Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Sv: Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Jag vill gärna att det går föra en seriös diskussion här eftersom dina erfarenheter är flera decennier långa och jag sett de hästar du är uppfödare till. Jag såg en film då en isländsk ryttare fick prova Peruan Paso för att känna på tölten och han upplevde detta - det är bara islandshästar som kan tölta "på riktigt". Filmen har ett antal år på sig idag. Det var där man korsade islandshäst och Peruan Paso för att få fram Aegidenberger tror jag den kallades.

Jag tror det är svårt att förklara när mycket går på medfödd känsla och lång lång erfarenhet. Jag försöker vara vidsynt och förstå olika synsätt, men jag menar att en tölt är en tölt. Den är inte passaktig och den är inte travaktig. Red en tid på en ridskola med en duktig islandsfödd ryttare och tränare samt uppfödare som även visar och tävlar sina hästar. Han var noga med att få fram ren tölt för oss som red och jag fick raka besked på vad som gällde och det var då inte travtakt eller passgång i tölten!

C är ju anlaget i "vanliga" fall. Alltså en fyrgångare.
C är anlaget utan mutationen som ger pass.
En häst som är CC är fyrgångare och kan, genetiskt, inte lämna annat än fyrgångshästar.
AA är femgångare, CA är även det fyrgångare då A måste finnas i dubbel uppsättning för att ge femgångare.
Så CC är ju fyrgångare.

Denna "bara islandshasten kan tolta pa riktigt" attityden som verkar finnas i Sverige ar trakig .

Vand pa det hela....Jag forsokte i en konversation overtyga en valdigt framgansrik ryttare av en annan ras att islandshastar visst kunde tolta riktigt och att det inte var skadligt for dem pa grund av den formgivning de tvingades ga i for att overhuvud kunna ga i tolt.

Denne person havdade att de var sma passiga stjarnkikare och inga riktiga gangartshastar. Personen hade sett ett par exemplar for lange sedan och det rackte. Alla maste vara liknande saklart.

Eller?

Vad är det för hållning du tror att hästen måste gå i för att tölta på riktigt?

Denna "bara islandshasten kan tolta pa riktigt" attityden som verkar finnas i Sverige ar trakig .

Vand pa det hela....Jag forsokte i en konversation overtyga en valdigt framgansrik ryttare av en annan ras att islandshastar visst kunde tolta riktigt och att det inte var skadligt for dem pa grund av den formgivning de tvingades ga i for att overhuvud kunna ga i tolt.

Denne person havdade att de var sma passiga stjarnkikare och inga riktiga gangartshastar. Personen hade sett ett par exemplar for lange sedan och det rackte. Alla maste vara liknande saklart.

Eller?

Han som sade det kom från Island.

Jag håller med, det är trist om man lägger sådan prestige i ordet. Visst kan man hitta på olika ord för olika rasers tölt, men det gör det mest förvirrande. Tölten skiljer sig för övrigt inte mer mellan olika raser än vad trav och galopp gör.

Jag såg en film då en isländsk ryttare fick prova Peruan Paso för att känna på tölten och han upplevde detta - det är bara islandshästar som kan tölta "på riktigt".

Så utifrån att en Islänning rider en häst av en annan ras och bedömer att den hästen inte kan tölta så är uttalandet allmängiltighet för alla raser?

Jag å min sida har hör en Islänning förtjust säga, men visst han kan tölta, och det om en travare. Så utifrån det kan jag dra slutsatsen att islänningar anser att andra hästraser kan tölta :)

Om man nu dessutom kommer fram till att det är samma gener som möjliggör tölt hos alla raser så är det än mer skäl att kalla all tölt för tölt. Nej jag räknar inte in foxtrott och andra gångartsversioner där målet inte är tölt utan utan någon annan taktversion.

Kl. det med gener är intressant. Jag hade ridit islandshäst länge innan jag fick mitt varmblod. Första träningen för min islandstränare när vi tänkte kort skritt men med energi och sedan var tanken fram kort trav, jag tänkte fortfarande 1,2,3,4 och hästen gick fram i mycket fin tölt...

Hennes stam är Amerikansk och där finns det många saddle breed i led det är ju möjligt att genen bevarats från dessa förfäder för hästarna travade så fantastiskt bra :)

En häst som är CC är fyrgångare och kan, genetiskt, inte lämna annat än fyrgångshästar.
AA är femgångare, CA är även det fyrgångare då A måste finnas i dubbel uppsättning för att ge femgångare.
Så CC är ju fyrgångare.

Men vad är det för gen som ger tölten då? C ??

Vad heter en som bara är tregångare och inte har anlag för varken tölt eller pass för det lär ju vara en gen som styr just tölten också.

Och hur kommer det sig att vissa blir tregångare, fattas genen på dem eller?

det här med fyrgångare, fyrgångare med passanlag och femgångare har jag hajjat, men det jag grubblar på är skillnaden mellan en fyrgångare och en tregångare.

De sökte ju hästar med väldigt svårt för tölt för att forska vidare, synd att jag inte har någon tregångare kvar för då hade jag direkt anmält mig, tycker det här är jätte intressant.

Suck, hade svarat superlångt. Om jag orkar skriver jag om det senare ikväll.
Men kort, dom vet inte vilken gen som ger tölt ännu.
Detta handlar enbart om passanlag. En häst med CA kan ge avkommor med pass men visar inte pass själv. En häst med CC kan inte få avkommor med passanlag MEN den kan tillsammans med en AAhäst eller CAhäst få avkommor som när dem i sin tur får får avkommor, ha passanlag tillsammans med annan häst som ger A.

Nu väntar förstå vetenskaplig undersökning om; Social feeding decisions in horses och hitta fler undersökningar om samma ämne och sätta ihop dom till en föreläsning... (Himla typiskt att jag inte fick använda mig av denna undersökning istället..)

I´ll be back :)

//Petronella

Senast ändrad:

Så utifrån att en Islänning rider en häst av en annan ras och bedömer att den hästen inte kan tölta så är uttalandet allmängiltighet för alla raser?

Jag å min sida har hör en Islänning förtjust säga, men visst han kan tölta, och det om en travare. Så utifrån det kan jag dra slutsatsen att islänningar anser att andra hästraser kan tölta :)

Om man nu dessutom kommer fram till att det är samma gener som möjliggör tölt hos alla raser så är det än mer skäl att kalla all tölt för tölt. Nej jag räknar inte in foxtrott och andra gångartsversioner där målet inte är tölt utan utan någon annan taktversion.

Det var bara en upplysning fröken Lobelia :cool:

Ja och jag håller med dig, för som jag skrev tidigare. Att tölten är just tölt men kan se lite olika ut beroende på omständigheterna och även raser/exteriör. Men det är fortfarande tölt även om själva benrörelsen skiljer sig men ändå med bibehållen takt.

Det var bara en upplysning fröken Lobelia :cool:

Jag utgår från att du missade frågetecknet, att jag undrade över vad du menade eftersom det såg konstigt ut i mina ögon och tog upp min erfarenhet som var raka motsatsen.

Senast ändrad:

Jag utgår från att du missade frågetecknet, att jag undrade över vad du menade eftersom det såg konstigt ut i mina ögon och tog upp min erfarenhet som var raka motsatsen.

Det var bara ett exemel på vad EN islänning tyckte. För flera år sedan. Vad han tycker idag vet jag inte och vad resten av det isländska folket som sysslar med ridning tycker vet jag inte heller. De lär säkert tycka olika, precis som vi. Eller vad tror du?

Så CC är ju fyrgångare.

Fast det här kan vi väl inte vara helt säkra på än? CC är anlaget i väldigt ovanliga fall, i alla fall vad gäller islandshästar. De flesta hästar som är CC är tregångare (andra raser som normalt inte töltar alltså).

Jag kan inte låta bli att haka upp mig på hur det kan komma sig att mutationen finns hos samtliga hittills undersökta raser som har någon form av tölt (eller olika avarter av "fyrtaktig gångart snabbare än skritt" om man nu skulle råka vara töltfundamentalist). Det tycker jag är en stark indikation på att anlaget inte bara är kopplat till pass, utan även till tölten.

En fundering jag har är att anlaget kan vara kopplat till hästens förmåga att "naturligt" utföra en gångart. AA = femgångare, klarar både tölt och pass. CA = fyrgångare, klarar tölt, men inte pass. CC = tregångare, rör sig inte naturligt i varken tölt, eller pass.

Men de islandshästar man har undersökt som är CC då? De töltar ju. Hur kan det komma sig?

En möjlighet är att de helt enkelt har lärt sig tölten genom träning. De är ju trots allt islandshästar, så då ska de kunna tölta. Alltså inriktar man träningen mot att ta fram tölten och till slut lär sig hästen. Rörelsemönstret hos en CC-häst skulle då vara inlärt, medan en CA-, eller AA-häst redan har rörelsemönstret i sig.

En annan möjlighet är att det andra faktorer, som styrs av andra gener, som ligger till grund för tölten, medan det aktuella anlaget är ett tillägg som i dubbel uppsättning även ger pass.

Det ska bli väldigt intressant att följa undersökningen av hur töltförmågan ser ut hos hästar som är CC. Visar det sig att de är lika mycket fyrgångare som CA-hästarna, så betyder det ju att det är andra faktorer som styr.

Håller med om att det är en tråkig attityd. Tror det bara rör sig om en handfull inbitna personer som älskar islandshästen så mycket att de inte kan acceptera att det finns andra raser som kan utföra det de tycker gör islandshästen unik.

De flesta (alla?) jag känner säger tölt om allt som är fyrtaktig gångart snabbare än skritt, om det så är en travhäst i värmningen inför ett lopp, en hund, eller varför inte en elefant, som utför rörelsen.

Fast det är ju inte så dom förklarat i artikeln.

C är själva anlaget som hittats.
A är anlaget med mutationen som ger pass.
CC = Fyrgångare UTAN MÖJLIGHET ATT LÄMNA PASSANLAG TILL AVKOMMA
CA = Fyrgångare MED MÖJLIGHET ATT LÄMNA PASSANLAG TILL AVKOMMA
AA = Femgångare som LÄMNAR PASSANLAG TILL AVKOMMA.

För att hästen ska ha pass, måste den ha två A-anlag=en från varje förälder. Annars är det en fyrgångare.
CC är INTE TREGÅNGARE. Det är FYRGÅNGARE UTAN MINSTA PASSANLAG.

Ex.
Sto har genuppsättning CA
Hingst har genuppsättning CA
Avkomma kan få genuppsättning CC = Fyrgångare, CA=Fyrgångare, AA=Femgångare

Sto med genuppsättning AA
Hingst med genuppsättning CA
Avkomman kan få samma genuppsättning som avkomman ovan

Hingst med genuppsättning AA
Avkomman från definitivt genuppsättning AA = Femgångare

Alltså är det så att fyrgångare+fyrgångare KAN GE FEMGÅNGARE OM BÅDA BÄR PASSANLAGET. Alltså båda är CA.
Femgångare+femgångare BLIR FEMGÅNGARE
Fyrgångare (CC) + Fyrgångare (CC) GER FYRGÅNGARE.

CC ÄR INTE TREGÅNGSHÄST.
C är en förkortning för fyrgångsanlaget, A är femgångsanlag. A = Muterad C-gen.

Och nej, jag har inte drömt att jag läst detta ;)
Däremot vet man inte om det verkligen är så att CC+CC= Fyrgångare med svårt för tölt, det är det dom ska forska vidare på bl.a.
(Tror nog att jag ska anmäla Tinna till den delen ;) )

Vad är det ni läst egentligen som jag inte läst??

CA hästarna är ju inte lika mycket fyrgångare som CC hästarna borde man ju snarare skriva isf, eftersom A är anlaget för pass.
Passanlaget måste finnas i dubbel uppsättning för att framträda.

För att jämföra med barn vs. föräldrar hos oss människor..
Anlaget för bruna ögon kan ligga dolt, medan någon av föräldrarna måste ha blåa ögon för att barnet ska kunna få det...

Men vad är det för gen som ger tölten då? C ??

Vad heter en som bara är tregångare och inte har anlag för varken tölt eller pass för det lär ju vara en gen som styr just tölten också.

Och hur kommer det sig att vissa blir tregångare, fattas genen på dem eller?

det här med fyrgångare, fyrgångare med passanlag och femgångare har jag hajjat, men det jag grubblar på är skillnaden mellan en fyrgångare och en tregångare.

De sökte ju hästar med väldigt svårt för tölt för att forska vidare, synd att jag inte har någon tregångare kvar för då hade jag direkt anmält mig, tycker det här är jätte intressant.

Jadu, vad man kallar tregångshästar vet jag inte eftersom dom uppenbarligen INTE BÄR PÅ ANLAGET C överhuvudtaget...

Fast det är ju inte så dom förklarat i artikeln.

C är själva anlaget som hittats.
A är anlaget med mutationen som ger pass.
CC = Fyrgångare UTAN MÖJLIGHET ATT LÄMNA PASSANLAG TILL AVKOMMA
CA = Fyrgångare MED MÖJLIGHET ATT LÄMNA PASSANLAG TILL AVKOMMA
AA = Femgångare som LÄMNAR PASSANLAG TILL AVKOMMA.

För att hästen ska ha pass, måste den ha två A-anlag=en från varje förälder. Annars är det en fyrgångare.
CC är INTE TREGÅNGARE. Det är FYRGÅNGARE UTAN MINSTA PASSANLAG.

Ex.
Sto har genuppsättning CA
Hingst har genuppsättning CA
Avkomma kan få genuppsättning CC = Fyrgångare, CA=Fyrgångare, AA=Femgångare

Hingst med genuppsättning CA
Avkomman kan få samma genuppsättning som avkomman ovan
Hingst med genuppsättning AA
Avkomman från definitivt genuppsättning AA = Femgångare

Alltså är det så att fyrgångare+fyrgångare KAN GE FEMGÅNGARE OM BÅDA BÄR PASSANLAGET. Alltså båda är CA.
Femgångare+femgångare BLIR FEMGÅNGARE
Fyrgångare (CC) + Fyrgångare (CC) GER FYRGÅNGARE.

CC ÄR INTE TREGÅNGSHÄST.
C är en förkortning för fyrgångsanlaget, A är femgångsanlag. A = Muterad C-gen.

Och nej, jag har inte drömt att jag läst detta ;)
Däremot vet man inte om det verkligen är så att CC+CC= Fyrgångare med svårt för tölt, det är det dom ska forska vidare på bl.a.
(Tror nog att jag ska anmäla Tinna till den delen ;) )

Vad är det ni läst egentligen som jag inte läst??

Ganska tydligt förutom att det jag fet- och kursivmarkerat inte är korrekt. AA+CA kan inte ge CC.

Det jag inte har lyckats klura ut rä vilka raser man egentligen analyserat denna gen på. Gäller det alla raser, eller endast de raser där man faktiskt hittat tölt/passgång?
Vbl-travarna, som särskilt nämns, brukar ju av många anses som tregångare (dock inte av mig).
Finns det fler "tregångarraser" som analyserats?
Det måste nog vara första frågan innan man kopplar denna gen till tölt.
Till pass, tydligen, och till förmågan att trava fort i stället för att galoppera - och rimligen till passgången hos många vbl-travare särskilt med amerikansk stam.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 150
Senast: Sasse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?