Jag tycker allt att Frey har en väldigt snäv definition på vad som "är" tölt.
I min värld är tölt en sprungen gångart med samma turordning på fotisättningen som skritt.
Ren tölt är en sak; ska vara helt ren fyrtakt med samma avstånd i tid mellan varje stegisättning.
Jag tror dock att
ren tölt i den bemärkelsen är väldigt sällsynt: borde vara det som ger 10p för tölt vid både avelsvisning och tävling...
Om man gör definitionen av tölt så snäv som Frey, så har 90% av islandshästarna (OK, erkänner att siffran är tagen ur luften, men väl över 50% i alla fall) inte tölt...
Jag tycker också att det är en sak att diskutera det ideala avelsmålet, skulle inte smaka illa om alla islandshästar visar fem rena gångarter, helst med stor aktion också, fritt i hagen.
Jag har för närvarande tre ridna islandshästar (OK, en konvalescent, då). Två av dem har jag ridit in helt från grund, den tredje har jag "rättat till" då något gått snett i inridningen.
Ingen av dem har någonsin visat tölt i hagen. Två av dem har visat skritt, trav och galopp. Ettan försvarar sig med trav, har aldrig visat något lateralt över huvud taget varken avslappnad eller stressad. Den tredje har visat skritt och grisepass och gångartsblandning och möjligen enstaka steg galop.
Ettan går idag en lätt travtaktig tölt i långsamt tempo. Pga spänningar behövde hon skrittas under ryttare i ett år, vilade sedan sammanlagt fyra månader pga hovböld och andra omständigheter. Tränas nu i fyra gångarter och tölten är rent fyrtaktig när jag lyfter bröstkorgen på hästen med halsring, blir travtaktig när det går lite för fort.
Tvåan kom på tölt under ryttare efter en månads ridning och har en helt ren fyrtakt, dock fortsatt långsamt tempo.
Trean är riden sju gånger i sitt liv och jag har inte börjat jobba ordentligt med val av gångarter än utan rider mest på bjudning för närvarande. När vi springer långsamt är det antingen fyrtaktig grisepass eller väldigt passtaktig tölt.
När vi springer fort, blir det till stor del ren fyrtaktig tölt. När vi springer fort på jättemjuk sand och uppförsbacke blir det galopp.
Enligt freys definition har ingen av mina hästar tölt.
Jag och min ridinstruktör anser att alla tre hästar har tölt, även om den behöver stärkas för att få större hastighetsspann och bättre aktion, och i Ettans och Treans fall också förstås bli säkrare på takten.
Men min tränare och jag vet nog inte vad vi pratar om.
Både tränaren och jag ansåg förresten att mitt lilla vbl-travarsto hade ren fyrtaktig tölt med tempovariation och var arbetbar i dressyrövningar som öppna, sluta och skänkelvikning i tölten.
Gardar G fick höra talas om mitt vbl-sto och hade gärna sett henne i träning - mest för skojs skull förstås - men nu ville livet tyvärr att hon fick vandra vidare för ett halvår sedan efter ett år som pensionär.