Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Sv: Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Nu var det just här frågan om att kalla ren tölt hos andra raser för tölt, det vore underligt om någon ens funderade på att blanda in andra raser i Islandshästaveln bara för att de råkar tölta.

Din rädsla för att aveln skulle påverkas beroende på om man anser hästar som behövt lära sig tölta men så småningom fått ren tölt för töltare känns också totalt obefogad, och hur man ska kunna skilja dem åt som vuxna och inridna är också obegripligt.

Det är också tur att aveln är så pass diversifierad som den är, alla avlare har sin egen version av hur idealhästen ser ut. Detta hjälper till att behålla bredden. För mig kvittar det lika om hästen går i ren tölt från första steget eller behöver lära sig att hitta takten. Självklart tycker jag att hästarna ska vara lättöltde men om det tar en månad eller två att få till det eller om hästen töltar rent omedelbart spelar ingen större roll för de flesta (och det kan även delvis bero på den som rider in hästen). Det är kvaliten på gångarten som är det viktigaste, men givetvis bör man inte avla på hästar med svårt för tölten.

Nu var det just här frågan om att kalla ren tölt hos andra raser för tölt, det vore underligt om någon ens funderade på att blanda in andra raser i Islandshästaveln bara för att de råkar tölta.

Din rädsla för att aveln skulle påverkas beroende på om man anser hästar som behövt lära sig tölta men så småningom fått ren tölt för töltare känns också totalt obefogad, och hur man ska kunna skilja dem åt som vuxna och inridna är också obegripligt.

Det är också tur att aveln är så pass diversifierad som den är, alla avlare har sin egen version av hur idealhästen ser ut. Detta hjälper till att behålla bredden. För mig kvittar det lika om hästen går i ren tölt från första steget eller behöver lära sig att hitta takten. Självklart tycker jag att hästarna ska vara lättöltde men om det tar en månad eller två att få till det eller om hästen töltar rent omedelbart spelar ingen större roll för de flesta (och det kan även delvis bero på den som rider in hästen). Det är kvaliten på gångarten som är det viktigaste, men givetvis bör man inte avla på hästar med svårt för tölten.
Varifrån har du fått att jag skulle hysa rädsla? Jag är inte ett dugg rädd för att tölten ska försvinna eftersom jag vet vad seriösa och framgångsrika islandshästavlare använder för urvalskriterier. Och det är definitivt inte din definition av "tölt". Och blandrasavel? Var har det med diskussionen att göra? Det har sannerligen inte med mina inlägg att göra. Och dina teorier om avelns utveckling och de utvecklingsteorier som du anser jag har - jisses vilka tolkningar :).

När det gäller att kunna se vilka vuxna islandshästar det är som har bra töltanlag med avseende på avel så är det erfarenhet, blick och känsla som gäller. Det är just det som erfarna och framgångsrika uppfödare använder.

Som sagt. Den här diskussionen leder ingen vart.

Du verkar du ha missförstått mig gravt, det är en enorm skillnad på att definiera vad tölt är och vilka urvalskriterier man har för att avla på tölt. Man avlar inte på en definition, man avlar på hästar som har de egenskaper man anser vara önskvärda.

Du verkar du ha missförstått mig gravt, det är en enorm skillnad på att definiera vad tölt är och vilka urvalskriterier man har för att avla på tölt. Man avlar inte på en definition, man avlar på hästar som har de egenskaper man anser vara önskvärda.

:bow:
Tänk så bra du sammanfattade det jag försökte få fram med många fler ord..

tack också för att du lagt in tankar kring skritt, trav och galopp som definition av gångart hos alla hästraser - det speglar mitt tankesätt om att en gångart är en gångart oavsett vilken ras det är på hästen som visar gångarten.

Men det hänvisas inte till tävlingsreglementet om du läser, utan bara att tölt kan se lite olika ut på olika individer men ändå är det tölt.

Det måste ju hänga ihop med aveln eftersom tölten avlats bort på tex halvblod och man har även avlat fram större individer.
och det sker ju genom att man tar en icke töltande häst med en annan icke töltande(och två stora med då om man ska ta det enkelt).
då kan man få ett litet föl med tölt men risken är inte lika stor sen fortsätter man ju avla bort mer och mer.

dvs använder hästar med dåligt lateralt rörelsemönster(därför man inte ska ta två 4 gångare med varann).

det är ju samma som med hund aveln, man vill ha små hundar eller hundar med intryckt nos man avlar på en missbildning för att göra den ännu grövre.

människans verk helt enkelt.

alla hästar har ju haft tölt och pass från början islandshästen är ju en typ av "urhäst" även vad gäller färger osv.
men människan hittade på att tölt och pass var något onödigt och avlade bort det på vissa hästraser.

men den svåra frågan är ju hur det rent fysiskt är så att vissa töltar och vissa inte.
men det måste ju sitta i dna på något sätt och på en djupare nivå än vad man kanske kan fatta.

men de som töltar har ju uppenbarligen en gen som gör att de oftast har lika lätt för tölt som för trav det är lika självklart med tölt som med trav...

lixom varför finns i så fall trav, varför travar en häst och sätter benen just på det sättet?

men de som töltar har ju uppenbarligen en gen som gör att de oftast har lika lätt för tölt som för trav det är lika självklart med tölt som med trav...

Det är med stor sannolikhet inte en gen utan flera som samverkar.

alla hästar har ju haft tölt och pass från början

Lite OT, men har de verkligen det? I så fall borde tölt och pass finnas i de flesta ponny- och urhästraser, men så är det ju inte. Ta vårt eget gotlandsruss, en liten spillra av alla de lokala lantraser vi en gång haft, de töltar inte. Och de fyra (?) hingstar av annan ras som använts kan inte ha påverkat, det var en lantraskorsning, en russkorsning, en welshponny och en welsh mountainponny...som också borde haft töltanlaget om det stämt att alla hästar haft det. Plus att det var länge sen de användes i aveln.

Tack em76 för pinfärska och mycket intressanta nyheter från forskarvärlden! Verkligen spännande. Undrar hur denna information kommer att påverka avel och hästhållande i stort.

Där ser man - äntligen någon som lyckats påvisa att det alltså är samma sak med vbl-travarna som med islänningarna.
Inte så konstigt med andra ord att många vbl-travare också har tölt i gångartsregistret.

Riktigt intressant. Överraskande att det är en enda gen som styr. Kul att passförmågan nedärvs recessivt också. Det innebär ju att det är enkelt att avla fram 5-gångare: Formeln blir ju 5-gångare + 5-gångare = 5-gångare. Precis som fux+fux=fux. 4-gångare är inte lika enkelt eftersom 4-gångare + 4-gångare kan bli 5-gångare, precis som svart + svart kan bli fux.

Fantastiskt intressant! Fick höra om denna forskning idag och tänkte direkt på denan tråd, men här hade redan någon hunnit före :) Ganska fantastiskt att det kommit fram ett tydligt forskningssvar som till stor del ger svaret på det som diskuterats i tråden!

I denna artikel från Uppsala Univerisitet pratar forskarna lite mer: http://www.uu.se/nyheter/nyhet-visning/?id=1906&area=2,10,16&typ=artikel&na=&lang=sv

Helt otroligt att en enda gen har så stor betydelse! Och det rör sig, i förhållande till andra individer, om en "brist" på proteinet DMRT3. Ett protein som bildas av nervceller i ryggmärgen, så när vi pratade om automaticitet i lillhjärnan här så var det inte så långt ifrån! Detta protein bidrar alltså till att skapa koordination i en nervkrets där benens böj- och sträckmuskler styrs. Möss med mutationen är från början extremt okoordinerade, men lär sig med tiden att kompensera. Femgångsföl är väl ändå inte jämförbart okoordinerade, finns det någon uppfödare som kan kommentera det? Ska man dra det till sin spets är femgångarna nästan lite rörelsehandikappade :p Eller ja, denna koordinationsvariant ger ju andra fördelar, men det är en proteinbrist som skapar ett annorlunda rörelsemönster.

Sedan har ju såklart hästens exteriör stor betydelse för hur väl rörelsen kan utföras när väl anlaget finns. Och hästens psyke + miljö.

Det jag tycker är mest intressant i detta är att det går att 'kolla' om hästen är femgångare eller inte, har den dubbla anlag (AA) är det alltså en given femgångare, genetiskt alltså! Sen som nån skrev krävs det ju miljö och träning för att plocka fram passen - men ändå! :)

men den svåra frågan är ju hur det rent fysiskt är så att vissa töltar och vissa inte.
men det måste ju sitta i dna på något sätt och på en djupare nivå än vad man kanske kan fatta.

lixom varför finns i så fall trav, varför travar en häst och sätter benen just på det sättet?

Läs artikeln som em76 tipsade om, den om mer specifikt islandshästar reder ut begreppen mer :)

Men det hänvisas inte till tävlingsreglementet om du läser, utan bara att tölt kan se lite olika ut på olika individer men ändå är det tölt.
Det var inte det jag avsåg. Och att hänvisa till en sida som är många år gammal och skrivet för ett ändamål som inte var att ge stöd till den här trådens ena falang är tämligen långsökt.
Som sagt. Ni är inte intresserade av mina erfarenheter och vill inte försöka förstå och inte heller utgå från vad grundfrågan i tråden var. Och samtidigt vill ni försöka övertyga mig om att er definition av tölt är rätt. Och det är en fullkomligt lönlös diskussion. ;)
Och med ni avser jag Lobelia, du och tydligen också kryddelydd. Så ingen annan behöver ta åt sig.:)

Men som jag skrev tidigare. Ingen hindrar er för att kalla grisepass och andra avarter för tölt. Kör på bara :)

Sedan kan ni börja fundera på vad som definieras som pass när det gäller senaste forskningsrönet.

Men som jag skrev tidigare. Ingen hindrar er för att kalla grisepass och andra avarter för tölt. Kör på bara :)

Nu är du bra fånig, ingen här har påstått att grisepass är tölt. Bara för att vi har olika åsikter så behöver du inte vara oförskämd och lägga ord i mun på folk. Jag utgår från att folk som tar till de metoderna saknar vettiga argument eller har du en annan förklaring till varför du påstår vi skrivit något som aldrig uttalats?

Det vi har sagt är att tölten inte behöver vara perfekt och definitivt inte från första sekund, utan att man kan acceptera vissa avvikelser och ändå kalla det tölt, hästen kan rolla vixla eller dra sig något mot pass/trav men det är ändå tölt i grunden. Det är för all del inte bra tölt, men det är en annan sak.

Vidare så anser jag att tölt är tölt oavsett vilken ras pållen har som utför det, det verkar dessutom som forskningen stödjer detta resonemang då man anser sig ha hittat tölt/passgenen och denna är gemensam för alla raser som har dessa gångarter. Nu tror jag för all del fortfarande att det är fler gener som påverkar och då framförallt kvaliteten på tölten, hästens exteriör kan till exempel vara mer eller mindre gynnsam. Hade det bara varit en gen med i spelet hade alla hästar varit lika duktiga och så är inte fallet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 150
Senast: Sasse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka