(Lång text men behöver verkligen hjälp)
Hej!
Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som allround häst. Hästen i fråga är uppfödd av mig och har aldrig varit skadad när han stått hos mig (stod hos unghästutbildare som unghäst). Jag tävlade honom i hoppning upp till 1.20 och han gjorde aldrig en dålig runda. Hade sämst 8 fel som resultat på de 3 åren jag tävlade honom. Tyvärr fick jag till slut inse att jag inte hade tid för min guldklimp längre då jag själv jobbade som beridare och hade fler hästar hemma, och jag bestämde mig för att sälja så någon annan kunde glädjas av honom. Fick intressenter direkt som ville prova honom där hon fick hoppa en bana och ifrån allra första början såg det ut som att det var en ryttare som klarade av honom. Ryttaren var nöjd och frågade om hon kunde få prova honom igen, självklart fick hon det! Hon kom hem till mig och red ut honom, pysslade och ställde fler frågor. Genom hela köpet var jag som en öppen bok, förklarade för henne att han haft det lite tufft som unghäst, att han blivit behandlad i frambenen en gång, att han pga av sin uppväxt nu är väldigt känslig, visade filmer på när han reagerar lite ”explosivt” och förklarade för henne hur jag hanterar honom när han blir rädd. Jag förklarade ALLT för henne och gav henne även fullmakt så hon kunde se allt vi gjort i medicinsk väg med honom från det att han föddes tom nu. De bestämde sig för att besiktiga honom och han gick igenom besiktning helt utan anmärkning på böjprov och röntgen. Innan besiktningen frågade de om det var nödvändigt att röntga rygg, varpå jag svarade att det får de göra precis som de själva vill; men att hade det varit jag som velat köpa så hade jag gjort det. De svarade då att de ville strunta i det, då det bara skulle bli dyrt för dem. Så hästen röntgades endast ben. Köpet gick igenom och hästen flyttade hem till dem. Då detta var en häst som jag höll väldigt varmt om hjärtat så ville jag hålla kontakten med dem, sa till dem innan de åkte att får de någonsin något problem eller har några frågor så är det bara att kontakta mig, jag hjälper er! De fick även med sig hans bett, eftersom han var så känslig i munnen.
Hästen gick som på räls även hos henne, hann starta ganska många hopptävlingar där han endast levererade bra rundor och blev placerad samt en dressyrtävling där han blev 3:a.
Sen, 1,5 år senare får jag ett sms där de vill reklamera köpet på hästen. Anledning? De har röntgat ryggen på hästen och upptäckt att han har kissing spines… tydligen ska han ha börjat sparka i ridningen från ingenstans, och efter att ha tappat honom en gång ska han sedan inte kunnat ridas alls. Veterinär har bedömt att han inte längre är brukbar för ridning. Jag svarar att jag tyvärr inte kan köpa tillbaka hästen för lika mycket som jag sålt den för+alla kostnader den dragit under den tid den stått hos nya ägaren (detta var alltså det de begärde) då den enligt dem är obrukbar nu. Sedan kommer en stämningsansökan och det blir en tvist av det hela… vi har aldrig röntgat hästen själv i ryggen, då vi aldrig haft någon anledning att göra det; jag är ingen som orkar åka runt och leta fel på hästarna. Så jag hade aldrig ens någon aning om att hästen hade kissing spines och de nya ägarna valde själva att inte röntga rygg på besiktning.
Vad gör jag nu? Kan man göra såhär? Kan man komma över ett år senare och mena att jag sålt en häst med dolda fel (som jag själv inte ens vetat om)? Trots att dem nyttjat en helt fantastisk häst i över ett år som gått superbra på tävling? Är det verkligen kissing spines som är problemet, eller är det att man helt plötsligt inser att man inte klarar av hästen?
Känner mig orolig över hur detta ska sluta, då det känns som att kissing spines automatiskt är en ”dödsdom” och det känns som ett känsligt ämne där de flesta kommer säga ”fy för säljaren, hon har blåst er”, för det är verkligen inte fallet.