Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fråga
Varför har det blivit kortare tid mellan doserna?
Svar
Det är extra angeläget med två doser vaccin nu när smittspridningen domineras av deltavarianten. Mot deltavarianten krävs två doser för att få ett riktigt bra skydd mot allvarlig sjukdom. Eftersom vi nu har gott om vaccin är det möjligt att införa ett kortare intervall för att fler ska kunna bli fullvaccinerade snabbare.
Ett kortare intervall införs för alla som har fått mRNA-vaccin, alltså Pfizer eller Moderna. Du får ditt sms-erbjudande om dos två när det är din tur. Du behöver inte göra något för att du ska få ett sms tidigare.
Är det någon annan som fått den reaktion jag fick av båda doserna, med extremt dämpat lukt och smaksinne efter runt 4-6 h som ersattes av en smak av att gå omkring med en ståldank i munnen i ett dygn? (Hade också hyfsat hög feber som influensa vid första dosen i runt ett dygn och ljummen feber i några timmar vid andra dosen.)
Är det någon annan som fått den reaktion jag fick av båda doserna, med extremt dämpat lukt och smaksinne efter runt 4-6 h som ersattes av en smak av att gå omkring med en ståldank i munnen i ett dygn? (Hade också hyfsat hög feber som influensa vid första dosen i runt ett dygn och ljummen feber i några timmar vid andra dosen.)
Du rapporterar väl in det på läkemedelsverkets hemsida?Fler biverkningar dyker upp. Blödningar under huden, typiskt för covid-19, men visste inte att man fick det av pfizers vaccin med.
Är det verkligen ett vanligt/typiskt symtom vid covid-infektion ? Inget som finns med på folkhälsomyndighetens lista över symtom i alla fall....Fler biverkningar dyker upp. Blödningar under huden, typiskt för covid-19, men visste inte att man fick det av pfizers vaccin med.
Det är det om man har läst lite mer litteratur på ämnet.Är det verkligen ett vanligt/typiskt symtom vid covid-infektion ? Inget som finns med på folkhälsomyndighetens lista över symtom i alla fall....
Det orkar jag nog inte med så länge det håller sig vid den enda fläcken. Blir de fler däremot så finns risken att jag både rapporterar och söker vård för kontroll av blodplättar, det är dokumenterat bland både sjukdomen och flera vaccin att blodplättarna kan minska.Du rapporterar väl in det på läkemedelsverkets hemsida?
Dag två blev det mindre ömt och dag tre knappt märkbart för mig. Tror du klarat dig från de värsta biverkningarnaFicka andra dosen för drygt ett dygn sen, rejält öm i axeln men inga mer symptom. Vågar man tro att man klarat sig då?