Utställningstråden 2014

Jag fick PM till Hässleholm häromdagen. 22 anmälda Cardigan, lite sådär lagom. Min behöver ett cert till för att bli SEUCH, så jag håller tummarna för att han lyckas knipa det där.

Ja med den mängden anmälda borde det inte vara omöjligt iafl, lagom många. :)

Båda två utställningarna jag anmält till nu har dom förlängt anmälningstiden med en vecka dagen innan anmälan gått ut och dessutom tagit bort förhöjda avgiften sista dagarna. Verkar vara klent anmält. Hoppas det blir ganska få anmälda i min ras. Första utställningen är om 14 dagar så jag tycker de kan lägga ut ringfördelningen nu så jag ser antalet anmälda!

Och vad har vi lärt oss idag? Jo att man inte ska ta en 11 mån (fyller idag) bonnhund till Internationell utställning som första utställning.
Hon var mer i luften än på marken,ögonen och hjärnan gick i kors och öronen åt alla håll.
VG blev det. Och kritiken var faktiskt hyfsat rättvis.

Mkt god typ,ngt långsträckt helhets intrycjk.Bra skalle,nosparti,skulle bära öronen ngt bättre.
Vackra välformade ögon,mkt bra förbröst,ngt bred mellan frambenen,ngt grund bröstkorg,utmärkta vinklar.
Behöver stärka sin topline,rör sig lite svajigt i fram.

@dobbis det var ju riktigt bra kritik ändå! Låter lovande inför framtiden :)

@Roxer Grattis!! Jäklar vad skoj! Är den officiell den utställningen eller är det en rasspecial å jippo? Sjukt roligt vilket som!

@dobbis det var ju riktigt bra kritik ändå! Låter lovande inför framtiden :)

@Roxer Grattis!! Jäklar vad skoj! Är den officiell den utställningen eller är det en rasspecial å jippo? Sjukt roligt vilket som!

Den är officiell, men BISet utses ju bland våra raser, så det blir ju inte officiellt på det sättet. Brukar vara korthårig vorsteh som tar hem det. ;)

Igår debuterade min 4 månader minibulle, slutade som BIS 3.
Jag är helt otroligt stolt både över placeringen men framförallt hennes prestation. Vilken valp jag har! :love:
Kritiken löd som följande: "4 månader, härligt uttryck, fina ögon, välburna öron. Som helhet mycket tilltalande. Fina ben och tassar, rör sig trevligt. Lycka till!"

Nu ska vi leta fler utställningar!

Grattis @Nikkis, roligt med så bra start på utställningskarriären!

kl
Wissla har varit på sin första utställning idag, VG resulterade det i.
Kritiken:
Feminimt huvud ännu något lätt, något runda och ljusa ögon, stör uttrycket, tänder o bett ua,
Bra hals o rygg, något knappt vinklad fram, välvinklad bak
Rör sig marktrångt fram o bak, något tåvid frambensställning.
Rör sig väl från sidan, passande benstomme, högt buren svans

Om vi ger oss på det igen så kommer det nog dröja tills hon vuxit tills sig!

Trött efter mycket nya intryck!
10153222_10152022045061604_4972547501481423477_n.jpg

Också Grimm har varit på utställning för första och troligen enda gången i sitt liv. Är himla nöjd med att han tog den ganska ingående hanteringen med ro. Domaren var framme och grävde runt i munnen fyra gånger + att han blev mätt :)

Också Grimm fick VG, med kritiken

Stor hane 52 cm, maskulint huvud, ngt runda och ljusa ögon, bra hals och rygg, ngt knappt vinklad fram och bak, korrekt bett, saknar P1 i vänster underkäke, hörntand höger överkäke – intyg finns, rör sig marktrångt fram och bak, rör sig med ngt kort steg från sidan och ngt sänkt rygglinje, tillräcklig benstomme.

Utställningsmerit för ev brukschampionat fixat så jag är nöjd :)

grimm.jpg

Vi har varit iväg på en liten inofficiell variant idag. Labben blev BIR (det var totalt 3 st labbar, varav en hane till så det var kul). Lagotton var ensam i sin ras, men uppförde sig mycket bra och var glad hela tiden. Det kändes viktigt, för om en månad blir det hennes första officiella utställning på många år och det blir i veteranklass.

Hon fick för övrigt "rör sig ungdomligt" i sin kritik idag och hon är 9,5 år :)

Åh! Här vill jag också vara med - bara för att dethär året har börjat så bra ;)
Min yngsta grabb nyfyllda 1år fick sitt första Cert i Sthlm. Blev 3e bästa hane och hade två championhanar före sig
och två championhanar efter sig en från sverige och en från finland som var ute efter sin svenska champion titel. STOLT matte. Äldsta grabben fick nöja sig med ett snålt vg ;)
20140418_122725-1_zpsc8775d40.jpg

På andra utställningen vände vi på Smeten. Akira fick nöja sig med Excellent.
Och storebrorsan tog hem Certet och blev 3e bästa hane. Domaren sa att om han bara inte hade burit svansen så högt hade han blivit bästa hane!! Så nu måste han fylla två år innan vi kan jaga sista Certet!
20140426_140752_zps6c9243f8.jpg

Så har anmält Akira till Österbybruk och båda till Norrköping och Avesta. Så får vi se vad som händer :)

@hjarterdam Vad fina pojkar du har! :)

Jag har själv en Cardigan-hane som fyllde två år i januari som jag håller på att jaga sista certet till. Det kommer bli tufft, för det har tillkommit så många riktigt snygga hanar i samma ålder som också vill bli champions i år. Nästa ålderskull blir nog likadan, har sett många fina unghundar och juniorer.

@Lavender Tack! :)
Har du någon bild på honom? =) Vilken kennel kommer han i från?
Det har du säkert rätt i, men jag tänker inte så :) Allt handlar i slutändan om vad domaren tycker så vi kör på =)
Så fort tyskungen fått sitt andra Cert ska jag inte ställa honom mer fören han fyllt 2 =)

Jag hoppar in här jag med :)

Anmälde min tös (cavalier) till sin första inoff idag till mitten av juni och tänkte anmäla till en officiell med i slutet på juni.

Känns pirrigt det här. Har ingen aning om hur man ska göra men det är ju kul att delta ändå :p

Nu håller vi på att göra oss redo för årets utställning för oss - Oulu. Vi kommer hinna med tre utställningar på två dagar och har vi riktigt, riktigt tur kan hon bli champion men hon behöver två cert till. Det är 13 hundar anmälda til den ena och de andra är det 8 hundar per utställning så det är inte så många att konkurrera med (brukar alltid vara några championtikar) men det gäller att domarna tycker att hon är värd ett cert ändå.

Nu är hon iaf badad, imorgon åker vi till frisören i Uppsala och klipper och sedan tar vi tåget upp till Skellefteå där vi möter min mamma som ställer upp och följer med till Oulu.
Jag är mitt uppe i en separation så jag har fått försöka planera ihop allt eftersom det innebär att jag inte har sällskap på resan och därmed blir det inte bil hela vägen.

När vi kommer tillbaka är tanken att hon ska klippas ner och att vi lägger utställningarna på hyllan ett par år och kanske satsar på att ställa i en lättare frisyr då. Jag kommer att flytta till en rött lyhörd lägenhet så det kommer inte att fungera att bada och föna henne på kvällarna längre. Det ska bli kul att satsa på något annat när jag inte behöver lägga tid och pengar på pälsen också.

Grattis till fina resultat allihopa! :D

Min dam har just börjat fälla lagom till att vi ska på officiell i slutet av maj :arghh: Kommer komma dit med en naken hund, hon som inte är så pälsad ens i vanliga fall... Får hoppas domaren kan ha överseende med det :nailbiting:

Grattis alla till fina resultat!

@Roxer Snygg Hatjo, det var välförtjänt!!

Vi inväntar wachtelklubbens officiella rasspecial i juni. Jag ska ställa både Ladda och Ipod, så vi får väl se hur kommer gå.. :p Ipod är inte så jätteroad av utställning, men vi har haft oflyt de senaste utställningarna med anaplasmahalt hund osv, så han får gå en gång till. Han har ett cert sedan tidigare.

Jag hoppas att Ladda kommer ha vuxit till sig lite till dess, jämfört med när hon fick sitt excellent i Kista :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 182
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar