Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Sv: Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

jag vet visst är dom lite coola!
(det är jag som bidragit med dom eftersom jag någon annan gång hade denna diskussion och ville visa att det finns visst araber som töltar, även om det är lite passaktigt på en del)

Halvt knapplån
Ville bara flika in om Tyr, eller egentligen inte om Týr själv utan mer om den typen av hästar som tölten sitter långt inna på, som är riktigt svåra att få fram den på.
Det finns flera typer av sånna och den jag tänker på och har efarenhet av är den typen som Týr kanske var (spekulerar bara här) vilket är den som är svår att få fram, men när amn väl får den är den klockren och jävligt flott, det finns liksom inget emellan så att säga. Är lite som en ljusknapp, på eller av. och det kan ta lång tid att få hästen att hitta "på" men när den väl är på så är den riktigt riktigt bra.

Så det handlar inte om att dom hsätarna är har "dålig" tölt, dom är bara svåra att få fram den på, vilket kan ses som dåligt men sjläva tölten är då inte dålig för det, därför kan en sådan häst ge många VM hästar ändå.
Så...ditt arugemt funkar inte riktigt just när det komemr till det, Týr har inte behövt ha en dålig tölt, det är nog ingen här som sagt, utan enbart att den kankse var svår att få fram.
Men du kankse itne stött på en sån häst än själv? Och då är det lätt att misstolka att tölten sitter långt inna som att man menar att den är dålig, vilket inte är samma sak.

Om hästen förflyttar benen i samma ordning som tölt så är det tölt. Oavsett kvaliten på den, och oavsett ras. Är inte förflyttningen den samma så är det inte tölt.

Menar du på allvar att du inte ser någon skillnad på hur tex en travare och ett halvblod travar? Eller en Hackney? Eller galoppen? :crazy:
Den diskussionen kan du ta med varje gångartsras representanter.
det finns otaliga definitioner angående varianter av fyrtaktsrörelser.
Och när det gäller tölt är det inte enbart i vilken ordning som en häst förflyttar benen som det gäller. I så fall kan du kalla skritt för tölt också ;)
Menar du att du inte ser skillnaden ? :crazy: ;)

Haha kan bara hålla med.

Jag är isisperson i grunden och förstår vad Freya menar, MEN saken är ju dock att det beror på om man diskuterar tölt som gångart, eller som islandshästspecifik bedömning på rasspecifik kvalité eller stil.

Flera andra hästraser kan tölta, som gångart. Sen att det inte är bra kvalité nog eller rätt stil för en islandshästbedömning ä faktistk en helt annan sak än om det är tölt eller inte.

Precis som traven på ett litet russ inte nånsin kommer ha samma stil eller så kallad kvalité som på ett halvblod.
Men det är ju fasan trav för det!!!
Precis som tölt är tölt även om det är en dålig tölt med taktfel, men det finns ju rejält mycket bland isisar med och jag brukar itne höra att folk klagar så dant mer än att den behvöer tränas då. Men då är det minstann tölt, även om den är oren (tex. passsaktig etc.)

Det är väl allt jag har att säga sålänge haha, men liksom, kvalité är inte samma sak som själva gångarten.

Jag är hjärtligt trött på att alla möjliga avarter och orena gångarter hos islandhästar och andra hästar kallas för tölt. Hästar som går i grisepass eller smygtrav töltar inte. Ändå envisas många att kalla det för tölt som behöver tränas.

Tillägg:
tölt ska inte behöva manipuleras fram genom flerårig träning. Det är nödvändigt som avlare och uppfödare att ha en inriktning på riktigt bra töltanlag. Det förekommer alltför mycket acceptans om att tölt är en inlärningsfråga.

Senast ändrad:

Det förekommer alltför mycket acceptans om att tölt är en inlärningsfråga.

Och det ar alldeles formanga som tror att tolten bara finns dar.

Skulle vi selektivt avla endast pa naturtoltare skulle vi inte bara riskera avla bort femgangskanonerna men ocksa utarma avelsbasen nagot enormt.

Varfor inte acceptera islandshasten som den ar?

En gangartsras med varierande starkt lateralt anlag.
Denna variation ar naturlig och har alltid forekommit.

Tolt ar for en hast med mycket diagonalt eller lateralt anlag en traningsfraga.
Det ar bara att acceptera.

Och det ar alldeles formanga som tror att tolten bara finns dar.

Skulle vi selektivt avla endast pa naturtoltare skulle vi inte bara riskera avla bort femgangskanonerna men ocksa utarma avelsbasen nagot enormt.

Varfor inte acceptera islandshasten som den ar?

En gangartsras med varierande starkt lateralt anlag.

Tolt ar for en hast med mycket diagonalt eller lateralt anlag en traningsfraga.
Denna variation ar naturlig och har alltid forekommit.
Du tror alltså att en naturtöltare inte kan gå i de övriga fyra gångarterna? Så är det inte. Om du nu inte tror att en naturtöltare är en styv häst med enbart "laterala rörelser" i olika tempon.

Jag har inte alls svårt att acceptera islandhästen som den är. Jag har hållit på med islandshästuppfödning och avel i närmare fyrtio år och har en mycket god erfarenhetsbas. Och det kan jag garantera dig att avelsbasen inte utarmas alls med en inriktning på korrekt byggnad, bra naturlig balans och en naturlig tölt. Och de riktiga, äkta, femgångskanonerna har en bra tölt som inte behöver läras in via ryttare under flera år. Däremot börjar det förekomma alltför många "manipulerade gångartskanoner" som tyvärr inte alls nedärver balans och naturlig korrekt takt - just eftersom de krävt flera års inlärning.

Jag anser att jag inte har något skäl att acceptera alla fördomar och felaktiga antaganden som förekommer angående islandshästar. De som tror att tölten bara finns där brukar också många gånger kalla grisepass och andra taktfel för tölt.

Senast ändrad:

Den diskussionen kan du ta med varje gångartsras representanter.
det finns otaliga definitioner angående varianter av fyrtaktsrörelser.
Och när det gäller tölt är det inte enbart i vilken ordning som en häst förflyttar benen som det gäller. I så fall kan du kalla skritt för tölt också ;)
Menar du att du inte ser skillnaden ? :crazy: ;)

Där finns ett krav till på tölt som du säkert är medveten om och det är att det alltid ska vara 1-2 ben i backen så så skritt faller inte under kategorin tölt då hästen har 3 ben i backen under vissa moment i rörelsen. Sedan har kärt barn många namn, man kan inte räkna med att hela världen börjar använda ordet tölt. Självklart är det svårt att hitta andra hästraser som har exakt samma rörelsemönster i sin töltversion som islandshästen liksom islandshästens trav och galopp ofta skiljer sig från andra raser, ja även inom rasen. Det förekommer att en gångart i olika tempon har få olika namn, såsom "galopp och canter" i engelskan så varför inte för tölten?

Enligt mig så är det ren tölt om hästen sätter fötterna i backen i ren fyrtakt och i rätt ordning samt rätt antal fötter i marken oavsett ras på hästen, sen får rasfantasterna kalla sin version vad de vill.

Där finns ett krav till på tölt som du säkert är medveten om och det är att det alltid ska vara 1-2 ben i backen så så skritt faller inte under kategorin tölt då hästen har 3 ben i backen under vissa moment i rörelsen. Sedan har kärt barn många namn, man kan inte räkna med att hela världen börjar använda ordet tölt. Självklart är det svårt att hitta andra hästraser som har exakt samma rörelsemönster i sin töltversion som islandshästen liksom islandshästens trav och galopp ofta skiljer sig från andra raser, ja även inom rasen. Det förekommer att en gångart i olika tempon har få olika namn, såsom "galopp och canter" i engelskan så varför inte för tölten?

Enligt mig så är det ren tölt om hästen sätter fötterna i backen i ren fyrtakt och i rätt ordning samt rätt antal fötter i marken oavsett ras på hästen, sen får rasfantasterna kalla sin version vad de vill.
i inlägget som besvarades kommenterades ordningen på benen, inget om hur många hovar som var i marken. Och mitt svar var skrivet med viss ironi ;)

Precis som du antar är jag mycket medveten om vad tölt är. Det krävs för kvalitetsavel, dvs att få fram islandshästar som är bra representanter för sin ras. Själv inriktar jag mig på att använda enbart sådana hästar i avel som är byggda i balans och kan visa upp korrekt fyrtaktig tölt.

Och just precis. Alla i hela världen använder inte namnet tölt. Till en del beror det på att det också finns andra definitioner som respektive ras ska uppfylla. Det är inte fråga om töltversioner. Tölt är tölt. Och där är grunden ren fyrtakt och en god balans. Den rena fyrtakten är det många hästar som inte uppfyller.

Jag anser att jag inte har något skäl att acceptera alla fördomar och felaktiga antaganden som förekommer angående islandshästar. De som tror att tölten bara finns där brukar också många gånger kalla grisepass och andra taktfel för tölt.

Det är väl mest folk som inte är insatta alls som tror att grisepass är tölt och att tölt bara finns, där handlar det väl mer att acceptera att alla inte är intresserade av islandshästen. Det känns som lite av "over kill" att missionera och informera om islandshästens gångarter för folk som saknar intresse.

Och lite ödmjukhet kanske inför olika synsätt, du vill bara kalla ren tölt för tölt, fine det står för dig, men de flesta inklusive domarkåren (eller åtminstone reglementet de dömer efter), anser även att vissa taktavvikelser är tölt. I protokollen står det "passaktig" travaktig, vixling, roll eller något liknade och poängen blir därefter. Hade man inte godtagit att taktavvikelser faktiskt är tölt (om än oren) så hade det blivit förbaskat massa nollor i protokollen på våra tävlingar då icke utfört belönas med noll poäng.

Det var ju så jag menade oxå, bara att jag kan ingenting om vare sig islandshästar eller tölt så jag tänkte inte längre än näsan räckte så att säga ;)

Jag tycker det verkar så krångligt allt detta 2 extra gångarter, och dessutom så kan de blanda hej vilt om inte ryttaren är mkt duktig... Nä jag håller mig till mina 3 gångare jag!

Men vad jag har förstått så töltar ju iaf araberna på bilderna jag la upp?

Min poäng med mitt inlägg från början var att araben och islandshästen är byggda HELT olika, och därav bör det såldes inte vara byggnaden som gör att islandshästen kan tölta utan det borde då vara mer genetiskt i hjärnan eller liknande.

Det är väl mest folk som inte är insatta alls som tror att grisepass är tölt och att tölt bara finns, där handlar det väl mer att acceptera att alla inte är intresserade av islandshästen. Det känns som lite av "over kill" att missionera och informera om islandshästens gångarter för folk som saknar intresse.

Och lite ödmjukhet kanske inför olika synsätt, du vill bara kalla ren tölt för tölt, fine det står för dig, men de flesta inklusive domarkåren (eller åtminstone reglementet de dömer efter), anser även att vissa taktavvikelser är tölt. I protokollen står det "passaktig" travaktig, vixling, roll eller något liknade och poängen blir därefter. Hade man inte godtagit att taktavvikelser faktiskt är tölt (om än oren) så hade det blivit förbaskat massa nollor i protokollen på våra tävlingar då icke utfört belönas med noll poäng.
Då kan kanske du visa lite ödmjukhet inför mitt synsätt då ;) Det finns förvånansvärt många som inte ser och känner skillnad på en häst som går i korrekt takt eller en som går i inkorrekt takt.

När det gäller intresset är det bara att hoppa över mina inlägg och strunta i mina erfarenheter om så önskas.

Och så kan vi tala avelsbömning och anlag...
Du vet att det finns en bedömningsskala - 7,5 är tölt. Gångarter som får bedömning poäng under det har avvikelser från vad definitionen av tölt är.
Och ett av de allra största kraven är att gångarten ska vara ren.

Det var ju så jag menade oxå, bara att jag kan ingenting om vare sig islandshästar eller tölt så jag tänkte inte längre än näsan räckte så att säga ;)

Jag tycker det verkar så krångligt allt detta 2 extra gångarter, och dessutom så kan de blanda hej vilt om inte ryttaren är mkt duktig... Nä jag håller mig till mina 3 gångare jag!

Men vad jag har förstått så töltar ju iaf araberna på bilderna jag la upp?

Min poäng med mitt inlägg från början var att araben och islandshästen är byggda HELT olika, och därav bör det såldes inte vara byggnaden som gör att islandshästen kan tölta utan det borde då vara mer genetiskt i hjärnan eller liknande.

det finns nog några gemensamma delar i byggnaden som gör att vissa individer har lättare att tölta. Jag är övertygad om att det är en kombination av byggnad och "hjärna".

Den häst som jag tycker ser ut att tölta korrekt enligt min definition ;) på de bilder du lade upp är den näst sista. Bra balans och ser mjuk ut i kroppen och ser också ut att bara ha en hov i marken.(men lite svårt att se eftersom bilden är tagen snett framifrån). Men det är svårt att bedöma på enbart bilder på hur mjuk och "naturlig" hästen är i rörelserna. Så OK - det finns någon arab som kan tölta. ;-) Är de här bilderna gamla förresten? Har gångartshästarna minskat så att det är tregångare istället?

Senast ändrad:

Och just precis. Alla i hela världen använder inte namnet tölt. Till en del beror det på att det också finns andra definitioner som respektive ras ska uppfylla. Det är inte fråga om töltversioner. Tölt är tölt. Och där är grunden ren fyrtakt och en god balans. Den rena fyrtakten är det många hästar som inte uppfyller.

Men nu kom vi in på detta spåret när om jag mins rätt, du hävdade att nästan bara islandshästen kan tölta. Ingen här menar att alla så kallade gångartshästar tränas i sikte att prestera ren tölt takt, bara att det finns många som kan prestera tölt och oavsett vad gångarten kallas.

det finns nog några gemensamma delar i byggnaden som gör att vissa individer har lättare att tölta. Jag är övertygad om att det är en kombination av byggnad och "hjärna".

Det som behövs är en "hjärna" som kan få till töltrörelsen och en exteriör som inte alltför mycket motverkar tölt så att hästen trots hjärnkapaciteten inte rent fysiskt kan utföra tölten.

Man kan väl egentligen vända på frågan här, vad exteriört skulle förhindra att hästen kan tölta?

Då kan kanske du visa lite ödmjukhet inför mitt synsätt då ;) Det finns förvånansvärt många som inte ser och känner skillnad på en häst som går i korrekt takt eller en som går i inkorrekt takt.

Nja mer ödmjukhet inför dina åsikter än att du får tycka precis vad du vill anser jag inte behövas, jag skrev det som reaktion på ditt "Jag anser att jag inte har något skäl att acceptera... ".

Fast särskilt förvånande är det inte att folk har svårt och känna om en häst går i korrekt takt. Det krävs övning och alla har inte ens haft chansen att känna det.

Och så kan vi tala avelsbömning och anlag...
Du vet att det finns en bedömningsskala - 7,5 är tölt. Gångarter som får bedömning poäng under det har avvikelser från vad definitionen av tölt är.
Och ett av de allra största kraven är att gångarten ska vara ren.

Och icke utfört får här betyget 5. Liksom i tävlingsmomentet så räknas det som tölt även med vissa taktfel.

Nja mer ödmjukhet inför dina åsikter än att du får tycka precis vad du vill anser jag inte behövas, jag skrev det som reaktion på ditt "Jag anser att jag inte har något skäl att acceptera... ".

Fast särskilt förvånande är det inte att folk har svårt och känna om en häst går i korrekt takt. Det krävs övning och alla har inte ens haft chansen att känna det.

Och icke utfört får här betyget 5. Liksom i tävlingsmomentet så räknas det som tölt även med vissa taktfel.
Om du anser att rollning, passgång osv är tölt så får du göra det. Men jag accepterar inte att ta över det som min åsikt. Sen får du se det som icke ödmjukt eller inte.

Men nu kom vi in på detta spåret när om jag mins rätt, du hävdade att nästan bara islandshästen kan tölta. Ingen här menar att alla så kallade gångartshästar tränas i sikte att prestera ren tölt takt, bara att det finns många som kan prestera tölt och oavsett vad gångarten kallas.
Jag hävdar fortfarande att det nästan bara är individer bland islandshästar som kan tölta efter den rasdefinition av korrekt tölt som finns för islandshästen.
Jag tror också att du inte kan sammanställa alla åsikter för de som läser i den här tråden på det sätt du gjort i detta inlägg.

Om du anser att rollning, passgång osv är tölt så får du göra det. Men jag accepterar inte att ta över det som min åsikt. Sen får du se det som icke ödmjukt eller inte.

När sa jag passgång var tölt? Rollning är ett taktfel i tölt.

När sa jag passgång var tölt? Rollning är ett taktfel i tölt.

;) Rollning förkommer i fler gångarter.
Passaktighet är inte fyrtaktig tölt. Och fyrtakt var en av grunddefinitionerna av tölt. Vilket du också ansåg för några inlägg sedan. Men inte tycker längre tydligen.

Jag hävdar fortfarande att det nästan bara är individer bland islandshästar som kan tölta efter den rasdefinition av korrekt tölt som finns för islandshästen.
Jag tror också att du inte kan sammanställa alla åsikter för de som läser i den här tråden på det sätt du gjort i detta inlägg.

Och jag hävdar att flera andra raser kan prestera godtagbar tölt, även enligt definitionen för islandshäst. En del skulle säkert hävda sig okej åtminstone i lättklass. Som sagt, man bör inte ha högre krav på en icke islandshäst än en islandshäst.

Ett tillägg, har rasen en töltliknande gångart men med någon taktvariation så är det fullt möjligt att det gått att träna fram en taktren tölt, premierar rasstandarden en något annorlunda takt så är det ju den man uppmuntrar. Likaledes är det säkerligen är möjligt att lära visa islandshästar andra variationer på takten (eller så fixar de det så bra själva).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 150
Senast: Sasse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat