Utställningstråden 2014

Åh jag är så avis på er som kan ställa ut! Jag vill också! :P
Hoppas att det iallafall dyker upp några lämpliga inoffar här uppe. Har sett ut två stycken men jag har fått sommarjobb så jag kan ju vara tvungen att jobba. Vore kul att få ställa lite i sommar även om det bara är inofficiellt!

Och nu har jag fått schemat och jobbar givetvis 7 dagar den vecka båda utställningarna är... :/

Någon som ska ställa nåt i helgen? Jag ska till Piteå på Terrierklubbens dubbelutställning. Debuten i junior för lilla donnan, och dessutom perfekt att hon precis är på väg ur första löpet så ALLT är totalt ointressant och hon är loj. :meh: Hon som var hyper och en sjuk matgalning innan tittar på mig som om jag är dum i huvet när hon tydligen ska stå för en äcklig korvbit.. :arghh: Hoppas hon peppar till lite ute bland hundar. Men jag är hyffsat osäker på hur det ska gå i helgen med hennes prestation. :p Blir å ta med allt i matväg och hela leklådan för att se vad som passar för just den minuten ;)

Första dagen av två avklarad i piteå. Ruskigt hård domare! Ingen junior fick ck, flera med vg och han skickade ut hundar på löpande band. Ingen tik fick cert. Min gick junior för första gången och blev junkl 1 med exc men inget ck.
Jättenöjd med donnan, hon skötte sig super. Hade velat ha ett ck bara.. Men men. Är supernöjd med exc iafl med tanke på hur hård han var.

Får se hur det blir imorgon :)

Vi har varit på vår första (och sista) utställning idag.
En inof i Mjölby, bor så nära så vi tyckte det kunde vara kul.
Det var inte kul, det var dötrist, tog extremt lång tid allting.

Ture var ensam i sin ras så han blev BIR, kändes rätt fånigt. Fick även ett HP, vet inte riktigt vad det innebär.
Dommarens kommentarer var nästintill omöjliga att läsa. Men han hade vackert huvud, bra kropp, fina ögon och rörde sig ärligt (?)

Orkade inte vänta tills finalen så vi åkte hem istället. Men nu har vi iaf prövat på det :)

Idag ställde jag junioren igen på terrierklubbens utställning i Piteå. Sjukt hård domare som skickade ut majoriteten av alla hundar med G och VG. Jag har nog aldrig jublat över ett excellent, men det gjorde jag idag. ;) Hon blev 3:a bland juniortikarna. Helt ok, jag är jättenöjd med henne. 50 anmälda i rasen och bara 3 av 11 juniortikar fick excellent.

"Utmärkt typ, storlek och proportioner. Härligt kraftfullt huvud, bra öron, välformade ögon. Kunde ha mer stop. Bra bett. Mycket lovande front. Kraftfull välmusklad hals. Utmärkt skuldra. Lång välformad bröstkorg som behöver tid. Välvinklad bak. Utmärkta rörelser."
10246481_10152151259163030_6006415923771091651_n.jpg

@Aningsfull Men kul, jag ska ställa för cindy imorgon:crazy: jag som hoppats på bättre domare imorgon efter att serben idag skickat ut alla hundar på löpande band. Fan vad less jag blir nu! :( Kul helg i Piteå. Grattis att du får ställa för zoran imorgon.. Det var han jag ställde för idag.

Idag ställde jag junioren igen på terrierklubbens utställning i Piteå. Sjukt hård domare som skickade ut majoriteten av alla hundar med G och VG. Jag har nog aldrig jublat över ett excellent, men det gjorde jag idag. ;) Hon blev 3:a bland juniortikarna. Helt ok, jag är jättenöjd med henne. 50 anmälda i rasen och bara 3 av 11 juniortikar fick excellent.

"Utmärkt typ, storlek och proportioner. Härligt kraftfullt huvud, bra öron, välformade ögon. Kunde ha mer stop. Bra bett. Mycket lovande front. Kraftfull välmusklad hals. Utmärkt skuldra. Lång välformad bröstkorg som behöver tid. Välvinklad bak. Utmärkta rörelser."
10246481_10152151259163030_6006415923771091651_n.jpg

Grattis till ett fint resultat, det är extra kul när en kräsen domare uppskattar ens hund.

Men alltså, var inte du i Bergsbyn på agilitytävling igår??? Såg en staff som hette Ila och trodde det var du? Om det var din hund så var ni väldigt duktiga och snabba

@Daff, Grattis! och vilken fin vovve du har!
:D

Idag var jag och min yngsta vovve iväg på vår andra inofficiella, resulterade i att han blev BIR valp! Andra gången han blir det nu, så kanske, men bara kanske, kommer jag våga mig ut på officiella i framtiden!
Vi valde dock inte att stanna till finalerna då han haft lite mycket omkring sig de senaste dagarna, men oj vad jag blir stolt över honom! Han är ju bara 6 månader och sköter sig riktigt bra inne i ringen, även om det blir lite valpbus emellanåt, men det hör ju till.
Men blev allra mest stolt över kommentaren "Väl visad" på kritiklappen för jag kände mig allt annat än graciös där inne i ringen och är ju kul att få känna sig lite duktig också, man är total nybörjare:D

Nu blir det nog ingen mer för oss innan Gotland Dog Show i Augusti då det blir lite problem p.g.a sommarjobbet att lämna ön nu under sommaren, men får ladda som tusan inför den, och träna som en dåre på att fristå någorlunda snyggt!

Tack! Och klart du ska ställa ut officiellt också, det är inte särskilt stor skillnad från inofficiella förutom att det på officiella brukar vara lite mer kvalificerade domare och fler hundar. Det låter som att det var ett klokt val att åka hem innan finalen med en så liten valp, det finns tid för det senare i karriären :D

Nu har jag genomlidit min första utställning! Det spöregnade hela dagen, blåste som bara den och 6 grader. Signe 14 mån tyckte att hon var kallast i hela världen och vägrade ställa upp sig annat än med ostbågerygg, svansen mellan benen och halvt hukad. Men vi fick ett excellent i juniorklass. Jag har försökt att läsa på vad detta innebär men jag fattar nada. Hur kom det sig att vi exempelvis inte gick vidare till juniorkonkurrentklass? Hon var den enda tiken i sin ras och i juniorklassen. Vad är det som avgör om man går vidare till den?

Grattis till ett fint resultat, det är extra kul när en kräsen domare uppskattar ens hund.

Men alltså, var inte du i Bergsbyn på agilitytävling igår??? Såg en staff som hette Ila och trodde det var du? Om det var din hund så var ni väldigt duktiga och snabba

Tack! Jag var i Bergsbyn och tävlade agility också! :D Igår gick det inget vidare dock. ;) En disk och ett 5-felslopp. Men idag slog vi till och vann båda våra klasser i agilityn.
Och min junior blev 3:e bästa juniortik med excellent idag också.
Vilken helg för mina hundar! :love:

Nu har jag genomlidit min första utställning! Det spöregnade hela dagen, blåste som bara den och 6 grader. Signe 14 mån tyckte att hon var kallast i hela världen och vägrade ställa upp sig annat än med ostbågerygg, svansen mellan benen och halvt hukad. Men vi fick ett excellent i juniorklass. Jag har försökt att läsa på vad detta innebär men jag fattar nada. Hur kom det sig att vi exempelvis inte gick vidare till juniorkonkurrentklass? Hon var den enda tiken i sin ras och i juniorklassen. Vad är det som avgör om man går vidare till den?

"Excellent (utmärkt)
Hund som mycket väl motsvarar rasens standard, och som presenteras i utmärkt kondition, visar ett harmoniskt välbalanserat temperament, håller utmärkt klass och har en utmärkt helhet. Dess utmärkta kvaliteter i förhållande till rasidealet tillåter att domaren kan bortse från smärre detaljfel. Hunden måste ha tydlig könsprägel."

"Konkurrensbedömning
Konkurrensbedömning innebär att de i klassen deltagande hundarna inbördes placeras i ordningen 1:a, 2:a, 3:a och 4:a. I valpklass förekommer även Disqualified samt omdömet Cannot be judged. Om en hund fått Disqualified får den inte fortsätta tävla i någon klass på utställningen."

"Juniorklass
Öppen för hund som den dagen den ställs ut uppnått 9 månaders ålder. Kvalitetsbedömning. Hund som får Excellent eller Very good tävlar vidare i juniorkonkurrensklass.

Juniorkonkurrensklass
I denna klass deltar hund som fått Excellent eller Very good i juniorklass vid ifrågavarande utställning. Om minst fyra hundar erhållit
Excellent kommer inte hundar med Very good att tas in i ringen. Konkurrensbedömning. CK kan tilldelas hundar med utmärkt helhet och som tilldelats Excellent. Hund som tilldelats CK ska tävla vidare i bästa hanhunds-/tikklass."

Om din hund var den enda juniortiken så blev hon 1a i junkk. Eftersom hon inte fick ck så gick hon inte vidare till tävlan om bästa tik.

Länk till Skk´s pdf: http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/Broschyrer/Hundutstallning-T11.pdf

Helgens resultat på terrierklubbens tvådagars i piteå med 10 månaders amstafftik.

Lördag: medium, strong typic head, good eyes and ears, strong neck, good top & bottomline, good tailset, well developed chest, should be stronger in action, good coat colour and temp.

Exc och junkk 1.

Söndag: utm typ strl och propportioner, rent välformat huvud, väl ansatta öron, bra ögon och bett, utm förbröst och front, stark välmusklad hals av tillr längd, vällagd skuldra, bra bröstkorgsdjup och längd, korr rygglinje, goda vinklar bak, rör sig lite hastrångt men i övrigt ett mycket gott steg.

Exc, junkk 1, ck, bir-jun ( extra inoff klass på terrierutst) btkl 2 med cert! :bump::bump:Sjukt roligt! Var 5 tikar med i btkl varav två champions och två öppenklassare. Så det var extra roligt att hon slog ena championtiken och båda öppenklassarna :D

Ni som är vana utställare, kan ni hjälpa en novis?

Har anmält min hund till två utställningar nu i juni. Har varit med på hundratals kattutställningar då mamma hade uppfödning när jag var liten men gissar att det inte går till på samma vis.
Vad ska man ha på sig för kläder?
Hur går dagen till från det att man kommer fram tills det är slut?
Kan man ha sitt vanliga halsband+koppel?

Hoppas någon vill svara på mina frågor :)

Hel och ren! Sen kan man med fördel ha kläder som inte smälter in i hundens färg. Jag har inte skaffat mig en speciell utställningsgarderob (som vissa verkar ha! :) ) Jag har bara haft hela o rena kläder som inte är för urringade/för korta.
Man kan ha sitt vanliga halsband o koppel men utställningskoppel kostar inte mycket och är tunna så att inget ska störa intrycket. När jag ställde på första inofficiella hade jag vanliga halsbandet+koppel men sen skaffade jag ett utställningskoppel.
När du kommer till utställningsplatsen så ska du visa upp vaccinationsintyget först. Sen får man leta reda på sin ring och slå sig ned och vänta på sin tur.
http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/Broschyrer/Hundutstallning-T11.pdf Här finns regler o bestämmelser och det ska även finnas hur bedömningsordningen sker :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 230
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 606
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Secret Santa 2024