Utställningstråden 2015

Jag har anmält min ena hund till Hundmässan, mest för att det är nära hemifrån, att det verkar vara en trevlig domare, samt att ena uppfödaren ska dit. Nu börjar jag få lite kalla fötter eftersom varken jag eller hunden tycker att det är särskilt kul. Men för att det ska bli kul så måste vi förstås öva mer och jag skulle behöva få lite tips på att få hunden avspänd på bordet. Det är ju i princip det första intrycket som domaren får av hunden och tyvärr står hon alltid uppställd som en märla på bordet. Inte så jättevackert med andra ord. Petar jag på henne så blir det bara värre. Tips mottages därför tacksamt! :)

Jag har anmält min ena hund till Hundmässan, mest för att det är nära hemifrån, att det verkar vara en trevlig domare, samt att ena uppfödaren ska dit. Nu börjar jag få lite kalla fötter eftersom varken jag eller hunden tycker att det är särskilt kul. Men för att det ska bli kul så måste vi förstås öva mer och jag skulle behöva få lite tips på att få hunden avspänd på bordet. Det är ju i princip det första intrycket som domaren får av hunden och tyvärr står hon alltid uppställd som en märla på bordet. Inte så jättevackert med andra ord. Petar jag på henne så blir det bara värre. Tips mottages därför tacksamt! :)
Mata på bordet, kela på bordet, ha trevligt på bordet.
Träna ståendet på golvet, sedan på typ en dörrmatta, sedan på dörrmatta på bord, sedan bara bord.
En variant av många. :)

Det är ju en extrem höjning! Spännande, väl? :D

Haha, ja, nästan 100% mer än förra året :D
Ja, superspännande! (och superläskigt för mina never :eek: ) Det är ju alltid roligare med mer konkurrens, går det bra då så känns det ju alltid extra kul :) Hon känns färdig och fin i kroppen nu, har ett vackert huvud (världens finaste typ :love: helt opartiskt alltså....), har fått en bra bröstkorg till sin nätta typ och rör sig riktigt trevligt, så jag har goda förhoppningar! :)

Synd bara att jag blir apnervös vilket hon plockar upp direkt och blir allmänt låg och inte visar all den utstrålning och charm som hon faktiskt har. Så nu ska vi hem och träna på att verkligen bli säkra på ställandet, så att jag inte behöver noja :D
Hur är det, visst får man ha med sig någon typ av leksak i fickan? Får man ha en diskret pip?

Haha, ja, nästan 100% mer än förra året :D
Ja, superspännande! (och superläskigt för mina never :eek: ) Det är ju alltid roligare med mer konkurrens, går det bra då så känns det ju alltid extra kul :) Hon känns färdig och fin i kroppen nu, har ett vackert huvud (världens finaste typ :love: helt opartiskt alltså....), har fått en bra bröstkorg till sin nätta typ och rör sig riktigt trevligt, så jag har goda förhoppningar! :)

Synd bara att jag blir apnervös vilket hon plockar upp direkt och blir allmänt låg och inte visar all den utstrålning och charm som hon faktiskt har. Så nu ska vi hem och träna på att verkligen bli säkra på ställandet, så att jag inte behöver noja :D
Hur är det, visst får man ha med sig någon typ av leksak i fickan? Får man ha en diskret pip?

Ja du får ha både leksak och pip, men det får inte störa andra deltagare då det kan räknas som sabotage.

Ja du får ha både leksak och pip, men det får inte störa andra deltagare då det kan räknas som sabotage.

Tack för svar! :)
Då ska jag se om jag hittar någon liten leksak med en tyst pip i.. Om jag kan ladda den tillräckligt mycket hemma och innan vi går in i ringen borde det nästan räcka att den hänger ut från fickan hoppas jag :)

Tack för svar! :)
Då ska jag se om jag hittar någon liten leksak med en tyst pip i.. Om jag kan ladda den tillräckligt mycket hemma och innan vi går in i ringen borde det nästan räcka att den hänger ut från fickan hoppas jag :)

Jag gillar kattleksaker med pip i, gärna i kaninskinn :D De är väldigt små men hundarna brukar älska dom.

Nu har jag varit på Arken Zoo och köpt en... Kattleksak :D
En pälsklädd mus med ljud-chip. Riktigt high-tech - man kan ha den i fickan och springa med den utan att den piper, men när man tap:ar den lite lätt med fingrarna så låter den. Ett inspelat muspip dessutom, så det låter inte så högt och kan nog göra henne riktigt intresserad :D

Nu har jag varit på Arken Zoo och köpt en... Kattleksak :D
En pälsklädd mus med ljud-chip. Riktigt high-tech - man kan ha den i fickan och springa med den utan att den piper, men när man tap:ar den lite lätt med fingrarna så låter den. Ett inspelat muspip dessutom, så det låter inte så högt och kan nog göra henne riktigt intresserad :D

Det ska jag oxå kolla efter! Assi rullar ut svansen å det har han åkt ut på förut så de kan va nått som håller igång honom kanske

Det ska jag oxå kolla efter! Assi rullar ut svansen å det har han åkt ut på förut så de kan va nått som håller igång honom kanske

Gör det! :)
Den får plats som i handen också, däremot är det nog lätt att den piper lite hela tiden då... Men jag tänkte ha den i fickan :)

När börjar man träna "inför utställning" med valpen? Vår är 11v nu och känns mest som ett yrväder så jag vet inte riktigt var jag ska börja :angel:

På bordet har han stått några gånger, när jag fotar uppställningsbilder på hur han växer.

Men vet inte direkt hur man tränar in ett "stå"?? Med andra hunden klickertränar jag allt möjligt men hon ställs ju inte, så vill inte lära valpen massa tricks inför ringen..

När börjar man träna "inför utställning" med valpen? Vår är 11v nu och känns mest som ett yrväder så jag vet inte riktigt var jag ska börja :angel:

På bordet har han stått några gånger, när jag fotar uppställningsbilder på hur han växer.

Men vet inte direkt hur man tränar in ett "stå"?? Med andra hunden klickertränar jag allt möjligt men hon ställs ju inte, så vill inte lära valpen massa tricks inför ringen..

Så fort jag får dem :)
Min variant är att sitta på golvet och antingen kasta leksak (alla fyra ben i backen -> kastad leksak och kamp osv utifrån hundens önskemål) eller ge godis (samma där: alla fyra ben i backen -> godis). Dvs bara en långsammare variant av klicker. Om du inte vill riskera en massa clownande i ringen (vilket iofs är rätt charmigt för oss som tittar på ;) ), så kan du klicka in ett stå, och när det sedan väl sitter (haha :) ), bara träna och belöna "utställningsstået" med utställningskopplet på eller något liknande. Hundar brukar ju kunna vara rättså smarta när kommandona väl är inlärda :) (mindre smarta när de lärt sig något jag inte ville de skulle kunna... :D )

Han sträcker sig såhär efter godiset eller så går han framåt om jag håller godiset framför, jag ger även om han sträcker sig eller vadå? :angel: @Laa

Vilken färg på utställningskoppel hade ni kört på? Beige eller svart?

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 914
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 370
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?