Och
@Ullmerkott
Nu har jag funderat på vad det är som gör att jag tycker att man tveklöst kan säga att det finns en tvåsamhetsnorm, men att jag är klart tveksam till om det finns en norm om att bo i staden.
Helt klart är ju att det nästan inte har att göra med vad som är det vanligaste. Den vanligaste hushållsformen i Sverige är väl en person i sin egen bostad. Trots det har vi en tvåsamhetsnorm; väldigt mycket omkring oss
och i oss, talar för att man bör vara två och för att man bör vilja vara två. Jag skulle säga att det är så pass starkt, att de av oss som medvetet vill undvika att reproducera den normen, faktiskt behöver tänka på hur vi uttrycker oss och uppför oss i stort sett hela tiden.
Om man roar sig med att googla "urban norm" så blir det en hel del träffar. Vad jag förstår, så kan den där urbana normen både stå för att det anses mer rätt att bo i staden än på landsbygden, och för att orter formar sig efter vissa urbana ideal (snarare än strävar efter autencitet, tex).
Och, jämfört med tvåsamhetsnormen, så är det många fler som bor i städer (även om vi då inkluderar globalt sett mycket små orter som städer) i Sverige än vad som bor på landsbygden. Dock krymper inte befolkningen på landsbygden! Den växer bara långsammare än städernas befolkning.
Nu kan det ju vara för att jag bor i staden som jag inte ser någon norm om att bo i staden, men jag ser verkligen ingen sådan norm. Jag ser så klart en klyfta mellan stad och land, men det är ju inte samma sak. Tex på buke ser jag nästan ett ställningskrig, men det är ju inte heller samma sak som en norm.
Vi ser aldrig något ställningskrig kring vad som är bäst: leva ensam eller tvåsam. Nästan ingen tar risken att aktivt försvara ensamlivet, men folk försvarar tvåsamhetslivet med rätt stor kraft (och offrar rätt mycket för sina förhållanden).
Jag tror att vi kan se det här med klyftan mellan stad och land som en sorts "krig" om tolkningsföreträde, makt, resurser med mera - men jag ser ingen norm för att bo i staden.
Som sagt, det
kan vara för att jag bor i staden. Man ser ju normer som skaver lättare än de man lever i.
Edit: förlåt för besinningslöst långt inlägg, men nu har detta snurrat i mitt huvud i flera dagar!