Vad betalar du för Privatlektioner?

Sv: Vad betalar du för Privatlektioner?

Om jag nu (har ju inte någon ridhäst just nu) skulle vilja ha en privatlektion på min gamla ridskola (rider inte på någon nu) så kostar det 600 för 1h lektion med lånad ridskolehäst. Ganska dyrt tycker jag! Betalar hellre då 700-800 för att rida för någon som är riktigt riktigt duktig!

Jag betalar 100kr för 1h när jag rider för en super duktig C tränare i dressyr.

**knapplån**

När jag red på ridskola (slutade för kanske 3,5 år sedan pga. att jag inte utvecklades något) så tog de nästan 270 kr per lektion! :eek:
En lektion var på en timme, vilket inte gav så mycket på ridskolans hästar som inte började bli varma och mjuka nog för att gå bra förens det var dags att skritta av ungefär... :grin:

Dock hade de en regel som sa att man var som mest 8 pers per grupp. Dock så bröt dem med den ibland så att man va 9 vissa lektioner men d va väl okej ändå.

Då jag började rida på den skolan började jag rida på skolans mest avancerade ponnygrupp. Hade på ridskolan innan ridit i storhäst-grupp 1 år pga. min storlek.... TJOCKIS :d. Så det var riktigt skoj att rida på ponny igen då jag inte kände att jag passade så bra på stora hästar (plus att jag tycker att busiga ponnyer generellt sätt är mycket roligare att rida haha).
Hur som helst så va vår grupp så pass avancerad att de inte kunde fylla ut gruppen med 8 personer i början (första året kanske). Så vi var väl 4-5 stycken, och det var ju nästan alltid någon som inte kunde komma av en anledning eller en annan, så det var inte ovanligt att vi var en sisådär 3 pers. Dessutom var denna tränaren helt gudomlig!
Jättepedagogisk och kunnig! Riktigt trevlig och glad människa dessutom! :love:

Sen började de kasta in asevärt mycket sämre ryttare i gruppenbara för att fylla ut. Antar att det inte var så bra ekonomiskt sett för dem med en sån liten grupp som vi var.
Fick hur som helst börja i en av de mest avancerade storhästgrupperna ist. Där gick inte utvecklingen framåt för 5 öre! :o Dessutom tog de 1100 mer per termin där än på ponny.
Så jag red i den gruppen några år och tröttnade sedan på surkärringen till ridlärare vi hade som förutom att hon inte kunde något eller var pedagogisk alls, var en riktig otrevlig sur människa... :devil:

Dessutom valde ja alltid att rida en häst ingen annan ville reda pga. hans temperament (ganska svår häst, väldigt väldigt stark, tog bettet och stack och en massa annat) och då klagade hon som fan på hela tiden och sa åt mig att jag skulle rida hon på ett sätt som tydligen inte fungerade alls!

Kan säga att jag lärde mig mer på framridning innan en tävling då en kvinna som tydligen hade lite mer kunskaper och visste lite mer om hur hästen fungerade kom fram till mig och gav mig lite olika tips. Och vips så gick han som en klocka! Hon sa dessutom att ja skulle göra tvärt emot vad den min ridlärare hade sagt. Var en underbar känsla då jag verkligen kände att han lyssnade på mig riktigt bra för första gången någonsin.
Slutade rida där inte så långt efter det...

Vart väldigt OT nu, men råkade bli så att jag skrev av mig all gammal frustration på denna satkärring till människa! :crazy: :mad:

Jag hänger på när vi ändå lämnar ämnet lite, med ännu en fråga.

Jag rider på ridskola, och anledningen till att jag överhuvudtaget valde att rida kvar denna terminen (trots prishöjningen) var att jag hade en skitbra lärare. Men, nu när jag kommer tillbaka så har vi två lektioner med den fantastiska läraren och sen får vi reda på att hon ska sluta. Istället får vi en gammal skolkompis till mig (gick klassen över mig). Som gick ut gymnasiet förra hösten och som inte är utbildad på riktigt, hon har dock gått en ridledarkurs. Tidigare har hon hjälpt till med teorilektioner och hållt några nybörjarlektioner. Men nu ska hon ha oss, som går i en grupp som är näst högsta steget. Inte de bästa på ridskolan, men rätt bra ändå.

Har bara haft en lektion än så länge med den nya tjejen och jag har inte så mycket att klaga på. Tyckte hon var rätt bra.

Men tycker ni att det är rätt att man ska betala fullpris till ridskolan när man inte har en utbildad lärare? Borde det inte finnas något krav på ridlärarnas utbildning (tjejen gick media liksom). I andra grupper rider de för en skitduktig hippolog som tävlat en hel del och har lång utbildning. Och vi får träna för en tjej som är ganska duktig på att rida, men som är ridledare.:crazy:
Tycker ni att det är rätt att man betalar lika mycket för detta?

Har förhoppningsvis hittat en nu :) En outbildad person som går tredje året på hästgymnasium, men jag tror att hon är bra. Hon tar 50kr halvtimmen vilket är ett bra pris! Men trots det ska det vara värt pengarna, och förhoppningsvis blir det så. :) Men fortsätt svara på hur mycket ni betalar, och gärna i vilken stad du bor i eftersom att det är så stor skillnad på vart man bor!

Jag betalar 200kr för varje träningstillfälle. Instruktören är väl utbildad och har många års erfarenhet.
Jag tycker hennes pris är skäligt...

Jag har betalat 300kr, och det var en timme. Det tycker jag är rimligt.

Men tycker ni att det är rätt att man ska betala fullpris till ridskolan när man inte har en utbildad lärare? Borde det inte finnas något krav på ridlärarnas utbildning (tjejen gick media liksom). I andra grupper rider de för en skitduktig hippolog som tävlat en hel del och har lång utbildning. Och vi får träna för en tjej som är ganska duktig på att rida, men som är ridledare.:crazy:
Tycker ni att det är rätt att man betalar lika mycket för detta?

Jag förstår hur du känner det, lite som när en grabb som är ett år yngre än mig (inte långt efter att jag gått ut gymnasiet) var min chef på jobbet! :p Man tar dom inte riktigt på allvar eftersom man tycker att de är "på samma nivå" till skillnad från t ex en lite äldre erfaren person som man inte känner sen tidigare.

Men - ta betalt kan dom absolut. Upp till var och en om man är villig att betala pengarna eller inte. I ditt fall kanske det skulle löna sig bättre att gå över till en annan grupp med annan instruktör för att få en instruktör man respekterar mer helt enkelt! Ridskolan måste trots allt ta betalt utifrån sina utgifter, utgifterna för instruktören är bara en ynka del av utgifterna och det är knappast vanligt att ridskolor går med vinst - kräver snarare bidrag från kommunen för att gå runt! :crazy:

Jo, det känns lite så faktiskt. Jag tvivlar inte på att tjejen är duktig på att rida, jag har sett henne rida och visst kan hon. Det är väl mer det pedagogiska man vill ha. Alla som kan rida kan ju inte lära ut.

Jo, jag förstår hur du menar, klart att utgifterna är samma. Men jag tycker ändå att man borde ha ett visst krav på utbildning på en ridlärare. Byta grupp kan man ju, men då kommer jag ju inte rida med alla kompisar, som jag ridit med i flera år. Även om det inte är det viktigaste, så är det ändå lite trist.

Fast VEM tjänar 520 kronor i TIMMEN före skatt?????

Jag jobbar extra inom vården och där får man ut 97 kronor timmen FÖRE skatt!!!

Så nog fasiken är de dyrt med 520 spänn för en lektion inte direkt krävande för kroppen och ge en lektion som det är att jobba inom vården.

Jag betalar max 300 för en lektion annars får de vara!

Ett litet räkneexempel till dig (för du vet väl att det är förbjudet att jobba för svarta pengar i Sverige...)

300:- minus 6% moms = 188:-
188:- minus 30% skatt och övriga avgifter = 131:-
131:- ska sedan räcka till semesterersättning (det får väl du också?), företagsförsäkring (kostar ett par tusen per år), extra försäkring för hästutbildningsverksamhet (kostar nån tusenlapp extra per år), redovisningskonsult eller ekonom som hjälper till med bokföring/deklaration, kurser/fortbildning för instruktörer nån gång per år (ett par tusen kostar det också), kanske behöver man också en dator, hemsida, mobiltelefon och lite annat för att kunna sköta sin verksamhet. Kanske ingick resa i priset? Då kostar bensin, bilförsäkring, avskrivning på bilen/värdeminskning, restid (!) och nya sommardäck/vinterdäck, lite spolarvätska mm mm mm mm....

HUR MYCKET TROR DU ATT DET BLIR KVAR AV DE 300:-????
För att min verksamhet ska gå ihop så skulle jag behöva ta mer än så!

Tränare 1: 200 kr/30 min, eller 175 kr/45 min om vi är två st.
Tränare 2: 400 kr/ 30 min

Jag bor i Göteborg och rider för en vanlig ridlärare som jobbar på ridskola, det kostar 250 kr för 1 h. Ibland rider jag även för C tränare i dressyr och då kostar det 300 kr för ca 40 min.

Vart tog de hundra kronor vägen som du drog bort när du skulle räkna bort 6% moms?

Om du drar bort 6% från 200 blir det precis som du skriver 188 kronor. Om du räknar bort 6% från 300 som du säger att du har räknat på så blir det 282. Då blir det efter skatt (-30%) 197.40:-

Sen förstår jag inte riktigt varför tränaren skulle ha betalt för spolarvätska och sånt. De flesta jag känner kör bil till jobbet, de har varken firmabil eller får milersättning för att de tar sig till jobbet.
Jag håller med om att man kan ta ersättning för bensin, men inte bilförsäkring och liknande, såvida de inte har en bil inom företaget så borde de bekosta sin privata bil med sina privata pengar, alltså den lönen de får ut. Man ska inte ta ut en extra avgift som ska täcka sånt. Det tycker inte jag iaf, det gör ju ingen annan. Har du någon gång träffat en läkare eller en butiksarbetare som får extra lön för att han eller hon kör bil till jobbet och nyss bytte olja??:confused:

Vart tog de hundra kronor vägen som du drog bort när du skulle räkna bort 6% moms?

Om du drar bort 6% från 200 blir det precis som du skriver 188 kronor. Om du räknar bort 6% från 300 som du säger att du har räknat på så blir det 282. Då blir det efter skatt (-30%) 197.40:-

Sen förstår jag inte riktigt varför tränaren skulle ha betalt för spolarvätska och sånt. De flesta jag känner kör bil till jobbet, de har varken firmabil eller får milersättning för att de tar sig till jobbet.
Jag håller med om att man kan ta ersättning för bensin, men inte bilförsäkring och liknande, såvida de inte har en bil inom företaget så borde de bekosta sin privata bil med sina privata pengar, alltså den lönen de får ut. Man ska inte ta ut en extra avgift som ska täcka sånt. Det tycker inte jag iaf, det gör ju ingen annan. Har du någon gång träffat en läkare eller en butiksarbetare som får extra lön för att han eller hon kör bil till jobbet och nyss bytte olja??:confused:

Vad jag kan tänka mej menas var att det är faktiska kostnader - inräknade i de 520 kr. Låt säga att tränaren tar 100 kr för restid, då ska de 100 kr täcka försäkring, bensin, spolarvätska osv även om tränaren inte tar ut dessa avgifter^^

Tränare nr 2 tar 25-30 euro för en lektion. Ca 40 minuter. Kan alldrig räkna med att det blir privat dock. Men han är suverän. Landslagstränare för tyska YR o JR.

Räknade först på 200:-, sorry...
Och varför ska man inte få betalt för alla sina kostnader på bilen?? Om jag använder min privata bil i tjänsten eller om det är en firmabil är det likförbannat en utgift som ska betalas. Som enskild firma (som säkert många instruktörer har, eller borde ha) är det mer eller mindre samma pengar/samma kassa pengarna ska ut ifrån. Fråga en snickare, rörmokare eller vilken annan företagare som helst så får du se om det är ur den privata kassan eller kunden som betalar såna saker. VArför tror alla att ridinstruktörer bedriver nån sorts välgörenhet? Dett yrke måste börja likställas med vilken annan arbetsgrupp som helst. Och kolla igen på snickaren. HAn tar liiiite mer än 200-300:-/tim inkl resa och annat. Ställtid på bilen bland annat.

Har tagit privat dressyrlektion några gånger för ett antal år sedan, betalade runt 100-150 kr, red väl kanske... 45 min?

Om det inte är föeragets bil så är det inte företaget som ska betala för underhåll, det ska du göra med din egen lön. Sen om du är egen företagare så är det ju ditt ansvar att ta ut en lön som du klarar dig på. Om du sen använder de pengarna för att tanka eller för att köpa nya kläder, det spelar ingen som helst roll för företaget.

Om företaget har köpt in bilen så är det ju därifrån pengar ska tas, då får man ju lägga till det som en utgift och då måste du självklart höja höja priset för att intäkterna ska täcka. Men du kan inte ha en egen bil och begära att företaget ska betala för den. Det går inte ihop, att företaget ska betala för något som inte är föertagets. Du skulle ju aldrig betala tex kontorshyra ur egen ficka, på samma sätt ska inte företaget betala för något privat. Du skulle ju inte lägga nåt annat privat på företagets kostnad som tex om du köper en ny sadel till din häst, på företaget. Det är ju inte heller företagets kostnad.

Så enligt mig iaf, så beror det helt på hur mna använder bilen i företaget. En ridskolelärare får ju inte betalt extra för att h*n kör bil till jobbet istället för att cykla. Bensinen betalar h*n med sin lön, eftersom bilen inte ägs av ridskolan, som är företaget i detta fallet. (såvida ridläraren inte fått en firmabil av företaget, vilket inte är så vanligt)

Jag har för mig att jag betalade 150:- för 40 min privatlektion. Tror inte hon hade en formell utbildning men hon var jättebra och lärde mig mer än någon tidigare gjort - tränade för henne med min medryttarhäst 1 g/v och fick då 100:- avdrag på månadskostnaden av hans fodervärd så i slutändan kostade det mig bara 50:- per lektion. :)

Sen om du är egen företagare så är det ju ditt ansvar att ta ut en lön som du klarar dig på. Om du sen använder de pengarna för att tanka eller för att köpa nya kläder, det spelar ingen som helst roll för företaget.

Japp, visst ska man ta ut en vettig lön som man klarar sig på, och det gör man inte om man ska ta 200-300:- för en timmes lektion och samtidigt åka 5-10 mil till kunden (ryttaren). Förstår inte ditt resonemang, och du förstår tydligen inte mitt. Jag prioriterar att köpa bensin i så fall, annars kommer jag inte till kunden (ryttaren). MEN jag tänker inte betala denna kostnad ur egen ficka utan debiterar kunden för resekostnaden, dvs bil, bensin mm. Det finns faktiskt möjlighet i bokföringen att ta upp dessa utgifter, om man använder sin egen bil.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 230
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 126
Senast: SwedEmB
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 931
Senast: cewe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 720
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka