Vad är det hemska med att vara hora?

Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Hur fick du in där att eskorter inte kan få känslor? Lyckat.

Det var du som tog upp att problemet med KK-människor är att de får känslor. Vilket insinuerar att prostituerade inte får känslor eftersom de är så mycket bättre att sexa med.

Även om en eskort skulle fatta känslor för en kund så ska den ändå hålla den seriösa uppgörelsen och låta bli kunden. Och ja, det finns en del oseriösa eskorter men igen så minimerar det risken om båda är helt hundra på vad dom gör.

Det är väl som med människor allt som oftast: det beror på vad man gjort upp innan och hur bra de inblandade personerna är på att hålla sig till det man kommit överens om. Skriver man avtal med prostituerade? Vad gör man om den prostituerade inte håller sin del av avtalet? Det är ju svårt att gå till polisen eller kräva ett skadestånd...man får helt enkelt lita på att eskorten håller sitt ord, precis som med andra människor.

För det kan väl inte vara så att sexköparen räknar med att den prostituerade är så beroende av sitt sexsäljande att hen inte kan göra något annat...?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

[...]Ett bra sexliv har inte med betalningen att göra men betalningen garanterar att inte familjen riskerar att få veta vad hen sysslar med vid sidan av. Okomplicerat och enkelt. Vissa har ett större sexbehov än vad partnern har och då kan det bli problem i förhållandet.

Betalning garanterar väl ingenting? Det finns väl en hel del skandaler genom historien som involverar offentliga personer och prostituerade. De spikade knappast själva upp sina bekännelser på stadsporten.

Hypotetiskt, om min för närvarande icke-existerande partner skulle vara otrogen skulle jag under vissa förutsättningar kunna tugga i mig det. Säg att personen var väldigt intresserad av BDSM, jag ville inte och hen gick med i en klubb eller skaffade sig en utomstående sexpartner för att förverkliga sina fantasier. Hur jag skulle reagera känslomässigt kan jag inte säga förrän jag har varit där, men jag kan definitivt förstå hur personen resonerar.

Om det däremot skulle framkomma att människan köpt sex av en prostituerad - så är jag helt hundra övertygad om att det bara fanns en väg: enkelbiljett genom ytterdörren. Utan diskussion. För mig har det inte att göra med sex, det har att göra med människosyn. Det är en sak att vara kåt, en annan att köpa någons kropp. Jag skulle ha mycket, mycket lättare att förstå att en partner sålt sex än att hen köpt faktiskt.

Jag tvivlar på att jag är ensam om denna syn på sexköpare. Så att gå till sexsäljare ger knappast några "garantier" för ett fortsatt lyckligt familjeliv. Visst, det är kanske mindre risk att det kommer fram, men om det gör det kan konsekvenserna mycket väl bli större än om personen "bara" varit otrogen.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

kl

Jag laste precis en artikel av en prostituerad som behandlar just det jag fokuserat pa i traden: omsesidighet och samtycke, fast fran ett perspektiv som man kanske bara kan forsta om man sjalv jobbat inom nagon del av sexindustrin eller atminstone ett serviceyrke.

Artikeln beskriver det besvarliga med manniskor som kraver autenticitet, nagot akta.

Det ar det har som ar en av mina stora invandningar mot sexkop, det att jag anser att sex ska vara omsesidigt pa ett satt som sexkop per definition aldrig kommer vara. Motvilligt sex ska inte vara en industri.

Jag tycker att det finns vissa situationer dar sex som inte grundas pa lust kan vara ok, tex nar det galler asexuella manniskor som har sex for att komma nara sin partner - nar det finns en genuin onskan som visserligen inte ar fysisk lust men som anda har med en sjalv som manniska att gora.
Pengar ar dock inte ett sadant fripass, det leder till en annan typ av sex som snarare handlar om att distansera sig fran sjalva handligen och sina egna onskningar - man ar inte langre sig sjalv utan en karaktar.

Men alla nar forstas inte samma slutsats och artikelforfattaren, och manga med henne, ser inte motvilligt sex som ett problem.

In fact, the clients who I have the hardest time doing my job with are the ones who make the biggest deal out of having my enthusiastic consent. Maybe they want me to tell them what I want (which should more honestly be described as what they want me to want) or maybe they ask for constant feedback on their cunnilingus skills. Maybe they refer to how they were driving me crazy, when I was really writhing in pain thanks to their untrimmed fingernails, and I have to bite my tongue and let them expound on their delusion. Maybe, as was the case with one guy, he takes me on dates where nothing physical happens because when we finally have sex, he wants to “know” it’s because I “want” him, not because he’s paying me. I don’t expect non sex workers to understand this, but I bet many other sex workers reading this feels down to her bones what a grotesque demand that was. Some clients want a good-natured disposition, pleasant company, and a willingness to indulge them physically. They understand the terms of the transaction, and they’re happy to behave accordingly. Other men are so desperately lonely, so insecure, and so floundering in their lives and in themselves, that they want a piece of your soul. (“What’s your real name? Do you like that, (real name)?”)

Explicit instructions that I be enthusiastic on top of being willing is one of the worst parts of the job for me. It’s the closest I ever come to feeling humiliated while working, because my enthusiasm in this case isn’t about me at all; it’s about their egos and their need to feel desired. But I’m a real human being, and my personal, authentic desires deserve better than to be exploited by a man I’ve just met. It’s easier for me to fake enjoyment with a man who assumes it, since I feel we’re both implicitly joining in on the fantasy that he’s bought. The man who must make it explicit, who needs me to initiate every time, who has to be told I want him—he’s the one who asks too much.

"Getting Away" With Hating It: Consent in the Context of Sex Work.
http://titsandsass.com/getting-away-with-hating-it-consent-in-the-context-of-sex-work/
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Du tycker alltså att sex är precis som vilken aktivitet som helst i vardagslivet, ingen skillnad alls? För mig är det inte så. Som jag skrev till Enya så mår jag både fysiskt och mentalt illa om jag har sex när jag inte vill. Jag mår inte illa vare sig av att köpa mjölk, jobba över en timme eller sluta röka (förutom på kort sikt möjligen) och skulle inte heller bli lika kränkt av att få följdfrågan "du får x kronor om du gör det" trots att jag inte vill göra det självmant. Men om aktiviteten sex påverkar en i samma grad som att gå och handla, ja då förstår jag att man inte tycker det är konstigare att köpa ett samtycke än att köpa ett mjölkpaket.

Ja fast bara för att du tycker så så innebär det inte att alla tycker så...
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Ja fast bara för att du tycker så så innebär det inte att alla tycker så...

Ja, men det har jag ju inte sagt heller. Men all samhällsförändring innebär ju att man försöker påverka andra människor till att tycka och göra det man tycker är rätt och riktigt. Det enda tvingande är ju lagen, men sedan är ju utrymmet oändligt till att påverka verbalt och genom normer. Jag tycker och du tycker och det hoppas jag att vi alltid kommer att få göra, även när vi inte får göra på ett visst sätt.

Det enda argumentet för prostitution är ju hittills att det finns en oklar mängd personer som inte behöver känna lust för att ha sex samt ytterligare en oklar mängd sexköpare som vill betala för sexet trots att de inte behöver, och att dessa personer ska få sina rättigheter tillgodosedda. Hittills i tråden har det väl bara varit Ramonas vän som beskrivits mer ingående och denna person behöver alltså behöva den här rättigheten för att få köpa dyra kläder och accessoarer. Varför ska dessa (relativt få verkar det som) personers behov av lyxkonsumtion väga tyngre än väldigt många utsatta personers behov av skydd? Marknaden hänger ihop, vad man än önskar om den saken. Genom att stödja synen att sexköp är okej, uppmuntrar man människor att gå till hormarknaden och ju större den marknaden är desto fler människor finns det där som far illa.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Betalning garanterar väl ingenting? Det finns väl en hel del skandaler genom historien som involverar offentliga personer och prostituerade. De spikade knappast själva upp sina bekännelser på stadsporten.

Hypotetiskt, om min för närvarande icke-existerande partner skulle vara otrogen skulle jag under vissa förutsättningar kunna tugga i mig det. Säg att personen var väldigt intresserad av BDSM, jag ville inte och hen gick med i en klubb eller skaffade sig en utomstående sexpartner för att förverkliga sina fantasier. Hur jag skulle reagera känslomässigt kan jag inte säga förrän jag har varit där, men jag kan definitivt förstå hur personen resonerar.

Om det däremot skulle framkomma att människan köpt sex av en prostituerad - så är jag helt hundra övertygad om att det bara fanns en väg: enkelbiljett genom ytterdörren. Utan diskussion. För mig har det inte att göra med sex, det har att göra med människosyn. Det är en sak att vara kåt, en annan att köpa någons kropp. Jag skulle ha mycket, mycket lättare att förstå att en partner sålt sex än att hen köpt faktiskt.

Jag tvivlar på att jag är ensam om denna syn på sexköpare. Så att gå till sexsäljare ger knappast några "garantier" för ett fortsatt lyckligt familjeliv. Visst, det är kanske mindre risk att det kommer fram, men om det gör det kan konsekvenserna mycket väl bli större än om personen "bara" varit otrogen.

+1 på allt du skriver
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Om det däremot skulle framkomma att människan köpt sex av en prostituerad - så är jag helt hundra övertygad om att det bara fanns en väg: enkelbiljett genom ytterdörren. Utan diskussion. För mig har det inte att göra med sex, det har att göra med människosyn. Det är en sak att vara kåt, en annan att köpa någons kropp. Jag skulle ha mycket, mycket lättare att förstå att en partner sålt sex än att hen köpt faktiskt.

Så känner jag också. Nu bedömer jag under nuvarande förhållande båda sakerna som rätt osannolika, men det är ingen tvekan om vad jag skulle ha lättast att hantera.

För mig är det extremt underligt att diskussionen sida upp och sida ner ältar möjligheten av att det minsann finns lyckliga horor - när just den aspekten av det är så totalt ointressant och med sådan finess missar precis allt det som är lite intressant i frågan om prostitution, såsom hela diskussionen om ömsesidighet och samtycke som Foinix försöker föra.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Marknaden hänger ihop, vad man än önskar om den saken. Genom att stödja synen att sexköp är okej, uppmuntrar man människor att gå till hormarknaden och ju större den marknaden är desto fler människor finns det där som far illa.
Det ena utesluter inte det andra. Om nu alla som inte behöver sälja sex och faktiskt gör det frivilligt och utan tvång och självständigt slutar sälja av moraliska skäl för att inte uppmuntra den sämre verksamheten där folk hamnar som inte har något val. Där hallickar tar alla pengar etc, då kommer otroligt många av alla kunder gå till dom verksamheterna, dom kommer inte att sluta köpa. Då åker dom utomlands eller hittar andra sätt att köpa på och hallickar osv kommer att tjäna på det.

Tyvärr så är det så det är. Dock så går det att uppmuntra kunder att köpa av frivilliga och självständiga eskorter istället så får den andra sämre delen av marknaden det svårare att utnyttja folk. Uppmuntra folk att faktiskt kolla upp vad det är dom betalar för.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Eller så kan folk hitta andra kåta människor att ligga med när de är sugna utan att ens blanda in pengar?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Då skulle vi slippa riskera att eventuella fria eskorter kanske inte mår så bra ändå. De som vill ha sex kan väl göra som alla andra, hitta nån som har sex med dem utan att få betalt?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Då skulle vi slippa riskera att eventuella fria eskorter kanske inte mår så bra ändå. De som vill ha sex kan väl göra som alla andra, hitta nån som har sex med dem utan att få betalt?
Eller så går dom frivilliga eskorterna som tydligen aldrig är frivilliga och utsätter sig för andra typer av sex och våld fast där säkerheten inte på något vis existerar och dessutom ofta med alkohol inblandat och dom inte har en aning om vad för personer det är dom träffar. Då dom verkligen utsätter sig för fara.

Dom personerna som tydligen undermedvetet inte säljer frivilligt försvinner inte pga att dom slutar sälja, dom kommer att skada sig på andra sätt sexuellt..men då med större risker.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Eller så går dom frivilliga eskorterna som tydligen aldrig är frivilliga och utsätter sig för andra typer av sex och våld fast där säkerheten inte på något vis existerar och dessutom ofta med alkohol inblandat och dom inte har en aning om vad för personer det är dom träffar. Då dom verkligen utsätter sig för fara.

Dom personerna som tydligen undermedvetet inte säljer frivilligt försvinner inte pga att dom slutar sälja, dom kommer att skada sig på andra sätt sexuellt..men då med större risker.
Tycker du att det är fel att sexköp är olagligt? Eller tycker du att de som frivilligt säljer sex ska få göra det trots att det är olagligt och att resurserna ska läggas på de som mår dåligt av att sälja?

/Lady_S
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Tycker du att det är fel att sexköp är olagligt? Eller tycker du att de som frivilligt säljer sex ska få göra det trots att det är olagligt och att resurserna ska läggas på de som mår dåligt av att sälja?

/Lady_S

Det finns både för och nackdelar med att det är olagligt. Som med allting annat. Dom som mår dåligt ska få hjälp oavsett vad dom sysslar med.

Och nej jag tycker inte det är fel att sälja sålänge det sker på lika villkor och säkerheten är i fokus på alla sätt. Sålänge eskorten inte låter sig utnyttjas och avbryter såfort det inte känns rätt. Men det är ju en förutsättning att eskorten inte gör det för att den måste utan kan säga nej utan att det drabbar ekonomin. Såfort det blir ett måste att sälja så tycker jag det är fel, då försvinner lite av den här fria viljan och det är lätt att överse med saker och ting som eskorten kanske annars aldrig hade ställt upp på.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Ja det kan dom, vad är det med det? Det är inte vad tråden handlar om.

Ibland låter det som om prostitutionen behövs för att kåta människor ska kunna ha sex.
Och du resonerar kring att köparna ska välja "rätt" hora osv. Eller också så får de, precis som alla andra som inte anser att det är särskilt upphetsande eller ens rätt att köpa någon annans kropp, hitta någon annan som faktiskt vill ha sex med dem?
Då slipper vi hela problemet.

Eller så går dom frivilliga eskorterna som tydligen aldrig är frivilliga och utsätter sig för andra typer av sex och våld fast där säkerheten inte på något vis existerar och dessutom ofta med alkohol inblandat och dom inte har en aning om vad för personer det är dom träffar. Då dom verkligen utsätter sig för fara.

Dom personerna som tydligen undermedvetet inte säljer frivilligt försvinner inte pga att dom slutar sälja, dom kommer att skada sig på andra sätt sexuellt..men då med större risker.

??
Så bara för att det finns andra sätt att skada sig på så ska vi inte försöka förhindra att det sker?

fast så fungerar det ju bevisligen inte

Hur menar du nu?
Jag skulle tro att den övervägande majoriteten i sverige vänder sig till helt vanliga kåta människor när de vill ligga. Alltså till människor de inte behöver köpa.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

fast så fungerar det ju bevisligen inte

Jo, det fungerar finfint. Om man är beredd att involvera sig så pass mycket med andra människor att man lyckas klargöra för dem man vill ha sex med att det är vad man vill och kolla av om viljan är ömsesidig eller inte, så fungerar det alldeles utmärkt. Jag vågar gissa att de flesta sexuella kontakter i världen är av just den arten: två personer som vill ha sex med varandra.

Att sedan en del personer - främst män - vill betala för att slippa att relatera på det där sättet, betyder ju inte att de har något slags rätt till det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 149
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 104
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 206
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 885
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp