Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Sv: Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Är det någon som kan svara på det?

Om man utgår från te x höger och vänsterhänta personer så kan ju en del människor skriva med bägge händerna, eller göra samma saker med bägge händerna. Dessa personer tillskrivs ju en genetisk ökad simultanförmåga, kan det vara något sådant som islandshästen har?

Gener handlar (i min värld, det var ett tag sedan jag pluggade genetik ska erkännas) ju om anlag. Anlag kan man förstärka eller försvaga. Genom att avla på två individer med mycket tölt, förstärks anlagen, men om man istället avlar på två individer med svag tölt, försvagas anlagen. Det (i min teori) oberoende hur hästen ser ut rent exteriört.
Var det inte så man avlade bort tölten på andra hästraser? Den ansågs inte vara något positivt med tölt och de hästar med mycket tölt var "sämre" än de hästar med lite tölt, som då blev högre ansedda ur avelssynpunkt. Ju mer man avlade på de hästar med svaga töltanlag, desto mindre tölt i varje generation häst.
Genetik är ju klurigare än att man har två ett gäng kromosomer, 64 stycken på häst om jag inte missminner mig, alla anlag sitter ju inte i specifika gener, utan är väl oftast en kombination utav flera.

För mig vore det konstigt att tänka att ett sådant anlag skulle bero på exteriören, efetrsom det finns så många olika hästraser som töltar och de ser helt olika ut. Däremot kan exteriören påverka hur lätt hästen har att nyttje sina anlag. En häst med god exteriör, kanske töltar ännu bättre, än en häst med "dålig exteriör" men med samma tölt-anlag.
Så tänker jag :)

Vad är det som generna styr som gör att en häst kan tölta?

alltså gener styr ju färg tex, och det yttrar ju sig ju tydligt, men vad är det som skiljer töltande hästar från icke töltande hästar?

Jag tror tyvärr inte att någon här sitter på det svaret, utan vi kan bara spekulera och gissa, vilket är ganska kul och jag tycker diskussionen så här långt har varit intressant.

Det vore intressant om någon forskare kunde mäta hjärnaktiviteten hos en travande resp töltande häst och se vad som skiljer i vilka områden i hjärnan som är aktiva.

Markus åsikter köper jag inte riktigt. Tror det mer handlar om varje häst som individ och hur den har skolats. Ett exempel är vår valack Isak (efter Brolinskans Kjarni f.ö.). Han reds in som 4-åring och reds som ren tregångare i två år. Han visade inte en tillstymmelse till tölt, men skolades till att gå på små volter, utföra skänkelvikning, öppna och sluta i både skritt, trav och galopp. Han kunde galoppombyten i varje steg osv. Otroligt lätt för samling, men tänkte inte framåt ett dugg.

Vid töltsättningen var första steget att få honom att börja bjuda fram ordentligt, eftersom han hela tiden bara tänkte ett steg i taget. Traven och galoppen flackades ur en del, men efter 10 ridpass tog han sina första töltsteg. Han lärde sig snabbt och hade efter någon månads träning 4 taktrena, välseparerade gångarter. Vid det här laget hade han en helt annan framåtbjudning och "hade inte riktigt tid" att samla upp sig som tidigare för att tänka "ett steg i taget" i trav och galopp. Det försvann naturligtvis inte helt, men ställdes högre krav på ryttaren för att få fram dressyrövningarna i trav och galopp.

Sedan töltsättningen har alltid varit väldigt taktren, men inte särskilt spektakulär, i tölten. Nu, tre år senare och 9 år gammal, har tölten plötsligt förbättrats flera snäpp. Från ingenstans dök den ökade tölten upp som ett brev på posten och han jobbar igenom kroppen på ett helt nytt sätt i alla tempon. Här finns möjligen en koppling till anlagen från Kjarni, som kunde förklara varför tölten vaknar sent. Annars kanske det beror på att han har byggt styrka och kondition, eller att vi har förbättrats som ryttare, eller en kombination. :)

Jag tror alltså att svårigheterna på dressyrbanan, som många gångartshästar har, främst beror på att det är svårt att kombinera framåtbjudningen som behövs för tölten med att kunna stanna upp och tänka ett steg i taget. Samma förklaring borde kunna tillämpas på travhästarna, eftersom de också måste bjuda fram på ett annat sätt än en dressyrhäst.

Är det någon som kan svara på det?

Om man utgår från te x höger och vänsterhänta personer så kan ju en del människor skriva med bägge händerna, eller göra samma saker med bägge händerna. Dessa personer tillskrivs ju en genetisk ökad simultanförmåga, kan det vara något sådant som islandshästen har?

Det var lite så jag tänkte med mitt första inlägg och personligen tycker jag det låter som en rimlig förklaring.

*kl*

Har hoppat över delar av tråden då det blev en avstickare. Tänkte bara som sjukgymnast komma med ett inlägg, då jag inte kan se att någon annan kommit med denna info :)

Våra rörelsemönster ligger autimatiserade i bla hjärnstammen. Ett spädbarn kan man tex få att ta flera steg över en bordskant, även om de inte har balansen att bära upp sig själva. Om inte rörelsemönstren var automatiserade skulle inte tex hästen kunna springa från rovdjur inom 1 timme från att de fötts.

Så, mycket av "hemligheten" ligger där. Sen inverkar muskler, spändhet, etc etc hur dessa rörelsemönster tar sig uttryck. Även med olika inlärningstekniker kan man välja att förstärka ett visst rörelsemönster. Det är ju det vi gör när vi "töltsätter" en häst, att vi väljer att förstärka det rörelsemönster som närmar sig tölt och är tölt och också därigenom stärker upp de muskler som underlättar för rörelsemönstret "tölt".

Vilket automatiserat rörelsemönster hästen (eller vi) väljer, beror mycket på hastighet, då ett visst rörelsemönster har en viss energiåtgång som är anpassat till en viss hastighet. Vid ett visst läge är det mer energiekonomiskt att använda tex galoppen istället för traven och hästen faller då naturligt in i den gångarten. Sen kan vi ju träna hästen till (och en häst, främst hingst, kan i hagen välja) att gå i tex piaff, vilket är ett väldigt oekonomiskt rörelsemönster om man ser till energiåtgång på den sträcka de tillryggalägger.

Ursäkta om det blev rörigt, men jag är lite trött. Fråga på så kan jag försöka förklara bättre.

Men nu har vi ju hästar som behöver tränas för att stärka sin diagonal, medan andra kräver träning för att finna och stärka lateralen. Alla hästar kräver ju inte töltsättning, medan andra kräver massor av träning för att hitta något som kan liknas vid tölt.

Frågan är vad/vilket anlag som gör att det blir så.

Jag tror det (som för det mesta) är en kombination av vilka genetiska automatiserade rörelsemönster som nedärvts och hur miljön (kuperat? platt? etc etc) har format hästen i dess kropp och psyke.

Det finns ju rätt många studier (på humansidan) som också visar på att vi plockar upp mönster från varandra och inleder en "dans" (i vår mimik, i vårt rörelsemönster, i vårt tal) med de i vår närhet. Likadant måste det ju vara för hästarna, att de förutom sina gener också formas av den grupp hästar de lever med.

Vad som för en häst är ett energieffektivt rörelsemönster i en viss hastighet behöver ju inte vara det för en annan. För en häst är det lätt att tölta (av olika orsaker) och de väljer då den gångarten. För en annan häst kräver tölten väldigt mycket energi/kraft/styrka och då är kanske grisepassen eller traven mer energieffektiv.

Jag tror det (som för det mesta) är en kombination av vilka genetiska automatiserade rörelsemönster som nedärvts och hur miljön (kuperat? platt? etc etc) har format hästen i dess kropp och psyke.

Genetiskt har vi varit inne på flera stycken, så det är inte helt omöjligt.
Däremot tror jag inte att miljö spelar lika stor roll i dessa sammanhang, dock i andra. Orsaken till det är ju att det ofta finns många individer i samma miljö, med lika förutsättningar som ändå utvecklas olika.

Jag tror dock att miljön påverkar mycket, men beroende på de genetiska och exteriöra förutsättningar får den olika påverkan på olika individer. En miljö som är "rätt" för en individ kanske påverkar en annan individ i en "icke önskvärd" riktning.

Men just de genetiska automatiserade rörelsemönstren tror jag är den största delen i det hela.

För att en häst ska utvecklas positivt från bra grundförutsättningar behöver den en stimulerande miljö. Stora hagar, omväxlande natur, dvs kuperat, slätt och ojämnt osv. Dvs hästen har möjlighet att sträcka ut - träna snabbhet, klättra - träna styrka och gå över "stock och sten" - underhålla koordination.

Det finns nog ett antal genetiska faktorer när det gäller rörelsemönster. Men för att de ska komma till sin rätt behövs vissa exteriöra egenskaper.

Håller med dig angående omväxland natur och att alla hästar borde få möjlighet till ett sådant liv. På min grisepassare (som när det vill sig väl har en superfin tölt och flygande pass) ser jag dock att det är stock och sten som hjälpt honom bäst (då han måste se var han sätter fötterna och böja på lederna och då blir lite mer lateral, vilket gör att skritten och tölten kommer). Självklart älskar han tillsammans med de andra hästarna att sträcka ut över ängarna i full galopp (vilket stärker hans kondition), men det är just den oländiga marken där de flesta andra människor inte vill släppa på hästar som hjälpt honom bäst med sin tölt (och skritt och trav).

På min camarguehäst har jag även så smått börjat experimentera mot tölten. Inom den rasen har man en gångart (?) som kallas "entre pas", vilket kan beskrivas som en travaktig tölt ungefär (används ej av alla tjurfösare, men av vissa, speciellt av den uppfödare min häst kommer ifrån). De hästarna är ju också en sorts "urhäst".

Hur ser det ut hos connemara, new forest, arab, berb etc? Hur lätt är det att plocka fram tölt där?

Naturtöltare finns det väl mest bara inom islandshästrasen och bland de sydamerikanska raserna?

Även den SydAfrikanska rasen Boerperd töltar.. Så det verkar vara ganska utbrett.

Men jag tror att Islänningen är den enda Europeiska rasen som töltar, eller?

Nja, Baskjirhästen får väl räknas som europeisk.

Många framförallt travare och en del ponnier töltar, helt bortavlad är inte tölten. Har sett både shettis och travare i helt okej tölt. Har de som hanterar hästen ingen koll och anlagen inte är särskillt utpräglade (läs hästen väljer tölten själv) så noterar folk i gemen inte det.

Måste bara rätta mig själv, då jag skrivit min grisepassare blivit mer lateral av att gå över stock och sten, men självklart är det mer diagonal han blivit.

Jag tycker de flesta travare vid voltstart väljer något åt tölten till och har sett några travar tölta i hagen.

I sydamerika finns ju förutom Paso-raserna också Mangalargan som har "walking trot", film. Dessa sydamerikanska raser härstammar främst från de iberiska hästar som togs dit vid europeiska invasionen.
Hos PRE tycker jag man ibland kan se väldigt konstiga takter, men där har de också biljarderingen som påverkar. PRE får ju dock främst dessa taktförändringar vid stress under ryttare, så naturtöltare skulle de nog inte längre räknas till. Men jag tycker biljarderingen är ganska vanlig hos alla mer eller mindre töltande (höga frambenslyft) hästraser.

Jag funderar hur dessa Pason finos ser ut i hagen? Inte rör de sig väl såhär? Har de naturligt tölt?
http://www.youtube.com/watch?v=6tJARMFTVqk

Hittade några filmer på en bebisar:
http://www.youtube.com/watch?v=HuxVV_QPhLw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=4utLWQGevTA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=dASrDrVwaFg&feature=related

Peruvian paso verkar inte ha riktigt lika extrem step, men visas även utan ryttare:
http://www.youtube.com/watch?v=A3gD7bm-doQ
http://www.youtube.com/watch?v=2VzLkENvup8&feature=related

Nu skulle vi haft Lars Roepsdorff eller Göran Dhlin här för att se vad de skulle ha att säga om saken :)

Jag tror fortf att den största delen ligger i de automatiserade rörelsemönstren och inte så mycket i exteriören, för vad skiljer ett PPföl från ett PREföl, där det första väljer tölt och det andra väljer trav eller galopp?

För att tölten ska vara i ren fyrtakt, avslappnad och vägvinnande - vilket jag anser att en bra tölt är, behöver hästen ha de exteriöra förutsättningarna.
Ingen av de här filmerna visar en tölt som jag skulle vara nöjd med på en islandshäst.
Men det finns ju helt enkelt olika defintioner inom olika raser om vad som är en "bra gång".

När hästarna måste lyfta så högt att de måste biljardera för att inte slå i sina armbågar har det börjat gå för långt enligt min mening.
Annars behöver inte en häst biljardera även om den har bra aktion. Benställningen är väl helt enkelt något som man sett mellan fingrarna med - eller också valt att förstärka i de raser som riskerar att slå i armbågarna när de prepareras för höga frambenslyft.

För att tölten ska vara i ren fyrtakt, avslappnad och vägvinnande - vilket jag anser att en bra tölt är, behöver hästen ha de exteriöra förutsättningarna.
Ingen av de här filmerna visar en tölt som jag skulle vara nöjd med på en islandshäst.
Men det finns ju helt enkelt olika defintioner inom olika raser om vad som är en "bra gång".

När hästarna måste lyfta så högt att de måste biljardera för att inte slå i sina armbågar har det börjat gå för långt enligt min mening.
Annars behöver inte en häst biljardera även om den har bra aktion. Benställningen är väl helt enkelt något som man sett mellan fingrarna med - eller också valt att förstärka i de raser som riskerar att slå i armbågarna när de prepareras för höga frambenslyft.

Ett tillägg.
"Walking trot" är ju något som man arbetar med som ryttare att få bort om man har en islandshäst som går på det sättet. Det kan göra att hästen hittat en "genväg" så den gärna också går i travaktig tölt.

Det här sättet att röra sig på är också något som jag tyvärr upplever smyger sig in alltmer bland värderingarna runt islandshästar. Dvs ett stort benlyft gör att man inte bryr sig om att spänsten och svävet är i stort sett borta.

KL
På tal om gener... Det ingick i min utbildning till hundtränare att läsa lite genetik. Vår lärare där hävdar att det inte går att avla bort något. Däremot avlar man på vissa beteenden som blir starkare och därför ses mera. Om/när det krävs så finns det man försöker bli av med kvar i generna. Kanske därför det poppar upp lite här och där ibland. Om ni förstår hur jag menar...;)

KL

Ang exteriör och sluttande kors så vet jag att "förr" var det väldigt många araber som töltade och hade det naturligt. Min ena valack jag hade töltade om det blev väldigt vattensjuk mark att ta sig fram igenom.

Och araber har ju som bekant helt raka kors om de är enligt rasstandarden ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 150
Senast: Sasse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka