Utställningstråden 2015

Lite sen uppdatering!
Äntligen släppte det för min tyska import! Han fick sitt första cert i lilla sthlm i knivsta -14 sen har det gått segt med reservcert, vg och nu senaste året släta execellent. Men i minnesutställningen i Täby fick tog han sitt andra cert och utställningen efter det i Gimo så slog han till med sitt tredje cert och kan nu titulera sig
SE UCH Bossyboots Armstrong
image_zpslr6x4kmd.jpeg

Skriven här också för fortast möjliga svar!

Tränar ni "sitt" med valpen? Undviker ni detta och tränar istället på "stå"?

Vill börja klickerträna med vår men vet inte vad jag bör träna och inte :p Anledningen till att jag frågar är att någon sa att man inte skulle träna just sitt.

Jag själv tänkte väl mer att man kan träna både sitt och stå men jag har iochförsig aldrig ställt innan, detta blir premiärvovven!

Vill börja klickerträna med vår men vet inte vad jag bör träna och inte :p Anledningen till att jag frågar är att någon sa att man inte skulle träna just sitt.

Jag själv tänkte väl mer att man kan träna både sitt och stå men jag har iochförsig aldrig ställt innan, detta blir premiärvovven!
Uppfödaren berättade att hon aldrig lär sina sitta just för att hon ska ställa ut. Men jag tränar både rally och lydnad med min så både den här och den förra fick lära sig sitt. Det har gått bra på utställningar ändå :)

@Emuliiaa
Mina lär sig inte sitt, utan stå istället.
Självklart kan hundar kunna båda (en av mina tre kan det. Ibland. Ligg går bättre. Behöver jag säga att vi inte tränar så mycket "vanliga" kommandon? ;) ), men, det jag upplever när jag kollar på andra i utställningsringen: har hunden lärt sig sitt "tidigt" så ligger det väldigt nära till hands att de sätter sig i ringen, när de är unga iaf.
När kommandona väl är befästa så är det inga problem, men att ha en ung hund som sätter sig i ringen hela tiden alstrar ofta frustration hos handlern, och då är det inte längre en rolig grej för hunden att vara i utställningsringen.
Så, planerar du ställa ut hunden "mycket" som ung skulle jag befästa stå ordentligt innan jag börjar med sitt. Ska du lydnadsträna och -tävla så kanske tvärt om.

Min kan sitt i alla former (framifrån, i fotposition, under gång, under inkallning osv) och har aldrig någonsin satt sig ner i ringen :)

Vi har varit iväg på utställning igen. Den här gången i Åstorp och Impa blev BIM. Trots att hon blivit BIR några gånger så är det här en av de jag håller högst då det va knappt 30 hoffar anmälda. Domaren tyckte hon var en aning tjock så nu ska hon bantas inför mässan då det är samma domare som dömer där som det va igår. Så jag har en liten förhoppning om att det ska gå bra även där :)

68DSC_5743.jpg

Bild från rasspecialen i somras där hon fick excellent, CK och blev 4:e bästa tik i öppenklass.

Jag funderar på att ställa min hund på My dog i Gbg i mitten på januari, han är då runt 8 månader.
Han har bara varit på små lokala utställningar fram till nu

Hur van tycker ni att hunden bör va för att ställas på en så stor utställning?
Brukar det gå bra även om hunden är ovan vid så mycket runtomkring
Han är lugn trygg och cool i sättet, stressar inte upp sig i nya situationer.

Jag funderar på att ställa min hund på My dog i Gbg i mitten på januari, han är då runt 8 månader.
Han har bara varit på små lokala utställningar fram till nu

Hur van tycker ni att hunden bör va för att ställas på en så stor utställning?
Brukar det gå bra även om hunden är ovan vid så mycket runtomkring
Han är lugn trygg och cool i sättet, stressar inte upp sig i nya situationer.
Äh, bara o köra! Om inte annat så lär sig hunden där ;)

Skämt o sido, så skämtade jag inte. Om hunden är trygg i sig själv o inte stressar upp sig så är ju det problemet löst. Och är han utställd innan så kan han ju den grejen med att stå fint och springa fint. Då är det inga konstigheter.

Själv gör jag ingen skillnad på stora och små utställningar. Jag styr och hunden hänger med, typ. Men så har jag alltid haft enkla hundar att vistas på utställning med. Vet inte hur det är att ha en jobbig hund. Men nu verkar ju din hund vara enkel så :)

Äh, bara o köra! Om inte annat så lär sig hunden där ;)

Skämt o sido, så skämtade jag inte. Om hunden är trygg i sig själv o inte stressar upp sig så är ju det problemet löst. Och är han utställd innan så kan han ju den grejen med att stå fint och springa fint. Då är det inga konstigheter.

Själv gör jag ingen skillnad på stora och små utställningar. Jag styr och hunden hänger med, typ. Men så har jag alltid haft enkla hundar att vistas på utställning med. Vet inte hur det är att ha en jobbig hund. Men nu verkar ju din hund vara enkel så :)
Nja, han springer och står kanske inte så fint... :)
Vi har ju lite tid att träna, förhoppningsvis går det bättre sen
Han tycker det är kul, det är det viktiga, tycker jag

Vi kör :)

Ska bifogas med anmälan. Ta med det till utställningen också. Finns det inte med anmälan flyttar de hunden till öppen klass. Var ska du ställa? ;)

Tack, glömde ju tagga dig :D Jag ska inte ställa utomlands vad jag vet ännu, men har börjat kolla lite på nästa år :D Men finns det något så man kan lägga med det som en bilaga då?

Tack ni andra också, även om ni inte visste svaret :p

Tack, glömde ju tagga dig :D Jag ska inte ställa utomlands vad jag vet ännu, men har börjat kolla lite på nästa år :D Men finns det något så man kan lägga med det som en bilaga då?

Tack ni andra också, även om ni inte visste svaret :p

Tror att man kan skicka det som en pdf i mail om man inte anmäler per post.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 924
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 370
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar