Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kollade på 1177 för region Stockholm:

Fråga​

Varför har det blivit kortare tid mellan doserna?

Svar​

Det är extra angeläget med två doser vaccin nu när smittspridningen domineras av deltavarianten. Mot deltavarianten krävs två doser för att få ett riktigt bra skydd mot allvarlig sjukdom. Eftersom vi nu har gott om vaccin är det möjligt att införa ett kortare intervall för att fler ska kunna bli fullvaccinerade snabbare.
Ett kortare intervall införs för alla som har fått mRNA-vaccin, alltså Pfizer eller Moderna. Du får ditt sms-erbjudande om dos två när det är din tur. Du behöver inte göra något för att du ska få ett sms tidigare.

Är det någon annan som fått den reaktion jag fick av båda doserna, med extremt dämpat lukt och smaksinne efter runt 4-6 h som ersattes av en smak av att gå omkring med en ståldank i munnen i ett dygn? (Hade också hyfsat hög feber som influensa vid första dosen i runt ett dygn och ljummen feber i några timmar vid andra dosen.)

Är det någon annan som fått den reaktion jag fick av båda doserna, med extremt dämpat lukt och smaksinne efter runt 4-6 h som ersattes av en smak av att gå omkring med en ståldank i munnen i ett dygn? (Hade också hyfsat hög feber som influensa vid första dosen i runt ett dygn och ljummen feber i några timmar vid andra dosen.)

Inte av vaccinationen men av själva infektionen fick jag liknande symptom, fast mer långdragna.

Pappas fru fick metallsmak i munnen efter första sprutan pfizer.

Fler biverkningar dyker upp. Blödningar under huden, typiskt för covid-19, men visste inte att man fick det av pfizers vaccin med.

Verkade som de fångade upp unga som kom och vaccinerade sig idag, tänker de som är 16 - 18 år.

Följande scenario utspelade sig när jag kom fram i kön:
- Hur gammal är du?
- Eh… -87… 34 (jag vet plötsligt inte hur gammal jag är O_o )
-OJ! Vad du ser ung ut!!

Undrar hur gammal hon trodde jag var :rofl:

Moderna dos 2 igår morse. Under dagen igår fick jag nervsmärta i högerarmen (inte samma som jag fick sprutan i). Den stannade kvar idag, kröp omkring lite här och var men mest i höger armbåge och strålar upp i överarmen, där det kan hugga till riktigt överjävligt emellanåt. Annars är det väl det vanliga. Muskelvärk, huvudvärk osv.

Avvaktar ett par dagar och ser om det kommer fler biverkningar, sen skickar jag väl in om nervsmärtan.

Är det verkligen ett vanligt/typiskt symtom vid covid-infektion :confused: ? Inget som finns med på folkhälsomyndighetens lista över symtom i alla fall....
Det är det om man har läst lite mer litteratur på ämnet.
Du rapporterar väl in det på läkemedelsverkets hemsida?
Det orkar jag nog inte med så länge det håller sig vid den enda fläcken. Blir de fler däremot så finns risken att jag både rapporterar och söker vård för kontroll av blodplättar, det är dokumenterat bland både sjukdomen och flera vaccin att blodplättarna kan minska.

Tog min andra spruta för en timme sedan. Är van blodgivare och inte rädd för nålar/sprutor men var tydligen nervös ändå?? Kände hur det hettade i hela ansiktet haha. Det släppte efter såklart men ändå en konstig reaktion.

Ficka andra dosen för drygt ett dygn sen, rejält öm i axeln men inga mer symptom. Vågar man tro att man klarat sig då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar