Vad attraheras vi av och varför? (utbruten från Varför blir jag så knäpp!?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du är inte i position att avgöra några faktum rörande tråden. Att du hävdar att det är faktum visar återigen på din slapphet inför fakta.

Du får gärna räkna och kan då konstatera att jag är en av de som svarat på flest frågor i tråden.

Det spelar inte någon roll hur många frågor du svarat på totalt, det spelar roll huruvida du svarat på de frågor och argument som ifrågasätter din tes på olika sätt. Det undviker du konsekvent att göra. Mätning i frågan blir också helt irrelevant eftersom du inte ställer det i kontrast till hur många frågor som ställts dig eller mig eller någon annan.

Du har högre akademiska studier precis som jag och borde då veta att om du skriver som nedan finns det inte utrymme för några fria tolkningar utan det ska överensstämma med källan. Ditt påstående ska överensstämma med källan annars är det IG rakt av.

Jag har bemött din kritik och förklarat vad jag menade med mitt resonemang och varför jag tolkar den studien som jag gjort. Då har jag också ställt direkta frågor till dig om detta som du inte svarat på. Jag har också konstaterat att det är en tolkningsfråga, och att ingen av oss kan avgöra utan vidare studier. Faktum kvarstår att poängen jag ville göra inte påverkas direkt av hur jag tolkar resultaten i den studien.

"Slapphet inför fakta": Tolkning och argumentation. I de vetenskaper vi diskuterat här, som faller inom ramarna för min akademiska expertis, är osäkerheten så hög att varken du eller jag kan dra direkta slutsatser om förhållandena i stort utifrån någon av de studier som gjorts. Vi kan endast argumentera utifrån dessa studier. Annat hade det varit om vi diskuterade fysik eller kemi, men så fungerar inte de här ytterst komplicerade ämnena. Du, likaväl som jag, kan inte rakt av hävda att människor fungerar på ett eller annat sätt utifrån studier i ämnet eller göra antaganden om varför det skulle vara så. Ja, jag formulerade mig onödigt starkt på en punkt. Jag har förklarat vad jag menade, och att det var en tolkning. Du har inte förklarat alls varför du lagt fram flera högst tvivelaktiga påståenden som fakta, eller ens förklarat hur du tänkt och varför. Du har inte adekvat bemött kritik eller svarat på högst relevanta frågor och ombedjanden att förtydliga vad du menar.

Så, en gång för alla, kan du eller kan du inte tydligt och utförligt förklara på varför du anser att dina åsikter i frågan är fakta? Om du kan det, gör då det. Om du inte gör det måste vi alla anta att du baserar dina åsikter på inget alls, men ändå på ett ytterst bedrövande sätt lägger fram dem som fakta, helt emot vad all vetenskapsteori och metod säger. Vem är det då som är slapp?

Och jag upprepar för säkerhets skull: Mina ifrågasättanden och argument emot ditt hävdande av dina åsikter som fakta faller inte på denna enda punkt du hängt upp dig på. De kan endast falla om du adekvat redogör för varför dina påståenden skulle vara fakta, vilket du konsekvent undviker att göra.
 
Det spelar inte någon roll hur många frågor du svarat på totalt, det spelar roll huruvida du svarat på de frågor och argument som ifrågasätter din tes på olika sätt. Det undviker du konsekvent att göra. Mätning i frågan blir också helt irrelevant eftersom du inte ställer det i kontrast till hur många frågor som ställts dig eller mig eller någon annan.

Jag har vid ett flertal tillfällen bemött frågor och argument som ifrågasätter min tes. Såsom exempelvis i inlägg #138.

Jag svarar gärna på fler frågor.
 
Senast ändrad:
Jag anser inte att mina åsikter är fakta. Fakta är fakta. Mina åsikter är mina åsikter.

Absolut, men då behöver du bli mycket tydligare med vad du framställer som åsikt och vad du framställer som fakta. Ett enkelt "jag tycker att" eller "jag tror" eller dylikt framför påståenden som inte är fakta. Det blir mycket förvirrande när det inte i språket du använder framgår vad som är vad.

Jag har vid ett flertal tillfällen bemött frågor och argument som ifrågasätter min tes. Såsom exempelvis i inlägg #138.

Jag svarar gärna på fler frågor.

Här kommer alla frågor efter inlägg 138 som du inte svarat på:

Varför understöder du inte och förklarar ditt eget resonemang istället? Varför kan du inte svara på de poänger jag gör? Varför kan du inte resonera kring dina egna källor och ditt eget tankesätt, för att inte tala om mitt?

Varför kan du inte understödja och tydligt förklara varför du har rätt och jag har fel? Varför kan du inte bemöta poängerna kring kulturella skillnader och att du drar likhetstecken mellan andra arter/tidigare homo och oss? Kan du förtydliga om du menar att normer eller biologi går först och varför?

Hela mitt andra inlägg [#158]. Kan du bemöta det?

Förklara också varför mitt resonemang står och faller på mitt exempel [första stycket i inlägg #9]. På vilket sätt gör det ogjort att dina resonemang inte kan understödjas av de studier du citerar? På vilket sätt negerar det att du sagt emot dig själv i tråden och nu inte vill förklara var du står? På vilket sätt stödjer dina källor dina påståenden?

Förklara också vad du menar med det kursiverade ["Citera istället mig och använd inte din text utan citera källorna."]. Är mina resonemang helt plötsligt totalt ogiltiga, medan dina håller tätt? Jag har ju inte hävdat att källorna jag angivit serverar slutsatser på fat, utan hävdat motsatsen, att källorna visar att vi INTE kan använda vetenskapen som underlag för åsikter i ämnet utan att också resonera kring källorna. Jag har redan citerat dig och bemött dina påståenden. Jag har utförligt förklarat mina resonemang och slutsatser. Varför ska du inte behöva göra detsamma?

Det är upp till dig att i resonemang beskriva varför studier du citerar upprätthåller din teori (åsikt), och också besvara kritik. Du resonerar inte alls kring dina källor. Du besvarar inte kritik. Du svarar inte på frågor. Varför skall vi då anta att du har rätt?

Vad är poängen med att uttrycka dina åsikter, om du sedan inte gör någon som helst ansträngning för att göra dig förstådd?

Jag har inte ställt dessa frågor retoriskt, eller i försök till någon slags poäng. Jag har ställt dem för att jag faktiskt vill ha svar. Om det är något du inte förstår i varför jag ställer de här frågorna eller vad de syftar på är du välkommen att undra tillbaka. Jag vill (som jag tidigare förklarat i tråden om konsensuskultur) att vi skall komma till en punkt där vi kan förstå varandra. Jag är inte ute efter att vinna eller förlora något. Vi är båda förlorare om vi inte till bästa förmåga försöker förstå och förklara till vår bästa förmåga, anser jag.

Jag har också tidigare i tråden tagit upp att du har missförstått mig, och försökt förklara vad jag egentligen menade. Det verkar inte ha gått fram, för jag upplever inte att du svarat på vad jag faktiskt lade fram i mitt första inlägg, eller i inlägg #157. Du hävdar att du inte alls säger emot dig själv, och forsätter på sidospåret om physical attractiveness samtidigt som du ignorerar de andra sakerna jag tar upp i inlägg 157 och 158. Eftersom du gör så kringgår du i min mening de allra flesta argument jag lägger fram. Skulle du kunna beskriva för mig vilka poänger du tror att jag försöker göra i ovan nämnda inlägg?
 
Jag anser inte att mina åsikter är fakta. Fakta är fakta. Mina åsikter är mina åsikter.

Fakta kan vridas och vändas på tills det visar det som någon vill ska visas, för det mesta men finns alltid undantag.
I teorier om fakta är åsikter i högsta grad inblandat.

Så att fakta är fakta inte stämmer vet till och med jag om som exakt har 0 högskolepoäng (detta är ironiskt nog fakta som det inte går att vrida och vändas på😁)
 
Absolut, men då behöver du bli mycket tydligare med vad du framställer som åsikt och vad du framställer som fakta. Ett enkelt "jag tycker att" eller "jag tror" eller dylikt framför påståenden som inte är fakta. Det blir mycket förvirrande när det inte i språket du använder framgår vad som är vad.

Varför uttrycker du dig inte själv som du anser att jag ska uttrycka mig?

Du är den som varit absolut minst tydlig med vad som är fakta och vad som är dina åsikter i tråden. Där du t.o.m. vävt in dina åsikter i påståenden som du hänvisat till källa.

I övrigt säger jag som jag gjorde tidigare. Jag har inte tid med att svara på tiotalet frågor från dig. Ställ en fråga som är fri från anklagelser, där du hänvisar till vad jag faktiskt skrivit och jag lovar att svara på det.
 
Senast ändrad:
Upplys mig. Jag har inte hört talas om betyget IG för högre studier, utan det brukar motsvaras av U = Underkänd på den nivån. Däremot var det en del av det gymnasiala betygssystemet förr.

Mig veterligt får du inte betyg över huvud taget om du inte klarar kursen. Det fick du iaf inte på min tid. Sedan kan ett underkänt betyg uttryckas på olika sätt. Icke-godkänd, underkänd, IG mm mm. Jag har ingen stor erfarenhet av det betyget ska jag vara ärlig att medge men om man gör det till en grej att man använder IG som en benämning på högskola och universitet är bara löjligt, eftersom vederbörande uppenbarligen inte vet hur "snacket går" eller "gått". Det får mig att tänka på någon som googlat men aldrig själv varit där.
 
Mig veterligt får du inte betyg över huvud taget om du inte klarar kursen. Det fick du iaf inte på min tid. Sedan kan ett underkänt betyg uttryckas på olika sätt. Icke-godkänd, underkänd, IG mm mm. Jag har ingen stor erfarenhet av det betyget ska jag vara ärlig att medge men om man gör det till en grej att man använder IG som en benämning på högskola och universitet är bara löjligt, eftersom vederbörande uppenbarligen inte vet hur "snacket går" eller "gått". Det får mig att tänka på någon som googlat men aldrig själv varit där.

Roligt att du skrev att jag uppenbarligen inte har koll, när du själv är den som inte hade koll. Även om det inte är hela världen att man fastnat i det som var på gymnasiet.
 
Roligt att du skrev att jag uppenbarligen inte har koll, när du själv är den som inte hade koll. Även om det inte är hela världen att man fastnat i det som var på gymnasiet.

IG används på högskola och universitet om än oftare i tal än i skrift. Du har fått det om bakfoten.
 
IG används på högskola och universitet om än oftare i tal än i skrift. Du har fått det om bakfoten.

Nej, inte från den erfarenhet jag har. Även om min erfarenhet av högskolor och universitet begränsas till de största inom ingenjörskonsten, matematik och fysik. KTH, LiTH, Chalmers samt Uppsala, Lund och Lule. Det är ingen bakfot. Jag har under 3 års tid arbetat som anställd lärare på LiTH, och diskuterat och satt betyg på tentor och kurser, innan jag koncentrerade mig på industrin med fortsatta extensiva kontakter med studenter och utbildningar.
 
Nej, inte från den erfarenhet jag har. Även om min erfarenhet av högskolor och universitet begränsas till de största inom ingenjörskonsten, matematik och fysik. KTH, LiTH, Chalmers samt Uppsala, Lund och Lule. Det är ingen bakfot. Jag har under 3 års tid arbetat som anställd lärare på LiTH, och diskuterat och satt betyg på tentor och kurser, innan jag koncentrerade mig på industrin med fortsatta extensiva kontakter med studenter och utbildningar.

Ok, då har du haft annat vokabulär än vad jag haft med studievänner på de universitet och högskolor jag läst på. Men det används som sagt även av examinatorer.


Chalmers:
"Projektet betygssätts (IG, 3, 4, 5)."
https://student.portal.chalmers.se/...idor/SokKurs.aspx?course_id=26886&parsergrp=3
 
Ok, då har du haft annat vokabulär än vad jag haft med studievänner på de universitet och högskolor jag läst på. Men det används som sagt även av examinatorer.


Chalmers:
"Projektet betygssätts (IG, 3, 4, 5)."
https://student.portal.chalmers.se/...idor/SokKurs.aspx?course_id=26886&parsergrp=3

Men se där. Du kunde svara på en fråga även om det tog en massa krumbukter att komma dit.

I övrigt har jag inte heller läst att IG ingår i någon betygsskala ”på högre nivå”. Jag har läst kurser vid Lund (Juridicum), SU, SLU, MAU, HIG, LIU, LTH och HIS. U, F och FX är de underkända betyg man har skrivit om på de kurserna.
 
Alltså @Nahar ska få beröm igen för sina otroligt tålmodiga och korrekta inlägg. Tror det var längesedan någon engagerade sig så väl för att en motpart skulle få alla chanser att förstå och besvara på ett juste sätt.

I övrigt tänker jag att det kanske är lämpligt att sluta mata trollet.
 
Alltså @Nahar ska få beröm igen för sina otroligt tålmodiga och korrekta inlägg. Tror det var längesedan någon engagerade sig så väl för att en motpart skulle få alla chanser att förstå och besvara på ett juste sätt.

I övrigt tänker jag att det kanske är lämpligt att sluta mata trollet.
Jag tänkte precis detsamma! @Nahar kommer aldrig att få ts att erkänna sig besegrad, oavsett hur starka argumenten än är. Såvida @Nahar inte tycker spelet är roligt och lite givande, skulle jag tipsa om att kliva av ekorrhjulet och lägga energin på något annat. Jag misstänker att ts får en rejäl kick av att få utöva sin härskarteknik och den njutningen är han inte värd.
 
Varför uttrycker du dig inte själv som du anser att jag ska uttrycka mig?

Du är den som varit absolut minst tydlig med vad som är fakta och vad som är dina åsikter i tråden. Där du t.o.m. vävt in dina åsikter i påståenden som du hänvisat till källa.

I övrigt säger jag som jag gjorde tidigare. Jag har inte tid med att svara på tiotalet frågor från dig. Ställ en fråga som är fri från anklagelser, där du hänvisar till vad jag faktiskt skrivit och jag lovar att svara på det.
Jag ber om ursäkt om jag varit otydlig, men tycker nog jag klargjort tydligt för det mesta vad som varit resonemang och vad som varit direkt fakta. En diskussion hade vi ju och klarade upp redan kring en punkt där jag var otydlig, men vi har inte klarat upp något alls kring det du har påstått, trots att jag bett dig om det.

Ingen av mina frågor kommer med anklagelser. Frågor jag ställer är just frågor, saker jag undrar för att jag vill ha svar, för att något inte går ihop för mig. Det är väldigt tråkigt att du tolkar dem som anklagelser. Om du inte vill svara på alla frågor på en gång så välj en i taget. De är där och väntar. Jag har förtydligat i mitt senaste inlägg om frågorna syftar på något specifikt vi tagit upp tidigare, och i övrigt handlar de alla om de saker du skrivit som jag citerat i inlägg #137.
 
Senast ändrad:
Alltså @Nahar ska få beröm igen för sina otroligt tålmodiga och korrekta inlägg. Tror det var längesedan någon engagerade sig så väl för att en motpart skulle få alla chanser att förstå och besvara på ett juste sätt.

I övrigt tänker jag att det kanske är lämpligt att sluta mata trollet.
Jag tänkte precis detsamma! @Nahar kommer aldrig att få ts att erkänna sig besegrad, oavsett hur starka argumenten än är. Såvida @Nahar inte tycker spelet är roligt och lite givande, skulle jag tipsa om att kliva av ekorrhjulet och lägga energin på något annat. Jag misstänker att ts får en rejäl kick av att få utöva sin härskarteknik och den njutningen är han inte värd.
Tack hörni. Och tack alla som gillar mina inlägg. För mig är det inte något vinna och förlora i en sådan här diskussion, men det värmer hjärtat att så många uppskattar det jag skriver :heart

Jag tycker alltid det är givande att åtminstone försöka få två motparter att förstå varandra. Vet att det ofta inte blir så i slutändan ändå om inte båda har samma mål, men det är intressant att försöka hitta vägar där inga funnits innan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 348
Senast: Anonymisten
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 853
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 364
Senast: Imna
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 003
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp