Vad betalar du för Privatlektioner?

Sv: Vad betalar du för Privatlektioner?

Jag lägger ner diskussionen. Jag tror att vi är överens om att man ska ta en rimlig lön, och eftersom jag inte vet hur mycket som försvinner till staten så vet jag ju inte heller vad som blir kvar. Men en nettolön på 100 kronor/timme är väl ungefär vad folk brukar tjäna, om man inte har ett väldigt välbetalt yrke. Har svårt att tänka mig att staten tar dubbelt så mycket som man tjänar netto, så även om man räknar med alla kostnader för företaget så har jag svart att tro att man behöver ta så mycket mer än 400 kronor/timme. Och det är ungefär vad jag skulle kunna tänka mig att betala för en bra tränare.

Ja, jag tror allt att vissa som inte är utbildade kan ha endel att lära en dom med! :) Har dock aldrig ridit för någon som inte vart utbildad (har ärligt talat inte ridit för så många olika instruktörer) men det är något jag absolut vill prova på, det kan ju vara exakt lika bra till mindre pengar. :)

Jag har ridit för många olika tränare. De flesta med lång erfarenhet , utbildning och meriter både här och där. Men den bäste jag haft har ingen utbildning. Utbildning betyder verkligen inte att tränaren automatiskt blir bra. Kunskap kan man skaffa sig utan utbildning och det gäller att ha öga för ekipaget och förmågan att förmedla det man vill på ett sätt som ryttaren förstår. Det sistnämnda är det många kunniga tränare som brister i. (dåliga pedagoger helt enkelt)

Jag lägger ner diskussionen. Jag tror att vi är överens om att man ska ta en rimlig lön, och eftersom jag inte vet hur mycket som försvinner till staten så vet jag ju inte heller vad som blir kvar. Men en nettolön på 100 kronor/timme är väl ungefär vad folk brukar tjäna, om man inte har ett väldigt välbetalt yrke. Har svårt att tänka mig att staten tar dubbelt så mycket som man tjänar netto, så även om man räknar med alla kostnader för företaget så har jag svart att tro att man behöver ta så mycket mer än 400 kronor/timme. Och det är ungefär vad jag skulle kunna tänka mig att betala för en bra tränare.

Okej för mig att avsluta. Tyvärr tar staten mer av våra pengar än vad som är rimligt, men DET är en helt annan historia. Lycklig vara den som har en arbetsgivare och en fast anställning, att vara egenföretagare är oftast ingen dans på rosor, mer en dans på gödselstacken.

Men en nettolön på 100 kronor/timme är väl ungefär vad folk brukar tjäna, om man inte har ett väldigt välbetalt yrke. Har svårt att tänka mig att staten tar dubbelt så mycket som man tjänar netto, så även om man räknar med alla kostnader för företaget så har jag svart att tro att man behöver ta så mycket mer än 400 kronor/timme. Och det är ungefär vad jag skulle kunna tänka mig att betala för en bra tränare.

En sak till man får räkna med om man tar ut en tränare (dvs inte på tränarens hemmaplan utan tränaren åker ut) är att om det tar 15 minuter att åka så är det egentligen 1½ timmes "jobb" för tränaren som lekionen ska betala. Vissa kanske inte ens åker ut för enstaka lektioner eftersom folk då inte skulle vara villiga att betala tillräckligt för en enda lektion. Reseersättningen kan inte täcka detta eftersom det aldrig skulle komma upp i någon vinst utan är endast till för att täcka kostnaderna.

Om du åker iväg klockan 8 på morgonen, räknar med 40 minuter för lunch och däremellan konstant åker mellan olika ställen för att hålla lektioner till klockan 17 så kanske åkandet tar så mycket tid att man ändå bara hinner med ca 6 lektioner under dessa 9 timmar inklusive lunch. Räknar man med att tjäna 100:- per lektion så blir det inte samma sak som 100:-/timme.

Det är som sagt upp till var och en vad man tar betalt och att detta stämmer överens med vilka utgifter man har och hur mycket man vill/behöver få ut i vinst.
Men det gäller fortfarande att folk är villiga att betala vad det kostar, annars lär de seriösa som jobbar med lektionerna på heltid tappa sugen till slut.

Med förra hästen red jag för en tränare som tog 410 kr för 45 min.och det var ändå för 5 år sen.
I dagläget rider jag för en annan instruktör med god utbildning som ger mig och min nuvarande häst jätte mycket.Hon tar 150 kr för 45-60 min.Det är fler som tränar för henne samma dag på samma plats därav är priset lägre.

på den tiden jag red engelsk dressyr så betalade jag 500 kr för en halvtimme!!!!!!!! nu kostar det 300 kr för 40 minuter...lite bättre i alla fall!

Ett litet räkneexempel till dig (för du vet väl att det är förbjudet att jobba för svarta pengar i Sverige...)

300:- minus 6% moms = 188:-
188:- minus 30% skatt och övriga avgifter = 131:-
131:- ska sedan räcka till semesterersättning (det får väl du också?), företagsförsäkring (kostar ett par tusen per år), extra försäkring för hästutbildningsverksamhet (kostar nån tusenlapp extra per år), redovisningskonsult eller ekonom som hjälper till med bokföring/deklaration, kurser/fortbildning för instruktörer nån gång per år (ett par tusen kostar det också), kanske behöver man också en dator, hemsida, mobiltelefon och lite annat för att kunna sköta sin verksamhet. Kanske ingick resa i priset? Då kostar bensin, bilförsäkring, avskrivning på bilen/värdeminskning, restid (!) och nya sommardäck/vinterdäck, lite spolarvätska mm mm mm mm....

HUR MYCKET TROR DU ATT DET BLIR KVAR AV DE 300:-????
För att min verksamhet ska gå ihop så skulle jag behöva ta mer än så!

Med ditt räkneexempel får jag ihop det till att du ska tjäna ca 197,50 efter skatt. Mobiltelefon och dator har varenda människa (bla. dem som tjänar 90:- efter skatt), det är ju inte relaterat till ditt arbete.
Hemsida finns det många ställen som har gratis.
Bil tar de flesta människor till sitt jobb oavsett och måste hålla med den, även de som sagt som tjänar över 100:- mindre än dig efter skatt.
Försäkringar är valfritt om du vill ha, varför skulle du behöva anlita en ekonom för att sköta din ekonomi för?
Kurser/fortbildning är också valfritt och jag skulle ändå vilja påstå att 100:- extra per timme utöver vad många tjänar täcker det + försäkring + semesterersättning.

Jag betalar min hopptränare 140kr om vi är 4 st, 180kr/3 st , 270kr/2 st. Ensam skulle jag nog inte orka rida:o inte pållen heller, bra med små skritt pauser:laugh:

Med ditt räkneexempel får jag ihop det till att du ska tjäna ca 197,50 efter skatt. Mobiltelefon och dator har varenda människa (bla. dem som tjänar 90:- efter skatt), det är ju inte relaterat till ditt arbete.

Exempel: person som är grymt snål med sitt mobilande, har en 6 år gammal mobil och köper kontantkort 100:- var 3:e månad. Hur kan denne inte gå minus av att ha mobil i tjänsten?
Kameramobil kan f ö vara trevligt att ha om man är tränare, få MMS från elever på tävlingar t ex även om det enligt ditt resonemang såklart är "valbar lyx".
En jobbmobil ÄR relaterat till arbetet.

Hemsida finns det många ställen som har gratis.
Här kan jag inte säga emot, men ska man köpa ett domännamn kostar det en slant varje år. Mycket mer seriöst enligt mig än "gratishemsida".

Bil tar de flesta människor till sitt jobb oavsett och måste hålla med den, även de som sagt som tjänar över 100:- mindre än dig efter skatt.
Och att bilen slits mer? Går mer mil per år och därmed blir dyrare i premie? Att den slits innebär ju också att man måste köpa ny bil oftare. Vet t ex en ET som fick köpa bil ca var 3:e år för att bilarna blev gamla i förtid av allt körande. Aldrig att personen ifråga skulle kommit upp i så högt bil-slitage på endast privat körande. Det betyder också att kostnaden i slitage för bilen (i form av att man måste byta ut till en nyare fräschare bil) kanske blir ca 20-30000:- per år (man kan ju inte köpa en skruttomobil om man inte vill behöva köpa en ny bil per halvår eller betala ännu mer i reparationskostnader! :p

Försäkringar är valfritt om du vill ha, varför skulle du behöva anlita en ekonom för att sköta din ekonomi för?

Det är grymt mycket mer seriöst att ha en ansvarsförsäkring än att inte ha det. Som ridinstruktör vet jag inte hur vanligt det är iofs.
Om man inte anlitar en ekonom får man istället räkna tid för den egna arbetsinsatsen och kostnad för bokföringskurs/-er. Eller är det standard att ridinstruktörer och alla andra egenföretagare ska jobba gratis åt sig själv utöver den normala arbetstiden?

Kurser/fortbildning är också valfritt och jag skulle ändå vilja påstå att 100:- extra per timme utöver vad många tjänar täcker det + försäkring + semesterersättning.

Valfritt men de bör ses som investeringar. Är det svårt att få kunder kanske man *måste* utbilda sig för att få ekonomin gå ihop. Jag skulle hundra gånger hellre spara ihop mina pengar till en ny sadel jag gått och dreglat efter och ridkurser för mitt eget nöjes skull än att lägga ca 50000:- på kurser som jag gör nu (inte instruktörsrelaterat) och visst, jag räknar inte med att få tillbaka pengarna i första taget men det är en investering och förutsättning för att jag ska kunna jobba inom området öht. Ungefär som att man kan/bör kräva mer i lön efter högskolestudier jämfört med endast gymnasieutbildning pga studielån.

Man ska skilja på privatekonomi och jobbekonomi.
Det är ju knappast någon som skulle kräva att man som anställd ska betala sina egna tåg- och flygresor (eller bilresor längre sträckor) i affärsresor, särskilt inte om det motsvarar en eller flera dagslöner i kostnad. Att man ska köpa eget kontorsmaterial eller programvara som krävs till jobbet.

För att kunna gå plus och få någon lön måste man räkna med alla utgifter. Hur mycket det blir är individuellt men åtminstone ca 50% till statliga avgifter, pensionssparande och andra kostnader som går bort från lönen, kanske 20% till utgifter och så resetillägg.

Senast ändrad:

Ett litet räkneexempel till dig (för du vet väl att det är förbjudet att jobba för svarta pengar i Sverige...)

300:- minus 6% moms = 188:-
188:- minus 30% skatt och övriga avgifter = 131:-
131:- ska sedan räcka till semesterersättning (det får väl du också?), företagsförsäkring (kostar ett par tusen per år), extra försäkring för hästutbildningsverksamhet (kostar nån tusenlapp extra per år), redovisningskonsult eller ekonom som hjälper till med bokföring/deklaration, kurser/fortbildning för instruktörer nån gång per år (ett par tusen kostar det också), kanske behöver man också en dator, hemsida, mobiltelefon och lite annat för att kunna sköta sin verksamhet. Kanske ingick resa i priset? Då kostar bensin, bilförsäkring, avskrivning på bilen/värdeminskning, restid (!) och nya sommardäck/vinterdäck, lite spolarvätska mm mm mm mm....

HUR MYCKET TROR DU ATT DET BLIR KVAR AV DE 300:-????
För att min verksamhet ska gå ihop så skulle jag behöva ta mer än så!

6% moms på 300 kr lämnar inte 188kr?! 300 * 0.94 = 282 kr. Så redan där är ditt exempel förkastligt.

Jag bryr mig inte längre om vad man ska ta betalt för och hur mycket. Men alla som någon gång har läst någon form av ekonomi vet att det första man ska ta betalt för är sin egen lön.
Det är grymt oseriöst att inte räkna med sin lön i sina omkostnader. Ingen som startar ett företag bör leva på vinst. Man tar först ut en lön varje månad, som man räknar med i sina kostnader då i budgeten så att man får in så mycket att det täcker. Om man inte tar ut en lön per månad och det helt plötsligt inte blir någon vinst på grund av en eller annan anledning så har man ju ingen inkomst. De flesta företag tar flera månader innan man får ihop en kundkrets och får inkomster som täcker utgifterna, detta kan man till exempel ta lån för att klara, så att man har råd att starta företaget.
Om man då skulle gå minus eller jämnt ut de första 3-6 månaderna så skulle man inte få mågon lön alls den tiden och man skulle inte ha råd med mat och hyra.

Det finns inte många smarta egna företagare som lever utan lön!
(Inte om man kan något över huvud taget om företagsekonomi)

Jag betalar 100 kr om jag rider själv i en halvtimme för min tränare. Hon är utbildad inom centrerad ridning och är verkligen superbra! Kan inte tänka mig nån annan när jag har henne. Men om hon kommer ut till en så betalar man bensinpengar också.

Jag bryr mig inte längre om vad man ska ta betalt för och hur mycket. Men alla som någon gång har läst någon form av ekonomi vet att det första man ska ta betalt för är sin egen lön.
Det är grymt oseriöst att inte räkna med sin lön i sina omkostnader. Ingen som startar ett företag bör leva på vinst. Man tar först ut en lön varje månad, som man räknar med i sina kostnader då i budgeten så att man får in så mycket att det täcker. Om man inte tar ut en lön per månad och det helt plötsligt inte blir någon vinst på grund av en eller annan anledning så har man ju ingen inkomst. De flesta företag tar flera månader innan man får ihop en kundkrets och får inkomster som täcker utgifterna, detta kan man till exempel ta lån för att klara, så att man har råd att starta företaget.
Om man då skulle gå minus eller jämnt ut de första 3-6 månaderna så skulle man inte få mågon lön alls den tiden och man skulle inte ha råd med mat och hyra.

Det finns inte många smarta egna företagare som lever utan lön!
(Inte om man kan något över huvud taget om företagsekonomi)

Det där säger jag inte emot. Men för att kunna räkna på hur mycket lön man kan ta ut måste man ju först räkna med hur mycket vinst man räknar att gå med, för att kunna veta hur stora lån man klarar av att ta utan att företaget är dömt att misslyckas - ha som mål att gå med vinst innan man går i konkurs (pratar i första hand om enskild firma där privatekonomin och företagsekonomin går mer hand i hand än t ex Aktiebolag och den enskilde personen står till svars).
En ridinstruktör behöver sällan särskilt stort startkapital och inte mycket materialkostnader o dylikt, därför bör de också snabbare än genomsnittet börja gå med vinst.

oj 500 per gång! Tkr inte det låter speciellt billigt iallafll. Självklar beror det ju på var man bor och vilken utbildning tränaren har.
Jag tränar för dressyrdomare och betalar då 100kr/gång ca 30-40 min effektiv tid. +20kr för resan.
Tränar även iblan för c-tränare då betalar man 200kr/gång för 45min träning.

Exempel: person som är grymt snål med sitt mobilande, har en 6 år gammal mobil och köper kontantkort 100:- var 3:e månad. Hur kan denne inte gå minus av att ha mobil i tjänsten?
Kameramobil kan f ö vara trevligt att ha om man är tränare, få MMS från elever på tävlingar t ex även om det enligt ditt resonemang såklart är "valbar lyx".
En jobbmobil ÄR relaterat till arbetet.

Kameramobil, för att det är trevligt att få mms?
Min erfarenhet är att man brukar boka möten muntligt med sina elever efter lektionen, om de vill omboka eller tänka över vilken tid som passar dem så ringer dem till en, inte tvärtom. Nya kunder brukar man inte ringa upp och erbjuda sin träning åt, de brukar ringa en efter att ha hört "ryktet".
Kan inte se att man måste ringa och sms:a runt för stora kostnader.

Här kan jag inte säga emot, men ska man köpa ett domännamn kostar det en slant varje år. Mycket mer seriöst enligt mig än "gratishemsida".

Om man får en hemsideadress och går in och tittar på den så tror jag man struntar i huruvuda den slutar på .se eller inte. Om designen är överskådlig och texten bra presenterad så tvivlar jag på att få ratar tjänsten eller faktiskt undviker att gå in på sidan om man har det minsta intresse.

Och att bilen slits mer? Går mer mil per år och därmed blir dyrare i premie? Att den slits innebär ju också att man måste köpa ny bil oftare. Vet t ex en ET som fick köpa bil ca var 3:e år för att bilarna blev gamla i förtid av allt körande. Aldrig att personen ifråga skulle kommit upp i så högt bil-slitage på endast privat körande. Det betyder också att kostnaden i slitage för bilen (i form av att man måste byta ut till en nyare fräschare bil) kanske blir ca 20-30000:- per år (man kan ju inte köpa en skruttomobil om man inte vill behöva köpa en ny bil per halvår eller betala ännu mer i reparationskostnader! :p

Många vanliga arbetare pendlar upp till 10 mil per dag, det är inte helt ovanligt och bilkostnaderna betalar dem själv. Dessutom brukar de flesta tränare jag känner till göra så att de åker till ett stall och möjligtvis till grannstallet ena kvällen och har sina elever där och nästa kväll åker till ett annat stall. Tror få tränare åker runt till flera olika stall varje dag och tränat enskilda personer, även om man ger privatlektioner brukar det ofta kunna se ut såhär i ett och samma stall:

17:00 Gruppridning för 5-6 elever
18:00 Privatlektion
18:40 Lektion för 2 ryttare.
19:15 Privatlektion
20:00 Privatlektion

(tar bara ett exempel från min närhet). För nästan 4 timmars arbete kan man alltså få ut mellan 2000-4000:-.
Nu händer det iofs inte att man har sådär mycket kunder varje kväll, aldrig skulle jag vilja påstå om man inte tillhör eliten. Men om man är duktig är det ingen omöjlighet att det ser ut så här 4 kvällar i veckan på 4 olika stall. Lågt räknat kan man alltså få in 7-8000:- i veckan.
ET tror jag fungerar annorlunda då de sällan brukar ske lika mycket sambokning där (?).

Det är grymt mycket mer seriöst att ha en ansvarsförsäkring än att inte ha det. Som ridinstruktör vet jag inte hur vanligt det är iofs.
Om man inte anlitar en ekonom får man istället räkna tid för den egna arbetsinsatsen och kostnad för bokföringskurs/-er. Eller är det standard att ridinstruktörer och alla andra egenföretagare ska jobba gratis åt sig själv utöver den normala arbetstiden?

Många egenföretagare gör detta åt sig själva för att spara sina pengar.

Valfritt men de bör ses som investeringar. Är det svårt att få kunder kanske man *måste* utbilda sig för att få ekonomin gå ihop. Jag skulle hundra gånger hellre spara ihop mina pengar till en ny sadel jag gått och dreglat efter och ridkurser för mitt eget nöjes skull än att lägga ca 50000:- på kurser som jag gör nu (inte instruktörsrelaterat) och visst, jag räknar inte med att få tillbaka pengarna i första taget men det är en investering och förutsättning för att jag ska kunna jobba inom området öht. Ungefär som att man kan/bör kräva mer i lön efter högskolestudier jämfört med endast gymnasieutbildning pga studielån.

Här kan jag hålla med dig om att man givetvis vill få tillbaka pengarna man investerat om man har en bra gedigen utbildning. Om man som tränare bara lever på egna tävlings och träningsmeriter brukar dock detta inte behövas för att dra folk till sig.
Och min erfarenhet är att det ofta kan vara så.

Man ska skilja på privatekonomi och jobbekonomi.
Det är ju knappast någon som skulle kräva att man som anställd ska betala sina egna tåg- och flygresor (eller bilresor längre sträckor) i affärsresor, särskilt inte om det motsvarar en eller flera dagslöner i kostnad. Att man ska köpa eget kontorsmaterial eller programvara som krävs till jobbet.

Som egenföretagare är det väl just de krav som ställs på en?

För att kunna gå plus och få någon lön måste man räkna med alla utgifter. Hur mycket det blir är individuellt men åtminstone ca 50% till statliga avgifter, pensionssparande och andra kostnader som går bort från lönen, kanske 20% till utgifter och så resetillägg.

Pensionssparande hade jag glömt, det var en bra poäng. Då behövs det såklart tas ut en högre lön för det.
Det hade jag helt tappat bort i beräkningen.
Jag har inget emot att folk tar både 150 som 500:- för en privatlektion, så länge de får nöjda kunder är det helt upp till dem.
Jag bara vände mig en del mot resonemanget i den personens inlägg som jag svarade på.

Senast ändrad:

en tex. A eller B tränare kostar högst troligt mer i timmen med privatlektion, jag vet ingen som tar imot för mindre än 400 kr/tim ;)

100-150 kostar ju en vanlig lektion i grupp :angel:

Jag betalar 250-300 kr för privat lektioner för en tränare som tränar elever på prix St Georges nivå och högre. Så det behöver inte vara dyrare bara för att tränaren är efterfrågad. Jag rider ca 1 timme per gång.

För privat lektioner brukade jag inte betala någonting själv när jag var medryttare (det gjorde hästens ägare) men jag tror att dom gick på 400-500kronor (jag red endast en ggr/månaden), fast sen började jag träna för en av min mammas kompisar som förövrigt är dressyrdomare och då behövde jag bara hjälpa henne lite i sitt stall var annan helg (jag red en ggr i veckan för henne)

Det är olika beroende på vem jag tränar för, men mellan 150 och 300 kr för en privatlektion, men då tränar vi inte för någon elittränare i dressyr. För hoppträning i grupp ca 130 kr. För terrängträning i grupp för A-tränare runt 250-300 kr per tillfälle.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 230
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 126
Senast: SwedEmB
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 931
Senast: cewe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 720
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka