Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Påfyllning 😊
 

Bifogade filer

  • 20210122_203632.jpg
    20210122_203632.jpg
    279,7 KB · Visningar: 93
Ni som brukar laga mat med citrongräs - hjälp!
Antagligen en jättedum fråga, men asså ska jag ta bort citrongräset ur grytan när maten är klar? Det känns så, eller? Eller låta den ligga kvar i gotta sig o sen peta bort den när man äter? Småbitar hoppas jag inte förstör maten? ^^
 

Bifogade filer

  • 20210123_100209.jpg
    20210123_100209.jpg
    144,2 KB · Visningar: 64
@strawberrysylt Ingen expert men jag tar bort det när det gett smak efter att ha råk :d at äta av det vid ett första tillagningsförsök. 🥴

Okej! Haha, ja först trodde jag man skulle äta det, men det såg lite konstigt ut tyckte jag...
Nu är maten klar iaf! Citrongräset i än så länge, tar bort det sen. Det blev gott!
Lite tråkig färg, dock... kanske skulle haft i mer gurkmeja?
 

Bifogade filer

  • 20210123_112821.jpg
    20210123_112821.jpg
    167,9 KB · Visningar: 70
Förutom 8 portioner thaigryta har jag gjort 2 pizzor idag :) Men - osten smälte inte? 🤔 tyckte jag hade pizzan i ugnen tillräckligt länge, ca 20 min på först ca 175° som jag sen ökade till 230°.
 

Bifogade filer

  • 20210123_135502.jpg
    20210123_135502.jpg
    256,5 KB · Visningar: 59
Är det den som ligger som rivna bitar på bilden? Gissar på för låg temperatur i så fall.

Tillägg: kanske för lite vätska?

Ja, precis, ser ut som om jag har riven morot på pizzan :p.
Hmm, jag bara rev den och strödde på den. Borde jag ha blandat den med vätska?
Min ugn blir inte varmare än 230°, men tycker det borde räckt...
Kände inte så mycket smak heller... :/... åt en bit direkt ur ugnen, men ska nog äta en bit till till middag, får prova om jag tycker den smakar mer kall kanske...
 
Ja, precis, ser ut som om jag har riven morot på pizzan :p.
Hmm, jag bara rev den och strödde på den. Borde jag ha blandat den med vätska?
Min ugn blir inte varmare än 230°, men tycker det borde räckt...
Kände inte så mycket smak heller... :/... åt en bit direkt ur ugnen, men ska nog äta en bit till till middag, får prova om jag tycker den smakar mer kall kanske...
Nej, varmare än 230 ska ju inte behövas. Men tänkte att du skrev att du började på 175 så det kanske blev för kort tid tillräckligt varmt. Jag brukar köra på dryga 200. En del veganost verkar behöva lite vätska för att smälta bra, jag har då blandat riven ost med lite havregrädde. Men din har ju smält rekorddåligt 😅.
 
Ja, precis, ser ut som om jag har riven morot på pizzan :p.
Hmm, jag bara rev den och strödde på den. Borde jag ha blandat den med vätska?
Min ugn blir inte varmare än 230°, men tycker det borde räckt...
Kände inte så mycket smak heller... :/... åt en bit direkt ur ugnen, men ska nog äta en bit till till middag, får prova om jag tycker den smakar mer kall kanske...
Jag har märkt att den fungerar bättre skivad än riven på pizza och gratäng och så. Tror att den förlorar för mycket fukt när den rivs, och då torkar istället.

och jag kan vara skyldig till att lägga på lite extra på pizzabiten efter ugnen ibland, och köra nån minut i mikron för att smälta den... jag gillar ost:p
 
Nej, varmare än 230 ska ju inte behövas. Men tänkte att du skrev att du började på 175 så det kanske blev för kort tid tillräckligt varmt. Jag brukar köra på dryga 200. En del veganost verkar behöva lite vätska för att smälta bra, jag har då blandat riven ost med lite havregrädde. Men din har ju smält rekorddåligt 😅.

Okej! Ska prova blanda med lite vätska nästa gång!

Jag har märkt att den fungerar bättre skivad än riven på pizza och gratäng och så. Tror att den förlorar för mycket fukt när den rivs, och då torkar istället.

och jag kan vara skyldig till att lägga på lite extra på pizzabiten efter ugnen ibland, och köra nån minut i mikron för att smälta den... jag gillar ost:p

Okej, ja jag tänkte på det faktiskt... Jag brukar faktiskt skiva, men idag rev jag... får prova mig fram. Överlag tycker jag nog faktiskt att ost smakar mest rumstempererad otillagad...
 
Ni som brukar laga mat med citrongräs - hjälp!
Antagligen en jättedum fråga, men asså ska jag ta bort citrongräset ur grytan när maten är klar? Det känns så, eller? Eller låta den ligga kvar i gotta sig o sen peta bort den när man äter? Småbitar hoppas jag inte förstör maten? ^^
Brukar skära den i grova bitar, krossa med sidan av kniven, koka med i grytan och låta ligga kvar, men äter dem inte.
 
Nån som vet vad det är för vegoskinka Anamma använder på sina pizzor? Är den tillverkad enbart för deras pizzor? De har ju ingen vegoskinka i sortimentet?
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 195
Senast: gullviva
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 091
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp