Utställningstråden 2014

Hel och ren! Sen kan man med fördel ha kläder som inte smälter in i hundens färg. Jag har inte skaffat mig en speciell utställningsgarderob (som vissa verkar ha! :) ) Jag har bara haft hela o rena kläder som inte är för urringade/för korta.
Man kan ha sitt vanliga halsband o koppel men utställningskoppel kostar inte mycket och är tunna så att inget ska störa intrycket. När jag ställde på första inofficiella hade jag vanliga halsbandet+koppel men sen skaffade jag ett utställningskoppel.
När du kommer till utställningsplatsen så ska du visa upp vaccinationsintyget först. Sen får man leta reda på sin ring och slå sig ned och vänta på sin tur.
http://www.skk.se/Global/Dokument/Utstallning/Broschyrer/Hundutstallning-T11.pdf Här finns regler o bestämmelser och det ska även finnas hur bedömningsordningen sker :)

Tack för svaret :)
Ska ta och kolla länken ikväll.

Men en cavalier blenheim, då är det väl bäst att undvika vita byxor då? Men svart eller mörkblåa borde väl funka då.
Ska ta och kolla på utställningskoppel!

Nu har vi planerat lite utställningar för i år med nykomlingen, de flesta blir "inofficiella" då han är så liten än men det ska ändå bli kul att få komma ut lite igen efter ett uppehåll på drygt 1 år :)

Den första blir eventuellt STOKK's inofficiella valp, junior och veteranutställning på Solvalla, sen blir det Gimo i valpklass, Mårtenutställningen i Enköping (om det blir någon i år) och så Hundmässan i december då det även blir debut i juniorklassen. Sen får jag se hur han utvecklas givetvis men än så länge ser han riktigt lovande ut och jag tror att han kan bli riktigt fin sen med tiden men man vet aldrig med valpar ^^

Igår avverkade vi Leos första utställning. Han uppförde sig mkt mkt bättre än jag hade förväntat mig. Han fick rätt bra kritik och vann sin klass (och över kullbrorsan som uppfödaren hade valt att behålla för att han var så lovande) . I tävlan om bästa valp blev han dock slagen av en flera månader äldre hane, vilket var ganska väntat, men jag är helnöjd :)

Tänkte fråga er mer insatta, vet ni hur det fungerar rent regelmässigt med championat och sådant på en hund som är avelsspärrad?
Eller en tik som är kastrerad, dock utan avelsspärr?
Är detta något som sätter käppar i hjulen för en utställningskarriär?

Hur det funkar med avelsspärrar vet jag inte, men kastrater ska inte vara några problem att ta championat med. Dock blir kastrater uteslutna att medverka på utställning from 170101.

Tack för svaret :)
Ska ta och kolla länken ikväll.

Men en cavalier blenheim, då är det väl bäst att undvika vita byxor då? Men svart eller mörkblåa borde väl funka då.
Ska ta och kolla på utställningskoppel!

Brunt och vitt hade jag skippat. :) Svart och blått funkar absolut! Det spelar egentligen ingen roll vilken färg du har på kläderna, bara det bryter mot hundens färg och inger harmoni (vill jag iafl).

Ställer man lite finns det jättebilliga fina syntetkoppel för typ 80kr på djuraffärerna. :) Jag hade satsat på ett vitt om jag hade din hund. Kopplet vill man ska försvinna så det tar så lite intryck som möjligt från hunden.
Om man ska ställa mycket kan det vara värt att köpa ett lite dyrare som man trivs med. Men många kör på de billigare syntetkopplen fast det ställer varje vecka, för de trivs med dem. :)

Nu har vi planerat lite utställningar för i år med nykomlingen, de flesta blir "inofficiella" då han är så liten än men det ska ändå bli kul att få komma ut lite igen efter ett uppehåll på drygt 1 år :)

Den första blir eventuellt STOKK's inofficiella valp, junior och veteranutställning på Solvalla, sen blir det Gimo i valpklass, Mårtenutställningen i Enköping (om det blir någon i år) och så Hundmässan i december då det även blir debut i juniorklassen. Sen får jag se hur han utvecklas givetvis men än så länge ser han riktigt lovande ut och jag tror att han kan bli riktigt fin sen med tiden men man vet aldrig med valpar ^^

Vad roligt! Har du planerat någon officiell med? :)

Igår avverkade vi Leos första utställning. Han uppförde sig mkt mkt bättre än jag hade förväntat mig. Han fick rätt bra kritik och vann sin klass (och över kullbrorsan som uppfödaren hade valt att behålla för att han var så lovande) . I tävlan om bästa valp blev han dock slagen av en flera månader äldre hane, vilket var ganska väntat, men jag är helnöjd :)

Grattis! Vad kul :) Det är alltid roligt att vinna över kullsyskonen eller släktingar :p Har du nåt mer inplanerat?

Någon mer som ska till Vänersborg nästa lördag eller söndag? :) Vi ska dit på lördagen. Ställer bearded collie i öppen klass.

Grattis! Vad kul :) Det är alltid roligt att vinna över kullsyskonen eller släktingar :p Har du nåt mer inplanerat?

Ja det var riktigt roligt faktiskt. Ja jag tror det blir Norrköping i augusti och nån av dagarna i jönköping. Funderar lite på om jag ska sista minuten anmäla till Borås, men vetesjutton om jag är så sugen på att åka dit. :)

Vad roligt! Har du planerat någon officiell med? :)
Ja den i Gimo är ju officiell (Uppsala Läns kennelklubb) även om klassen han ställs i är inofficiell (valpklass) ^^ Sen "Stora Sthlm" då i december beroende på hur han ser ut och utvecklas, då blir det även debut i officiell klass :)

Gäller endast hanar - alltså kastrerade hanar får inte ställas ut från 2017

Jasså, jag läste anslaget lite snabbt hos veterinären för någon månad sedan. Ja det är väl problemet med okynneskastrering på hanar de vill åt. Det är väll inte lika vanligt att man kastrerar tikar utan anledning?

^ varit på två utställningar. Excellent utan ck på båda. Nästa är Avesta. Bara 4 anmälda och 2 av dom är mina. Hoppas jag inte får vg på båda då bara för att ;)

Fått PM för rasklubbens utställning nu. Vi har nr 109 och utställningen börjar kl 9. Om man räknar 20-25 hundar i timmen räcker det väl att vi är där vid 11:30 och ändå har god tid på oss?

Börjar bli nervös. Inte varit i officiell ring på 6 år :nailbiting:

@Nominous Oddsen brukar inte vara på min sida så vi får väl se ;)

Haha jobbigt när det är så :p

Fått PM för rasklubbens utställning nu. Vi har nr 109 och utställningen börjar kl 9. Om man räknar 20-25 hundar i timmen räcker det väl att vi är där vid 11:30 och ändå har god tid på oss?

Börjar bli nervös. Inte varit i officiell ring på 6 år :nailbiting:

Men kolla inte på nummerlappens nummer, det är bara katalognumret, erat id för tävlingen typ. Du måste kolla på viket nr din hund ska dömas i ringen. Det lär vara fler än en ring om det är minst 109 hundar anmälda. Kolla ovanför numerlappen där ras, klass osv står registrerat, till höger bland den infon ska det stå i vilken ordning din hund ska dömas. :) vore synd om du räknar på 109 och ni ska in som 24.

@hemlig nu vet jag inte vad ni har fått för pm, men alla officiella jag varit på använder samma system för sina pm. Kan visa hur det kan se ut.

Här ser du mitt katslognummer. 67

Och här är samma pm men bilden tagen lite mer åt höger. I mitten av bilden ser du vilken i ordning (i mitt fall som nr 12) hunden ska dömas. Hade jag gått efter nummerlappen här hade jag missat min klass, med råge!

@Nominous - det är ett a4 med information mest, inte som "vanliga" pm inför utställning. Står inget om vilket nr i ringen min hund har. Dock vet jag att det är 110 hundar med och att valpar går först, sen hanar och sist tikar, som vanligt.

Lär väl vara där i god tid i vilket fall som helst och träna passivitet med labben och titta på andra i rasen så länge.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 230
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 606
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar