Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Sv: Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Läs artikeln som em76 tipsade om, den om mer specifikt islandshästar reder ut begreppen mer :)

Fast artikeln förklarar ju faktiskt inte ett dugg om tölt. Tvärtom nästan. DMRT3-genen i dubbel uppsättning ger pass. Alla (med få undantag och med den vetenskapliga definitionen av tölt) islandshästar har ju tölt, men inte alla har pass. Nu vet vi varför hästarna kan gå i pass och koordinera sig i det rörelsemönstret, men vi vet inte vilken gen som styr tölten.
Det känns dock som att DMRT3 måste vara inblandad i tölt ändå, då ju andra töltande hästraser som saknar pass uttrycker genen. Finns där andra gener som reglerar uttrycket av DMRT3? Eller har vi ett liknande proteinuttryck i nervcellerna hos Islandshäst som styr tölt och som alla hästar inom rasen har? Och sen blandas DMRT3 också in?

Fantastiskt spännande måste jag verkligen säga. Nu får jag klart mer idéer om vad mitt ex-jobb skulle kunna inrikta sig mot :cool:

Fast det är ju samma gen.
Passen är en mutation av genen och i dubbel uppsättning ger den pass utöver tölt.

Fast det är ju samma gen.
Passen är en mutation av genen och i dubbel uppsättning ger den pass utöver tölt.

Är det verkligen så?

Det muterade anlaget A ger pass och detta är recessivt, det betyder att hästen måste ha anlaget i dubbel uppsättning (AA) för att kunna gå i pass. Om istället en häst har minst ett icke-muterat anlag (CA eller CC) kan den inte gå i flygande pass utan blir en fyrgångare.

Jag tolkar det här som att det finns fyrgångare utan DMRT3 (CC). De verkar kunna tölta.

Nåväl, spännande är det i alla fall. Och oavsett vad vi vet om deras gener så är det ju fantastiska ridhästar! :love:

Jag fattade det som du, Jonaz. Jag fick inte riktigt ihop det att genen ger tölt också. Vore ju bra med en djupare förklaring ni som tolkat det så.

Jag förstår freyjas resonemang. Kan "vad som" kallas för tölt?? Ofta ser man de som rider i något som mer ser ut som tölt med mycket passgång i och glatt utropar "vilken härlig tölt!"

Kan man säga så??

Min häst går gärna i travtakt och jag utropar inte "Å, vilken härlig tölt", för det är travtakt i det och känns inte som ren tölt. Nu låter det här resonemanget förenklat men det är sådant jag ser ofta och tankarna kring det.

Jag förstår om någon säger så, det finns de som glatt ropar tölt när det är pass också. Det jag reagerade på här var att Freyja påstår att jag sagt att grisepass är tölt, det har jag definitivt inte sagt det är ett rent påhitt.

Man kan givetvis diskutera exakt var gränsen går för att kalla en gångart tölt, vi har säkert att vår egen lilla definition. Men om någon som du hjälpt med tölten går från ren grisepass till en bitvis aningen passaktig tölt som kanske belönats med 4-4,5 poäng på en tävling och ägaren lyckligt utropat, - äntligen så blev det lite tölt - hade du då upplyst ägaren om att det där var ingen tölt? Jag hade inte gjort det åtminstone, jag anser inte att det hela tiden behöver vara 100% ren takt för att hästen ska tölta, nära duger till en passabel tölt enligt mig.

Ska man sedan avla för att få fram bra och lätt töltade individer kanske man inte ska välja att avla på hästar som har svårt för ren tölt.

Vet man med sej att någon kämpat länge så vet man ju det och far inte fram som en glädjedödare. Tycker jag. Jag glädjs ju när travtakten är borta och hästen äntligen går mjukt och böljande i tölt och mentalt förstår han äntligen kan använda sin bakdel utan att det gör ont och hoppas att det håller i sig till nästa gång och nästa.

Däremot de som envetet menar att grisepassande tölt är en skön och bra gångart och som rider så år ut och in kan man nog försöka få fram en diskussion om det ;-) Jag tror nog att vi alla här kan skilja på det ena och det andra och när man skall framföra sin åsikt och på vilket sätt.

Jag hoppas också att man vid aveln är medveten om sitt stos egenskaper och kan kombinera med en bra hingst. Hästar som bara går i passgång finns ju och de är mycket svåra få rätsida på, liksom "tregångare". Att man blir mer medveten om vad man avlar på och hur. Alla vi gör misstag, det är bara synd att misstagen görs omigen av andra....En avelskonsulent kanske skulle vara bra att ha!! Många med ett sto vill ju gärna ta en avkomma och då vore det bra ha en att diskutera med som har kunskap så de misstag som vi som avlat innan kan undvikas.

Räknar man bara perfekt tölt utan någon som helst taktmiss någon gång som tölt så är det väldigt få hästar som kan tölta. Visst är det något att sträva efter men det är bra trist att det i så fall finns så liten andel islandshästar som kan prestera gångarten. Man måste som sagt enligt mig skilja på avelsmål och definitionen av vad som är tölt.

Vi kan även jämföra med övriga gångarter, man räknar det som galopp även om en häst är framtung och fyrtaktig, trav är trav även om det inte är perfekt 2-takt utan det finns en aning fyrtakt i. Det är inte så att man får 0:a (ej utfört) på ett moment varken i dressyr eller på islandshästtävlingar för att gångarten inte är optimal ur avelssynpunkt, man får poängavdrag om ens det, små taktmissar behöver man slow-motion för att upptäcka. Det har ju varit stora debatter om exempelvis ökad trav där den "bästa" och mest utrycksfulla traven i ökningar är en aning fyrtaktig.

Över lag så ställer dagens teknik där gemene man kan prestera en högupplöst film till en hel del, när börjar man granska och analysera gångarter så vet e katten om någon häst överhuvudtaget presterar 100% rena gångarter alltid. Inte för att man kan upptäcka felen med blotta ögat eller ens känna dem alltid.

Det muterade anlaget A ger pass och detta är recessivt, det betyder att hästen måste ha anlaget i dubbel uppsättning (AA) för att kunna gå i pass. Om istället en häst har minst ett icke-muterat anlag (CA eller CC) kan den inte gå i flygande pass utan blir en fyrgångare.

Jag tolkar det här som att det finns fyrgångare utan DMRT3 (CC). De verkar kunna tölta.
Var finns den där texten?
Här är den "riktiga" artikeln:
http://www.nature.com/nature/journal/v488/n7413/full/nature11399.html
I den hittar jag inte något sådant men nog:
The mutation facilitates lateral gaits, ambling and pace...
(Ambling gate är en benämning på tölt.)
Och:
...whereas in Icelandic horses, heterozygosity for the DMRT3_Ser301STOP mutation promotes tölt, supporting our hypothesis that the mutant protein in horses acts as a dominant negative form.

Det här tyder på att tölt i grund och botten inte är en fråga om exteriör utan neurologisk. Härmed inte sagt att exteriören inte gör det lättare eller svårare för hästen att tölta. Det tyder också på att tölt och pass inte är ursprungliga gångarter för hästen, dock är mutationen mycket gammal, eftersom den är så vida spridd.

Senast ändrad:

Mer läsning:

http://www.capiletgenetics.com/images/pdf/popvet till islandshsten.pdf

Här står också uttryckligen att även de hästar som typats till CC kan tölta.

En personlig reflektion är att det känns rimligt, eftersom man utgått från bedömda hästar. Jag menar, vem tusan skickar en häst till bedömning som inte kan tölta? :angel:

Dock är andelen testade CC-hästar låg, vilket skulle kunna betyda att dessa har svårare för tölten.

Det kan också tyda på att på att det finns få CC-hästar, jag gissar på en kombination.

Vid närmare eftertanke så är nog det en mer rimlig anledning. Jag läste lite slarvigt först och missade att man även gjort försök på slumpmässigt utvalda individer som inte begränsats till enbart bedömda hästar och funnit samma låga andel CC-hästar även där.

Är det inte så att många uppfödare undviker att avla på två starka fyrgångare? Det skulle i så fall vara en mycket enkel förklaring till det låga antalet CC-hästar.

I Sverige är det så, vad jag förstår så finns det en mer omfattande 4x4 avel i Tyskland, men använd det inte som källa jag är inte säker.

Nu är du bra fånig, ingen här har påstått att grisepass är tölt. Bara för att vi har olika åsikter så behöver du inte vara oförskämd och lägga ord i mun på folk. Jag utgår från att folk som tar till de metoderna saknar vettiga argument eller har du en annan förklaring till varför du påstår vi skrivit något som aldrig uttalats?

Det vi har sagt är att tölten inte behöver vara perfekt och definitivt inte från första sekund, utan att man kan acceptera vissa avvikelser och ändå kalla det tölt, hästen kan rolla vixla eller dra sig något mot pass/trav men det är ändå tölt i grunden. Det är för all del inte bra tölt, men det är en annan sak.

Vidare så anser jag att tölt är tölt oavsett vilken ras pållen har som utför det, det verkar dessutom som forskningen stödjer detta resonemang då man anser sig ha hittat tölt/passgenen och denna är gemensam för alla raser som har dessa gångarter. Nu tror jag för all del fortfarande att det är fler gener som påverkar och då framförallt kvaliteten på tölten, hästens exteriör kan till exempel vara mer eller mindre gynnsam. Hade det bara varit en gen med i spelet hade alla hästar varit lika duktiga och så är inte fallet.
Du är mycket snabb själv på att lägga egenskaper på andra. Bland annat så skriver du att jag "hyser rädsla". Och nu är jag "fånig". Skulle aldrig falla mig in att ta dina resonemang på allvar. Du får helt enkelt acceptera att inte alla tycker som du. Och jag är definitivt en av dem som inte tycker som du. Och jag har helt andra erfarenheter än du.

Och nu vänder du och vrider på några texter om senaste rönet om passgenen för att du ska kunna få det till att forskare stöder dina teorier. ;) jag tar det som att dina argument tryter. Inte "folks".

Och det spelar ingen roll hur mycket du argumenterar för att larerala avarter ska kallas tölt. Jag håller inte med.

Och det kan vara bra för den som är intresserad att verkligen läsa igenom forskarrapporten och se hur man gjorde urvalet av de hästar som ingick i forskningen.

Räknar man bara perfekt tölt utan någon som helst taktmiss någon gång som tölt så är det väldigt få hästar som kan tölta.

Vi kan även jämföra med övriga gångarter, .

.
Angående tölt- Enligt dina erfarenheter ja.
Angående jämförelsen med andra gångarter.
Har du verkligen lyckats få poäng för korsgalopp? Bra jobbat i så fall.

Fast artikeln förklarar ju faktiskt inte ett dugg om tölt. Tvärtom nästan. DMRT3-genen i dubbel uppsättning ger pass. Nu vet vi varför hästarna kan gå i pass och koordinera sig i det rörelsemönstret, men vi vet inte vilken gen som styr tölten.
Så tolkar jag det också.
Och man inriktar sig på en speciell typ av pass. Det är en "höghastighetsgen"
Grisepass är inte involverat i detta.

Jag förstår freyjas resonemang. Kan "vad som" kallas för tölt?? Ofta ser man de som rider i något som mer ser ut som tölt med mycket passgång i och glatt utropar "vilken härlig tölt!"

Kan man säga så??

Min häst går gärna i travtakt och jag utropar inte "Å, vilken härlig tölt", för det är travtakt i det och känns inte som ren tölt. Nu låter det här resonemanget förenklat men det är sådant jag ser ofta och tankarna kring det.

Tack Balderum, du förstår vad jag menar. Däremot inte sagt att du måste tycka som jag ;)

Ska man göra en studie för att utröna vad som skulle kunna göra att en islandshäst kan tölta säger det sig självt att man först måste hitta de exemplar som kan tölta enligt rimlig definition.
Man kan inte samla ihop en grupp med Islandshästar som grisepassar eller vixlar och alla avarter däremellan för att sedan dra en seriös slutsats om vad det är som gör att en Islandshäst kan tölta.

Och jag respekterar abslolut de som arbetar med sina hästar för att förbättra dem och kan hjälpa dem närmare tölten.
Men det innebär inte att sådana hästar skulle vara bästa urvalet vid forskning eller studier för just vad som främjar tölten. Möjligen skulle man kunna ha dem som en studie för vad som motverkar tölt.

Och nu är jag "fånig". Skulle aldrig falla mig in att ta dina resonemang på allvar. Du får helt enkelt acceptera att inte alla tycker som du. Och jag är definitivt en av dem som inte tycker som du. Och jag har helt andra erfarenheter än du.

Jag anser att du är fånig när du påstår att jag sagt något jag aldrig uttryckt. Det är fakta, det blir bar jobbigt att diskutera med någon som först påstår att man säger något och sedan sågar det påståendet. Nej jag kommer aldrig att acceptera att du tilldelar mig åsikter jag inte har.

Angående tölt- Enligt dina erfarenheter ja.
Angående jämförelsen med andra gångarter.
Har du verkligen lyckats få poäng för korsgalopp? Bra jobbat i så fall.

Var har jag påstått att man får poäng för korsgalopp, ytterligare ett tillfälle då du tilldelar mig åsikter som jag inte givit uttryck för. Jag har påstått att man får poäng för gångarter även där man har små taktmissar till exempel en aningen fyrtaktig trav (det såg vi på OS bland annat) och fyrtaktig galopp. Det finns även åtminstone en tråd på Buke där man tar upp Totilas ökade trav och om det ens är ökad trav och inte något annat. Kan vi börja diskutera det jag påstår istället för att jag ska behöva dementera åsikterna du tilldelar mig? Korsgalopp kan man väl rimligen inte anse att det är ett litet taktfel.

Det finns för övrigt otaliga filmsnuttar från diverse mästerskap och landsmot där folk får poäng, ja rent utav höga poäng för tölt och där det förekommer taktmissar. Som sagt det finns få hästar som är 100% perfekta i tölten alltid.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 150
Senast: Sasse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30