Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Sv: Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Fast det är ju inte så dom förklarat i artikeln.

C är en förkortning för fyrgångsanlaget, A är femgångsanlag. A = Muterad C-gen.

C är inte ett fyrgångsanlag, utan C är grundformen som ALLA hästar utan mutationen har, dvs även alla icke gångarts-/travhästar har C i dubbel uppsättning. Blir lite fel att kalla det fyrgångsanlag då.

Majoriteten av alla testade fyrgångshästar är CA (85). Några är AA (41), men dessa är förmodligen egentligen femgångshästar som man bedömt att passen inte varit tillräckligt bra att visa. Ett fåtal är CC (2). Siffror enligt tabell från http://www.capiletgenetics.com/sv/islandshaestar

Man har konstaterat att de få hästar som testats som CC faktiskt kan tölta. Därför kallar man även dessa för fyrgångare. Min fundering var ifall detta beror på att man kanske kan träna fram tölten, även om mutationen saknas. Anledningen till att jag funderar i dessa banor är att det verkar finnas ett 100%-igt samband mellan raser med laterala gångarter och förekomst av denna mutation.

intressant, jag har haft lite tregångare här hemma på träning och det skulle ha varit intressant att testa dem för hur deras gener är om de är CC eller ytterligare något och om deras gener skiljer sig från en vanlig storhäst tregångare.

Det är sammanlagt 3 st med olika härstamning, 2 lärde sig tölta med mycket träning och en 3.e lärde sig alltid tölta och jag undrar om de kanske inte hade gener för att tölta och töltade för att man just lärde dem rörelsemönstret med mycket slit.

Det skulle vara intressant att veta hur generna ser ut på en vanlig tregångare och en islandshäst tregångare om det skiljer sig. Det skulle också vara intressant att gentesta de hingstar som ger avkommor som har svårt för tölt.

En annan sak som jag funderar på är vissa fyrgångshingstar dr de säger att man måste betcka med ett sto med pass för att det ska bli tölt annars försvinner tölten. Kanske är det såhär CC har svårt för tölt, men kan lära sig betäcker man med en annan CC får avkomman svårt för tölten också, Betäcker man med en CA kan avkomman bli både fyrgångare med lätt för tölt och en CC som får svårt för tölt betäcker man med en AA får avkomman lätt för tölt.

CC kanske inte har tölt egentligen utan bara har den för att man har tränat den för att den ska få det, nu blev det här väldigt rörigt men jag tror ni förstår hur jag tänker ändå.

CC kanske egentligen är tregångare, men att man tränat fram det, kanske går det att träna fram alla hästar om man är envis?

Jag vet några hingstar som ger avkommor som har svårt för tölt och det skulle vara intressant att veta hur de ser ut genetiskt och hur mycket de har tränats för att få den tölten de har.

Jag anser att du är fånig när du påstår att jag sagt något jag aldrig uttryckt. Det är fakta, det blir bar jobbigt att diskutera med någon som först påstår att man säger något och sedan sågar det påståendet. Nej jag kommer aldrig att acceptera att du tilldelar mig åsikter jag inte har.

Och jag accepterar inte att du lägger på mig egenskaper som jag inte har.
Och skriver långa teorier om vad jag tycker och känner och hur jag bedriver avel av islandshästar.
Och allt detta spekulerande i min person och mina åsikter bara för att jag inte tycker som du...
Jag har i mina senare inlägg skrivit i olika ordalag att jag inte tycker det är någon större sak om man här på Buke vill kalla diverse varianter av laterala rörelser för tölt. I laterala rörelser ingår också grisepass. En del kallar det för tölt andra gör det inte. Vad du kallar grisepass vet du bäst själv. Och vill du kalla det för tölt eller grisepass det är upp till dig. Sedan om du vill få det till att jag påstår att du skriver att grisepass är tölt - det är din tolkning.

Vad jag anser är tölt och rimligt att utgå ifrån för att få töltare härrör från mina erfarenheter. Sedan som sagt om man inte är intresserad av det här på Buke eller inte tycker likadant så är det Ok för mig. Jag gillar bara inte när någon lägger på mig egenskaper för att jag inte håller med några "högljudda" som är vana vid att inte bli emotsagda. Och då blir svaren därefter.

Och när det gäller min definition av tölt - Jag fortsätter i verkliga världen med utgång från mina erfarenheter och är nöjd med resultatet det ger.

Men snälla nån...

Gonatt på dig och sov gott.

Håller med om att det är en tråkig attityd. Tror det bara rör sig om en handfull inbitna personer som älskar islandshästen så mycket att de inte kan acceptera att det finns andra raser som kan utföra det de tycker gör islandshästen unik.

De flesta (alla?) jag känner säger tölt om allt som är fyrtaktig gångart snabbare än skritt, om det så är en travhäst i värmningen inför ett lopp, en hund, eller varför inte en elefant, som utför rörelsen.
Jag antar att du syftar på mina inlägg... ;)
Om du orkar så kan du läsa tråden från början och kanske bilda dig en bredare uppfattning om vad jag faktiskt anser.

Och som sagt - det verkar vara svårt för en del att acceptera att det finns personer som har en klar definition av tölt och anser att varianter av laterala rörelser inte är tölt enbart för att de är laterala i bruten fyrtakt.

Jag kan garantera dig. Jag är inte ensam om att anse att tölt har en strikt definition. Om sedan andra har vagare gränser om vad som ska kallas tölt... Javisst ha det då. Jag lägger inte på er personliga egenskaper för det.

Ni har en åsikt. Andra har en annan.

Kul inriktning tråden fick:
Vad är det som gör att en elefant kan tölta? ;)
Jag har aldrig sett en hund tölta, inte en elefant heller. Hundar har jag sett många. Inte så många elefanter. Men som sagt. Jag har en striktare definition av tölt än ni har.

Men däremot har jag sett hundar gå i en vaggande lateral rörelse. Man skulle väl kunna kalla det för grisepass. Då har orsaken för det mesta varit rygg eller höftproblem. Ibland kraftig övervikt.

Men däremot har jag sett hundar gå i en vaggande lateral rörelse. Man skulle väl kunna kalla det för grisepass. Då har orsaken för det mesta varit rygg eller höftproblem. Ibland kraftig övervikt.

Grisepassande överviktiga hundar tycker jag är en vanlig, icke önskvärd syn...
precis som grisepassande, överviktiga islandshästar;)

Med risk för att bli tjatig (vaddå risk?):
jag tror faktiskt att de flesta av oss håller med om att för ett avelsarbete så är perfektion verkligen att eftersträva.

Jag hör till dem som anser mig ha haft en töltande vbl-travare. Takten var ren, och det gick att jobba hästen i skolorna och i tempoväxlingar.
Av nyfikenhet: vad skulle du kalla en ren fyrtaktig sprungen gångart, utan taktmissar, som springs och som går att jobba i?

Skälet till att jag tjatar är att tråden handlar om tölt hos islandshäst där man alltså utgick från att ingen annan hästras har samma gångart men där flera av oss har erfarenheter av hästraser med samma stegisättningar där flera av oss vill kalla det för tölt oavsett hästras.

Jag menar att det sannolikt är genetiskt bundet med rörelsemönster, men inte specifikt knutet till en enda ras.

Sedan har "riktigt" töltande islandshästar en annan halsansättning jämfört med vbl-travarna eller paso peruano och andra raser. Och visst skiljer sig frambensaktionen en hel del.

Men gångarten tycks finnas i fler raser?

Det är så du har uppfattat det, jag har uppfattat det annorlunda.

Egentligen borde jag inte ge mig in i denna diskussion, men jag kan inte låta bli...

Jag antar att du syftar på mina inlägg... ;)
Om du orkar så kan du läsa tråden från början och kanske bilda dig en bredare uppfattning om vad jag faktiskt anser.

Jag har läst massor av dina inlägg och du återkommer hela tiden till att bara islandshästen kan tölta enligt någon "strikt definition" av tölt som tydligen ska vara någon slags rasstandard. Eftersom jag och många andra inte förstår hur en riktig tölt ska se ut, förutom att vara en springande rörelse med helt jämn fyrtakt och 1-2 ben i marken, så får du gärna beskriva utförligt hur din "strikta definition" ser ut.

Kul inriktning tråden fick:
Vad är det som gör att en elefant kan tölta? ;)
Jag har aldrig sett en hund tölta, inte en elefant heller. Hundar har jag sett många. Inte så många elefanter. Men som sagt. Jag har en striktare definition av tölt än ni har.

Vaggande lateral rörelse = grisepass och absolut inte vad jag menar med tölt. Det är rätt många hundar som grisepassar. Vissa pga problem med övervikt och/eller höfter, men andra gör det lite då och då även av andra orsaker. Det förekommer också att hundar töltar, med en HELT REN fyrtakt och höga frambenslyft. Har sett detta hos vissa cairnterrier när de fått upp energinivån under en helt vanlig promenad och har även sett det hos olika vallhundsraser när de går fot och söker ögonkontakt med föraren och då "sätter under sig" och börjar tölta.

Elefanter som springer rör sig i en fyrtaktig gångart som ligger någonstans mellan pass och trav. Hittar inga jättebra klipp, men kolla denna lilla elefantunge när den får upp farten:

http://www.youtube.com/watch?v=C4b45qKvb2Q

Andra töltande raser. Töltar dessa hästar enligt din strikta definition? Om inte, vad är det då som är fel?

http://www.youtube.com/watch?v=ZEXbSiZRm0U
http://www.youtube.com/watch?v=s-G1gkBnHIU
http://www.youtube.com/watch?v=DytqyLjJd0A

I min värld är det enkelt. Allt som ligger mellan trav och pass och som utförs springande kallar jag tölt. Finns en dragning mot diagonalt mönster säger jag "travtaktig tölt". Finns dragningen mot ett mer lateralt mönster säger jag "passtaktig tölt". Är rörelsen mestadels lateral med ett tydligt sväv säger jag flygande pass. Är rörelsen markbunden lateral tvåtakt säger jag grisepass. Är rörelsen riktigt nära trav säger jag fyrtaktig trav.

Det jag strävar efter hos islandshästen, både i ridning och avel, är en helt ren fyrtaktig tölt med kvalitet. En tölt som inte skiljer sig mot vad du strävar efter. Dock använder jag ordet tölt inte enbart för att beskriva en perfekt tölt. Precis som jag säger galopp även om den är flack och fyrtaktig. Kort och gott: namnet på gångarten innehåller inte i sig någon värdering om kvalitén på gångarten.

Jag tycker för övrigt att den här diskussionen är otroligt tjatig och jag hatar mig själv för att jag spär på den genom att göra detta inlägg. :angel:

Vilken gullig elefant, med tanke på elefanters kroppsstorlek verkar det vara vettigt med en gångart utan något sväv, det är logiskt att den gångart som ligger precis mitt emellan trav och pass har ett namn som är gemensamt för, inte bara hästar, utan alla arter som presterar den.

Det skulle vara kul att testa andra djur för pass/tölt gener såsom elefanter, kameler och dromedarer.
---
I övrigt håller jag fullt med dig, jag är något mer generös när det gäller vad jag räknar som tölt, jag skulle snarast lägga en skala som ser ut så här på ett ungefär. Och givetvis, klockren tölt är det man ska sträva mot i både avel och ridning.

trav-fyrtaktig trav- travtölt- travaktig tölt- tölt (ren tölt med enstaka eller väldigt små taktmissar) -klockren tölt- tölt (tölt med enstaka eller väldigt små taktmissar) -passaktig tölt, passtölt, pass.

Gränserna är flytande men säger någon passtölt så ser jag framför mig en häst som är väldigt passaktig på gränsen till pass medan om någon säger passaktig så lutar jag mer mot att att det är mer tölt än pass.

Det verkar inte som att gångartsgenen kodar för en specifik gångart utan att den förändrar egenskaper i nervsystemet på ryggradsnivå och kan därför ge upphov till både tölt, pass och liknande gångarter liksom mycket snabb trav hos travhästar. Genen gör att kopplingen mellan benens rörelser inte längre är så strikt. Islandshästar kan ju utföra alla varianter mellan ren passgång och ren trav, ibland t.o.m i en flytande följd, så det verkar rimligt. Diskussionerna om vad som får kallas tölt är t.ex. omöjlig att tänka sig om det handlar om trav hos tregångare.

'Horses without this mutation cannot move their right hindleg and right foreleg forward at the same time, Andersson says. But with the mutation, which shortens the encoded protein by about one-third, “the regulation of the movement isn’t so strict anymore, and becomes more flexible,” he says.'
http://www.nature.com/news/horse-gait-traced-to-single-mutation-1.11308

En av mina dressyrinstruktörer påstod för längesedan att islandshästar har ett annorlunda nervsystem och vetenskapen ger nu honom rätt. Han har lagt ner mycket tid på att hjälpa mig "diagonalisera" hästarna. Vid ett tillfälle ryggade t.ex. hästen jag hade med mig till en början i passgång! Lateraliseringen drabbar ju alla gångarter, galoppen hos islandshästar är ofta fyrtaktig, inte minst hos femgångare, traven är ofta allt annat än ren och skritten kan vara överilad och dra sig mot passtakt.

Njae, det stämmer inte riktigt, tolkar jag informationen och texterna rätt så är det en specifik gen som ger pass och man kan alltså testa om hästen har denna genmutation. Övrensstämmigheten var mycket god vid gentester alla 5 gångare hade den. Vissa fyrgångare hade även de passanlaget men den troliga förklaringen är att de egentligen är femgångare och bara inte varit tränade nog eller visat passen än (gentesterna är många gånger gjorda på unga hästar och materialet är från avelsvisningar).

Tack.
Intressant att anlaget finns i 100% av testade amerikanska vbl-travare, och bland svenska vbl-travare faktiskt i större utsträckning än hos fyrgångare islandshästar.

Jag har hört siffror som att dygt 50% av vbl-travarna har pass och tölt vilket borde vara en låg andel.

Men väldigt intressant att anlaget tycks saknas hos "tregångarna" utom just vbl-travarna.

Det stödjer åtminstone min personliga upplevelse att vbl-travare och islandshästar har samma typ av gångartsproblematik: lite för många sätt att placera hovarna vilket kan ge svårigheter att få de tre grundgångarterna helt rena.

Jaja. Undersökningen har ju på något sätt gett svaret på varför vissa hästraser kan tölta/passa och andra inte kan det. Den har också gett svaret att islandshästar inte på något sätt är den enda rasen som har den genetiska - och mekaniska tycker en del av oss - förutsättningen.

Njae, det stämmer inte riktigt, tolkar jag informationen och texterna rätt så är det en specifik gen som ger pass och man kan alltså testa om hästen har denna genmutation. Övrensstämmigheten var mycket god vid gentester alla 5 gångare hade den. Vissa fyrgångare hade även de passanlaget men den troliga förklaringen är att de egentligen är femgångare och bara inte varit tränade nog eller visat passen än (gentesterna är många gånger gjorda på unga hästar och materialet är från avelsvisningar).

Jo, det stämmer. Genen bestämmer utseendet hos ett protein som finns i vissa nervceller i ryggraden. Med mutationen blir proteinet kortare och funktionen hos nervcellerna ändras. Man tror att just dessa nervceller styr hur benen koordineras och därför blir en effekt av mutationen att hästar som har den kan gå i pass.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 150
Senast: Sasse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30