Utställningstråden 2015

Ja jag förstår vad du menar.. När jag har anmält gonicen så har jag ju fått fylla i att hon saknar jaktmerit för att ta certet. Ja, det låter logiskt att det borde vara samma med bruksraser, men har sett flera aussies som har typ 10 cert i öppenklass..

Ja, eller, certet får hon ju ta - hon har tillräckliga jaktprovsmeriter för att starta jaktklass, men inte tillräckligt för att få championatet :)
För start i jaktklass krävs GK unghundsprov, för championatet krävs ett förstapris i öppenklass, vårt elitprov.

Skumt...

Någon som har några tips till en total nybörjare? Åker på utställning med lilltrollet på söndag och räknar med att ha en piraya i kopplet. :rofl::nailbiting:

Någon som har några tips till en total nybörjare? Åker på utställning med lilltrollet på söndag och räknar med att ha en piraya i kopplet. :rofl::nailbiting:

Skrev du inte att han går fint utan att vara piraya om du själv går iställen för att springa? Du måste ju inte springa i ringen :) bättre med lite för långsamt tempo än en studsbollspiraya i kopplet.

Skrev du inte att han går fint utan att vara piraya om du själv går iställen för att springa? Du måste ju inte springa i ringen :) bättre med lite för långsamt tempo än en studsbollspiraya i kopplet.

Han travar inte om jag går tyvärr, han börjar gå någon snabb passgång.

Han kan numera springa när jag springer, när vi tränar hemma. Men jag tänker att han kommer att gå tillbaka till att vara piraya när det är helt nytt. Han blir så jäkla upphetsad av kopplet. :banghead:

Var det några härifrån som ställde i Växjö i helgen? Jag ställde Impa och hon skötte sig lysande :) Excellent, CK, CACIB och BIR blev resultatet.

Har även anmält henne till Stockholm och på lördag förmiddagen står vi i hovawart montern om nån vill titta förbi :)

Jo, det är ju sant
Hur gör du?
Ställer du samtidigt som din uppfödare och där kullsyskonen tävlar mot varandra
Jag måste säga att jag har lite blandade känslor när det gäller det... jag vill ju att min hund ska bli bättre placerad samtidigt som jag inte vill det :)
[/QUOTE]

Jag ställer samtidigt som uppfödaren och där kullsyskon/halvsyskon ställs. Ställer för att det är en kul grej och går det inte bra för min hund så gör det förhoppningsvis det för uppfödarens eller syskonen. Vi hejar på varandra :)

Jag ställer samtidigt som uppfödaren och där kullsyskon/halvsyskon ställs. Ställer för att det är en kul grej och går det inte bra för min hund så gör det förhoppningsvis det för uppfödarens eller syskonen. Vi hejar på varandra :)[/QUOTE]

Det kommer jag också att göra i framtiden. Tycker att det kommer att vara jätteroligt. :)

Var det några härifrån som ställde i Växjö i helgen? Jag ställde Impa och hon skötte sig lysande :) Excellent, CK, CACIB och BIR blev resultatet.

Har även anmält henne till Stockholm och på lördag förmiddagen står vi i hovawart montern om nån vill titta förbi :)

Jag ställde för första gången i mitt liv ut en hund, vår (mest makens) tyska jaktterriertik på snart 1,5 år. Hon fick ett VG, vilket vi är supernöjda med. Hunden skötte sig bra, vilket var mål nummer ett, och fick en tvåa vilket var mål nummer två. Nu är det dags för jaktmeriter istället, eventuellt ställer vi ut henne ytterligare någon gång nästa år och ser om det går att skrapa hem ett Excellent istället.

Hjälp mig tänka! Första saluki går som hund 60 i ringen. Bedömningen startar kl 9. Incheckning mellan 7:30-11:00. Domaren dömer 20-25 hundar per timme.

När borde jag satsa på att vara på plats? Om jag tänker rätt borde vi gå in i ringen tidigast kl 11? Lämpligt att vara där kl 10 då?

Hjälp mig tänka! Första saluki går som hund 60 i ringen. Bedömningen startar kl 9. Incheckning mellan 7:30-11:00. Domaren dömer 20-25 hundar per timme.

När borde jag satsa på att vara på plats? Om jag tänker rätt borde vi gå in i ringen tidigast kl 11? Lämpligt att vara där kl 10 då?
Jag skulle nog satsa på att vara där runt 10 Ibland går det rätt fort när de dömer och ibland deltar inte alla anmälda hundar.. Bättre för tidigt än för sent känner jag :)

De kommer gå in tidigast kl 11 men troligtvis senare än så. Hur lång tid du ska vara där innan beror ju helt på hur mycket tid du behöver för förberedelse :)
Jag vill gärna vara där en halvtimme innan för att jag ska hinna borsta, klippa och fixa samt värma upp hunden lite!

Hur mycket tränar ni på att vänja hunden att vara i bur innan utställning?
Här hemma står canvasburen uppe och hundarna får ibland maten därinne
Om jag stänger protestererar hanen och vill ut
Ska jagvänta ut honom tills han slappnar av och lägger sig och därefter ta ut honom?

För vår del går första Aussien som nummer 13. Så jag räknar med att starta runt 9.30-9.40, troligtvis blir det senare då hans kennelnamn börjar på T, om de går på alfabetsordning.

Jag vill vara där typ två timmar innan så att han får relaxa lite. ;) Vi lär vara där vid 7.30.

Ska jagvänta ut honom tills han slappnar av och lägger sig och därefter ta ut honom?

Jag har lärt mina hundar att ligga i bur sedan valpåldern så det är helt naturligt för dom.

Jag skulle inte ta ut honom förrän han lugnat sig.

De kommer gå in tidigast kl 11 men troligtvis senare än så. Hur lång tid du ska vara där innan beror ju helt på hur mycket tid du behöver för förberedelse :)
Jag vill gärna vara där en halvtimme innan för att jag ska hinna borsta, klippa och fixa samt värma upp hunden lite!

Ja, jag vet ju inte.. Jag kan ju ta henne direkt från bilen till ringen i princip, det finns ingen päls som behöver fixas med eller så. Däremot tycker hon ju att det är helfestligt med andra hundar. Kanske hon inte ska jaga alla hon ser om vi är där i god tid? Samtidigt vill jag ju inte att hon ska vara helt slutkörd när jag ställer.

Om tanken är att hunden ska vara i buren under utställningen så skulle jag absolut(!) träna hunden på att vara där innan tävlingsdagen. Finns massor av olika sätt att träna på som får hunden att tänka att buren är rolig/trevlig att vara i. Tror det finns en del filmer på youtube om inte annat :)

Om tanken är att hunden ska vara i buren under utställningen så skulle jag absolut(!) träna hunden på att vara där innan tävlingsdagen. Finns massor av olika sätt att träna på som får hunden att tänka att buren är rolig/trevlig att vara i. Tror det finns en del filmer på youtube om inte annat :)
Idag gick det bättre med buren :)
Han la sig efter en kort stund, utan gnäll och då fick han komma ut

Hur gör du med din hund när du är ute och tävlar annat och det blir långa väntetider?
Är hunden då i bilen och vilar eller är hon med dig hela tiden?
Har du bur på utställning till din valp?

Jag har aldrig haft bur tidigare, men tycker det ser ganska skönt ut för hundarna att ha en egen ostörd plats.

Idag gick det bättre med buren :)
Han la sig efter en kort stund, utan gnäll och då fick han komma ut

Hur gör du med din hund när du är ute och tävlar annat och det blir långa väntetider?

Jag har aldrig haft bur tidigare, men tycker det ser ganska skönt ut för hundarna att ha en egen ostörd plats.
Hoppas det inte gör något att jag flikar in :o

Jag har bur till min hund på utställning. Det är väldigt praktiskt. Min hund gillar sin bur och kopplar av bra i den. Att ha hunden i bilen är inget alternativ på utställning, dels är det för varmt på sommaren och för kallt på vintern, men det främst anledningen är väl att det inte är så smidigt att bara springa ut och hämta hunden innan man ska in i ringen. Det kan ta ett tag att komma in på utställningsområdet om man har otur. Att ha hunden kopplad vid sidan om ringen i väntan tycker jag tröttar ut min hund på tok för mycket, och stressar upp honom. I bur känner han av miljön, men är samtidigt lugn och trygg.

När jag ska tävla andra grenar vet jag inte hur det kommer funka. Det bästa hade varit att ha bur då med, men jag har uppfattat det som att man oftast har hunden i bilen på tex lydnadstävlingar. Det funkar inte för min hund, så vet inte hur jag ska lösa det.

Hoppas det inte gör något att jag flikar in :o

Jag har bur till min hund på utställning. Det är väldigt praktiskt. Min hund gillar sin bur och kopplar av bra i den. Att ha hunden i bilen är inget alternativ på utställning, dels är det för varmt på sommaren och för kallt på vintern, men det främst anledningen är väl att det inte är så smidigt att bara springa ut och hämta hunden innan man ska in i ringen. Det kan ta ett tag att komma in på utställningsområdet om man har otur. Att ha hunden kopplad vid sidan om ringen i väntan tycker jag tröttar ut min hund på tok för mycket, och stressar upp honom. I bur känner han av miljön, men är samtidigt lugn och trygg.

När jag ska tävla andra grenar vet jag inte hur det kommer funka. Det bästa hade varit att ha bur då med, men jag har uppfattat det som att man oftast har hunden i bilen på tex lydnadstävlingar. Det funkar inte för min hund, så vet inte hur jag ska lösa det.
Ja, jag har också funderat på varför det främst verkar vara utställningshundarna som har tillgång till bur
Visst måste man kunna ha buren även om man tävlar i annat än utställning?
Att kunna koppla av är ju minst lika viktigt för hunden om den tävlar i exempelvis lydnad eller agility

På lure coursing-tävlingar sitter de i bilen, likadant på rallylydnaden, men det är ju utomhus också. Hade det varit smidigare med bur hade jag använt det istället.
På utställningar har jag bur, men mina hundar älskar(!) att vara i bur, så jag har inte direkt behövt träna det. Går dock inte iväg från buren utan sitter vid den hela tiden för att kunna hålla koll på hundarna så att de mår bra och att ingen beter sig illa mot dem.
Kommer absolut ha med bur till valpen på söndag, men ja, hon tycker jättemycket om den och somnar så fort hon blir instängd i den.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 993
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 370
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2