Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyssnade på ett radioinslag nu (från igår, alltså 96 smittade bara), och deltagarna fick tydligen ingen information om det första fallet som konstaterades. :up: https://sverigesradio.se/artikel/al...acka-nastan-omojligt-att-inte-vara-nara-andra
En vän till mig vidarebefordrade Ängsbackas nyhetsmejl som skrivits med anledning av covidutbrottet. För att sammanfatta kort säger de att alla informerats att de måste följa rekommendationer men att de förstår om den långa tiden med pandemi och rådande läge med många vaccinerade (sic!) gjort att DELTAGARNA tagit lätt på att följa rekommendationerna. De fortsätter med att säga att de känner för de som blivit sjuka och önskar dem väl. Hej victim blaming/frånsägelse av ansvar.

En vän till mig vidarebefordrade Ängsbackas nyhetsmejl som skrivits med anledning av covidutbrottet. För att sammanfatta kort säger de att alla informerats att de måste följa rekommendationer men att de förstår om den långa tiden med pandemi och rådande läge med många vaccinerade (sic!) gjort att DELTAGARNA tagit lätt på att följa rekommendationerna. De fortsätter med att säga att de känner för de som blivit sjuka och önskar dem väl. Hej victim blaming/frånsägelse av ansvar.
Nu är det här ju ett extremfall, men det är nog talande för en problematik som kommit med att vissa restriktioner lättats samtidigt som man belyser att det ju finns rekommendationer (som folk uppenbarligen behöver hjälp att följa med restriktioner i vissa fall...).

Korrelationen mellan ”JA, tantrafestival nu, vilken bra idé!” och motvilja mot vaccination riskerar nog att ha varit alltför hög.
Det sa jag också när någon frågade vilka som åker på tantrafestival; antivaxxers säkert 🤷‍♀️

De kurser som nu ställts in är sexsibilitet, tantra för par och helig livmoder. Jag må vara fördomsfull men jag tycker det säger en del om verklighetsförankringen hos både kursgård och deltagare. :angel:

Grejen är ju att du helt hundra inte kan veta om det är en biverkning, eller om du fått covid (det är nog troligt med biverkning så kort tid efter) men man rekommenderas ändå att stanna hemma vid feber.

Att man skulle få covid 1 dygn efter 2:a vaccinationen som känd för att ge just den biverkningen känns ju rätt osannolikt. Men får stanna hemma då.

Att man skulle få covid 1 dygn efter 2:a vaccinationen som känd för att ge just den biverkningen känns ju rätt osannolikt. Men får stanna hemma då.
Alltså, såhär står det på 1177 (VGR):

"Stanna hemma om du får symtom efter vaccinationen 
Stanna hemma om du får symtom som feber, får ont i lederna och musklerna eller får ont i huvudet inom ett till två dygn efter vaccinationen. Det är förmodligen biverkningar av vaccinationen. Stanna hemma så länge du har symtom.
Om symtomen inte går över inom ett dygn behöver du lämna prov. Det är för att få veta om du har covid-19, till exempel för att du blev smittad innan du vaccinerade dig. "

Så jag tror nog inte heller att du fått covid, men råden är ändå sådär. :)

Alltså, såhär står det på 1177 (VGR):

"Stanna hemma om du får symtom efter vaccinationen 
Stanna hemma om du får symtom som feber, får ont i lederna och musklerna eller får ont i huvudet inom ett till två dygn efter vaccinationen. Det är förmodligen biverkningar av vaccinationen. Stanna hemma så länge du har symtom.
Om symtomen inte går över inom ett dygn behöver du lämna prov. Det är för att få veta om du har covid-19, till exempel för att du blev smittad innan du vaccinerade dig. "

Så jag tror nog inte heller att du fått covid, men råden är ändå sådär. :)

Ja, jag har läst det :)

Jag och sambon fick andra sprutan igår eftermiddag. Igår kväll och imorse har vi båda haft lite ont i armen lite. Så vi cyklade till skogen och plockade blåbär i förmiddags. Nu ligger vi båda i soffan med lite "sjuk-känsla" 🤪😁

Värsta som finns -för mig- är att bli stucken i, så jag är faktiskt rätt nöjd med att ha genomlidit detta 2 ggr :up:

20210817_103321.webp

Precis tagit andra sprutan. Glömde såklart vaccinationskortet :meh: men jag lär inte ha varit den första. Det gick i alla fall snabbt och kändes knappt. Hoppas jag slipper biverkningar. Känns i alla fall jätteskönt att vara färdig!

Ska ta första sprutan idag tillsammans med killen, förhoppningsvis blir vi inte båda dåliga med tanke på hundarna.

Andra sprutan igår! Ont i armen idag, och lite ont i huvudet. Sköterskan som gav sprutan sa att jag kunde förbereda mig på feber, men inget än så länge iaf.

Var i matbutiken idag och en tant stötte på en något yngre man hon kände. Lite vanligt småprat och hon frågar om han tagit sprutan. Han säger nej och att han inte tänker ta den och vilken utskällning tanten gav alltså!! Hoppas hon såg att jag log med ögonen trots mitt munskydd :rofl:

Senast ändrad:
Var i matbutiken idag och en tant stötte på en något yngre man hon kände. Lite vanligt småprat och hon frågar om han tagit sprutan. Han säger nej och att han inte tänker ta den och vilken utskällning tanten gav alltså!! Hoppas hon såg att jag log med ögonen trots mitt munskydd :rofl:
Synd att hon skällde ut honom, chansen att han ändrar sig efter något sådant är inte direkt stor, och andra som hör sådant kan också få det att tippa över till att inte ta sprutan.

Synd att hon skällde ut honom, chansen att han ändrar sig efter något sådant är inte direkt stor, och andra som hör sådant kan också få det att tippa över till att inte ta sprutan.
Hon gjorde helt rätt i sammanhanget med tanke på vad som sades precis innan. Jag tror hon tryckte på helt rätt knappar med sina ordval också, av det lilla jag förstod om deras relation (släkt/familjevän). Men ja, såklart bäst att lugnt övertala om någon är öppen för det.

Ska ta första sprutan idag tillsammans med killen, förhoppningsvis blir vi inte båda dåliga med tanke på hundarna.
Öm i armen, värre än TBE men inte så farligt. Ont i huvudet vid rörelse men jag har ibland problem med huvudvärk så det behöver inte vara relaterat till vaccineringen. Blev moderna.

Feber, huvudvärk och känner mig allmänt skum i kroppen efter gårdagens andra dos så iaf idag blir jag hemma från jobb och har inte febern släppt till 14 (när chefen senast måste meddelas angående imorgon) så blir jag även hemma imorgon.

Knappt ett dygn efter andra dosen, vänsterarmen (där jag fick sprutan) har varit nästan obrukbar sedan igår kväll. Hoppas det släpper snart. I övrigt känner jag mig seg som sirap och har lite huvudvärk.

Har också stickningar i fingrarna vilket känns lite obehagligt, men jag vet inte om det kanske är kopplat till att jag har legat och sovit väldigt konstigt i natt pga armen. Är gravid i vecka 30 och har därmed redan svårt att hitta bekväma sovpositioner :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad