Du skrev också
Samtidigt måste pojkarna i utvecklingen till män lära sig att visa att de är förmögna att skydda sin kvinna och eventuella framtida barn. Att bara vara ett mähä är som att be om att åka i vänskapsfällan samtidigt som kvinnan i nästa skede hittar en halvpsykopat istället, eller om hon har tur en vettig man som lärt sig hur man attraherar en kvinna.
Här är något som vi inte riktigt varit inne på, och jag tror också att du kanske missat att jag ens försökt kritisera detta påstående. Nåväl! Låt mig försöka omformulera mig, med alla senare inlägg i åtanke också, så att vi kanske förstår varandra:
Jag menar att det inte är rimligt att låta psykopaterna styra. Om du håller med om att normer styr mer än biologi så är det ju inte skrivet i sten att alla kvinnor föredrar psykopater. Då är det lite väl magstarkt att hävda att vi "måste" lära pojkar att visa att de är "förmögna att skydda sin kvinna" genom att bete sig som en psykopat (det vill säga att falskt charma kvinnor, för det är det psykopater gör). Hela ovanstående citat var ju också kommet ur en diskussion om en specifik man (vi kan kalla honom X), som betedde sig så som
osäkra människor med
dålig självkänsla gör, det vill säga X var aggressiv och elak ena stunden för att rakt vända om nästa. Då antydde du att första TS var oundvikligen attraherad av X på grund av hans dåliga beteenden, och sedan följde en diskussion som jag, och de flesta andra här skulle jag anta, uppfattade som att du argumenterade för att kvinnor generellt attraheras av män som gör dem illa.
Sen vände du och pratade mer om självkänsla och integritet, något som X
inte uppvisade. Så, några frågor följer i mitt huvud, för jag får inte riktigt ihop det: Ska vi uppfostra pojkar att bete sig som psykopater, eller ska vi uppfostra pojkar att vara trygga i sig själva? Menar du att kvinnor är biologiskt styrda att attraheras av farliga män, och vad är då en farlig man? För X var farlig, men sen gick du emot att han skulle vara attraktiv på grund av det när du istället talade om självkänsla och integritet.
Mitt stycke om den pågående studien om transmän var ju en poäng i att en viss uppfostran kan hjälpa till att minska våldsamma/impulsiva/farliga tendenser hos män som kan finnas på grund av biologin. Jag ser heller inte att det finns något som säger att transmän då skulle vara mindre attraktiva på grund av det; anekdotiskt bevis kanske men de flesta transmän jag känner/känner till är och har varit i långvariga relationer, och är snarare ofta mer attraktiva för kvinnor just på grund av att de har insikt och förståelse. Detta oberoende av ekonomisk eller social status i övrigt, skulle jag säga, men jag har inte riktigt tid att sammanställa statistik över alla transmän jag känner till just nu. Kan nämna dock att de finns i många olika kulturer i många delar av världen, är olika i ålder och utseende, som de flesta män är annars också.
Och så sist så vill jag upprepa två stycken jag själv skrev:
"Farliga män använder sig av destruktiva sociala beteenden inte för att de är psykopater utan för att de har vuxit upp i ett samhälle som inte checkar mäns beteenden, inte lär dem att hantera sina egna känslor, inte skapar trygga rum för män att uttrycka sina frustrationer, och som inte lyssnar på de kvinnor som är eller har varit utsatta."
"För att inte tala om lidandet som skulle skapas hos alla de män som måste låtsas vara något de inte är."
Du ser att mina argument också handlar om männens väl. Som man är jag ganska glad i att leva i ett samhälle där vilka vi är och hur vi beter oss inte styrs först och främst av vad som är attraktivt sexuellt utan efter vilka vi vill vara. Den friheten är i min mening något vi måste ta vara på, och något som inte går emot att ge män mer självkänsla och göra dem till mindre farliga män. Män som får vara som de är, oavsett hur det nu är, och inte, som du menar, tvingas att vara något de inte är:
Poängen är framförallt att killen ska förändra sin personlighet i utvecklingen till man.