smuttar på ett glas vin nån gång, eftersom jag själv just kan tänka mig att ta en lättöl någon enstaka gång.
Var går gränsen för vad man ska avstå?
Ska gravida inte tillåtas ha katt eftersom risken för toxoplasmos då finns?
Man måste kunna acceptera att vi som människor är olika och fattar olika beslut, oavsett vad det ev. kan ha för konsekvenser för just den individen.

Men att man tycker om vin betyder inte att man är beroende av det. Jag tog i den andra tråden exemplet med den fina middagen med tillhörande viner valda av en skicklig sommelier, en sån middag man har möjlighet att äta kanske en gång var femte år. Självklart är det riktigt tråkigt att sitta med ett glas mineralvatten genom en sån middag, medan partnern serveras det ena vinet mer fantastiskt än det andra. Att man i en sådan situation blir riktigt sugen på vin betyder ju knappast att man har alkoholproblem.

Jag är inte beroende av alkohol, men jag tycker det är gott. Eller snarare, jag tycker alkoholhaltiga drycker är goda. Jag gillar riktigt god öl, gott vin, en god drink eller en bra rom eller whisky. Det är ett intresse som jag har, helt enkelt, ungefär som matlagning - och självklart är det då stentrist att bli absolutist. Det finns liksom inte så många bra alternativ till alkoholhaltiga drycker, dessvärre. Alkoholfritt vin smakar inte ens vin, alkoholfri öl smakar oftast diskvatten (finns enstaka undantag, clausthaler är ok, men den är mer åt ale-hållet, vill man ha en lager går man bet), alkoholfria alternativ som Amé är alldeles för söta och smakar läsk.

Har man inte ett stort intresse för alkoholhaltiga drycker på det sättet kan jag förstå att det är lätt att avstå. Men man måste ju ha förståelse för att andra människor inte har samma intressen som en själv.

Alkohol i mindre mängder (storleksordningen en folköl i veckan) är förmodligen ofarligt för alla foster. Om nu det viktiga var fakta. Att man väljer att avstå även från detta beror ju mer på att man vill ha ett rent samvete och att man tror att en droppe alkohol genast skadar barnet, än att det egentligen är farligt. Dvs psykologiska orsaker snarare än fysiologiska.

Notera detta fetstilta ord. Det finns inte tillräckligt med forskning som visar hur fostret påverkas av olika mängder. Därför avråds gravida från att dricka alkohol även i mindre mängder.

En mer intressant sida av diskussionen i den andra tråden, som tyvärr försvann i den allmänna alkoholhysterin, var detta att råd till gravida och till nyblivna mammor av någon märklig anledning tillåts bygga på just åsikter och vad man tycker är lämpligt av moraliska skäl, istället för som i resten av sjukvårde på evidensbaserad kunskap. Det tycker jag är både märkligt och intressant.

Det tycker jag också är intressant och helt åt skogen. Speciellt alkohol och amningsfrågan. Fakta säger att det är ofarligt, medan BVC-tanterna säger att det inte är bra. Ffa för att man kan hantera bebisen sämre. Yeah right, om jag tar ett glas vin till maten.

Jag har samma intressen själv, vilket gör det svårare att förstå. Givetvis respekterar jag andras val i livet även om jag tycker de är konstiga och dumma. För min del har det varit så att har jag valt barn då har jag automatiskt valt bort alkohol en period i livet.

Men det finns ingen forskning på hur barnet påverkas av ridning heller, och det är det ju många här som gör när de är gravida. Skulle man bara äta och göra det som är bevisat ofarligt kunde man knappt göra någonting, för det mesta är ju inte forskat på.

Jag har full förståelse för att man väljer att bli absolutist hela graviditeten av moraliska och psykologiska skäl, men inte lika stor förståelse för att man förfasar sig över att andra inte gör samma val. Jag har ju själv valt att vara absolutist, men jag tycker inte det är hemskt om någon annan väljer att ta ett litet glas vin i veckan. Ska man vara så petnoga borde ju ingen som har den minsta fysiska defekt som man inte med 100% kan garantera inte är ärftlig tillåtas att skaffa barn, för man vet ju i så fall inte om det oskyldiga barnet kanske kommer att ärva defekten. Människor med ADHD borde tvångssteriliseras, för deras barn kan komma att bli "konstiga", dvs inte 100% kärnfriska på alla plan. Om man nu ska följa logiken att man enbart ska skaffa barn om man med 100% säkerhet kan garantera att man gjort allt i sin makt för att allt ska ha varit helt perfekt för att barnet ska bli optimalt normalt.

Jag har samma intressen själv, vilket gör det svårare att förstå. Givetvis respekterar jag andras val i livet även om jag tycker de är konstiga och dumma. För min del har det varit så att har jag valt barn då har jag automatiskt valt bort alkohol en period i livet.

Men kan du inte förstå att din absolutism bygger på moral och värderingar, inte på evidensbaserad vetenskap? Det är ju lite som att förfasa sig över att andra människor är homosexuella, för att man själv inte är det och tycker det är fel. Även den tanken bygger på moral och värderingar, inte på egentlig kunskap.

Det är väl ändå skillnad. Vad man VET är inte choklad eller paprikan "giftig" vilket alkoholen faktiskt är. Det vet man om när man tar det där njutningsfulla glaset med vin :grin:

Jag ser inte heller ner på såna som röker när de är gravida för jag vet hur svårt det är att sluta. Rökte sporadiskt med första barnet. Skillnaden är att det är ett beroende. Kan man kalla sig beroende av BARA ett glas vin? Har man inte problem om man är beroende av alkohol, vare sig det är ett eller måånga glas?

I ditt fall är det skillnad. Pest eller kolera, nåt måste väljas.

Skulle chocklad kanske vara farligt hade de vart ett h*lvete för mig att försöka vara utan i 9 månader. Jag hade nog slickat på en chockladkaka ibland för att få känna smaken.
Men du kan ju byta ut chocklad mot lakrits. Vad tycker du då?

Ett av min makens intressen är whisky, han älskar att ta ett litet glas och känna och analysera smakerna. Han är absolut inte beroende av alkohol. Han vill känna smaken och whiskyn är för fin för att spotta ut ;)

Jag avnjuter mer än gärna vin, jag är en vinälskare och jag ska erkänna att jag saknade det under graviditeten, men jag avstod och valet var för mig inte så svårt alls.

För mig kändes det totalt fel att utsätta mitt barn för dels alkohol via moderkakan och sedan dessutom rakt ut i fostervattnet. Fostret är ju under utveckling, därför påverkas fostret mer och under längre tid än mamman.
Det finns fortfarande ingen fortskning på vilken mängd alkohol man kan dricka under graviditeten innan barnet faktiskt tar skada, det är säkert olika från barn till barn också hur pass tåliga dom är m.m

Fast ska man vara krass vet du ju inte ens att det blir ett barn, det kan ju precis lika gärna bli ett sent missfall eller ett dödfött barn. Man kan ju inte utgå från att man ska få ett levande barn bara för att man är gravid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 019
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 130
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 178
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar