Sv: Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?
Vad är det som generna styr som gör att en häst kan tölta?
alltså gener styr ju färg tex, och det yttrar ju sig ju tydligt, men vad är det som skiljer töltande hästar från icke töltande hästar?
Jag tror tyvärr inte att någon här sitter på det svaret, utan vi kan bara spekulera och gissa, vilket är ganska kul och jag tycker diskussionen så här långt har varit intressant.
Det vore intressant om någon forskare kunde mäta hjärnaktiviteten hos en travande resp töltande häst och se vad som skiljer i vilka områden i hjärnan som är aktiva.
Markus åsikter köper jag inte riktigt. Tror det mer handlar om varje häst som individ och hur den har skolats. Ett exempel är vår valack Isak (efter Brolinskans Kjarni f.ö.). Han reds in som 4-åring och reds som ren tregångare i två år. Han visade inte en tillstymmelse till tölt, men skolades till att gå på små volter, utföra skänkelvikning, öppna och sluta i både skritt, trav och galopp. Han kunde galoppombyten i varje steg osv. Otroligt lätt för samling, men tänkte inte framåt ett dugg.
Vid töltsättningen var första steget att få honom att börja bjuda fram ordentligt, eftersom han hela tiden bara tänkte ett steg i taget. Traven och galoppen flackades ur en del, men efter 10 ridpass tog han sina första töltsteg. Han lärde sig snabbt och hade efter någon månads träning 4 taktrena, välseparerade gångarter. Vid det här laget hade han en helt annan framåtbjudning och "hade inte riktigt tid" att samla upp sig som tidigare för att tänka "ett steg i taget" i trav och galopp. Det försvann naturligtvis inte helt, men ställdes högre krav på ryttaren för att få fram dressyrövningarna i trav och galopp.
Sedan töltsättningen har alltid varit väldigt taktren, men inte särskilt spektakulär, i tölten. Nu, tre år senare och 9 år gammal, har tölten plötsligt förbättrats flera snäpp. Från ingenstans dök den ökade tölten upp som ett brev på posten och han jobbar igenom kroppen på ett helt nytt sätt i alla tempon. Här finns möjligen en koppling till anlagen från Kjarni, som kunde förklara varför tölten vaknar sent. Annars kanske det beror på att han har byggt styrka och kondition, eller att vi har förbättrats som ryttare, eller en kombination.
Jag tror alltså att svårigheterna på dressyrbanan, som många gångartshästar har, främst beror på att det är svårt att kombinera framåtbjudningen som behövs för tölten med att kunna stanna upp och tänka ett steg i taget. Samma förklaring borde kunna tillämpas på travhästarna, eftersom de också måste bjuda fram på ett annat sätt än en dressyrhäst.