Utställningstråden 2014

@Red_Chili Så fina dom är! :)

Någon som ska till Alfta i helgen? Ska bli sjukt varmt så det känns ju sådär. :crazy: Min hund är så jäkla värmekänslig och vantrivs i värmen. Så det lär inte gå nå bra alls känns det som. Hennes mamma och kullbror ska ställas så det ska bli jätteroligt. Hoppas hon får gå Btkl mot sin mamma, det hade vart väldigt roligt! Men jag tvivlar på det. :)

Grattis! Vad fina hundar ni har! :)
Vi har nästa officiella utställning om 11 dagar, fick nummerlappen idag. 9 st anmälda i rasen, minst 2 tikar till har jag räknat ut utifrån vårt startnummer. Hoppas vi ska få till det och få det där tredje certet. Vovvan är i fin form och äntligen fått pälsen tillbaka (var helt urfälld förra utställningen), frågan är hur humöret är... Hon blir en busig huggorm i ringen. "Tjohooo alla tittar på miiig :banana::bump::devil:" :wtf::rage:

Har egentligen anmält labben till en inoffare imorgon, just för att han behöver mycket träning (träning i att man inte behöver studsa på bakbenen av glädje och pussa sönder domaren :p). Dock tror jag vi avstår, både han och jag är väldigt värmekänsliga, vi har hållit oss inne dagtid de senaste dagarna.

I helgen som var ställde jag ut ArbaQ's Qarusell i Piteå. På lördagen var det SSK och på söndagen SSPK.
Kritik lördag:
20140706_210150_53b9a0e7ddf2b318211cb0d2.jpg

Kritik söndag:
20140706_210202_53b9a10addf2b34b88c02eb3.jpg

Qarusell
060_53b9a1732a6b227925198633.jpg

Helgen blev omtumlande av andra skäl än utställningar (se valp2014-tråden någon gång framöver ;) ), så kom på nu att jag inte rapporterat hur det gick.
The Winning Streak är över. Nu har motståndet (dvs Miss Izzi) växt till sig, så nu handlar det varje gång om domarens tycke och smak. Båda hundarna är riktigt bra, hyfsat vältränade, med sina småfel och stora förtjänster, så det är väl som det ska vara. Så: två dagar, två domare, två 2BT, med reserv-CACIB ena dagen. Vi kom dock glatt på att Miss Izzi blev internationell champion helgen innan, så vi TROR att reserv-CACIBet blir ett riktigt CACIB och att Alva därför numera (eller snart iaf) kan titulera sig internationell champion också. Och är det inte så får vi en ny chans i Kemi om två veckor :D. Oavsett så var det fantastiskt väder, trevliga utställare och överlag en höjdarhelg :) (och jag vann en ryggsäck i lotteriet :D)

Någon som ska till Gotland 30-31 augusti?
Funderar på att åka men det verkar ruskigt dyrt att ta sig dit?
Är det någon som vet om man måste ha bil eller om utställningen är inom gångavstånd från var man nu hamnar från färjan? och om det finns något boende som inte ruinerar en? antar jag är lite sent ute :(

@Laa visst är det kul att vinna på lotteri? Vi vann äggkoppar på en utställning i våras. Skitbra för vi behövde just såna, och snygga var de med :D

@igbest, så fin Qarusell är :D Är det vanligt att det ges VG till dvärgschnauzer? Av det jag kunde se på kritikerna (den andra lyckades jag inte tyda riktigt) så lät det som en vanlig exellent-kritik på saluki :p

@Red_Chili Tack :D
Jag vet inte hur vanligt det är med VG, mina två ds har bara fått VG men jag vet inte om det är för att jag inte är så bra på att trimma. Hon verkar ju inte ha så bra vinklar, varken fram eller bak och sen verkar hon ha för brett mellan revbenen vilket gör att hon tjock ut om jag har förstått det rätt. Kanske någon som kan läsa kritiklappar och kan ds kan förklara bättre.

@igbest, så fin Qarusell är :D Är det vanligt att det ges VG till dvärgschnauzer? Av det jag kunde se på kritikerna (den andra lyckades jag inte tyda riktigt) så lät det som en vanlig exellent-kritik på saluki :p

Vanligt skulle jag inte säga att det är att de får VG men det händer iaf på alla utställningar att nån eller någon hund får det. Men min erfarenhet är att de flesta brukar kunna få ett Exc bara man försöker några gånger, det är inget som är direkt svårt så länge det inte är nåt fel på t.ex. bettet.

Dock är det ju som @igbest skriver oerhört viktigt med trimningen. Trimningen gör massor på hunden och vill man ha ett bra resultat bör hunden vara mycket vältrimmad. Konkurrensen är så hård idag att en dåligt trimmad hund aldrig vinner.

Någon som ska till Gotland 30-31 augusti?
Funderar på att åka men det verkar ruskigt dyrt att ta sig dit?
Är det någon som vet om man måste ha bil eller om utställningen är inom gångavstånd från var man nu hamnar från färjan? och om det finns något boende som inte ruinerar en? antar jag är lite sent ute :(

Bor på Gotland så har lite koll!
Från färjan till utställningsområdet är det ca 2-3 km, och dessutom en jäkla uppsförbacke så det är ingen rolig väg att gå om man har lite att konka på.
Vad boenden kostar har jag inte jätte bra koll på, men hela blocket svämmar över med ställen som hyrs ut så in och kika! Finns även en uppsjö av fina vandrarhem här omkring som inte kostar multum:)
Det är verkligen ruskigt dyrt att ta med sig bilen över tyvärr, dyrt för oss som bor här att ta oss över till fastlandet också:( Men tror mig ha läst att gotlandskennel klubb har gjort en deal med destination Gotland så om man ringer och bokar och då meddelar att man ska på utställningen får man biljetterna billigare
Men skulle du inte vilja ha med bil så skulle vi säkert kunna ställa upp med lite skjuts, som det ser ut just nu kommer jag och en vän att ställa ut så kommer ändå befinna oss på utställningen och jag har inte långt från min bostad varken till färjan eller utställningsområdet:)

Helgen blev omtumlande av andra skäl än utställningar (se valp2014-tråden någon gång framöver ;) ), så kom på nu att jag inte rapporterat hur det gick.
The Winning Streak är över. Nu har motståndet (dvs Miss Izzi) växt till sig, så nu handlar det varje gång om domarens tycke och smak. Båda hundarna är riktigt bra, hyfsat vältränade, med sina småfel och stora förtjänster, så det är väl som det ska vara. Så: två dagar, två domare, två 2BT, med reserv-CACIB ena dagen. Vi kom dock glatt på att Miss Izzi blev internationell champion helgen innan, så vi TROR att reserv-CACIBet blir ett riktigt CACIB och att Alva därför numera (eller snart iaf) kan titulera sig internationell champion också. Och är det inte så får vi en ny chans i Kemi om två veckor :D. Oavsett så var det fantastiskt väder, trevliga utställare och överlag en höjdarhelg :) (och jag vann en ryggsäck i lotteriet :D)

Tjohooo!! Grattis :bump::banana::bump::banana:

Bor på Gotland så har lite koll!
Från färjan till utställningsområdet är det ca 2-3 km, och dessutom en jäkla uppsförbacke så det är ingen rolig väg att gå om man har lite att konka på.
Vad boenden kostar har jag inte jätte bra koll på, men hela blocket svämmar över med ställen som hyrs ut så in och kika! Finns även en uppsjö av fina vandrarhem här omkring som inte kostar multum:)
Det är verkligen ruskigt dyrt att ta med sig bilen över tyvärr, dyrt för oss som bor här att ta oss över till fastlandet också:( Men tror mig ha läst att gotlandskennel klubb har gjort en deal med destination Gotland så om man ringer och bokar och då meddelar att man ska på utställningen får man biljetterna billigare
Men skulle du inte vilja ha med bil så skulle vi säkert kunna ställa upp med lite skjuts, som det ser ut just nu kommer jag och en vän att ställa ut så kommer ändå befinna oss på utställningen och jag har inte långt från min bostad varken till färjan eller utställningsområdet:)
Tack för ditt långa svar, det hjälpte massor! :D
Väntar på svar från destination Gotland, har de inte svarat imorgon bitti ringer jag upp dom.

Någon som kommer till Degeberga i Aug? Inoff för alla raser utom dobbis.
Då får man träffa mig ;) (Fast jag ska inte ställa)

Någon som ska på nationella i Svenstavik om två veckor? :)
Var väldigt lite hundar anmälda till söndagen. Typ 550 bara.. svårt att lägga samtidigt som trippeln i Norrköping! Men det blev ju rätt bra anmält ändå, hade ju kunnat blivit mindre. I min ras är det bara 6 anmälda. Brukar vara runt 30 O_o

Någon som ska på nationella i Svenstavik om två veckor? :)
Var väldigt lite hundar anmälda till söndagen. Typ 550 bara.. svårt att lägga samtidigt som trippeln i Norrköping! Men det blev ju rätt bra anmält ändå, hade ju kunnat blivit mindre. I min ras är det bara 6 anmälda. Brukar vara runt 30 O_o

Skall inte dit, men en kompis ska. Är 12 st anmälda i vår ras, var 15 förra året så det är ju rätt likt!

Skall inte dit, men en kompis ska. Är 12 st anmälda i vår ras, var 15 förra året så det är ju rätt likt!

Ja det var nog ganska normalt då. En kompis ska ställa flatte och de är bara 20st, de är alltid fler än 30, snarare över 40. Så de var ju väldigt få också O_o

Grattis. Fina vovvar! :D

Ush, jag gjorde misstaget att gå in och kolla hur morgondagens domare dömt andra hundar och det flödade av sufficient, good och disq :nailbiting: Så nu är jag nervös, eftersom min hund har en tendens att uppföra sig som en (glad) kängrukrokodil i ringen :cry: Alla gillar ju inte det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 181
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 473
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar