Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Sv: Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Slutdiskuterat med dig tills du lärt dig vett och etikett.

Då kanske du ska börja med att sopa framför egen dörr och sluta svära :angel:

Faktum är att nivån på diskussionerna i denna och vissa andra trådar i detta forum ibland är så låg, att det börjar bli meningslöst att kommentera saker alls. :grin:

Förlåt att jag kapat tråden. Men nu känner jag mig lite dum och förvirrad...
Men inte kan väl ett varmbod tölta? Är det inte pass de kan slänga in? Man säger ju att vissa varmblod är "passgångare". Eller? :confused:

Apropå tölttravare, i Tyskland (Europas "välsingnade" land för gångartshästar) har de en intressegrupp för töltande travare, de har specifik rasbeskrivning för "töltende traber" och det verkar som om de bedriver avel på rasen. Den är iaf registrerad som en gångartshästras bland de övriga i Tyska gångartshästförbunget. Men, som sagt, tyskarna töltar t.o.m. med araber och för tillfälet korsar de fram en ny ras mellan Frieser och Paso Fino (eller var det Paso Peruano).

Nu lånade jag tråden, men är väldigt intresserad angående själva gångarten tölt och försöker lära mej så mycket som möljigt om exteriör, raser m.m.

Det finns många kända töltande raser i sverige om man letar lite.

Paso peruano tror jag finns några samt en massa American Saddlebreds och töltande travare samt åtminstonde en Tennesse walking horse.

Gener.
Det handlar framst om gener.

Darefter har vi faktorer som traning och exterior.

Hos en ras som varmblodstravare dar det finns bade travare och passgangare sa ar deras genuppsattning helt olika. Sa olika att det skulle kunna handla om olika raser.

Om det forskats pa islandshastar vet jag inte, det vore intressant om nagon startade ett sadant projekt.

Sarskilt den genetiska skillnaden mellan 4 och 5 gangare vore intressant.

Och nu kan jag bekrafta att ett forskningsprojekt startats for att lokalisera generna som ger gangartsanlag!

En forsta studie pa Saddlebreds har visat att det ar flera gener inblandade - nu behovs det fler raser for fortsatt studie.

Foljande kriterier har studerats per hast:

34 olika kroppsmatt
DNA fran man/svans (blod dar mojligt)
Stamtavla
Helkroppsbild samt huvudbild.
Video av hasten i skritt och tolt/pass.
Information angaende skoning och hastens anvandningsamrade.

Intressant minst sagt.

KL
Skumläste fram till tredje sidan, men eftersom det handlar om exteriör och tölt.. Vad har då dessa raser gemensamt?

Patches%20Promise%20Land.gif

(Tennessee walking horse)

images

(Saddlebred: http://static.desktopnexus.com/thumbnails/137132-bigthumbnail.jpg )

S_Highlander-KY05c.jpg

(Morgan)

State-Horse.jpg

(Missouri foxtrotter)

images

(Peruvian Paso)

rockymountain_s.jpg

(Rocky mountain horse)

hhh.jpg

(vbl travare)

000000hmjgfh.jpg

(islandshäst)

Jag tror att det sitter mest i huvudet. :3

Läste tillbaka lite i efterhand och märkte att det numera handlar om huruvida fler raser än islänningen kan tölta och om man ska bedömma enbart efter islandshästens töltform.. tja i så fall har ju exteriören mer med det att göra.
Om det måste se ut exakt som en perfekt isandstölt.

Pratar vi bara om själva anlaget att förflytta benen i en takt som ligger mellan trav och pass, så är det nog snarare i huvudet det sitter. Och har de pass har de troligen även möjlighet att lära sig tölta fyrtaktigt.

Kanske ska man använda engelskans ''gaited'' som inbegriper alla former av fyrtaktig mellangångart (även bruten pass och foxtrot) istället för tölt, som är ras-specifikt?
Man ska ju komma ihåg att många inte tränar hästarna för just tölt om det är andra raser. TWH tränas ex. för running walk och får sällan gå snabbare, Missouri foxtrotter tränas för foxtrot och speedracking hästarna går nästan alltid i nästan-pass pga den höga farten. Men hade man riktat in träningen på att vara ''rack'' så hade det säkert gått. Det finns tex många M foxtrotters som går i rack eller stepping pace, och de flesta raserna tränas att gå i flatwalk, som är en långsam typ av running walk.... Så variationer finns där mellan individer oavsett vilken ''signature gait'' man tränar på..

Nu kan jag inte mycket om gångarter, men hittade den här sidan där de analyserar hästar efter vilka gångarter de tror att de kan utföra; alltså skillnaden mellan olika "töltliknande" gångarter och pass. De säger även att det krävs att hästen har gångartsanlag.

http://gaitedhorses.net/ConformationLesson/index.shtml

Hurvida de exteröra bedömningarna är korrekta eller ej har jag ingen aning om - men jag tycker det var intressant läsning.

Fast... allt sitter ju i gener. Det som finns i huvet sitter ju också i generna...
Om det inte sitter rent fysiskt (typ kortare gaffelband eller vadsomhelst) så sitter det ju i huvet.. sen är det väl gener och anlag som styr vad som funkar i huvet också...

Man kan ju säga att mitt konstnärsanlag kommer från gener (både mama och farmor målar och pappa är duktig på att jobba med trä osv) men det sitter ju knappast i att mina händer har någon speciell form, dvs det sitter i huvet.

Fast... allt sitter ju i gener. Det som finns i huvet sitter ju också i generna...
Om det inte sitter rent fysiskt (typ kortare gaffelband eller vadsomhelst) så sitter det ju i huvet.. sen är det väl gener och anlag som styr vad som funkar i huvet också...

Man kan ju säga att mitt konstnärsanlag kommer från gener (både mama och farmor målar och pappa är duktig på att jobba med trä osv) men det sitter ju knappast i att mina händer har någon speciell form, dvs det sitter i huvet.

Jag förstår hur du menar nu, jag trodde du menade att "det sitter i huvudet" som i en mental process.

Gener är inte specifikt lokaliserade till huvudet så faktum är att om du skulle hävda att dina konstnärsanlag sitter i vänsterfoten vore det lika korrekt. (Eller rättare sagt inkorrekt) ;)

Enkelt förklarat:

Gener är delar av DNA och sitter på kromosomer vilka du har 46 av. Hälften från din mamma och hälften från pappa. Generna ger oss olika karaktärsdrag och vissa karaktärsdrag kommer från ensamma gener, andra från en kombination av gener. (Just studien på gångarter har hittils visat att flera gener är inblandade)

Hästar har 64 kromosomer istället för 46 men samma antal gener som vi - ca 30.000 - och dessa 30.000 gener finns i varje cell i hästens kropp.

För att samla in gener till detta projekt tar man för enkelhetens skull och rycker av lite man.

Hoppas det förklarar varför jag missförstod dig.

Det är en gammal diskussion.
Anledningen jag tog upp den igen är att referera till en quote jag skrev när diskussionen var uppe.

Snarare i generna. Och vilka gener som ger vad bör komma fram i forskningsprojektet.

Skicka ett PM om ni har en häst och vill vara i detta projekt.

Särskilt hästar med gångartsföräldrar som inte har extra gångarter är intressanta.

Eller korsningar vanliga hästar/gångartshästar.

Alla raser är välkommna!

Att gångarterna sitter i generna är väl "självklart" - informationen om hur alla levande varelser ska se ut finns i generna. Det gör att männsikor har två armar, hästen fyra ben etc. men även mer detaljerad information finns förstås också. (Sedan kan små förändrignar bero på skillnader i proteomet, etc, men i en något förenklad upplaga är det generna som styr det hela).

Därför styr generna även hästens exteriör. Genom att läsa länken jag tipsade om ovan fick jag känslan av att en häst behöver bära sig på ett visst sätt för att kunna tölta på ett bra sätt - så klart är det då lättare med vissa exteriöra särdrag.

Exempel:För en ardenner är det särkerligen bra mycket lättare att dra ett tungt lass än för vissa mer ridhästanpassade raser; troligen både för att de bla. (i teoin) ska ha brantare bogar och rakare kotor vilket för det lättare för dem att "lägga sig" i selen och verligen ta i och för att de har ett psyke som gör att de klarar omgivningarna kring plogen bra. Jag tror tex ett fullblod skulle ha svårare för det, men fullblodet kan springa mycket fortare och har troligare mycket snyggare gångarter som passar och håller bättre för höga tempon (längre kotor, mer liggande bog tex). Men, det finns säkert ardenner som inte vill/passar för att dra och fullblod som älskar att dra en plog/trädstockar.

Jag tror det är samma sak med gångartshästar - vissa exteriör drag gör det lättare för dem att komma i den form de behöver ha för att gå i gångart, men antagligen behövs även någon annan sorts gener för att få dem att utföra rörelsemönstret.

Att det sedan vore kul att hitta dessa specifika gener är såklart givet. Men jag skulle tro att svaret inte är helt givet och kanske inte så enkelt som ett färgtest - troligen är många olika gener involverade...Kanske tom olika för olika raser medan vissa är gemensamma.

Jag önskar i alla fall de som gör studien lycka till!

Ja det ska bli intressant att se resultatet.

Forskningen ar ju valdigt omfattande och aven exteriora forutsattningar gas igenom, dock ar det stora exteriora skillnader mellan varldens toltande raser sa jag tror inte hemligheten ligger dar.

Ja det ska bli intressant att se resultatet.

Forskningen ar ju valdigt omfattande och aven exteriora forutsattningar gas igenom, dock ar det stora exteriora skillnader mellan varldens toltande raser sa jag tror inte hemligheten ligger dar.

...Och "tölten" de utför varierer ju också betydligt - det är ju bara att titta tidigare i tråden för att se den diskussionen ;)

En extremt kort sammanfattning av länken ovan är ju att alla egenskaper som får hästen att gå med något sänkt rygg gör det lättare för den att tölta/passgånga. För att komma dit finns det ju många exteriöra egenskaper som kan hjälpa till... (lång rygg, lång länd, långa bakben etc...) I en ras kanske en variant dominerar (och ger den rasen dess typiska "tölt") i en annan kanske det är en annan egenskap...

OM det däremot är sant att hästen måste sänka ryggen lite/inte får höja den är jag för liten insatt i gångartvärlden för att svara på. Däremot har jag ännu inte sett någon gångarthäst som kröker så mycket på nacken som ett dressyrhalvblod när den utför sin gångart - men, det kan återingen, vara min kunskap som brister.

Sidofråga: Stämmer det att formen i tölt/passgång är en annan än i trav/galopp? En där hästen är högre i formen och inte lika mycket i lod med huvudet?

...Och "tölten" de utför varierer ju också betydligt - det är ju bara att titta tidigare i tråden för att se den diskussionen ;)

En extremt kort sammanfattning av länken ovan är ju att alla egenskaper som får hästen att gå med något sänkt rygg gör det lättare för den att tölta/passgånga. För att komma dit finns det ju många exteriöra egenskaper som kan hjälpa till... (lång rygg, lång länd, långa bakben etc...) I en ras kanske en variant dominerar (och ger den rasen dess typiska "tölt") i en annan kanske det är en annan egenskap...

OM det däremot är sant att hästen måste sänka ryggen lite/inte får höja den är jag för liten insatt i gångartvärlden för att svara på. Däremot har jag ännu inte sett någon gångarthäst som kröker så mycket på nacken som ett dressyrhalvblod när den utför sin gångart - men, det kan återingen, vara min kunskap som brister.

Sidofråga: Stämmer det att formen i tölt/passgång är en annan än i trav/galopp? En där hästen är högre i formen och inte lika mycket i lod med huvudet?

Det ar inte sa enkelt som huvudet upp/ner eller ryggen upp/ner.

Att vi inte rollar ihop hastarna lika frekvent som dressyryttare beror pa att tolten forsamras nar hastarna dras ihop/krullar ihop sig. Det blir inte lika tydligt i trav/galopp.

Hur hasten bar sitt huvud skall inte skilja sig mellan skritt, trav, tolt och galopp oavsett ras. Halsen skall lyftas fran just framfor manken, valva sig uppat och eftergift i mun och nacke gor att nosen ar strax framfor lodplan. Sedan att halvblod i regel rids for ihopdragna och islandshastar for oppna ma vara. Idealet ar dock detsamma.

Vad det galler ryggverksamhet sa ar det omojligt for en hast att ga i tolt med konstant lyftad rygg. Om du inte ridit tolt sa ar det lite som att jamfora med skritt. Tank dig att hasten boljar fram fran nos till svans. En konstant lyftad rygg skulle blockera detta likaval som att det skulle blockera ryggsvingandet i traven. Hursom halst en sankt rygg ar inte ett maste i tolt med det ger storre rorelser, det ger det pa de flesta raser men aktion premieras fore form pa islandshastar - hos halvblod tvartom.

Passen ar en kapplopningsgangart sa dar ar formen darefter.

Att vi inte rollar ihop hastarna lika frekvent som dressyryttare beror pa att tolten forsamras nar hastarna dras ihop/krullar ihop sig. Det blir inte lika tydligt i trav/galopp.

Hur hasten bar sitt huvud skall inte skilja sig mellan skritt, trav, tolt och galopp oavsett ras. Halsen skall lyftas fran just framfor manken, valva sig uppat och eftergift i mun och nacke gor att nosen ar strax framfor lodplan. Sedan att halvblod i regel rids for ihopdragna och islandshastar for oppna ma vara. Idealet ar dock detsamma.

Vad det galler ryggverksamhet sa ar det omojligt for en hast att ga i tolt med konstant lyftad rygg. Om du inte ridit tolt sa ar det lite som att jamfora med skritt. Tank dig att hasten boljar fram fran nos till svans. En konstant lyftad rygg skulle blockera detta likaval som att det skulle blockera ryggsvingandet i traven. Hursom halst en sankt rygg ar inte ett maste i tolt med det ger storre rorelser, det ger det pa de flesta raser men aktion premieras fore form pa islandshastar - hos halvblod tvartom.

Ändå verka många sträva mot det :cry:

Kul att höra att formen ska vara den samma - även om båda varianterna drar åt olika håll. Hittade dessutom innan dit svar en artikel av Deb Bennet där hon rider sin Rocky Moutain i "töltlik gångart" i en mycket rundare form. Hon skriver just också att det visst går bra.

..och min erfarenhet av gångartridning är mycket liten - några steg tölt, lite "grisepass", båda för länge sedan och test av "töltlik gångart" på annan hästras för bara ett apr veckor sedan. (Därför försöker jag förstå det hela lite bättre och ramlade över sidan jag nämnde i mitt första inlägg i denna tråd).

nu sittar jag här helt "insnöad" och läserallt ni har skirivit ett år senare å har en liknande fundering :) Jag har precis funderat över vad det är exteriört som gör att den varmblodiga travaren kan trava som den gör? och varför den inte är så poppulär som dressyhäst (missförsåmig rätt). Det verkar ju som att den kallblodiga travaren är en mer poppulär ridhäst än den varblodiga travaren men båda har ju väldigt liknande rörelser och är avlade för att göra samma sak? Dock vet jag att varmblodet avlsts för de länge tid. Sen tror ni att man skulle kunna lära ett halvblod eller ett fullblod att få ett liknande travsteg som en travare? eller lära den tölta för den delen oxå?

Det finns halvblod som töltar, red en på en ridskola för många år sedan. Däremot tror jag inte att den kan lära sig tölt om det inte finns några anlag alls för det krävs. Det finns ju även islänningar som aldrig lär sig tölt.

När det gäller töltande travhästar så tror jag dom har Amerikanskt blod i härstammningen. I USA tävlar man även i pass med " travhästar" passlöp.

Fast idag är det, vad jag förstått, skiljda linjer mellan hästar som tävlar i pass och i trav, de tävlar inte i båda gångarterna. Men för ett antal generationer sedan har de gemensam stam.

Spännande tråd! Om än något infekterad, och med en mycket skiftande nivå...

Jag tycker att den ursprungliga frågan är mycket intressant och förtjänar att hålla fokus på! Med viss kunskap om genetik och fysiologi tänker jag på ett enkelt sätt sammanfatta frågan och vissa saker som framgått såhär långt i tråden.

Det anses vetenskapligt belagt att en individs egenskaper beror på mängder av faktorer som mycket kortfattat delas upp i
1. Arv. Hit räknas gener - direkt nedärvda och/eller muterade
2. Miljö. Hit räknas dels individens uppväxtmiljö och livshändelser som påverkar individens egenskaper såsom träning, foder etc.
3. Epigenetik. På senare år har man insett att det inte är så enkelt som bara arv och miljö, utan även genernas uttryck kan påverkas och förändras via miljön. Det kallas epigenetik.

Alla är nog överrens om att miljön påverkar tölten (träning), även om det debatteras hur stor del av en god tölt som bör bero på träning.

Nästa fråga är då genetiken. Många i tråden svarar glatt att det beror på "anlag" (och därmed på genetik). Javisst, men VAD för anlag är ju frågan! Ett anlag är inte något diffust utan gener som kodar för specifika egenskaper. Vilka egenskaper alltså? Två goda förslag diskuteras i tråden, anlag som påverkar lillhjärnan samt lite mer allmänt uttryckt "exteriören":
* Lillhjärnan. Automaticerade gångmönster som sjukgymnasten skrev om - diskussionen här förts vidare om lateraler och diagonaler. Sitter de i lillhjärnan tro?
* Exteriör. Återstår pudelns kärna - det är konstaterat att en häst måste vara i god balans och ha en korrekt exteriör för att kunna tölta. Javisst, men det finns ju massor av andra hästraser som har god exteriör och bär sig balanserat så vad är skillnaden mellan dessa och töltande hästar?

Förmågan till snabba rörelser (hjärnan) samt ryggsänkning (exteriört) verkar inblandat. Jag har alltid trott att vinklar i bakdelen (kors, höft, knä) är stark inblandat. Fyrgångare och femgångare har ju ofta karaktäristiska utseenden avseende vinklar i bakdelen, där femgångarens sluttande kors verkar ge mer lateralt rörelsemönster? Arabens raka kors förvirrar denna tankegång, men kan det vara så att arabens antal kotor (som ju skiljer sig från andra raser) påverkar i lateral riktning?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 150
Senast: Sasse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat