Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Sv: Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Det var tråkigt att dina säkra källor inte var mera pålästa, annars är här en tidigare tråd om denna hingst och avkommor.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=823483

I övrigt å letar jag just nu bland vänners foton på bild som jag får tillåtelse att använda. Tror inte att det handlar om flata kors här, för såvitt jag minns var korset inte plant på Tyr.

Ikke lenger "Norske" Trur fra Wetsinghe er vel et kjent nok Tyravkom,som også han trengte lang tid for å finne tølten.
I flg en som kjente den godt under innriding/gangsetting måtte de "Lære den å tølte ett og ett ben"

Ikke noe galt å si på hans tølt når den vel var på plass heller og avkommene ser jo mange av dem helt supre ut,men også en god del av dem har ikke i utgangspunktet lett for tølten.
De blir også,selv de virkelig gode,lett litt stive og bundet og ofte mangler den der siste "overdriven" i hurtigtempo.

Min erfarenhet som uppfödare: Att det skulle vara helt inriktat på en mental funktion betvivlar jag starkt. Däremot behöver hästen ha rörelseglädje och stora hagar för att hålla sig mjuk och stark när den växer upp.

En blivande bra tölthäst med bra töltanlag är mjuk i kroppen och har bra muskulatur i rygg och kors. Och är relativt jämstark i sidorna. Kännetecknande för en sådan häst är att den kan gå ren tölt i hagen. Den typen av fyrtaktstölt ärvs också ner och det tar inte flera år att "töltsätta" eftersom tölten redan finns där. Hästen visar också ren trav och en bra skritt i hagen. Galoppen kan i bland vara något fyrtaktig om passen också finns till hands. Men ofta är även galoppen bra, eftersom hästen är mjuk och balanserad i sig själv.
Kännetecknande för de här hästarna är att de har en bra balans från födseln - dvs de är inte framtunga och kan "samla sig" till tölt. Ryggen är stark och smidig. Korset är starkt och välformat. Bakbenen är bra vinklade - hästen står "rakt", dvs varken under eller bakom sig - skankarna har korrekt längd. De låser sig inte i ryggen och går inte i grisepass.
Halsen behöver sitta korrekt så att den bidrar till balansen och det underlättar om den har en längre översida, dvs ingen underhals. Däremot påverkar inte en extra lång hals positivt. Den kan istället lättare bidra till obalans, styvhet och framtunghet. Extremt långa ben är inte heller positivt. Det kräver mer balans och påverkar koordinationen negativt.

Att sedan öka samling och aktion i tölt till de krav som finns på tävlingsbanan är ryttarens sak genom bra ridning och genomtänkt träning. Men på en sådan häst så finns tölten i sig där och en bra grundhållning och grundbalans.

Kännetecknande för de här hästarna är att de har en bra balans från födseln - dvs de är inte framtunga och kan "samla sig" till tölt.
Vad är det som gör att dom kan samla sig i jämförelse till ett halvblod tex?

Ryggen är stark och smidig
hur ser en stark och smidig islandshäst rygg ut som skiljer från ett fullblod?

Bakbenen är bra vinklade
Vad är skilnaden mellan en islandshäst vilklar och en nordsvensk?

skankarna har korrekt längd
I förhållande till vad och hur skiljer det sig från Gotlandsrussen?

Jag ifrågasätter inte det du säger utan stör mig på att inte veta VARFÖR Islandshästar töltar!

Senast ändrad:

Kännetecknande för de här hästarna är att de har en bra balans från födseln - dvs de är inte framtunga och kan "samla sig" till tölt.
Vad är det som gör att dom kan samla sig i jämförelse till ett halvblod tex?

Ryggen är stark och smidig
hur ser en stark och smidig islandshäst rygg ut som skiljer från ett fullblod?

Bakbenen är bra vinklade
Vad är skilnaden mellan en islandshäst vilklar och en nordsvensk?

skankarna har korrekt längd
I förhållande till vad och hur skiljer det sig från Gotlandsrussen?

Jag ifrågasätter inte det du säger utan stör mig på att inte veta VARFÖR Islandshästar töltar!

Du missar en sak. Alla islandshästar är inte byggda för en bra tölt. Alla islandshästar har inte alla de egenskaper jag listar ovan.

När det gäller vinklar och skankar så har du säkert hört uttrycket "står bakom sig" respektive "står under sig". Annars finns det säkert illustrationer att hitta om du googlar lite.
Egenskaperna jag tagit upp ger tillsammans förutsättningar för en bra tölt. Däremot har jag ingen röntgenblick ;) så jag kan inte redogöra exakt för skelettdelar och exakta vinklar.
Jämför man med halvblod så har flertalet definitivt ett annat utseende på rygglinje och kors. När det gäller muskulatur upplever jag att många har en sämre ryggmuskulatur, takformat kors, sänkt rygg med vass manke och framåtlutande rygg. De lägger vikten på framdelen och har svårt att förskjuta den bakåt. De är också långsammare i sina rörelser (även om man tar hänsyn till större storlek). Det här kan också ha att göra med att uppväxtförhållanden. Stora kuperade hagar och mycket lek stimulerar muskeluppbyggnad och balans.

Det är alltså frågan om individer.

Senast ändrad:

Det var någon som skrev något om individer, och det är väl ofta det som det handlar om.

Alla islandshästar kan inte tölta, precis som att det finns hästar av andra raser som kan det. En häst jag haft var byggd så illa det kunde bli för tölt, dålig rygg, klen bak, och byggd väldigt tung och i nerförsbacke. Detta medförde att han hade svårt att samla sig och orka med ett korrekt lateralt mönster, precis som att det var svårt för honom att bära sig korrekt i andra gångarter också. Så det är klart det handlar om indvider! Men korrekt tränad, med rätt styrka och muskulatur kom tölten på honom också, även här fin när han väl hittade det.

Detta tycker jag man kan se hos många andra raser också som inte har det minsta anlag för tölt kvar. Flertalet "icke-gångartshästar" också lära sig tölt, om de får en fördelaktig träning som leder till rätt styrka, bra vilja, bra ridexteriör och en bra ryttare på ryggen!

Tror inte att det laterala mönstret beror just på någon liten led som skulle vara så annorlunda än hos någon annan ras, utan att det handlar om ett rörelsemönster som vi tagit tillvara på. Se bara på många vilda djur som elefanter, kameler osv som föredar lateralt!

Senast ändrad:

Förlåt att jag kapat tråden. Men nu känner jag mig lite dum och förvirrad...
Men inte kan väl ett varmbod tölta? Är det inte pass de kan slänga in? Man säger ju att vissa varmblod är "passgångare". Eller? :confused:

Bägge varmblodstravare jag haft har som sagt töltat. Den ena lärde nästföljande ägare att göra det på kommando och visade det för en islandsdomare som bekräftade att det var en ren och fin tölt! :p Den hade pass-anlag också.
Den andra hade inte alls samma passanlag men däremot töltanlag, red igenom stan en gång med bara barbackapad, pållen blev lite stressad så jag lät honom speeda på men han fick inte gå upp i trav för att inte jag skulle skumpa av :angel: då töltade han ca 2 km istället.

Vet fler travare med tölt, men inte så många som rider i den (och det tycker jag eg. inte man ska göra heller förrän hästen är "stark" och skolad i grundgångarterna, om man inte vill göra det svårare för sig i dressyren).

Nuvarande kallisen har lite töltanlag också. Men det skulle vara svårare att plocka fram på honom, mer att man märker av taktändringen i vissa lägen än att han spontant går över i tölt i vissa lägen som varmbloden jag hade.

Har inte de flesta töltande hästraser relativt korta ryggar?

Hmm, har dom verkligen det? I förhållande till sin storlek har väl inte alla islänningar särskilt kort rygg heller?
Har hört från annan gångartsintresserad ryttare med både islänningar och kallblod som sagt att många av kallbloden visar töltanlag. Kallblod kan ha rätt lång rygg...

Gener.
Det handlar framst om gener.

Darefter har vi faktorer som traning och exterior.

Hos en ras som varmblodstravare dar det finns bade travare och passgangare sa ar deras genuppsattning helt olika. Sa olika att det skulle kunna handla om olika raser.

Om det forskats pa islandshastar vet jag inte, det vore intressant om nagon startade ett sadant projekt.

Sarskilt den genetiska skillnaden mellan 4 och 5 gangare vore intressant.

Det var tråkigt att dina säkra källor inte var mera pålästa, annars är här en tidigare tråd om denna hingst och avkommor.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=823483

I övrigt å letar jag just nu bland vänners foton på bild som jag får tillåtelse att använda. Tror inte att det handlar om flata kors här, för såvitt jag minns var korset inte plant på Tyr.

den där tråden säger ju ingenting, massa löst skitsnack och rykten på bukefalos som vanligt, ofta är det de enda folk gör här, snackar skit om varandra och trycker ner varandra ;)

Och ja en av mina källor är en mycket känd uppfödare som fött upp många topp tävlingshästar och har hållt på i många många år som jag diskuterat tyr med och jag väljer att tro på h#n eftersom jag anser att den personen är kunnigare, erfarnare oc vet mer.

Märkligt också att tyr som tydligen ger så dåliga svårtöltade avkommor hade avkommor i nästan alla A finaler på SM :o

Så är det med alla kändisar oavsett om det gäller hästar eller popstjärnor det snackas en jäkla massa skit om dem.

Därför väljer jag att bara lyssna på de som jag vet pratar sanning.

En sak tycker jag är märklig här på buke, om jag diskuterar en enskild person och lämnar ut namn och pratar illa om den då tas den bort, alla trådar om MJ togs bort när det diskuterades för vilt. Men hingstar de får folk sprida ut vilka jäkla rykten de vill om och diskutera hej vilt utan att någon bryr sig.

Har varit diskussioner om många hingstar här på buke där det står många otrevliga osanna rykten, hur kan det vara tillåtet:confused:

Tror jag genast ska gå ut och skära kulorna på min hingst innan folk börjar tala om hur galen han är och nervig och ful och grisepassar gör han och allt vad det är :p och jag ska nog avliva hans föl där ute i hagen också innan de växer upp till monster som äter upp er :D

ursäkta mig men jag tar verkligen inte buke seriöst, riktig liten skitsnackarhåla är vad det är, pinsamt vad tanterna sitter där hemma och roar sig med :o

Här finns också en hel drös snarstuckna "barnungar", som inte tål att någon har en avvikande åsikt.... :devil: Då räknas det genast som "skitsnack" och "hålla varann om ryggen" :crazy:

Det var väl ingen som skrev att Tyr bara gav dåliga svårtöltade avkommor! Det som skrevs var att man fick träna fram tölten på Tyr, men att den sedan blev bra. Likadant med ett antal av hans avkommor. Man fick lära dom att tölta...
Det händer väl med fyrgångare efter andra hingstar också - har sett och ridit en själv. Han fick en helt ok tölt så småningom, även om han inte visade tillstymmelse till laterala anlag på egen hand i början.

Att en hast som ar genetiskt stark lateral har svarare for diagonala ovningar ar logiskt.

Den behover traning for att utveckla starkare diagonalt rorelsmonster.

Markus namner koordinationsproblem, vilket ar ratt med modifikation.

Det innebar inte att islandshastar generellt har samre koordination an tregangshastar, den kan trots allt halla isar ett par gangarter till.

den där tråden säger ju ingenting, massa löst skitsnack och rykten på bukefalos som vanligt, ofta är det de enda folk gör här, snackar skit om varandra och trycker ner varandra ;)

Och ja en av mina källor är en mycket känd uppfödare som fött upp många topp tävlingshästar och har hållt på i många många år som jag diskuterat tyr med och jag väljer att tro på h#n eftersom jag anser att den personen är kunnigare, erfarnare oc vet mer.

Märkligt också att tyr som tydligen ger så dåliga svårtöltade avkommor hade avkommor i nästan alla A finaler på SM :o

Så är det med alla kändisar oavsett om det gäller hästar eller popstjärnor det snackas en jäkla massa skit om dem.

Därför väljer jag att bara lyssna på de som jag vet pratar sanning.

En sak tycker jag är märklig här på buke, om jag diskuterar en enskild person och lämnar ut namn och pratar illa om den då tas den bort, alla trådar om MJ togs bort när det diskuterades för vilt. Men hingstar de får folk sprida ut vilka jäkla rykten de vill om och diskutera hej vilt utan att någon bryr sig.

Har varit diskussioner om många hingstar här på buke där det står många otrevliga osanna rykten, hur kan det vara tillåtet:confused:

Tror jag genast ska gå ut och skära kulorna på min hingst innan folk börjar tala om hur galen han är och nervig och ful och grisepassar gör han och allt vad det är :p och jag ska nog avliva hans föl där ute i hagen också innan de växer upp till monster som äter upp er :D

ursäkta mig men jag tar verkligen inte buke seriöst, riktig liten skitsnackarhåla är vad det är, pinsamt vad tanterna sitter där hemma och roar sig med :o

Då är det nog dags att du fördjupar dig lite i din läsning, ingenstans förekommer löst skitsnack det finns tyvärr bara i din fantasi.:cool:

Att en hast som ar genetiskt stark lateral har svarare for diagonala ovningar ar logiskt.

Den behover traning for att utveckla starkare diagonalt rorelsmonster.

Markus namner koordinationsproblem, vilket ar ratt med modifikation.

Det innebar inte att islandshastar generellt har samre koordination an tregangshastar, den kan trots allt halla isar ett par gangarter till.

Sedan har du omvänd ordning, för de som har en starkt genetisk diagonal har det svårare för en lateral och här behövs träning för att utveckla en starkare lateral.

Här har vi de hästar som tar längre tid på sig för att få fram tölten, i enstaka fall går det aldrig. Här är väl förmodligen den genetiska diagonalen så stark att hästen inte klarar av att lära sig en lateral och det är säkert så bl a halvbloden har avlats under en lång tid.

För att återigen återgå till ämnet:

Vad säger ni om detta uttalande?

http://markus.ridakademi.se/artikel...E4star_har_sv%E5rt_f%F6r_sidv%E4rtsr%F6relser

Att man glömmer att det är individer det är frågan om. Och förminskar ryttarens del i det hela.
Det är lätt som ryttare - med tanke på storleksförhållande ryttare-islandshäst - att störa hästens balans. Och man kan absolut inte tvinga in hästen i någon form. Det måste ske genom samarbete och genomtänkta hjälper. Annars kan man snabbt förstöra en fin naturlig balans hos hästen - hur balanserad och säker på foten den än är.
När det gäller kontroll över gångarter har jag haft ett antal uppfödningar som i hagen lätt växlar mellan ren, korrekt trav med sväv och tretaktsgalopp, byter självmant galopp när de "byter varv" osv. Vi har också uppfödningar som under ryttare travat och galopperat på liten volt och utan vidare kunnat växla mellan trav och galopp. Skänkelvikning i trav har både femgångare och fyrgångare utfört under ryttare. En av dem var också mycket duktig på galoppombyten som han utförde i vart tredje steg. Däremot har vi aldrig provat sidvärtesrörelser i galopp.
Kännetecknande för dessa balanserade hästar är att de i stort sett varit lika starka/mjuka i båda sidorna och att de uppfyllt de punkter jag tog upp i ett tidigare inlägg.
En korrekt töltande häst i hage är mycket säker på foten och är inte snubblig. Är en häst snubblig är den obalanserad och en häst som går i ren tölt i naturlig balans är inte obalanserad.
Blir det alltför ojämn terräng går hästen över i trav eftersom det är en enklare gångart att balansera sig i. Hästen söker balans eftersom det är bekvämare för den.

Sedan har du omvänd ordning, för de som har en starkt genetisk diagonal har det svårare för en lateral och här behövs träning för att utveckla en starkare lateral.

Här har vi de hästar som tar längre tid på sig för att få fram tölten, i enstaka fall går det aldrig. Här är väl förmodligen den genetiska diagonalen så stark att hästen inte klarar av att lära sig en lateral och det är säkert så bl a halvbloden har avlats under en lång tid.

Instammer helt.

Jag är verkligen inte någon av de "experterna" här, väldigt långt ifrån.
Men till och med jag har hört ett tiotal gånger om hälften så många hästar att

"Tyr är pappa.."
"Ah okej, det förklarar tölten"

Att de blommar upp lite senare än de andra, men ofta med något extra(?). Så har i alla fall jag förstått det.

Har tittat på några träningar för några duktiga tränare med välkända ryttare. Står man på läktaren hörs skvallret ;)

Nu är det som flera tidigare nämnt inget nytt att Tyr tog lite längre tid på sig när det gällde tölten, men det innebär ju faktiskt inte att det skulle vara något negativt. Det är bara ett konstaterande. Vår hingst Kjarni tog också längre tid på sig när han töltsattes på Island, men hans tölt (den ökade, om det nu är några gamla rävar kvar här som fortfarande minns den) var verkligen inte fy skam. Det finns säkert avkommor efter honom som också fått ta lite extra tid på sig för töltsättningen. Men det gäller givetvis inte alla, långt ifrån. Jag har förstått att du/ni äger en hingst efter Tyr och då är det kanske inte så roligt att läsa det som skrivs i den här tråden, men det gäller att inte ta allt personligt.

För min del är jag övertygad om att tölten är rent genetisk.

För min del är jag övertygad om att tölten är rent genetisk.

Vad är det som generna styr som gör att en häst kan tölta?

alltså gener styr ju färg tex, och det yttrar ju sig ju tydligt, men vad är det som skiljer töltande hästar från icke töltande hästar?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 150
Senast: Sasse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka