Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Sv: Vad är det exteriört som gör att en islandshäst kan Tölta?

Ett anlag avlas bort om det inte avlas på de hundar med anlaget.
Sen beror det ju på hur många gener som styr ett visst anlag, är det "blå ögon-bruna ägon"-stil är det relativt enkelt att få bort ett anlag.

Dessutom sker ju mutationer hela tiden, de flesta förkastliga men några få revolutionära som bidrar till utveckling :)

KL

Ang exteriör och sluttande kors så vet jag att "förr" var det väldigt många araber som töltade och hade det naturligt. Min ena valack jag hade töltade om det blev väldigt vattensjuk mark att ta sig fram igenom.

Och araber har ju som bekant helt raka kors om de är enligt rasstandarden ;)

som sagt - tölt kan se ut på många sätt. Och olika raser - och människor - har en varierande definition på vad tölt är.
Min erfarenhet är att hästarna med den bästa tölten islandshästmässigt sett är byggda på ett sätt som ger styrka, mjukhet och naturlig balans. De här hästarna går också obehindrat i grundgångarterna.

KL
På tal om gener... Det ingick i min utbildning till hundtränare att läsa lite genetik. Vår lärare där hävdar att det inte går att avla bort något.

Jag kan inte påstå att allt går att avla bort, men vissa saker skulle vara väldigt enkla. Förbjud avel på skimmel och om folk följer förbudet försvinner skimmelanlaget på någon/några generationer. Färgen är dominant och oftast lätt att upptäcka. Det beror på vilken/vilka gener som styr om det går att avla bort en viss egenskap eller inte. Din lärare bör nog få bakläxa.

Fast det finns ju olika byggnader för det! En bra arab besitter de egenskaper du nämner, trots sitt raka kors. Men det beror på höftvinkeln.

Fast det finns ju olika byggnader för det! En bra arab besitter de egenskaper du nämner, trots sitt raka kors. Men det beror på höftvinkeln.
Jag kan hålla med dig först när jag sett en arab tölta som en islandshäst med bra tölt och naturlig balans ;)
Hittills har jag inte under hela mitt liv sett någon annan individ inom annan hästras som gått i en sådan tölt som jag avser.

*kl*

Jag är uppvuxen i en familj som höll på med welshponnyer från alla sektioner. Just Welsh Cobbarna (både sektion C och D) har ofta nära till både speciellt tölt men även pass upplevde jag. Cobbarna har vanligtvis höga knälyft och travar ofta lite "fyrtaktigt", i många fall är det svårt att hitta en naturlig lättridningstakt (jämfört med hos många andra hästraser) och de är ofta mkt jämna och bekväma att "sitta ned" på. Jag tippar på att cobben har töltat naturligt för inte allt för länge sedan.

Mitt arabsto töltade för övrigt i nedförsbackar som unghäst men det "växte bort" när hon blev allt mer musklad och fick ökad kroppskontroll.

En islandshäst som töltar bra är både i balans/har kropsskontroll och är välmusklad.

Det är viktigt att hålla isär "smygtrav" och andra taktfel från tölt. Det är inte automatiskt tölt bara för att en häst inte travar med sväv eller har "bruten" tvåtakt.

Hos araben var det def. taktfel.

Cobbarna var/är nog annorlunda. Vi hade två stycken sektion C ston, varav den ena töltade och den andra passade i hög hastighet. Ingen skillnad på i vilken kondition de var i eller så (den ena tävlades i hoppning på MSV nivå fö). Töltdamen var kraftigare med kortare rygg än stoet som föll i pass. Bägge guldbelönade på utställning annars.

Sen om det var tölt/pass med kvalitet ska jag inte orda om. Men anlagen finns nog där.

Som en islandshäst? Men du, tänk lite på nu vad du skrev, givetvis kan inte en arab med helt annan byggnad och helt annat steg tölta exakt som en islandshäst. Precis som att islandshästen inte kan galoppera och trava som ett halvblod. Det betyder inte att islandshästen inte kan trava och galoppera utan bara att "stilen" på gångarterna är en annan.

De har ju helt olika steg, oavsett vilken gångart du väljer att kolla på, och givetvis hänger detta med även i tölten.

Jag har ingen koll på töltande araber, har en kompis som är intresserade av sådana, ska höra med henne om hon kan ge mig någon länk med film!

Jag funderar hur dessa Pason finos ser ut i hagen? Inte rör de sig väl såhär? Har de naturligt tölt?
http://www.youtube.com/watch?v=6tJARMFTVqk

Hittade några filmer på en bebisar:
http://www.youtube.com/watch?v=HuxVV_QPhLw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=4utLWQGevTA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=dASrDrVwaFg&feature=related

Peruvian paso verkar inte ha riktigt lika extrem step, men visas även utan ryttare:
http://www.youtube.com/watch?v=A3gD7bm-doQ
http://www.youtube.com/watch?v=2VzLkENvup8&feature=related

Nu skulle vi haft Lars Roepsdorff eller Göran Dhlin här för att se vad de skulle ha att säga om saken :)

Jag tror fortf att den största delen ligger i de automatiserade rörelsemönstren och inte så mycket i exteriören, för vad skiljer ett PPföl från ett PREföl, där det första väljer tölt och det andra väljer trav eller galopp?

Pasofino hästarna töltar inte.
deras gångarter heter:
paso corto är en lite lös, ledig gångart,
paso fino är en samlad gångart med höga benlyft och
paso largo som är en snabb gångart, liknande vanlig galopp.

Men du, tänk lite på nu vad du skrev, givetvis kan inte en arab med helt annan byggnad och helt annat steg tölta exakt som en islandshäst. Precis som att islandshästen inte kan galoppera och trava som ett halvblod. Det betyder inte att islandshästen inte kan trava och galoppera utan bara att "stilen" på gångarterna är en annan.

Jag håller med Freyja om att i princip endast islandshästar kan gå i en tölt värd namnet. Man talar dessutom om 4- och 5- gångare hos islandshästen, just därför att även övriga gångarter finns och ska vara korrekta !

deras gångarter heter:

Du kanske kan förtydliga lite, hur är fotförflyttningen? Speciellt i de 2 förstnämnda? Jag har i ärlighetens namn svårt att tänka mig en gångart som inte antingen är någon av de "vanliga", tölt/trav/skritt/galopp/pass eller något mellanting. Det finns oändligt många önskemål om lyft/tempo/samling/takt/huvudhålling men i slutändan så verkar alla vara versioner av fotförflyttning som är identiska med befintliga gångarter eller något mellanting.

Jag håller med Freyja om att i princip endast islandshästar kan gå i en tölt värd namnet. Man talar dessutom om 4- och 5- gångare hos islandshästen, just därför att även övriga gångarter finns och ska vara korrekta !

Antingen är det många islandshästar som inte har tölt värd namnet tölt eller så finns det ganska många raser som kan prestera tölt. Man kan nog inte räkna med att den är perfekt ur islandhästssynpunkt men inte kan män ställa högre krav på en töltande travare än en islandshäst.

deras gångarter heter:

Måste korrigera dig här så att ingen tror detta är sant.

Paso largo har ingenting gemensamt med galopp.
Paso largo är en fyrtaktig gångart i medeltempo.

Corto, largo och fino är alla fyrtaktiga gångarter i olika tempon.
Inte konstigare än så.

Om man vill kalla fyrtaktiga gångarter tölt eller ej får var och en bestämma.

Som en islandshäst? Men du, tänk lite på nu vad du skrev, givetvis kan inte en arab med helt annan byggnad och helt annat steg tölta exakt som en islandshäst. Precis som att islandshästen inte kan galoppera och trava som ett halvblod. Det betyder inte att islandshästen inte kan trava och galoppera utan bara att "stilen" på gångarterna är en annan.

De har ju helt olika steg, oavsett vilken gångart du väljer att kolla på, och givetvis hänger detta med även i tölten.

Jag har ingen koll på töltande araber, har en kompis som är intresserade av sådana, ska höra med henne om hon kan ge mig någon länk med film!
Just det. De har olika rörelser i kroppen och ett annorlunda taktmönster. Jag vet exakt vad jag skrivit och tog också upp detta i ett tidigare inlägg. Många kallar andra rasers gångartsvarianter för tölt när det inte alls är frågan om tölt. Tölt är en benämning för islandshästen. När det gäller trav och galopp håller jag inte med dig.

Antingen är det många islandshästar som inte har tölt värd namnet tölt eller så finns det ganska många raser som kan prestera tölt. Man kan nog inte räkna med att den är perfekt ur islandhästssynpunkt men inte kan män ställa högre krav på en töltande travare än en islandshäst.
Jo om man ska använda benämningen tölt. Den är klart definierad.
Och missbrukas även som benämning inom islandshästrasen. Det är inte alla islandshästar som kan tölta heller.
Grisepass/taktning och smygtrav kallas för tölt och alla varianter däremellan. Mycket beroende på att många helt enkelt inte vet hur en korrekt tölt ser ut och så fort det är något som inte stämmer med trav eller galopp eller skritt så kallas det tölt.

Senast ändrad:

Om hästen förflyttar benen i samma ordning som tölt så är det tölt. Oavsett kvaliten på den, och oavsett ras. Är inte förflyttningen den samma så är det inte tölt.

Menar du på allvar att du inte ser någon skillnad på hur tex en travare och ett halvblod travar? Eller en Hackney? Eller galoppen? :crazy:

Nu har jag fått tag på bilder på töltande araber.

Härliga bilder! Det ser inte ut att vara något fel på den tölten.

Haha kan bara hålla med.

Jag är isisperson i grunden och förstår vad Freya menar, MEN saken är ju dock att det beror på om man diskuterar tölt som gångart, eller som islandshästspecifik bedömning på rasspecifik kvalité eller stil.

Flera andra hästraser kan tölta, som gångart. Sen att det inte är bra kvalité nog eller rätt stil för en islandshästbedömning ä faktistk en helt annan sak än om det är tölt eller inte.

Precis som traven på ett litet russ inte nånsin kommer ha samma stil eller så kallad kvalité som på ett halvblod.
Men det är ju fasan trav för det!!!
Precis som tölt är tölt även om det är en dålig tölt med taktfel, men det finns ju rejält mycket bland isisar med och jag brukar itne höra att folk klagar så dant mer än att den behvöer tränas då. Men då är det minstann tölt, även om den är oren (tex. passsaktig etc.)

Det är väl allt jag har att säga sålänge haha, men liksom, kvalité är inte samma sak som själva gångarten.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 773
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 150
Senast: Sasse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat