Utställningstråden 2014

Grattis till er som fått så fina resultat!

Ang Vännäs och den ovan nämnda domaren... jag har aldrig ställt för honom själv, och kommer mest troligt undvika honom så gott det går. Han är som sagt ökänd för att vara petig med (ibland) konstiga anatomiska detaljer, och upplevs av flera "ras-kollegor" som något av en snör-domare (sen om det är avundsjukan som talar eller verkligheten vet jag ju inte). Ta kritiken med en nypa salt, om den inte påtalats förut. (Vet att han dömt ner saker som varit korrekta för rasen ibland...).

Håller som bäst på att förbereda mig för kommande helgens Finlandsresa, ska bli jättespännande, har aldrig varit på finsk utställning tidigare. 4 anmälda Griffon Bruxellois, och om jag räknat rätt går Alva sist i rasen... vilket kan innebära allt från tre hanar till tre andra tikar. Hade varit praktiskt om det var hanar :D Jaja, vi får se hur det går. Sedan är det Piteå-helg två veckor senare, ställer både i Sjulnäs och i Luleå, och om om om Alva tar ett CACIB i Finland så står hon för det internationella championatet i Piteå *spännande*. Ytterligare två veckor senare (eller är det tre?) är det dags för Kemi och sen drar det ihop sig för världsutställningen :)
Har idag för första gången, "på riktigt", mitt i en utställningssäsong, trimmat i Alvas päls och plockat bort ett helt pälslager, vilket var minst sagt spännande, men det fanns en snygg päls därunder, den får bara finputsas lite av någon som är mer erfaren av utställningstrimning än jag :)

@Laa Gud vad spännande! Jag vill också åka till Finland och ställa. Jag försöker få ihop livet till att åka på Balkan Winner till våren. Vore helt underbart att få göra det. Men konkurrensen lär vara stenhård! Hoppas ni kniper CACIBet! :)

Haha att min tog cert för svante känns helt sjukt :p förväntade mig inte det. Var ju en finsk domare som skulle dömt rasen, men när bekräftelsen kom två veckor innan utställningen hade de gjort domarändring på min ras. Jag blev så jävla besviken. Tror inte jag anmält om jag visste att svante skulle dömt. :p

@AraSlei Jäklar vad besviken jag hade blivit :( så jävla dåligt när domarna inte håller samma linje genom hela bedömningen!

Jag ställde min ena hund i Alfta för några år sedan och det var en tant som var domare. Hon var så jävla konstig och skrämde alla hundarna. Min var junior då och andra utställningen i hans liv. När hon skulle kolla tänderna så dök hon ner på hundarna och ramlade över min. Min hund blev ju livrädd och hon skickade ut honom på en 3a. Flera hundar betedde sig jäkligt konstigt mot henne och hon skickade ut allihopa på 3or och 2or. Efter rasen är dömd (dömdes som första ras) så hämtas domaren av nån av arrangörerna och hon kommer inte tillbaka. De andra raserna får dömas i andra ringar. Vi tror hon var hög på mediciner. Nåt fel var det på henne.
Men fy fan vad orättvist det kändes att vi fick dömas av henne och resultatet blev officiellt. Och det gick inte att bestrida resultatet när hela rasen var dömd. Så jävla piss. Man är rätt maktlös i ringen :/

@Laa vilken dag ställer ni i rovaniemi? Jag ska dit och mingla på söndag :)

Jag var och visade en storebror till min tik i Vännäs igår, kom hem med både cert och BIR! Jag blev tillfrågad på söndagsmorgon om jag kunde åka själv, så iväg kom vi. Jag fick låna buröverdrag av en kompis, nummerlappshållare av en annan, hade inga bra kläder med mig för att visa hund i heller.. Men det gick ju bra iallafall :D

Ja, det var lite av en besvikelse faktiskt. Det känns ju som att antingen är 54 maxhöjd och då släpper man ingen som är högre, eller så tillåter man att alla är lite stora. Men men.

Hej!
Jag (ringsekreterare) tolkar det nog som att hon saknar substans, dvs benstomme etc. Inte att hon ska vara fetare. Men jag kan ha fel!

Aha, okej.
Ja, det är ju inte så mycket att göra åt.
Hon är mini. Eller lättare byggd och väger 0,5 kg under rasstandard.
Hade det varit lite fett som saknats så hade väl lite falukorv och grädde löst problemet :p

Nu var det en inoff vi var på men har en officiell nästa helg och vi är väl med på den och ser hur det går :)
Hon är enligt rasstandard annars.
Hon lär väl inte bredda sig något mer heller eftersom hon fyller två nu om några veckor.

@Matmissbrukaren ofta brukar domarna vilja ha lite mer fläsk på hundarna i ringarna (tyvärr) så jag brukar ge mina hundar lite vitt bröd dagarna innan utställning för då sväller dom lite utan att man behöver göra dem tyngre och fetare. Jag har mina slanka till vardags och har ingen lust att mata på dem så mycket som domarna vill.

@Matmissbrukaren ofta brukar domarna vilja ha lite mer fläsk på hundarna i ringarna (tyvärr) så jag brukar ge mina hundar lite vitt bröd dagarna innan utställning för då sväller dom lite utan att man behöver göra dem tyngre och fetare. Jag har mina slanka till vardags och har ingen lust att mata på dem så mycket som domarna vill.

Tack för tipset :)
Då ska jag proppa i henne några smörgåsar. Tror inte hon tackar nej till det :p

Ja, jag tycker ju hon är i perfekt hull. Tycker många cavalierer ser småtjocka ut. Som en liten prinskorv.

Var en fotograf som fotade i finalerna och jag hade tur att fastna på en :) Synd bara att hon står som skit (mattan vas ashal så hon bara gled med baktassarna :P ) men bilden är iafl ett kul minne så jag var tvungen å köpa den :) Man vet ju aldrig när man placerar sig i en grupp nästa gång :D

Sitter här på jobbet och myser med tankar från gårdagen (har hela 5 minuters lunch till, så jag tänkte dela med mig :D)
Dagen började okristligt tidigt klockan 4, avfärd hemifrån vid 4.45 *ryser* Hittade ingen att samåka med, så "min" uppfödare följde med som sällskapsdam :) ungefär 4 timmar senare var vi framme i Rovaniemi, och vilken fin natur det var att se när vi kommit över på finska sidan! Riktigt vackert. Kan iofs bero på det fina morgon-/förmiddagsljuset osv, men ändå. Väl framme märkes det av en hel del knott, men inga myggor, tack och lov, och knotten (eller vad det nu var för svarta flygfän) bet oss inte.
20 hundar före oss i ringen, för en domare som är okänd för att inte alltid vara den gladaste och mest givmilda. Ut rök frallor på löpande band, mååååånga VG. Kikade runt och hittade resterande griffoner, en Belge och 2 Bruxar (1 var struken), och Belgen och ena Bruxen ägdes av en bekant till min uppfödare. Hon var otroligt trevlig, och jag blev så kär i hennes lilla svarta tik :love: Dags för bedömning: Belgen fick VG, en jättesöt liten Brux-unghundstik fick ett slätt exc och sen var det Alva. Domaren muttrade lite (ok, jag tror att hon muttrade, finska är INTE mitt språk :D ) och var och petade en del på öronen (Alva har ett som hänger och ett som är halvrest) och gav tillslut sin dom: exc med ck! *jippi* In kom veterantiken och fick VG och då var det klart, Alva BIR med Cert och CACIB *glädjedans* Jag är så bortskämd med denna hund och hennes fantastiska utställningsresultat! Och tacksam :) Så nu är hon betitlad såsom: SeUch, NoUch, DanUch och FinUch. Och står för det internationella championatet i Piteå om två veckor. Missar vi det där så får vi en ny chans i Kemi om en månad. Vi får se hur det går helt enkelt :)
Stannade kvar till finalerna men blev inte utplockade. Sedan begav vi oss hemåt och då öppnade sig himlen portar och regnet bara vräkte ner. Snacka om tur, hade varit perfekt utställningsväder hela dagen :) Snabbstopp på IKEA för att äta middag (och köpa leksaksråttor, avatarhunden älskar dem) och sedan hemma igen vid 20-tiden, trötta men glada.

@Laa
Grattis! Vilken underbar känsla det måste vara! :) Har haft otur med mina egna hundar som ja inte har blivit så fantastiska som man hade hoppats på och även om jag ställde mina föräldrars foxterriertik som blev BIM på i stort sett alla utställningar och BIR några enstaka gånger så är det inte detsamma som när det är ens egen hund ^^

Jag hoppas dock att lilltrollet fortsätter att se lika kanonfin ut som han gör än så länge, han börjar kunna ställa upp sig riktigt fint själv endast 14 veckor gammal så vi tränar på lite då och då korta stunder så han fortsätter tycka att det är kul :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 183
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar