Vad attraheras vi av och varför? (utbruten från Varför blir jag så knäpp!?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller så inser hen att det är ett för den egna linjen mer strategiskt sätt att (icke-)bemöta resonemangen än att ta den öppna och analyserande diskussionen...

Nu kommer jag inte ihåg om det var denna tråden eller en annan, men nyligen hänvisade väl @Scar till sin akademiska utbildning?

Det är grundläggande i den akademiska världen att anger du något ska det överensstämma med källa. Det är det många som missar i denna tråd eftersom de inte läser källorna som postas utan bara utgår från att det som påstås stå i källan också står där. Det har det dock i flera fall i denna tråd visat sig inte göra. Det är om något icke akademiskt att bortse från det.

Ett resonemang som bygger på faktafel finns det ingen anledning att bemöta då resonemangen i grunden bygger på felaktigheter.
 
Eller så inser hen att det är ett för den egna linjen mer strategiskt sätt att (icke-)bemöta resonemangen än att ta den öppna och analyserande diskussionen...

Nu kommer jag inte ihåg om det var denna tråden eller en annan, men nyligen hänvisade väl @Scar till sin akademiska utbildning?

Jomenvisst. Härskarteknikerna står som spön i backen.

(Ah, den han fick i flingpaketet.)
 
Jag svarar på välformulerade frågor i den utsträckning jag hinner. Även om jag har semester har jag dock andra saker att göra så det finns säkert välformulerade frågor jag missat i tråden.
#94

Fråga henne vad hon syftar på i sin önskan att du vore mer snäll.
Fråga henne om hon lämnade sitt ex just för att han var för snäll.
Be henne förklara skillnaden - och lär dig av det.
(Passa på nu medan hon är kvar.)
 
Faktafelen ligger i att det du hävdar inte stämmer överens med de källor du anger. Exempelvis detta rörande män och kvinnors fysiska styrka historiskt. Även detta rörande fysisk attraktivitet. Citera istället mig och använd inte din text utan citera källorna.

Förklara för mig tydligt och utförligt på vilket sätt källorna jag angivit inte stämmer överens med min slutsats. Du kan inte bara hävda faktafel utan att förklara vari felet ligger. Och för att det inte ska bli missförstånd påminner jag om att slutsatserna jag understödde med dessa källor var: 1. På grund av att studier som gjorts i ämnet sexuell dimorfism/sexuell attraktion är små och med dåligt urval kan de inte användas för att stödja åsikter om att attraktion är biologiskt styrt. (observera att detta inkluderar de studier du citerat) 2. Utvecklingen av sexuell dimorfism i homosläktet har gått i motsatt riktning det vill säga mot minskad dimorfism, det finns inte belägg för att sexuellt urval är den starkaste faktorn i den dimorfism vi ser, och det finns inga belägg för att vi människor (homo sapiens) är att likställa med våra närmaste släktingar, varken levande eller utdöda.

Jag säger inte att det inte är legitimt att ha en diskussion kring huruvida studien kring kvinnor och mäns styrka är att likna vid deras förmåga att försvara sig, men den diskussionen är inte central för ämnet som diskuteras i denna tråd, och är inte central för de resonemang jag för i stort. Att du inte håller med mig på den punkten tar i min mening inte bort styrkan i resten av mina resonemang och slutsatser, och tar heller inte bort faktum att dina åsikter inte direkt kan stödjas av studierna du citerar, och tar inte bort faktum att du sagt emot dig själv, och tar inte bort faktum att du konsekvent undviker att förklara hur du resonerar och varför dina slutsatser är rimliga. Om du inte håller med om det är det bra om du förklarar varför.

Förklara också varför mitt resonemang står och faller på mitt exempel. På vilket sätt gör det ogjort att dina resonemang inte kan understödjas av de studier du citerar? På vilket sätt negerar det att du sagt emot dig själv i tråden och nu inte vill förklara var du står? På vilket sätt stödjer dina källor dina påståenden?

Förklara också vad du menar med det kursiverade. Är mina resonemang helt plötsligt totalt ogiltiga, medan dina håller tätt? Jag har ju inte hävdat att källorna jag angivit serverar slutsatser på fat, utan hävdat motsatsen, att källorna visar att vi INTE kan använda vetenskapen som underlag för åsikter i ämnet utan att också resonera kring källorna. Jag har redan citerat dig och bemött dina påståenden. Jag har utförligt förklarat mina resonemang och slutsatser. Varför ska du inte behöva göra detsamma?

Jag upprepar: Vetenskap serverar inte slutsatser och åsikter på fat. De måste understödjas med resonemang. Detta är grunden för applicering av vetenskapligt tänkande. Jag citerar vetenskapsfilosofen Karl Popper: "Confirming evidence should not count except when it is the result of a genuine test of the theory; and this means that it can be presented as a serious but unsuccessful attempt to falsify the theory." Den presentationen av hur du använder dina källor står du för. Det är upp till dig att i resonemang beskriva varför studier du citerar upprätthåller din teori (åsikt), och också besvara kritik. Du resonerar inte alls kring dina källor. Du besvarar inte kritik. Du svarar inte på frågor. Varför skall vi då anta att du har rätt?
 
Förklara för mig tydligt och utförligt på vilket sätt källorna jag angivit inte stämmer överens med min slutsats. Du kan inte bara hävda faktafel utan att förklara vari felet ligger. Och för att det inte ska bli missförstånd påminner jag om att slutsatserna jag understödde med dessa källor var: 1. På grund av att studier som gjorts i ämnet sexuell dimorfism/sexuell attraktion är små och med dåligt urval kan de inte användas för att stödja åsikter om att attraktion är biologiskt styrt. (observera att detta inkluderar de studier du citerat) 2. Utvecklingen av sexuell dimorfism i homosläktet har gått i motsatt riktning det vill säga mot minskad dimorfism, det finns inte belägg för att sexuellt urval är den starkaste faktorn i den dimorfism vi ser, och det finns inga belägg för att vi människor (homo sapiens) är att likställa med våra närmaste släktingar, varken levande eller utdöda.

Jag säger inte att det inte är legitimt att ha en diskussion kring huruvida studien kring kvinnor och mäns styrka är att likna vid deras förmåga att försvara sig, men den diskussionen är inte central för ämnet som diskuteras i denna tråd, och är inte central för de resonemang jag för i stort. Att du inte håller med mig på den punkten tar i min mening inte bort styrkan i resten av mina resonemang och slutsatser, och tar heller inte bort faktum att dina åsikter inte direkt kan stödjas av studierna du citerar, och tar inte bort faktum att du sagt emot dig själv, och tar inte bort faktum att du konsekvent undviker att förklara hur du resonerar och varför dina slutsatser är rimliga. Om du inte håller med om det är det bra om du förklarar varför.

Förklara också varför mitt resonemang står och faller på mitt exempel. På vilket sätt gör det ogjort att dina resonemang inte kan understödjas av de studier du citerar? På vilket sätt negerar det att du sagt emot dig själv i tråden och nu inte vill förklara var du står? På vilket sätt stödjer dina källor dina påståenden?

Förklara också vad du menar med det kursiverade. Är mina resonemang helt plötsligt totalt ogiltiga, medan dina håller tätt? Jag har ju inte hävdat att källorna jag angivit serverar slutsatser på fat, utan hävdat motsatsen, att källorna visar att vi INTE kan använda vetenskapen som underlag för åsikter i ämnet utan att också resonera kring källorna. Jag har redan citerat dig och bemött dina påståenden. Jag har utförligt förklarat mina resonemang och slutsatser. Varför ska du inte behöva göra detsamma?

Jag upprepar: Vetenskap serverar inte slutsatser och åsikter på fat. De måste understödjas med resonemang. Detta är grunden för applicering av vetenskapligt tänkande. Jag citerar vetenskapsfilosofen Karl Popper: "Confirming evidence should not count except when it is the result of a genuine test of the theory; and this means that it can be presented as a serious but unsuccessful attempt to falsify the theory." Den presentationen av hur du använder dina källor står du för. Det är upp till dig att i resonemang beskriva varför studier du citerar upprätthåller din teori (åsikt), och också besvara kritik. Du resonerar inte alls kring dina källor. Du besvarar inte kritik. Du svarar inte på frågor. Varför skall vi då anta att du har rätt?

Så du fortsätter med falska anklagelser och faktafel och påstår sedan att du är intresserad av en seriös diskussion.

Du vet lika väl som jag att det du skrev om kvinnors och mäns styrka i historien inte överensstämmer med den källa du angav. Och det finns fler liknande exempel som jag nämnt tidigare.

Du vill att jag ska bemöta dina resonemang. Hur ska jag komma dit när jag gång efter annan måste bemöta dina falska anklagelser och faktafel.
 
Du vill att jag ska bemöta dina resonemang. Hur ska jag komma dit när jag gång efter annan måste bemöta dina falska anklagelser och faktafel.

Du kan ju börja med att göra rätt själv. Hur var det nu med källa till ditt påstående:
Tyvärr blir det såhär när många normala män är för mesiga för att attrahera kvinnor. Många kvinnor hamnar då i klorna på halvpsykopater.
Vad är många? Hur många? Din umgängeskrets?
 
Du kan ju börja med att göra rätt själv. Hur var det nu med källa till ditt påstående: Vad är många? Hur många? Din umgängeskrets?

Du tycks inte förstå vad detta handlar om. Det handlar inte om att komma med påståenden utan källa.

Utan felaktigheten i att komma med påståenden som inte överensstämmer med den källa som anges.
 
Jag svarar på välformulerade frågor i den utsträckning jag hinner. Även om jag har semester har jag dock andra saker att göra så det finns säkert välformulerade frågor jag missat i tråden.

Du kommer med påståenden som du sedan vägrar följa upp, trots de enklaste direkta frågor som är ställda så att de ska vara omöjliga att feltolka (kanske är det just det som är problemet iofs, de går ej att ducka eller slingra sig runt?). Det är en intressant diskussionsteknik.

Och det är helt okej med en åsikt, men framställ det då som en åsikt och inte som nån sorts vedertagen fakta. Då slipper du slösa din värdefulla tid på att läsa igenom folks efterfrågande om källor...
 
Förklara för mig tydligt och utförligt på vilket sätt källorna jag angivit inte stämmer överens med min slutsats. Du kan inte bara hävda faktafel utan att förklara vari felet ligger. Och för att det inte ska bli missförstånd påminner jag om att slutsatserna jag understödde med dessa källor var: 1. På grund av att studier som gjorts i ämnet sexuell dimorfism/sexuell attraktion är små och med dåligt urval kan de inte användas för att stödja åsikter om att attraktion är biologiskt styrt. (observera att detta inkluderar de studier du citerat) 2. Utvecklingen av sexuell dimorfism i homosläktet har gått i motsatt riktning det vill säga mot minskad dimorfism, det finns inte belägg för att sexuellt urval är den starkaste faktorn i den dimorfism vi ser, och det finns inga belägg för att vi människor (homo sapiens) är att likställa med våra närmaste släktingar, varken levande eller utdöda.

Jag säger inte att det inte är legitimt att ha en diskussion kring huruvida studien kring kvinnor och mäns styrka är att likna vid deras förmåga att försvara sig, men den diskussionen är inte central för ämnet som diskuteras i denna tråd, och är inte central för de resonemang jag för i stort. Att du inte håller med mig på den punkten tar i min mening inte bort styrkan i resten av mina resonemang och slutsatser, och tar heller inte bort faktum att dina åsikter inte direkt kan stödjas av studierna du citerar, och tar inte bort faktum att du sagt emot dig själv, och tar inte bort faktum att du konsekvent undviker att förklara hur du resonerar och varför dina slutsatser är rimliga. Om du inte håller med om det är det bra om du förklarar varför.

Förklara också varför mitt resonemang står och faller på mitt exempel. På vilket sätt gör det ogjort att dina resonemang inte kan understödjas av de studier du citerar? På vilket sätt negerar det att du sagt emot dig själv i tråden och nu inte vill förklara var du står? På vilket sätt stödjer dina källor dina påståenden?

Förklara också vad du menar med det kursiverade. Är mina resonemang helt plötsligt totalt ogiltiga, medan dina håller tätt? Jag har ju inte hävdat att källorna jag angivit serverar slutsatser på fat, utan hävdat motsatsen, att källorna visar att vi INTE kan använda vetenskapen som underlag för åsikter i ämnet utan att också resonera kring källorna. Jag har redan citerat dig och bemött dina påståenden. Jag har utförligt förklarat mina resonemang och slutsatser. Varför ska du inte behöva göra detsamma?

Jag upprepar: Vetenskap serverar inte slutsatser och åsikter på fat. De måste understödjas med resonemang. Detta är grunden för applicering av vetenskapligt tänkande. Jag citerar vetenskapsfilosofen Karl Popper: "Confirming evidence should not count except when it is the result of a genuine test of the theory; and this means that it can be presented as a serious but unsuccessful attempt to falsify the theory." Den presentationen av hur du använder dina källor står du för. Det är upp till dig att i resonemang beskriva varför studier du citerar upprätthåller din teori (åsikt), och också besvara kritik. Du resonerar inte alls kring dina källor. Du besvarar inte kritik. Du svarar inte på frågor. Varför skall vi då anta att du har rätt?

...och att analysen är viktig är en väldigt dålig ursäkt för att ha felaktigheter i empirin.
 
Men du bemöter ju ...inget. Du bara klagar på falska anklagelser och faktafel.

Jag har bemött ett flertal inlägg i tråden. Hade varit intressant att räkna men jag är sannolikt en av dem som svarat på flest frågor i tråden.

Men som jag sagt tidigare får det vara välformulerade frågor.
 
@Scar Faktum kvarstår att du varken har bemött kritik, understött dina resonemang och påståenden, svarat på frågor, adekvat resonerat kring dina källor, eller överhuvudtaget understött det som du hävdar är fakta med något som kan sägas vara annat än lösryckta tankar och uttalanden utan grund. Du har sagt vad du tycker, men inte gett oss någon anledning att hålla med eller tycka att du har rätt, eller ens förstå vad du egentligen menar.

Så du fortsätter med falska anklagelser och faktafel och påstår sedan att du är intresserad av en seriös diskussion.

Du vet lika väl som jag att det du skrev om kvinnors och mäns styrka i historien inte överensstämmer med den källa du angav. Och det finns fler liknande exempel som jag nämnt tidigare.

Du vill att jag ska bemöta dina resonemang. Hur ska jag komma dit när jag gång efter annan måste bemöta dina falska anklagelser och faktafel.

Återigen ber jag dig att tydligt förklara 1, vad som har varit falsk anklagelse emot dig och 2, vad som varit faktafel. Jag har som sagt inte använt den källa du hänger upp dig på för att understryka min huvudtes på det sätt som du verkar få det till. Läs om mitt första inlägg, ta bort biten om fysisk styrka, och poängen kvarstår utan problem: Du kan inte använda de källor/de påståenden du lagt fram som fakta för att understryka dina slutsatser.

...och att analysen är viktig är en väldigt dålig ursäkt för att ha felaktigheter i empirin.
Det är inte felaktigheter i empirin. Du håller inte med mig om hur jag tolkar en källa, men varken du eller jag kan bevisa något i frågan utan att göra vidare studier, och huruvida det stämmer tar inte bort faktumet att du inte understött dina egna argument, vilket var hela poängen med mitt första inlägg: vetenskapen stödjer inte dina slutsatser.

Vi går i cirklar. Du kastar sten i glashus. Du "måste" inte konstant lägga fokus på denna sidodiskussion, utan du väljer att göra det istället för att förklara och försvara din egen ståndpunkt i originalfrågan, som understöds av precis inget alls i nuläget. Om du är säker på din sak borde det vara väldigt enkelt för dig att skriva en tydlig förklaring till varför du tycker som du gör, mycket enklare än att försöka upprätthålla en falsk fasad genom att bortse från alla frågor och all kritik som riktats mot dina ogrundade slutsatser.

Jag förstår att det kan kännas jobbigt när något en trott varit på ett sätt visar sig inte stämma, eller att det åtminstone finns två sidor av myntet som en innan bara såg ena sidan av. Samtidigt känner jag att du borde vara van vid det, om du spenderar timmar varje dag med att försöka komma närmare en objektiv verklighet. För ju mer vi ser oss om i världen ju mer ser vi att saker inte är skrivna i sten, och att vi när som helst kan finna att något vi trott på hela livet inte stämmer. Jag hoppas att du, även om du inte håller med mig, kan börja se det absurda i att lägga fram dina åsikter som sanning och fakta. Vi kan tycka olika, det är okej. Vi kan tolka olika, det är okej. Men att lägga fram dina åsikter som fakta och sedan inte ens argumentera för att de skulle vara det eller ens svara på frågor och kritik, det är inte okej. Det är ovetenskapligt och missvisande, och helt ärligt också ganska pinsamt för dig när det urartar i ogrundade anklagelser mot mig, som bara försöker förklara och förstå och föra en sansad diskussion. Det enda det här leder till i min mening är att måla upp en bild av att du inte ens själv vet varför du tycker som du gör.

Vad är poängen med att uttrycka dina åsikter, om du sedan inte gör någon som helst ansträngning för att göra dig förstådd?
 
@Scar Faktum kvarstår att du varken har bemött kritik, understött dina resonemang och påståenden, svarat på frågor, adekvat resonerat kring dina källor, eller överhuvudtaget understött det som du hävdar är fakta med något som kan sägas vara annat än lösryckta tankar och uttalanden utan grund. Du har sagt vad du tycker, men inte gett oss någon anledning att hålla med eller tycka att du har rätt, eller ens förstå vad du egentligen menar.

Du är inte i position att avgöra några faktum rörande tråden. Att du hävdar att det är faktum visar återigen på din slapphet inför fakta.

Du får gärna räkna och kan då konstatera att jag är en av de som svarat på flest frågor i tråden.
 
Det är inte felaktigheter i empirin. Du håller inte med mig om hur jag tolkar en källa

Du har högre akademiska studier precis som jag och borde då veta att om du skriver som nedan finns det inte utrymme för några fria tolkningar utan det ska överensstämma med källan. Ditt påstående ska överensstämma med källan annars är det IG rakt av.

Kan också vara värt att nämna att arkeologiska undersökningar av förhistoriska skelett har visat att kvinnor och män länge var ungefär lika i fysisk styrka och förmåga, vilket också speglas i de flesta jägar och samlarsamhällen som finns idag (https://www.sciencemag.org/news/2017/11/strong-women-did-lot-heavy-lifting-ancient-farming-societies https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1069397106297529)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 370
Senast: Anonymisten
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 853
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 003
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp