Utställningstråden 2014

Mågon som kan tolka ett domarutlåtande åt mig? :p

2 år gammal, liten och lättbyggd. Kunde ha lite mer substans överallt.

Menar han då att hon ska ha mer fett på kroppen? :confused:

Han tyckte hon var liten. Hon är en smäcker cavalier. Tycker hon ser bra ut i hullet men som jag fattat det vill man visst ha dom lite mulliga.

Hej!
Jag (ringsekreterare) tolkar det nog som att hon saknar substans, dvs benstomme etc. Inte att hon ska vara fetare. Men jag kan ha fel!

Grattis till alla fina reslutat!
För mig går det segt nu. Min junior tycker det är OLIDLIGT att springa på utställning i 25-30grader = visar sig inte alls i ringen. Får ingen motivation varesig med mamma scan eller favorit leksak :( så blir släta excellent hela tiden.
Min andra grabb som jag jagar sista certet på har varit lite konstig i ringen - helt plötsligt börjat tjorva på bordet.
Hade excellent förra gången och fick vg idag p.g.a. för nätt huvud och ostadiga rörelser. (Han blir väldigt ostadig när svansen går som en propeller och han har ögonkontakt med mig samtidigt som han är så glad så han vill krypa ur skinnet.) Dock första domaren som drar ner på hans röreslser - han brukar få plus för att han är så lätt. Nåja hon skrev dels att han visades i utmärkt kondition samt att han hade utmärkt karaktär. Nästa utställningarna blir midnattsolsutställningen och piteå. Hoppas på sista certet där, men det går trögt ;)

Kan någon förklara de här meningarna från Qarusells (dvärgschnauzer) kritiklapp.
*Kunde ha lite barskare blick (Känner att det kan vara svårt att ändra på)
*Framskjuten i skulderpartiet
*Bra volym i bröstkorg men kort bröstben

Kan någon förklara de här meningarna från Qarusells (dvärgschnauzer) kritiklapp.
*Kunde ha lite barskare blick (Känner att det kan vara svårt att ändra på)
*Framskjuten i skulderpartiet
*Bra volym i bröstkorg men kort bröstben

På det första menar domaren att hon kunde ha lite mer schnauzerattityd. Det är svårt att förklara men när du sett det hos en hund vet du vad som menas.
Det andra betyder att skulderbladen (kanske även överarmen) ligger för långt fram. De ska ha en väl tillbakalagd skuldra som är parallell med armbågen. Är ett vanligt fel inom rasen, mycket beroende på de amerikansk linjerna.
Det sista betyder att hon är tillräckligt kraftig men att bröstbenet är för kort, dvs benet som mitt under bröstkorgen och som ska skydda alla viktiga inre organ.

På det första menar domaren att hon kunde ha lite mer schnauzerattityd. Det är svårt att förklara men när du sett det hos en hund vet du vad som menas.
Det andra betyder att skulderbladen (kanske även överarmen) ligger för långt fram. De ska ha en väl tillbakalagd skuldra som är parallell med armbågen. Är ett vanligt fel inom rasen, mycket beroende på de amerikansk linjerna.
Det sista betyder att hon är tillräckligt kraftig men att bröstbenet är för kort, dvs benet som mitt under bröstkorgen och som ska skydda alla viktiga inre organ.

Tack @falukorw
Kan de två sista grejerna växa till sig?

Suck. Jag utställningstränade Aysu idag och filmade lite också. Filmen blev inte så bra, men tillräckligt för att jag skulle kunna se hur det såg ut. Och alltså. Vilken löjligt snygg hund jag har. En löjligt snygg hund vars bröder nu verkar bli champions sådär "poff, poff, poff" efter varandra. Det är SÅ trist att jag inte kan ställa henne nu. Har bestämt mig för att miljöträna massor nu och bara tävla lure coursing (vilket ändå är vad vi prioriterar högst).

Nästa år däremot ska jag ställa henne utomhus på någon vinthundsutställning. Fördelen med det är att hon då lär vara ännu snyggare. Hon är ju ung än och har inte så mycket kroppsmassa. Även om hon alltid lär vara en väldigt nätt tik kan det nog bli fint om hon växer till sig lite också. Men det är svårt det där, jag och domarna brukar inte riktigt tycka likadant och det som jag ser som mina hundars exteriöra svagheter brukar vara sådant de sedan får beröm för och tvärt om :p

@igbest Vad söt hon är! Är det första officiella utställningen för er?
Svante är känd för att vara VÄLDIGT hård och dömer ner mycket saker som många andra domare tycker är bra med hundarna. Så jag hoppas att du ställer henne igen för att få fler kritiker att jämföra med :)
Jag ställde ju också i Vännäs och för just Svante, och när man läser min kritik så tror man inte ens hon ska ha fått ett Exc. Det står bara önskar mer av dittan och önskar mer av dattan, lös här och trång där osv osv. Min känsla för Svante är att han lämnar det som är bra och mest bara trycker på det som han önskar mer av.
I min ras gick en tik som rensat banorna med det mesta sista månaderna och samlar meriter på hög, hon fick VG av Svante och han tyckte inte hon var tillräcklig. Han hittar mycket fel på hundarna.

Min tik tex har fått i sina kritiker bland annat att hon har utmärkt huvud för åldern, utmärkt rygglinje, utmärkt massa för åldern. Svante önskade bredare skalle (hur man nu ska kunna få det på en 10 månaders när huvet är färdigt mellan 2-3 år på amstaff :P) hon hade svag rygglinje och för lite massa. Så han dömde ner det som alla andra domare innan lyft henne på :P Känns som han dömde henne som en vuxen hund. Men jag ska inte klaga för det räckte ju till Certet och BIR. Men hon har aldrig fått så dålig kritik, haha!
Men det jag vill säga är att kritiken från Svante kan ofta kännas dålig för många. Var måååånga i Lördags som klagade på hur hårt han dömde och att deras hundar aldrig fått så dålig kritik som för han. Var en JR-uppfödare som var väldigt upprörd då alla hennes hundar fick dålig kritik, i hennes mått mätt. Så det är litet signum för Svante :) Sen att han ser så sträng coh hård ut så man blir nervös och osäker på vad fan man håller på med är ju ett annat kapitel ;) Haha!

Idag var vi på vår första officiella på 6 år. Det var en hund till bland veterantikarna, som är utställningschampion i norden. Och så kom vi. Vi kom alltså tvåa. Men vi fick fin kritik och ett excellent som betyder massor för mig!!

Från att på sin första officiella som ung fått KEP för att domaren inte kunde komma nära henne pga hennes rädsla till att hon står stilla och lugnt och viftar på svansen och tillåter domaren känna och klämma utan att bry sig. Det är då jag inser hur mycket vi tränat och hur långt vi kommit. Att hon sen studsade som en unghund och en annan inte trodde på att hon var veteran utan snarare junior eller unghund gör inte det hela sämre. :D

@Nominous, verkligen! Den enda vinthundsutställning som är utomhus och inom rimligt avstånd i år är dagen innan en lure coursing-tävling (när jag vill att hon ska vila mentalt) och dessutom den absolut största årliga utställningen där det brukar komma ca 200 salukis jämfört med 30-40 som det är på vanliga utställningar. Inte sådär jättelämpligt att börja med när man har hund som vid senaste utställningen tyckte att allt var jätteläskigt :/ Men det är i alla fall en tvådagars och första dagen ska jag dit för att titta lite på fina hundar och visa Aysu utanför ringen för lite uppfödarbekanta och andra som är nyfikna på henne :)

@hemlig Vad härligt! Så kul med så stora framsteg :) Exc ska du vara jättenöjd med!

@Red_Chili nää det kändes ju lite tufft faktiskt! Tycker du gör helt rätt i att skippa den. Det hade jag också gjort. Låter ju jättebra att bara åka dit och låta henne vistas i miljön utan krav :)

Kan de två sista grejerna växa till sig?

Nej, det gör det inte utan det har med konstruktionen att göra utan hunden är född med det. Men inte säkert nästa domare tycker samma sak. Svante är känd för att vara extremt noga med anatomin.

Vet du förresten vilka som blev BIR och BIM och fick cert?

Svante är känd för att vara VÄLDIGT hård och dömer ner mycket saker som många andra domare tycker är bra med hundarna. Så jag hoppas att du ställer henne igen för att få fler kritiker att jämföra med :)
Jag ställde ju också i Vännäs och för just Svante, och när man läser min kritik så tror man inte ens hon ska ha fått ett Exc. Det står bara önskar mer av dittan och önskar mer av dattan, lös här och trång där osv osv. Min känsla för Svante är att han lämnar det som är bra och mest bara trycker på det som han önskar mer av.
I min ras gick en tik som rensat banorna med det mesta sista månaderna och samlar meriter på hög, hon fick VG av Svante och han tyckte inte hon var tillräcklig. Han hittar mycket fel på hundarna.

Min tik tex har fått i sina kritiker bland annat att hon har utmärkt huvud för åldern, utmärkt rygglinje, utmärkt massa för åldern. Svante önskade bredare skalle (hur man nu ska kunna få det på en 10 månaders när huvet är färdigt mellan 2-3 år på amstaff :P) hon hade svag rygglinje och för lite massa. Så han dömde ner det som alla andra domare innan lyft henne på :P Känns som han dömde henne som en vuxen hund. Men jag ska inte klaga för det räckte ju till Certet och BIR. Men hon har aldrig fått så dålig kritik, haha!
Men det jag vill säga är att kritiken från Svante kan ofta kännas dålig för många. Var måååånga i Lördags som klagade på hur hårt han dömde och att deras hundar aldrig fått så dålig kritik som för han. Var en JR-uppfödare som var väldigt upprörd då alla hennes hundar fick dålig kritik, i hennes mått mätt. Så det är litet signum för Svante :) Sen att han ser så sträng coh hård ut så man blir nervös och osäker på vad fan man håller på med är ju ett annat kapitel ;) Haha!

Tack @Nominous det var hennes första officiella och jag ska ställa henne i Piteå 5 och 6 juli :)
Jag har hört att Svante dömer hårt så vi tar nya tag i Piteå :) I Piteå är det Petra Högberg som knappt har dömt dvärgschnauzer tidigare och som frågade mig på en inofficiell utställning i fjol om det var okej att min hunds ras hade "brunt" hår på huvudet och nacken. Sen så är det Wera Hübental från Norge som dömer.

Nej, det gör det inte utan det har med konstruktionen att göra utan hunden är född med det. Men inte säkert nästa domare tycker samma sak. Svante är känd för att vara extremt noga med anatomin.

Okej, då får jag hoppas att nästa domare tycker bättre om hennes utseende :)
Jag såg inte så mycket vad som hände efter att jag kommit ut från ringen så det såg jag inte.

haha. Jag har ställt för Svante en gång. Min tik åkte ut med VG direkt. ^^ Helgen efter tog hon reserv-certet. Så det kan verkligen vara olika vad dom tycker om. Kommer i alla fall inte att ställa den tiken för honom igen.
I Piteå skickar jag dit min unghund med en kompis. Satsar på att tävla internationell agility istället. Men det ska bli spännande att se hur hon går i ringen med någon hon bara träffat nån gång förut.

Såg nu att Kennel Groth tog hem både BIR och Bim i Vännäs.
Groth's Rockabilly Whisper - Ck, Cert, Bäst i Rasen
Groth's Pepe E Sale Whisper - Ck, Cert, bäst o motsatt kön

Nu har vi varit iväg på wachtelklubbens officiella utställning :)

Ipod mättes till 54,5 dvs 0,5 cm för hög och blev därmed diskad pg a sin storlek :cautious::meh: Jag vet ju att han är stor, men ommätning var inte ett alternativ för domaren.
Det hade ju varit en sak om hon varit konsekvent, men hon släppte igenom en annan hane som var 54,5 med motiveringen "ja, att han är en halv centimeter för hög idag kan bero på omständigheterna, så det tänker jag inte diska honom för". Det var flera tikar som var för stora som hon sa att hon försökte mäta ner men att hon "inte kunde få ner dom hur mycket hon än försökte".
Nu fick han inte särskilt bra kritik ändå så han hade förmodligen inte gått vidare till konkurrensen ändå, men det känns ju bättre med ett VG än disqualified i resultaten…

För Ladda gick det bättre, och hon fick en finfin kritik med ett excellent :)
"Tilltalande helhet, mjuka linjer, välbalanserad, plant skallparti. Utmärkt ögonfärg. Väl utvecklat nosparti. Vacker hals och överlinje, väl utvecklad bröstkorg. Harmoniska vinklar fram och bak, lovande päls, välgående såväl framifrån som bakifrån. Välvisad".

I konkurrensen var hon väldigt seg (Ipod gick in redan vid 09, men hon fick vänta ända till 14.30 innan det var hennes tur. Vi hade bara med en bur och eftersom Ipod kan vara lite gruffig fick han sitta i buren och hon fick vara i koppel hela dagen), och när jag tappade godis på marken var det kört :D Hon lyfte inte nosen från backen, det kunde ju finnas mer godis?!?!, när vi skulle springa sista rundan för domaren, så då hamnade vi utanför "placering". Hennes typ identiska kullsyster blev trea, så det var väldigt roligt!

Totalt är jag jättenöjd med dagen, Ipod uppförde sig väldigt väl, och trots att det var 5-6 hanar som åkte ut p g a att dom morrade mot dom andra var han helt tyst och fokuserad på mig.
Ladda är ju bara en liten junior, och skötte sig exemplariskt hela dagen :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 183
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar