Utställningstråden 2015

Nu har PM kommit för Mårtenutställningen! 8 anmälda peppar och salt. Jag har två och så vet jag att Dahlias systers valp kommer. Men vilka dom andra fem är har jag ingen aning om! Var ju 4 olika klasser om jag minns rätt så de kanske inte ens går mot varandra :)
Åker med en kompis till mig som ska ställa sin Podengo, där var det en till anmäld förutom Poppy.

Hur är konkurrensen för er andra?

9 salukis, vet vilken en av de andra är och den går inte i samma klass. Finns en uppfödare som har valpkull i rätt ålder för att gå i samma klass som ebrah på utställningen, skulle inte vara helt otippat om någon av de valparna kom, så lite konkurrens kanske det blir :)

Om en har en hund som vinner "allt" och som har över 20 cert
Är det inte lite ojuste mot andra om hunden ställer överallt och i alla småtävlingar och ständigt vinner
Jag har hört lite olika åsikter om det
Vad tycker ni, ska en släppa fram andra hundar och ge dom chansen eller är det "rätt" att vinna för vinnandets skull?

Det är en jakthund, han måste starta jaktklass för att vinna cert och måste vara jaktchampion för att bli usch.
Vi kommer inte starta han på prov så han kommer aldrig kunna "vinna allt"

Är det inte lite ojuste mot andra om hunden ställer överallt och i alla småtävlingar och ständigt vinner
Vad tycker ni, ska en släppa fram andra hundar och ge dom chansen eller är det "rätt" att vinna för vinnandets skull?

Jag är lite i den situationen nu med min tik, hon är 17 månader och har vunnit 10 cert i en ras där det är riktigt hård konkurrens. Nu tävlar jag inte om certet (känns faktiskt som om jag inte bryr mig så mycket om det tyvärr), men jag jagar poäng till att bli årets bästa svenskfödda tik. Därför ställer jag henne och "snor" cert från andra som behöver. Så bara för att hunden har många cert så kan det ju finnas andra viktiga grejer att tävla om.

Jag är lite i den situationen nu med min tik, hon är 17 månader och har vunnit 10 cert i en ras där det är riktigt hård konkurrens. Nu tävlar jag inte om certet (känns faktiskt som om jag inte bryr mig så mycket om det tyvärr), men jag jagar poäng till att bli årets bästa svenskfödda tik. Därför ställer jag henne och "snor" cert från andra som behöver. Så bara för att hunden har många cert så kan det ju finnas andra viktiga grejer att tävla om.
Okey, ja då förstår jag :)

Har du själv varit i situationen när en annan hund har "varit i vägen" för någon av dina hundar?

När hon har blivit årets bästa svenskfödda tik, finns det mer meriter att vinna

Jag hatar när dom stora uppfödarna i mina ras åker på alla utställningar med sina juniorer som har 20 CERT :cool: dom kan ju ändå inte vinna något på det fören hundarna är 2 år.

Men o andra sidan tycker jag inte att dom ska strunta i att åka för att vi andra ska få chansen. Är inte hunden så fin att det kan vinna ändå så är den kanske inte värd certet ändå.

Jag hatar när dom stora uppfödarna i mina ras åker på alla utställningar med sina juniorer som har 20 CERT :cool: dom kan ju ändå inte vinna något på det fören hundarna är 2 år.

Men o andra sidan tycker jag inte att dom ska strunta i att åka för att vi andra ska få chansen. Är inte hunden så fin att det kan vinna ändå så är den kanske inte värd certet ändå.

Jo, det är ju sant
Hur gör du?
Ställer du samtidigt som din uppfödare och där kullsyskonen tävlar mot varandra
Jag måste säga att jag har lite blandade känslor när det gäller det... jag vill ju att min hund ska bli bättre placerad samtidigt som jag inte vill det :)[/QUOTE]

Har du själv varit i situationen när en annan hund har "varit i vägen" för någon av dina hundar?

Det finns ju alltid titelutställningar, årets hund listor både på SKK samt rasklubben så jag förstår att man fortsätter att ställa. Såklart det kan kännas tråkigt och irriterande för de andra men det är fortfarande en sport. Ingen skulle väl strunta i att starta i agility eller boxning eller vilken annan sport som helst bara för att man vinner ofta?
Alla kan inte åka överallt, framförallt inte när det finns två utställningar samma dag.

Är man dock uppfödare och har fler tikar som jagar cert till exempel så kanske man kan strunta i att ställa den som vinner vid varje utställnkng för att någon av de andra ska chans att få cert. Men det beror ju helt på vad man är ute efter.

Jo, det är ju sant
Hur gör du?
Jag måste säga att jag har lite blandade känslor när det gäller det... jag vill ju att min hund ska bli bättre placerad samtidigt som jag inte vill det :)
Min uppfödare bor inte i Sverige och inga syskon till min hund heller :) Men hade dom gjort det hade jag inte tvekat på att ställa mot dom.

Ja det har jag, förra året var det en tik som tog tolv cert och jag fick ett antal reserv cert efter den tiken. Visst känns det lite surt men samtidigt är det ju så reglerna är. Jag måste ju helt enkelt se till att få fram en ännu bättre hund för att kunna slå dom.

Det här året har hon mestadels tävlat i juniorklass + att jag inte riktigt hade fattat hur bra hon är förrän i slutet av sommaren så ställde inte så mycket som jag borde gjort i början plus mitten av sommaren.

Hon kommer inte bli årets svenskfödda tik, men troligtvis 2:a. Nästa år kommer jag vara med från början så kommer ställa då också även fast hon inte behöver cert.

Jo, det är ju sant
Hur gör du?
Jag måste säga att jag har lite blandade känslor när det gäller det... jag vill ju att min hund ska bli bättre placerad samtidigt som jag inte vill det :)
[/QUOTE]

Jag har ställt samtidigt som min uppfödare ställt syskon, det gör jag gärna och uppfödarna tycker det är jättekul när vi är på samma utställningar (eller andra tävlingar). Då hejar vi på varandras hundar, hjälper till att visa vid behov och passar på att umgås. Nu bor mina hundars uppfödare 100 mil från mig, så vi möts inte ofta och då gäller det att passa på när tillfälle ges :p tror dock inte vi gjort annorlunda vid tävlingar även om vi bott närmare varandra.

Lite så känner jag, blir en öppenklass hane bir/bim så är de ju för de andra inte är lika bra. Cert delas ut i jaktklass så de kommer han aldrig sno.

Jo, det är ju sant
Hur gör du?
[/QUOTE]

Nu ägs ju båda mina hundar av @falukorw men eftersom jag tycker om att ställa ut har jag ställt även när hon ställt sin/sina andra tikar. Är ju så många andra hundar dom ska slå också så spelar liksom ingen roll.
Klart det kan kännas surt ibland men man kan ju också snacka ihop sig om villa hundar som ställs mot varandra :)

Jo inom de flesta raser gör man det. Om hunden tex är junior och redan har 3 cert kan man fortfarande plocka fler fram tills hunden är 2 år och kan ta championatet.

Men om hunden är över 2 år och har 3 cert så får man väl inte tävla om fler?
Att man fortfarande kan plocka cert på en junior kan jag förstå men.. :)
I min ras är det ju inte aktuellt ändå, eftersom certen bara delas ut i jaktklass.

Men om hunden är över 2 år och har 3 cert så får man väl inte tävla om fler?
Att man fortfarande kan plocka cert på en junior kan jag förstå men.. :)
I min ras är det ju inte aktuellt ändå, eftersom certen bara delas ut i jaktklass.
Jo vissa raser får det. Tex aussie kan plocka hur många cert som helst utan att ta championat, om dom inte har bruksmeriten som krävs för att ta championatet.

Jo vissa raser får det. Tex aussie kan plocka hur många cert som helst utan att ta championat, om dom inte har bruksmeriten som krävs för att ta championatet.

Ja, men jag fick klicka i ja i en ruta där det stod typ "Har din hund tillräckliga certifikat för att få SE UCh, men saknar tillräckliga jaktprovsmeriter för att få championatet?"
Ladda har ju tillräckligt med cert, men saknar en etta i öppenklass än så länge.
Då fick hon Specialtecken S.

Känns som att det borde vara samma för bruksraser:p men det verkar ju inte så då.

Ja, men jag fick klicka i ja i en ruta där det stod typ "Har din hund tillräckliga certifikat för att få SE UCh, men saknar tillräckliga jaktprovsmeriter för att få championatet?"
Ladda har ju tillräckligt med cert, men saknar en etta i öppenklass än så länge.
Då fick hon Specialtecken S.

Känns som att det borde vara samma för bruksraser:p men det verkar ju inte så då.
Ja jag förstår vad du menar.. När jag har anmält gonicen så har jag ju fått fylla i att hon saknar jaktmerit för att ta certet. Ja, det låter logiskt att det borde vara samma med bruksraser, men har sett flera aussies som har typ 10 cert i öppenklass..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 993
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 370
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar