Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Sv: Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

;) Rollning förkommer i fler gångarter.
Passaktighet är inte fyrtaktig tölt.

Mig veterligt har ja inte uttalat mig om rollning kan vara ett taktfel i andra gångarter, vi talar om tölt och töltliknade gångarter så jag lämnar rollningens vara eller inte vara i andra gångarter därhän i denna diskussionen.

Och fyrtakt var en av grunddefinitionerna av tölt. Vilket du också ansåg för några inlägg sedan. Men inte tycker längre tydligen.

Gjorde jag, var skrev jag det? Galopp kan vara fyrtaktigt också, och trav med.

Det krävs lite mer än fyrtakt för att definiera tölt, med ren fyrtakt menar jag lika långt mellan hovnedslagen, det har jag däremot hävdat att det definierar tölt, men då tillsammans med rätt fotförflyttning.

Du tror alltså att en naturtöltare inte kan gå i de övriga fyra gångarterna? Så är det inte. Om du nu inte tror att en naturtöltare är en styv häst med enbart "laterala rörelser" i olika tempon.

Jag har inte alls svårt att acceptera islandhästen som den är. Jag har hållit på med islandshästuppfödning och avel i närmare fyrtio år och har en mycket god erfarenhetsbas. Och det kan jag garantera dig att avelsbasen inte utarmas alls med en inriktning på korrekt byggnad, bra naturlig balans och en naturlig tölt. Och de riktiga, äkta, femgångskanonerna har en bra tölt som inte behöver läras in via ryttare under flera år. Däremot börjar det förekomma alltför många "manipulerade gångartskanoner" som tyvärr inte alls nedärver balans och naturlig korrekt takt - just eftersom de krävt flera års inlärning.

Jag anser att jag inte har något skäl att acceptera alla fördomar och felaktiga antaganden som förekommer angående islandshästar. De som tror att tölten bara finns där brukar också många gånger kalla grisepass och andra taktfel för tölt.

Jag har lite tyvärr svårt att få dina påståenden att gå ihop med det faktum att du avlat Islandshästar sedan början på 70-talet.

Jag förväntar mig mer logik och djupare insikt från en avlare med sådan diger erfarenhet.

Inte minst vad skulle innebära att begränsa aveln till en så specifik egenskap som det vi kallar naturtölt.

Kanske det blir mer logiskt om du kan förklara och utveckla vad du menar med:

Det förekommer alltför mycket acceptans om att tölt är en inlärningsfråga.

Jag minns Ella :love::love:
Men min avkomma har sannerligen inte varit svår att få fram tölten på :)

Exteriörbild på islandshäst

konguruppstalld.jpg

exterörbild på Moutain horse

rockymountainhorsechocodock_op.jpg

Exteriörbild halvblod

corrmint001.jpg

:)
Jag kan avslöja att Glimm kommer få ett litet helsyskon nästa sommar! :love:

Jag har lite tyvärr svårt att få dina påståenden att gå ihop med det faktum att du avlat Islandshästar sedan början på 70-talet.

Jag förväntar mig mer logik och djupare insikt från en avlare med sådan diger erfarenhet.

Inte minst vad skulle innebära att begränsa aveln till en så specifik egenskap som det vi kallar naturtölt.

Kanske det blir mer logiskt om du kan förklara och utveckla vad du menar med:

Vilka är "vi" och vad menar "vi" är naturtölt?
Jag skulle tro att du och jag har helt skilda uppfattningar om det.

Tölt ska finnas lätt tillgängligt hos hästen. Så lätt att den kan visa det naturligt i hagen. Är en islandshäst korrekt byggd för att uppnå balans och har töltanlag så visar den lätt upp hela registret av gångarter, fyra eller fem. Alla väl åtskilda. Vilket jag vet av egen erfarenhet. Det är inte taget ur luften. Och en ryttare som rider korrekt kan också få känna denna tölt tillsammans med de andra gångarterna under inridningsperioden. Det tar inte ett till två år innan hästen går i korrekt fyrtakt.

Det förekommer alldeles för mycket ursäkter om varför en häst har svårt att hitta takt och balans. En grisepassare som gått runt så sedan fölåldern har mycket dåliga töltanlag.
Om sedan ryttaren rider felaktigt och förstör hästens takt och balans är en annan sak. Jag antar att det är det du menar med att alltför många tror att "tölten bara finns där". Det krävs en lyhörd ryttare som anpassar sig till vad hästen behöver för att bibehålla balansen (en ryttare har ju tillkommit som ju inte finns där naturligt ;)) och även samla sig än mer.

Jag är inte ensam om sådana här åsikter om att islandshästen ska ha väl åtskilda gångarter som inte ska behöva tränas i många år för att kunna gå någorlunda taktrent. Det finns mycket erfarna och framgångsrika uppfödare och ryttare på Island som haft en hel del kommentarer om att det håller på att dra iväg åt fel håll.

Senast ändrad:

med ren fyrtakt menar jag lika långt mellan hovnedslagen, det har jag däremot hävdat att det definierar tölt, men då tillsammans med rätt fotförflyttning.
Just det. Och det hävdar jag också ;)

Och då är vi tillbaks till ruta ett, fler hästraser, ja ganska många om man räknar enstaka individer, har just det, tölt i ren fyrtakt med rätt fotförflyttning och än fler kan prestera en gångart som skulle bedömas som tölt efter kriterier på avelsvisning eller tävling i synnerhet om de blivit tränade i det syftet.

Och jag hävdar att flera andra raser kan prestera godtagbar tölt, även enligt definitionen för islandshäst. En del skulle säkert hävda sig okej åtminstone i lättklass. Som sagt, man bör inte ha högre krav på en icke islandshäst än en islandshäst.

Ett tillägg, har rasen en töltliknande gångart men med någon taktvariation så är det fullt möjligt att det gått att träna fram en taktren tölt, premierar rasstandarden en något annorlunda takt så är det ju den man uppmuntrar. Likaledes är det säkerligen är möjligt att lära visa islandshästar andra variationer på takten (eller så fixar de det så bra själva).
Ska man kalla det tölt ska man ha lika stora krav.
Själv har jag stora krav på vad som är tölt. Och de kraven ställer jag också på de islandshästar jag väljer att avla på.
Och att tölttakt ska behöva tränas in absurdum visar att det inte är töltanlag det är frågan om.
När du skriver om variation av takten - inbegrep inte din definition av tölt en ren fyrtakt - eller har du ändrat dig?

Iofs spelar det inte någon roll.
Tölt är tölt. Och ska man kalla det för tölt ska det överensstämma med korrekt tölt. Och passaktighet eller andra variationer ska ses för vad det är - dvs inte tölt.

Och då är vi tillbaks till ruta ett, fler hästraser, ja ganska många om man räknar enstaka individer, har just det, tölt i ren fyrtakt med rätt fotförflyttning och än fler kan prestera en gångart som skulle bedömas som tölt efter kriterier på avelsvisning eller tävling i synnerhet om de blivit tränade i det syftet.

Så du kallar en hästras för en individ och tvärtom? Det blir ganska yvigt det.
Vi är inte tillbaka på ruta ett.
Och töltanlag är inte en träningsfråga.

Så du kallar en hästras för en individ och tvärtom? Det blir ganska yvigt det.
Vi är inte tillbaka på ruta ett.
Och töltanlag är inte en träningsfråga.

Tränar man inte normalt tölt inom en ras så får man nöja sig med att vissa individer visar tölten, jag har set okej tölt både från shettis och varmblodstravare. Man kan ju inte gå runt och prova att töltsätta diverse individer utan har man sett några så vet man att anlaget kan förekomma.

Man kan nog förutsätta att de flesta hästar av raser som normalt sett inte räknas som töltare har anlaget lättillgängligt, jag har svårt att se att man skulle lägga ner någon större energi på att försöka få fram det.

Att bli bra på tölt är en träningsfråga, många behöver en tid för att stärka musklerna och utveckla vilja nog att klara alla tempo. Det gäller även för islandshästar som har mycket lätt för tölten.

Ska man kalla det tölt ska man ha lika stora krav.
Själv har jag stora krav på vad som är tölt. Och de kraven ställer jag också på de islandshästar jag väljer att avla på.
Och att tölttakt ska behöva tränas in absurdum visar att det inte är töltanlag det är frågan om.
När du skriver om variation av takten - inbegrep inte din definition av tölt en ren fyrtakt - eller har du ändrat dig?

Iofs spelar det inte någon roll.
Tölt är tölt. Och ska man kalla det för tölt ska det överensstämma med korrekt tölt. Och passaktighet eller andra variationer ska ses för vad det är - dvs inte tölt.

Det är en viss skillnad vad man vill avla på och vad man bedömer som tölt.

Ren tölt är ren 4-takt, men jag är inte så petig att jag inte anser att en häst töltar om den blir lite trav- eller passaktig eller det blir en och annan rollning. Ren tölt är det dock inte. Exakt var gränsen går mellan tölt och icke tölt är nog en smaksak. Skulle en häst få 1,5 på en tävling så hade jag varit tveksam om man kan kalla det tölt, men vid 3,5-4 börjar det likna något.

Nej det är det inte. Ren balanserad tölt är anlag.

Ja jag tror vi har konstaterat att det finns anlag med i bilden, antingen hästar med anlag för stark lateral och dessa kräver mer träning med diagonalen medan andra hästar med stark diagonal kräver mer träning med lateralen.

Nej det är det inte. Ren balanserad tölt är anlag.

Var snäll och citera korrekt, vill du hitta svagheter till den grad att du behöver förvanska det jag skrivit? Du tog första halvan av en mening, tog bort kommat och ersatte den med en punkt. Fy fan för folk som försöker förvanska vad man skriver.

så här ska det vara:
Att bli bra på tölt är en träningsfråga, många behöver en tid för att stärka musklerna och utveckla vilja nog att klara alla tempo. Det gäller även för islandshästar som har mycket lätt för tölten.

och inte så här
Att bli bra på tölt är en träningsfråga.

Slutdiskuterat med dig tills du lärt dig vett och etikett.

I definitionen att endast alltid ren tölt är tölt så är min islandshäst inte en töltare. Hon var mkt passtaktig som ung. Använder boots för att få tölten renare och med mer aktion. Tävlad med 5.5 i tölt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 150
Senast: Sasse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat