Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Sv: Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Vilket anlag vi talar om är jag inte människa att namnge, men kan säga så här mycket att avla bort ett tölt anlag så vill man ha hästar med mycket diagonal. Vill man ha tölt och passhästar så avlar man på hästar med stark lateral, jag är rätt säker på att det har skrivits tidigare i den här tråden.

:bow:
I definitionen att endast alltid ren tölt är tölt så är min islandshäst inte en töltare. Hon var mkt passtaktig som ung. Använder boots för att få tölten renare och med mer aktion. Tävlad med 5.5 i tölt.

Jag tycker allt att Frey har en väldigt snäv definition på vad som "är" tölt.

I min värld är tölt en sprungen gångart med samma turordning på fotisättningen som skritt.
Ren tölt är en sak; ska vara helt ren fyrtakt med samma avstånd i tid mellan varje stegisättning.

Jag tror dock att ren tölt i den bemärkelsen är väldigt sällsynt: borde vara det som ger 10p för tölt vid både avelsvisning och tävling...

Om man gör definitionen av tölt så snäv som Frey, så har 90% av islandshästarna (OK, erkänner att siffran är tagen ur luften, men väl över 50% i alla fall) inte tölt...

Jag tycker också att det är en sak att diskutera det ideala avelsmålet, skulle inte smaka illa om alla islandshästar visar fem rena gångarter, helst med stor aktion också, fritt i hagen.

Jag har för närvarande tre ridna islandshästar (OK, en konvalescent, då). Två av dem har jag ridit in helt från grund, den tredje har jag "rättat till" då något gått snett i inridningen.

Ingen av dem har någonsin visat tölt i hagen. Två av dem har visat skritt, trav och galopp. Ettan försvarar sig med trav, har aldrig visat något lateralt över huvud taget varken avslappnad eller stressad. Den tredje har visat skritt och grisepass och gångartsblandning och möjligen enstaka steg galop.

Ettan går idag en lätt travtaktig tölt i långsamt tempo. Pga spänningar behövde hon skrittas under ryttare i ett år, vilade sedan sammanlagt fyra månader pga hovböld och andra omständigheter. Tränas nu i fyra gångarter och tölten är rent fyrtaktig när jag lyfter bröstkorgen på hästen med halsring, blir travtaktig när det går lite för fort.
Tvåan kom på tölt under ryttare efter en månads ridning och har en helt ren fyrtakt, dock fortsatt långsamt tempo.
Trean är riden sju gånger i sitt liv och jag har inte börjat jobba ordentligt med val av gångarter än utan rider mest på bjudning för närvarande. När vi springer långsamt är det antingen fyrtaktig grisepass eller väldigt passtaktig tölt.
När vi springer fort, blir det till stor del ren fyrtaktig tölt. När vi springer fort på jättemjuk sand och uppförsbacke blir det galopp.

Enligt freys definition har ingen av mina hästar tölt.
Jag och min ridinstruktör anser att alla tre hästar har tölt, även om den behöver stärkas för att få större hastighetsspann och bättre aktion, och i Ettans och Treans fall också förstås bli säkrare på takten.

Men min tränare och jag vet nog inte vad vi pratar om.

Både tränaren och jag ansåg förresten att mitt lilla vbl-travarsto hade ren fyrtaktig tölt med tempovariation och var arbetbar i dressyrövningar som öppna, sluta och skänkelvikning i tölten.

Gardar G fick höra talas om mitt vbl-sto och hade gärna sett henne i träning - mest för skojs skull förstås - men nu ville livet tyvärr att hon fick vandra vidare för ett halvår sedan efter ett år som pensionär.

Du verkar inte ha förstått vad jag menar. Det är självklart att ingen kan namnge ett anlag för tölt, det lär inte finnas en spicifik "tölt-gen", utan det är många anlag som inverkar. Nu var det heller inte frågan, utan vilka EGENSKAPER (exteriöra och mentala) har en god töltare? Att man avlar på hästar med mycket lateral för att få fram töltare är ju också en självklarhet, men vilka egenskaper har dessa hästar gemensamt? Att de har mycket lateral är lätt att konstatera när man ser hästen röra sig/rider hästen, men VAD är det som gör att hästen har stark lateral?

Jag tycker allt att Frey har en väldigt snäv definition på vad som "är" tölt.

I min värld är tölt en sprungen gångart med samma turordning på fotisättningen som skritt.
Ren tölt är en sak; ska vara helt ren fyrtakt med samma avstånd i tid mellan varje stegisättning.

Jag tror dock att ren tölt i den bemärkelsen är väldigt sällsynt: borde vara det som ger 10p för tölt vid både avelsvisning och tävling...

Om man gör definitionen av tölt så snäv som Frey, så har 90% av islandshästarna (OK, erkänner att siffran är tagen ur luften, men väl över 50% i alla fall) inte tölt...

Jag tycker också att det är en sak att diskutera det ideala avelsmålet, skulle inte smaka illa om alla islandshästar visar fem rena gångarter, helst med stor aktion också, fritt i hagen.

Jag har för närvarande tre ridna islandshästar (OK, en konvalescent, då). Två av dem har jag ridit in helt från grund, den tredje har jag "rättat till" då något gått snett i inridningen.

Ingen av dem har någonsin visat tölt i hagen. Två av dem har visat skritt, trav och galopp. Ettan försvarar sig med trav, har aldrig visat något lateralt över huvud taget varken avslappnad eller stressad. Den tredje har visat skritt och grisepass och gångartsblandning och möjligen enstaka steg galop.

Ettan går idag en lätt travtaktig tölt i långsamt tempo. Pga spänningar behövde hon skrittas under ryttare i ett år, vilade sedan sammanlagt fyra månader pga hovböld och andra omständigheter. Tränas nu i fyra gångarter och tölten är rent fyrtaktig när jag lyfter bröstkorgen på hästen med halsring, blir travtaktig när det går lite för fort.
Tvåan kom på tölt under ryttare efter en månads ridning och har en helt ren fyrtakt, dock fortsatt långsamt tempo.
Trean är riden sju gånger i sitt liv och jag har inte börjat jobba ordentligt med val av gångarter än utan rider mest på bjudning för närvarande. När vi springer långsamt är det antingen fyrtaktig grisepass eller väldigt passtaktig tölt.
När vi springer fort, blir det till stor del ren fyrtaktig tölt. När vi springer fort på jättemjuk sand och uppförsbacke blir det galopp.

Enligt freys definition har ingen av mina hästar tölt.
Jag och min ridinstruktör anser att alla tre hästar har tölt, även om den behöver stärkas för att få större hastighetsspann och bättre aktion, och i Ettans och Treans fall också förstås bli säkrare på takten.

Men min tränare och jag vet nog inte vad vi pratar om.

Både tränaren och jag ansåg förresten att mitt lilla vbl-travarsto hade ren fyrtaktig tölt med tempovariation och var arbetbar i dressyrövningar som öppna, sluta och skänkelvikning i tölten.

Gardar G fick höra talas om mitt vbl-sto och hade gärna sett henne i träning - mest för skojs skull förstås - men nu ville livet tyvärr att hon fick vandra vidare för ett halvår sedan efter ett år som pensionär.

:) Du hänvisar till fel användare. Och ni får kalla hästar med grisepass/travtakt som behöver lång träning innan de kommer fram till ren tölt för töltare bäst ni vill. I mina ögon är det inte sådana hästar man ska titta på när det gäller att hitta faktorerna som gör att en islandshäst kan tölta. För övrigt är det så att när det gäller tävlingsbedömning så är det betydligt mer än bara takten som bedöms. Och där tar man inte hänsyn till hur många år det tagit att komma fram till en ren takt.

När det gäller mina inlägg så kan jag tillägga att jag utgår från vad som är korrekta töltanlag - eftersom tråden också hanterat det - enligt rasdefinitionen och vad man bör utgå ifrån om man vill få en bra avel med hästar med bra töltanlag. Och ja - 90% av mina uppfödningar har medfött helt ren fyrtaktig tölt, varken travtaktig eller passaktig, och visar bra aktion. Det behövs inte viktning, halsringar eller flera års träning av hästarna för att de ska visa tölt. Och hästarna har heller inget problem med att gå i bra trav, avslappnad skritt och galopp. En del av dem visar också pass. Och då menar jag riktig pass.

Höga krav? Kanske det. Men jag tycker också att det är bra krav för islandshästens skull både när det gäller hållbarhet och uthållighet och rasens utveckling. Att avla på anlag som lätt ger grisepass eller travaktig tölt/oren trav är inget som utvecklar islandshästen positivt.
Och som avlare/uppfödare gäller det att genomskåda vad som är tölt som är framtränad och vad som är naturliga anlag när lämpliga avelshästar ska väljas ut.

Och jag är övertygad om att tex den uppfödare du nämner också har höga krav.

Så det är inte så enkelt som en del tror - det är inte att bara avla på laterala anlag oavsett hur de ser ut och sedan tro att det automatiskt ger hästar med ren tölt där ryttaren inte behöver träna hästen lång tid för att takten ska bli ren.

:) Du hänvisar till fel användare.

Höga krav? Kanske det. Men jag tycker också att det är bra krav för islandshästens skull både när det gäller hållbarhet och uthållighet och rasens utveckling. Att avla på anlag som lätt ger grisepass eller travaktig tölt/oren trav är inget som utvecklar islandshästen positivt.

Så det är inte så enkelt som en del tror - det är inte att bara avla på laterala anlag oavsett hur de ser ut och sedan tro att det automatiskt ger hästar med ren tölt där ryttaren inte behöver träna hästen lång tid för att takten ska bli ren.

Beklagar att jag skrev fel användarnamn.

Vad gäller planerad avel, har jag inga svårigheter att hålla med i ditt resonemang att man bör använda de bästa individerna och avstå från att använda de mindre bra individerna.

Det jag vänder mig mot är att du uttrycker att hästar som inte har 100% ren tölt, inte har tölt över huvud taget.

Jag tror att du är ensam i den här tråden om att tycka att en häst kan tölta endast om ryttaren inte behöver göra annat än sitta och åka. Jag har uppfattat att vi andra tycker att en häst har tölt om den kan visa tölt, även om det behövs en del träning för det.

Jag har en häst av annan ras som tränar bl.a. galoppiruetter. När han samlas lite mer än han orkar i galoppen, blir han något fyrtaktig. Men det är fortfarande galopp. Inte trav. Inte skritt. Något fyrtaktig galopp.
Den hästen har också påbörjat träning av passage. Hans trav har därmed blivit betydligt flottare med knälyft och liknande.
Eftersom han nämligen blir duktigare på sin tvåtaktiga diagonala gångart genom att tränas i den.

Min islandshäst som tränats med halsring, har halsringen som hjälp för att lyfta bröstkorgen och inte lyfta hals med sänkt rygg. När hon får upp bröstkorgen, får hon ren fyrtakt. När hon går lite för mycket på framdelen, blir det lätt travtaktighet. I tölt.
Så även om hon inte är någon sådan häst som gärna töltar, är hon en häst som har tölt i registret, om än med träning.

Hon är inte en lämplig häst att avla på, av flera skäl. Föregående ägare hade dock betäckt henne precis innan försäljning så jag "fick" henne dräktig. Avkomman visar skritt, trav, tölt, grisepass och galopp i hagen.
Så i det här fallet innebar avel på mitt ganska dåliga sto en avkomma som åtminstone har lätt för att tölta... om det nu är tölt som avkomman håller på med vilket nog är väldigt osäkert eftersom det bara är den högkvalitativa tölten som räknas;)

Vad gäller uppfödaren jag nämnde: jo, det är självklart att han har höga krav och mål med aveln. Men han anser att sådant är tölt som du här skriver inte är det.

Jag tycker att det är beundransvärt med en uppfödare som har en så idealistisk och tydlig syn på islandsaveln som du! Det vore intressant att se dina hästar. Jag har sett att det avlas alltför mycket på hästar för "husbehov" vilket knappast gagnar rasen - t ex man avlar på sitt sto för att hon är så söt. Jag tror du har en enormt viktig poäng i att det inte räcker med en stark lateral - hästen måste vara korrekt också. Vilket i och för sig borde vara ganska självklart, men inte är för många.

Du som har en stark tro på gener - vad tror du att det är för exteriöra/mentala egenskaper som gör en god töltare? Och då menar jag inte bara en korrekt och välbalanserad häst - det måste ju vara något mer som skiljer. En reslig fyrgångare kan exteriört vara ganska lik t ex en New Forest, men den sistnämnda skulle knappast vara lätt att töltsätta.

:)
När det gäller mina inlägg så kan jag tillägga att jag utgår från vad som är korrekta töltanlag - eftersom tråden också hanterat det - enligt rasdefinitionen och vad man bör utgå ifrån om man vill få en bra avel med hästar med bra töltanlag. Och ja - 90% av mina uppfödningar har medfött helt ren fyrtaktig tölt, varken travtaktig eller passaktig, och visar bra aktion. Det behövs inte viktning, halsringar eller flera års träning av hästarna för att de ska visa tölt. Och hästarna har heller inget problem med att gå i bra trav, avslappnad skritt och galopp. En del av dem visar också pass. Och då menar jag riktig pass.

.

:bow: på den! Min häst både töltar, travar, galopperar och skrittar helt rent, utan ryttare på ryggen......och har därtill även pass :D

Var det där skrivet för att provocera mig? I så fall lyckades det, lättretlig som jag är... höhö!

Beklagar att jag skrev fel användarnamn.

Vad gäller planerad avel, har jag inga svårigheter att hålla med i ditt resonemang att man bör använda de bästa individerna och avstå från att använda de mindre bra individerna.

Det jag vänder mig mot är att du uttrycker att hästar som inte har 100% ren tölt, inte har tölt över huvud taget.

Jag tror att du är ensam i den här tråden om att tycka att en häst kan tölta endast om ryttaren inte behöver göra annat än sitta och åka. Jag har uppfattat att vi andra tycker att en häst har tölt om den kan visa tölt, även om det behövs en del träning för det.

Jag har en häst av annan ras som tränar bl.a. galoppiruetter. När han samlas lite mer än han orkar i galoppen, blir han något fyrtaktig. Men det är fortfarande galopp. Inte trav. Inte skritt. Något fyrtaktig galopp.
Den hästen har också påbörjat träning av passage. Hans trav har därmed blivit betydligt flottare med knälyft och liknande.
Eftersom han nämligen blir duktigare på sin tvåtaktiga diagonala gångart genom att tränas i den.

Min islandshäst som tränats med halsring, har halsringen som hjälp för att lyfta bröstkorgen och inte lyfta hals med sänkt rygg. När hon får upp bröstkorgen, får hon ren fyrtakt. När hon går lite för mycket på framdelen, blir det lätt travtaktighet. I tölt.
Så även om hon inte är någon sådan häst som gärna töltar, är hon en häst som har tölt i registret, om än med träning.

Hon är inte en lämplig häst att avla på, av flera skäl. Föregående ägare hade dock betäckt henne precis innan försäljning så jag "fick" henne dräktig. Avkomman visar skritt, trav, tölt, grisepass och galopp i hagen.
Så i det här fallet innebar avel på mitt ganska dåliga sto en avkomma som åtminstone har lätt för att tölta... om det nu är tölt som avkomman håller på med vilket nog är väldigt osäkert eftersom det bara är den högkvalitativa tölten som räknas;)

Vad gäller uppfödaren jag nämnde: jo, det är självklart att han har höga krav och mål med aveln. Men han anser att sådant är tölt som du här skriver inte är det.
Nu missuppfattade du det jag skrev. För att ha möjlighet att hitta vad det är som gör att islandshästen kan tölta måste man utgå från de hästar som har korrekt tölt medfött. Dvs en korrekt tölt som inte är produkten av långvarig träning för att rensa takt och få till balans. Och uppfödaren ovan är mycket medveten om vad medfödd korrekt tölt innebär. Annars hade han inte fått de resultat han fått även på hästar i ung ålder.

Och jag talar om en naturlig tölt som hästen visar även i hagen. Då sänker hästen varken ryggen eller styvar sig i sidorna om den har de anlag som krävs. Men har du inte erfarenhet av detta så är det kanske svårt att acceptera att islandshästar kan ha så lätt för sig när det gäller samtliga fem gångarter. Och att en ryttare ska sitta och åka är en tråkig myt. En islandshäst om än så talangfull med god takt i alla gångarter och god naturlig balans, kräver en lyhörd ryttare med god balans och lätta hjälper som inte stör hästens balans och takt. Det kan gå mycket fort att ta ur en islandshäst takt och smidighet om man inte är lyhörd som ryttare.

Det du skriver om tölt och avkommor på ditt enligt dina egna ord: "dåliga" stoet - inte tänker jag gå i diskussion om det eftersom vi tydligen har helt olika syn på vad töltanlag är.

har varken läst hela tråden eller har några direkta kunskaper om hur gångarter förvärvs o sånt.
Men det borde ju inte vara konstigare att både isisar och Travare kan tölta än att både fullblod och shettisar kan galoppera?
Bland alla raser som finns är det ju enorma exteriörskillnader, ändå har de tre gemensamma gångarter.

Förutom detta så kan ju även paso fino och tenesse walkinghorse (kanske fler raser) tölta så är ju ganska spritt mellan olika exteriöra typer så att säga. vilket ju borde kunna härledas till att det är en gångart som funnits hos någon typ av urhäst och bevarats i de raser där behover finns helt enkelt.

Jag tycker att det är beundransvärt med en uppfödare som har en så idealistisk och tydlig syn på islandsaveln som du! Det vore intressant att se dina hästar. Jag har sett att det avlas alltför mycket på hästar för "husbehov" vilket knappast gagnar rasen - t ex man avlar på sitt sto för att hon är så söt. Jag tror du har en enormt viktig poäng i att det inte räcker med en stark lateral - hästen måste vara korrekt också. Vilket i och för sig borde vara ganska självklart, men inte är för många.

Du som har en stark tro på gener - vad tror du att det är för exteriöra/mentala egenskaper som gör en god töltare? Och då menar jag inte bara en korrekt och välbalanserad häst - det måste ju vara något mer som skiljer. En reslig fyrgångare kan exteriört vara ganska lik t ex en New Forest, men den sistnämnda skulle knappast vara lätt att töltsätta.

:) Tack för de orden.

Generna är oerhört viktiga. Sedan kan man naturligtvis ändra de synliga egenskaperna en hel del genom miljöpåverkan. En häst måste ha möjlighet att underhålla de naturliga egenskaperna under uppväxten. Det gör den bl a genom lagom tillgång till foder och möjlighet till rörelse.
Så de egenskaper jag satsar på som uppfödare är:
- Mentalt: Stabila och rörelseglada hästar. Här är det viktigt att rörelsebehovet inte är orsakat av rädsla/stress/hetsighet. Det ger ofta spända hästar som i längden "bryter ner" det de fått naturligt. Rör de sig mycket av rörelseglädje bygger de upp styrka och uthållighet och befäster sin naturliga balans. Med stabil menar jag hästar som är rätt "coola" av sig, som inte hetsar upp sig i onödan men ändå rör sig mycket och sedan, som inridna, är inriktade på samarbete med ryttaren (dvs rörelseglädjen blir till arbetsglädje och samarbete).
- lätt för att muskla sig. Muskulaturen är mycket viktig för balansen i kroppen. Gängliga hästar kan det ta det lång tid för att hitta balans och under tiden kan det hända negativa saker. Här påverkar det mentala mycket. Spända hästar kan ha svårt för att muskla hals och rygg korrekt.
- hästar som är så gott som jämnstarka i höger och vänster sida. En viss skillnad förekommer dock alltid, men är de nästan jämnstarka har de mycket lättare att bibehålla takt och balans i alla gångarter.
- mjukhet i kroppen. Det visar sig i böljande rörelse i tölt från nos till svansspets. Smidig trav med sväv där hästen sträcker ut ordentligt i diagonalen. Avslappnad, taktren och vägvinnande skritt med bra övertramp.
- rörlighet i bakbenen. Ett stelt/kort bakbenssteg är verkligen inte bra för mjuka naturliga gångarter.
- och så då hur hästen är byggd exteriört sett när det gäller balansen. Det finns många exempel på hästar som i mina ögon är byggda i nerförsbacke. Och det har inget med mankhöjd respektive korsets höjd att göra. Och tyvärr är det inte heller alltid som det avspeglar sig på domarpoäng som utdelats.(Här tittar jag alltså med uppfödarögon)
- smidig i nackkotorna. Har alltså inte med halskotorna att göra.
- en häst som inte står bakom eller under sig är också att föredra.
- bra ansatt hals med passande längd (alltså en hals som befrämjar den naturliga balansen och gör det lättare för hästen att gå i "uppförsbacke".
- en benställning som inte gör att hästen lätt stryker sig. Ej brutna vinklar är att föredra.

För grunden till att en islandshäst kan gå korrekt i alla gångarter i hagen är för att den har lätt för att göra det och varken stryker sig, spänner sig eller går i obalans.

Sedan kan jag ju tillägga att jag ju tittar med "uppfödarögon" och gjort så de senaste trettio-fyrtio åren. Och då enbart inriktat på islandshästar och med kravet på allsidiga, hållbara islandshästar med bra grundgångarter och ren tölt.
Vad jag "ser" när jag ser på en islandshäst när det gäller harmoni och byggnad kan vara svårt att förklara.
För vad jag vill se och tittar efter skiljer sig från vad man tittar efter på andra hästraser. Det har jag märkt under årens lopp :)

Nu missuppfattade du det jag skrev.

Och jag talar om en naturlig tölt som hästen visar även i hagen. Då sänker hästen varken ryggen eller styvar sig i sidorna om den har de anlag som krävs. Men har du inte erfarenhet av detta så är det kanske svårt att acceptera att islandshästar kan ha så lätt för sig när det gäller samtliga fem gångarter.

Och att en ryttare ska sitta och åka är en tråkig myt.

Och nu missuppfattade du det jag skrev.
Jag har erfarenhet av att se föl/unghäst tölta i hagen (avkomman till mitt dåliga sto).
Jag har erfarenhet av att rida in och hitta tölten hos islandshäst som av sig själv höjer ryggen och töltar igång, trots att den inte visat ett lateralt inslag i hagen.
Jag har inga svårigheter att förstå eller att acceptera att det finns individer som har lätt för fem gångarter.

Det jag skrev om att sitta och åka betyder inte att jag tror att det är så. Det skrev jag eftersom du tidigare i tråden uttryckt att de enda hästar som har tölt är de perfekta islandshästarna med lätt för fem väl separerade gångarter där taktren tölt är en av de fem gångarterna. De individerna borde det antagligen "åka" häst på - under förutsättning att ryttaren är tillräckligt bra på att åka för att inte störa hästens naturliga balans och takt.

Jag anser dock att en häst som har tölt inte behöver ha de perfekta förutsättningarna som du skriver om och ser frågan kring vilka hästar som har tölt som skild från frågan gällande avelsmålet.

Och jag håller med dig om avelsmålet och jag tycker att strategin du presenterar är bra.

Det jag inte håller med dig om är din snäva definition av vad som är tölt, där jag uppfattat att din åsikt om vad som är tölt endast är det som är avelsmålet för islandshäst och allt annat med taktmissar inte är tölt.
Men där kan jag i och för sig ha missuppfattat dina inlägg.

Jag har uppfattat att den här tråden handlar om skillnaden mellan islandshästar och andra raser, där flera personer framfört att det finns andra raser som också har tölt, vilket du motsatt dig att det finns, och därifrån har du framfört en ganska snäv definition av vad som är tölt där du framför att det inte är tölt om det finns taktmissar.
Därav också exemplet med min varmblodstravare i tidigare inlägg.
Det finns ju rätt flashiga töltbilder på icke-islänningar i tråden också.

Och nu missuppfattade du det jag skrev.
Jag har erfarenhet av att se föl/unghäst tölta i hagen (avkomman till mitt dåliga sto).
Jag har erfarenhet av att rida in och hitta tölten hos islandshäst som av sig själv höjer ryggen och töltar igång, trots att den inte visat ett lateralt inslag i hagen.
Jag har inga svårigheter att förstå eller att acceptera att det finns individer som har lätt för fem gångarter.

Det jag skrev om att sitta och åka betyder inte att jag tror att det är så. Det skrev jag eftersom du tidigare i tråden uttryckt att de enda hästar som har tölt är de perfekta islandshästarna med lätt för fem väl separerade gångarter där taktren tölt är en av de fem gångarterna. De individerna borde det antagligen "åka" häst på - under förutsättning att ryttaren är tillräckligt bra på att åka för att inte störa hästens naturliga balans och takt.

Jag anser dock att en häst som har tölt inte behöver ha de perfekta förutsättningarna som du skriver om och ser frågan kring vilka hästar som har tölt som skild från frågan gällande avelsmålet.

Och jag håller med dig om avelsmålet och jag tycker att strategin du presenterar är bra.

Det jag inte håller med dig om är din snäva definition av vad som är tölt, där jag uppfattat att din åsikt om vad som är tölt endast är det som är avelsmålet för islandshäst och allt annat med taktmissar inte är tölt.
Men där kan jag i och för sig ha missuppfattat dina inlägg.

Jag har uppfattat att den här tråden handlar om skillnaden mellan islandshästar och andra raser, där flera personer framfört att det finns andra raser som också har tölt, vilket du motsatt dig att det finns, och därifrån har du framfört en ganska snäv definition av vad som är tölt där du framför att det inte är tölt om det finns taktmissar.
Därav också exemplet med min varmblodstravare i tidigare inlägg.
Det finns ju rätt flashiga töltbilder på icke-islänningar i tråden också.

:) Har det börjat bli en jämförelse om erfarenheter? ;) Vi lämnar det. Det ger inget om vi inte båda kan se de hästar vi jämför med.

Det jag uttryckt i tråden är att det är viktigt att vara på det klara med vad tölt är och vilka kriterier som faktiskt gäller. Sedan har olika personer lagt olika värderingar och attityder på det jag skrivit beroende på erfarenheter och tolkningar.

Jag har uppfattat tråden enligt rubriken som är "vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan tölta". Och för att kunna diskutera det behöver man tänka på vad tölt är. Ordet "tölt" är ett specifikt gångartsord för rasen islandshäst.

Det finns tydligt definierat vad tölt är i avelsreglementet för islandshästen. Tölt finns redan hos islandshästen. Det är inte ett avelsmål att få fram tölt hos islandshästen som ras. Avelsmålet är att öka frekvensen av hästar som visar tölt och har bra töltanlag genom att använda hästar som har bra töltanlag. Grisepass är inte önskvärt, "passtölt" är inte önskvärt, "travtölt" är inte önskvärt. För att försöka hitta "äkta" töltanlag och gångartsanlag, dvs att hästar visar efter anlag och inte resultat av långvarig träning uppmuntrar man tidig avelsvisning. Därför har man sänkt visningsålder till så ungt som fyra år. Vilket jag tycker inte är så jättebra för dessa unga hästars skull med tanke på att man samtidigt har lagt till så mycket krav på stora rörelser, högt tempo och stor aktion. En balansgång blir det mellan topprestation å ena sidan och å andra sidan långsiktigt hållbarhet mentalt och kroppsligt.

Sedan har du då övriga raser som har laterala rörelsemönster av varierande taktgrad. Du kan hitta olika benämningar för olika varianter.

Så nej, jag tycker inte att rörelsevarianter hos en hästras med laterala rörelser automatiskt ska kallas för tölt eftersom tölt i och med dess befintliga specifikation är något som är rasspecifikt för islandshästen. Därmed inte sagt att alla islandshästar går i tölt. För det finns tyvärr islandshästar som inte gör det av olika orsaker. Ridna eller inte ridna. Tränade eller inte tränade. Grisepass, passtölt, travtölt eller smygtrav kanske de går i men inte tölt.

Men sen är det ju också så att du kan gå och kalla alla ovanstående varianter för tölt. Det är ingen som hindrar dig. Inte jag heller ;)

Jag håller inte med om att tölt är rasspecifikt för islandshästen, alla språk har sina ord för hästens gångarter och med den definitionen så har islandshästen fem unika gångarter som ingen annan häst har eftersom Isländskan har unika namn för gångarterna.

Gångarten definieras av rörelsemönstret, inte av vilken ras som presterar gångarten. På grund av hästars exteriör och anlag kan de se lite olika ut men takten och fotförflyttningen är den samma och det gäller även för galopp, trav och skritt

Tölt finns även hos andra raser, och den har säkerligen samma ursprung också.

Jag håller inte med om att tölt är rasspecifikt för islandshästen, alla språk har sina ord för hästens gångarter och med den definitionen så har islandshästen fem unika gångarter som ingen annan häst har eftersom Isländskan har unika namn för gångarterna.

Gångarten definieras av rörelsemönstret, inte av vilken ras som presterar gångarten. På grund av hästars exteriör och anlag kan de se lite olika ut men takten och fotförflyttningen är den samma och det gäller även för galopp, trav och skritt

Tölt finns även hos andra raser, och den har säkerligen samma ursprung också.
Kör på du. Du kan kalla alla varianter av travtölt, smygtrav, grisepass och passtölt för tölt om det känns bättre. Ingen hindrar dig ;)

Vi har inget annat ord i Svenskan för gångarten utom just tölt som vi lånat in från isländskan. Jag kan heller inte förstå varför det är en så stor grej för dig att använda det de få gånger vi stöter på exempelvis en shettis eller travare som töltar, det är bara ett ord som beskriver ett rörelsemönster sedan är det bra för att kalla andra töltliknade gångarter för det namn som används i hästrasens hemland, till exempel foxtrot, där har man ett annat ideal för takten.

Du är den enda jag träffat som är av åsikten att tölt är enbart för Islandshästar.

Det beror helt på hur man tolkar denna sida. Som sagt det är ingen som hindrar er att kalla avarter av tölt för bara tölt.

Jag svarade i den här tråden därför att trådskaparen själv vad jag minns gärna ville ha reflektioner från erfarna uppfödare, vilket jag är och ingen annan svarade vad jag kunde se med just den bakgrunden som det frågades efter. Är det någon som inte tror att jag har den bakgrunden som jag säger så kan vi ta det via PM eftersom jag inte kan lägga ut några länkar här.

Jag är inte särskilt intresserad av era definitioner av tölt, eftersom det skulle vara förödande att använda sådana definitioner typ "laterala rörelser är tölt" för en seriös uppfödare, liksom det skulle bli katastrofresultat vid avelsvisning om urvalet gjordes på det sättet. Och det skulle bli magert så småningom på tävlingsbanorna också.

Och lika lite är ni som envisas med att töltavarter är tölt intresserade av vad jag som uppfödare har för erfarenheter och till följd av det sett vilka principer som är viktiga när det gäller att befästa anlag som ger tölt - och nu menar jag tölt enligt den definitionen som jag har.

Men som sagt. Jag känner mig inte alls tvungen att övertyga er om vad jag som uppfödare har för erfarenheter. Så diskutera på ni :)

Att hänvisa till tävlingsreglementen och avelsreglementen är tämligen lönlöst ser jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 150
Senast: Sasse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka