Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Ha! Jag rörde precis ihop ett bredbart smörgåsfett! Ungefär lika delar kokosolja och olivolja, plus en rejäl nypa fleur de sel. Bredbart ur kyl. Nästa gång ska jag nog ta lite mer olivolja, för mindre kokossmak.

I sverige finns det kokosolja utan smak :) kanske finns där du bor också!

Tycker såndär aubergineröra som man ofta får på Libanesiska restauranger är to die for. Kanske går att hitta nåt bra recept på?

Själv äter jag jordnötssmör. Fast inte på bröd, utan skivad banan eller äpple.

Baba Ganoush. Det ar i princip bara rostad (gors enklast under grillen i en ugn) auberginer, tahini, vitlok, havssalt och citron.

Inte for att jag ar vegan, men jag gor "en sorts" mycket enkel hummus bestaende av, kik artor, tanini, vitlok och citron (jag haller ner pa kallorier just nu sa jag avstar fran den extra olivoljan:p) och anvander det eller baba ganoush som smorgas "spread" och palagg pa en gang.

Jag gjorde en variant på Mhamara fast emd inlagd paprika (för det hade jag hemma). Det stod i receptet att man kunde använda det, men det hela blev surt och rinnigt. Smulade i lite soja i hopp om att den skulle suga upp vätska, men då blev det inte. Inte så bra med andra ord.

Ikväll gjorde vi en hasselbackspotatis med olivolja, citron, och rosmarin. Grillad halloumi till det. :d

Jag testade att göra socca nu på förmiddagen (en liten portion bara för att ta reda på hur det smakade). Rätt kul, men ingen jättehit direkt. Jag tror att jag ska ha det på repertoiren för ett snabbt och lite annorlunda tillbehör framöver.

Recept t ex här: https://www.thekitchn.com/how-to-ma...tbread-cooking-lessons-from-the-kitchn-169513
Åh, det är ju så jävla gott. Har inte gjort det på jättelänge för hade typ glömt bort det, måste göras!

Vi har ätit:
- Diverse rotfruktspommes: potatis med rosmarin, morot med timjan, sötpotatis med ingefära och kålrot med tandoori. Potatis och morot var faktiskt godast. Dippade i mhamara.
- Corn chowder
- Belugabolognese (TACK för det receptet! Det var vaniljpudding till efterrätt, min yngsta åt ett par skedar och frågade sedan om han kunde få ketchup till. När det inte gick sköt han undan skålen och sa att han hellre ville ha mer linser. Så han åt två dessertskålar belugabolognese till efterrätt!)
- Chili con quinoa

För veckan tänker jag mig ungefär
- Pakora, råris och broccoli
- Wok med hemmagroddade mungbönor och nudlar. (Morot, vitkål, broccoli...)
- Pannkaka
- Pasta i någon form

Jag hoppar in i tråden sisådär 53 sidor in! Behöver vegetarisk matinspiration, börjar få slut på idéer...

Ikväll var jag ensam hemma och åt tomatsoppa med osttoast. Imorgon blir det standardrätten spenatpasta med pesto, mest för att jag vill att det ska gå fort när jag kommer hem (trött och vrålhungrig) från stallet :)

Jag vill göra saffransris. Blir det bra med råris eller är det synd på både ris och saffran?

Tänker mig blomkålspakora, saffransris med lime, och broccoli on the side. Kan det vara något?

Taaacos :love: ja jag älskar röror/såser :D

Bifogade filer

• 20180305_155316.webp
    20180305_155316.webp
    138,3 KB · Visningar: 82

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 438
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
613
Senast: YlvaG
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 120
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar